Sven Lütticken

DE WITTE RAAF

Editie 62 juli-augustus 1996

print Print

Hou deze tekst mee gratis beschikbaar.
Stort uw bijdrage.


Of neem een (steun)abonnement.

Hybrids

In deze tijd van gekloonde schapen en genetisch gemanipuleerd rundvee nemen kunstenaars de uitdaging van de wetenschap ter harte en trachten haar scheppingen naar de kroon te steken. Saskia Bos, directeur van De Appel, ziet hierin een parallel met het streven van de maniëristen om de natuur te evenaren, en bijgevolg is De Appel nu ingericht als een modern equivalent van de aloude Wunderkammer. Foto’s en andere documenten van genetische manipulatie, B-films uit de jaren ’50 met door onverantwoordelijke wetenschappers geschapen monsters en hedendaagse kunst strijden om de aandacht. Uit de tentoonstelling en de individuele bijdragen spreekt geen eenzijdige veroordeling van de mogelijkheden van de biowetenschap, maar ambivalente fascinatie. De selectie van kunstenaars en kunstwerken is niet altijd even overtuigend, maar er zijn sterke en zinvolle bijdragen van onder meer Mat Collishaw (digitaal gemanipuleerde foto’s van bloemen die gruwelijke menselijke kankerhuid hebben gekregen), Art Orienté Objet (installatie rond huidtransplantatie en het kweken van menselijke huid op ratten) en Thomas Grünfeld (de uit meerdere dieren samengestelde “Misfits”). De bij Grünfeld al voelbare fascinatie voor het fantastische komt helemaal duidelijk naar voren in het kabinet van Mark Dion, waarin oud bijgeloof met betrekking tot de spontane genese van leven (oude vodden plus rijstkorrels levert muizen op) wordt geïllustreerd. Misschien zijn geslaagde thematentoonstellingen zoals “Hybrids” een middel om het autisme waar De Appel soms aan lijdt wat tegen te gaan.

 

• Tot 18 augustus in De Appel, Nieuwe Spiegelstraat 10, 1017 DE Amsterdam, (020/6255651).