KMSKB-collectie moderne kunst is opnieuw inzet van politiek getouwtrek

De collectie moderne en hedendaagse kunst van het KMSKB bevindt zich sinds 2011 in depot en een definitieve oplossing voor deze bedroevende situatie lijkt nog steeds niet nabij. Begin dit jaar was er het nieuws dat de stad Brussel het gebouw-Vanderborght overdraagt aan de federale overheid voor een periode van dertig jaar. Daarmee zou een op zijn minst tijdelijke oplossing gevonden zijn om dit deel van de KMSKB-collectie opnieuw toegankelijk te maken voor het publiek. SP-A politica Yamilla Idrissi wees er toen op dat het gebouw niet enkel te klein is, maar naar museumnormen evenmin voldoet op het vlak van lichtinval en circulatie van bezoekers. Enkele maanden later, in mei, maakte Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS) bekend dat er een samenwerkingsovereenkomst gesloten was met de Franse autobouwer PSA Peugeot-Citroën om het Citroëngebouw aan het IJzerplein tegen 2017 te ontwikkelen tot een museum voor moderne en hedendaagse kunst. Het modernistische gebouw dateert uit 1933 en is een creatie van architecten Alexis Domont en Marcel Van Goethem. Het complex strekt zich uit over een grondoppervlakte van 16.500 m². De Brusselse regering gaat er bij deze plannen van uit dat de federale regering de KMSKB-collectie ter beschikking zal stellen van het nieuwe museum. Dit is echter zonder de Vlaamse nationalisten gerekend. In een opiniestuk in De Standaard vragen N-VA-parlementsleden Cieltje Van Achter en Cathy Coudyser (respectievelijk Brussels en Vlaams parlement) zich af hoe dit kan betaald worden. Ze hekelen daarbij de drift bij politici om altijd nieuwe (dure) projecten uit de grond te stampen. Tevens wijzen ze erop dat volgens het federale regeerakkoord de kunstcollecties van het KMSKB één en ondeelbaar zijn. Beide parlementsleden pleiten als alternatief voor een investering in de twee bestaande museumsites, de Kunstberg en het Jubelpark. Deze musea ‘kunnen een totaaloverzicht geven van onze beschaving en kunstgeschiedenis, van de Oude Meesters tot onze hedendaagse kunstenaars’, zo klinkt het. Van Achter en Coudyser nemen daarbij het recent gerenoveerde Rijksmuseum in Amsterdam als voorbeeld. (citroenyser.be, yamilaidrissi.be, n-va.be)