Etienne Wynants

DE WITTE RAAF

Editie 60 maart-april 1996

print Print

Hou deze tekst mee gratis beschikbaar.
Stort uw bijdrage.


Of neem een (steun)abonnement.

Sarah Lucas

Haar beelden zijn zo rauw dat men de neiging moet onderdrukken om ze op de straatstenen te keilen. Al zouden ze daarbij weinig aan expressie inboeten. In Boymans-van Beuningen heeft Lucas twee zalen losjes bevolkt met gore assemblages. In een eerste zaal wordt met vier”Couples” gevarieerd op het “Johnny en Marina”-thema door de jaren heen. Afgeleefd meubilair (een tweepersoonsmatras, twee stoelen, een toilet met stoel…) wordt met spaarzame, edoch suggestieve attributen geantropomorfiseerd (met twee grote meloenen + emmer of één komkommer + twee appelsienen bijvoorbeeld) tot sprekende l.a.t.-relaties waarin seks, eigenwijsheid en gemeenheid raak bevroren worden. Men kan deze werken geen banaliteit verwijten, in hun dynamische gebaldheid weerstaan ze elke onmiddellijke invulling. In een andere zaal voert Sarah Lucas eerder een attitude op, een strategie om vanuit haar spiegelbeeld seksuele vooroordelen tegemoet te gaan. In “Supersensible” kijkt ze zelfbewust en arrogant, met opgestroopte mouwen, stevig schoeisel en jeans, vanuit haar zetel de wereld in. De alomtegenwoordige rioolpers raakt haar nauwelijks, stimuleert eerder haar vastberadenheid. De catalogus biedt een goed inzicht in haar overig werk en de cover ervan verdient de prijs voor het beste ontwerp van het jaar: een foto van een in een vork uitlopende stevige eikeboom levert - op zijn kop gekeerd - een prachtig naakt torso, een zelfportret. Aansluitend bij Lucas’ “Couples” treft men in de aanpalende zalen “Double steel cage” en de viervoudige filmprojectie “Rotating glass walls” van Bruce Nauman aan. Dit sinds de aankoop door Wim Beeren in 1980 niet meer vertoond werk zou men een blanco-scherm voor pure illusie kunnen noemen. In een vierkante ruimte projecteren vier filmloops op elke wand roterende glasplaten. Enkel de titel en een verklarende tekening helpen om dit te herkennen in de vier geprojecteerde witte ramen in deze open ruimte. “Double steel cage” kan niet concreter en onverbiddelijker de geestelijke activiteit afsnijden. Grafiek en een gesprek tussen Nauman en Chris Dercon sluiten dit ensemble af.

• Sarah Lucas: tot 31 maart, Nauman: tot 18 augustus. Een herziening van het parcours in dit museum werd alvast aangevat met zeefdrukken van Willem Oorebeek aangebracht in de passages. Op een wandvullende onstabiele rasterachtergrond verschijnen als een wit nabeeld gereproduceerde topwerken uit de verschillende museumafdelingen. Vermelden we als toemaatje nog een presentatie uit de twintigjarige bedrijfscollectie van het Bouwfonds Nederlandse Gemeenten met inclusief de portretten van koningin Beatrix en prins Claus door Marlene Dumas, dit tot 14 april in Museum Boymans-van Beuningen, Museumpark 18-20 in Rotterdam (010/441.94.00).