Etienne Wynants

DE WITTE RAAF

Editie 64 november-december 1996

print Print

Hou deze tekst mee gratis beschikbaar.
Stort uw bijdrage.


Of neem een (steun)abonnement.

Dominique Gonzalez-Foerster

Geen medium blijft zoveel hype oogsten als het computergestuurde. Veronachtzaamd probleem blijft echter de software. Net als schilderen op zich best een leuke techniek is, ben je nergens zonder boeiende schilderijen. Wie heeft zich dezer dagen nog niet vergeeuwd aan kunst op CD-rom? Al te vaak blijven deze producten immers doorslagjes van catalogi op papier. Het beweegt, piept, belt en… is interactief, maar dat is dan ook veelal het enige verschil.

“Residence: color” van Dominique Gonzalez-Foerster vertrekt vanuit de idee een catalogus samen te stellen van de kamers die ze van 1988 tot 1995 in diverse tentoonstellingsruimten gerealiseerd heeft. Een spaarzaam samenspel van huiselijke ingrediënten als meubels, enkele bibelots, een accrochage van prenten en dergelijke. Om deze ruimtelijke composities een aannemelijk, bepalend aura te verlenen, dompelt ze deze in een (soms onmerkbaar) dominante kleur. Haar werk onderscheidt zich manifest van andere op het eerste gezicht vergelijkbare installaties, van Guillaume Bijl bijvoorbeeld. Gonzalez-Foersters kamers zijn non-descriptief, geen kopie van spektakel, wel uitnodigingen tot intieme vertellingen die mentale aanvulling vanwege de bezoeker vereisen. De vorig jaar gerealiseerde CD-rom “Residence: color” verzamelt 56 zulke kamers, elk vanuit verschillende hoeken gefotografeerd. Het kunnen publieke ruimtes zijn, appartementen, kleurkamers of meer biografisch geënte settings. Abstractie gemaakt van een neutrale inkomhal en een geheime kamer, ademen de overige kamers een fantasmatisch karakter. Het is als een opeenvolging van scènes in een wassenbeeldenmuseum, maar dan zonder de personages en veel stemmiger. De geheime kamer betreedt men enkel onrechtstreeks via de index en blijkt een ‘heuse’ virtuele ruimte, waarvan de wanden behangen zijn met prenten. Deze prenten verschaffen, via de muis, toegang tot de betreffende kamers. Na een geconcentreerde dooltocht via het beeldscherm richt men gegarandeerd een verweesde blik op de eigen ‘cocon’. Vermelden we nog dat deze publicatie zeer gebruiksvriendelijk is, een heerlijk vertragend ritme oplegt, absoluut gespeend blijft van beperkende commentaren en terloops markante details blijft aanreiken; kortom: een pareltje in zijn soort. In afwachting van een ruimtelijke presentatie van Dominique Gonzalez-Foerster in het Krefeldse Haus Lange eind 1997, kan men nog tot 7 december “Une chambre en ville” bezoeken in Galerie Mot & Van den Boogaard, Dansaertstraat 46, 1000 Brussel (02/514.10.10). “Residence: color” is ook te bekomen via Robert Prime, Warren Street 60-61, W1P 5PA London (0171/916.63.66).