Erik Eelbode

DE WITTE RAAF

Editie 61 mei-juni 1996

print Print

Hou deze tekst mee gratis beschikbaar.
Stort uw bijdrage.


Of neem een (steun)abonnement.

Groupe Lhoist

“Photographies Contemporaines. Collection du Groupe Lhoist” is een publikatie die elk welmenend conservator van fotografie en/of hedendaagse kunst in de wijde omgeving, aan het hyperventileren zal brengen. Met als hoofddoel het ‘verfraaien’ van de hoofdzetel van het bedrijf Lhoist, dat zich tot de wereldtop van de kalkproducenten of zoiets mag rekenen, legde men een verzameling hedendaagse fotografie aan. Vanaf 1990 werd daarmee begonnen door Jacqueline d’Amécourt, die ook nog steeds als conservator van de inmiddels zo’n 250 werken tellende collectie fungeert. “Het industrieleven linken met het culturele leven, een heel oude bedrijvigheid confronteren met avant-garde denken, zich openstellen voor de toekomst en voor andere werelden, dat is onze bedoeling,” aldus de Président du Comité Exécutif van Lhoist. Je zou al het ergste beginnen verwachten voor deze collectie. Niets daarvan. Hoewel er (uiteraard) op veilig werd gekocht - zowat alle grote namen van de voorbije jaren zijn er wel bij - is dit een indrukwekkend consistente concentratie van hedendaagse kunstenaars die met fotografie omgaan. De enige in België, zeg maar. Toch even name-droppen:, Lhoiste heeft (soms zelfs verschillende werken) van onder meer Baldessari, Boltanski, Bustamante, Sarah Charlesworth, Lili Dujourie met een prachtig naakt uit 1984, Jeanne Dunning, Fischli&Weiss, Günther Förg, Michel François, Gilbert&George, Nan Goldin, Andreas Gursky, Craigie Horsfield, Alfredo Jaar, Karen Knorr, Suzanne Lafont, Richard Long, Guy Mees, Bruce Nauman (de “Studies for Holograms” uit 1970), Sigmar Polke, Gerhard Richter, Thomas Ruff, Jan Vercruysse, Didier Vermeiren, Jeff Wall. Daarnaast werden ook nog eens betekenisvolle gehelen of reeksen aangekocht van bijvoorbeeld Victor Burgin, Sophie Calle, Louise Lawler, Thomas Struth, William Wegman en James Welling en een hele set film stills en centerfolds van Cindy Sherman. Voorts werden ook een aantal opdrachten gegeven: Rodney Graham realiseerde voor Lhoist de reeks “Les Arbres de légende”. Bernd en Hilla Becher stelden met een 170-tal van hun foto’s een panorama samen van de kalkindustrie en kwamen daar ten kantore voor de werknemers toelichting bij geven. En passant kregen ook niet-fotografen een bestelling: Ulrich Rückriem deed iets met kalksteen, natuurlijk, Richard Long bracht een aantal steencirkels aan en ook Sol LeWitt kon een van zijn “Wall drawings” in de kantoren nalaten. Moet er nog kalk zijn?

 

• Voor meer info over de catalogus van deze behoorlijk indrukwekkende bedrijfscollectie: Lhoist, Saint-Jean-des-Bois, 1342 Limelette (010/23.07.11).