Steven Jacobs

DE WITTE RAAF

Editie 66 maart-april 1997

print Print

Hou deze tekst mee gratis beschikbaar.
Stort uw bijdrage.


Of neem een (steun)abonnement.

Renzo Piano

Even merkwaardig als Insel Hombroich of het Neanderthal Museum zijn de museumontwerpen van Renzo Piano. Piano, die onlangs de Erasmus-prijs in ontvangst mocht nemen, is ongetwijfeld een van de interessantste museumarchitecten. Wereldberoemd werd hij met het controversiële Centre Pompidou, dat hij in de vroege jaren ‘70 samen met Richard Rogers ontwierp. Deze parodie op de ‘high tech’ werd later beantwoord door zijn eigen ‘anti-Beaubourg’, de Menil Collection te Houston, Texas (1981-85). Terwijl de Parijse ‘raffinaderij’ appelleert aan een grootstedelijke theatraliteit, nestelt het Texaanse museum zich onopvallend in een suburbane omgeving: het structurele raster van het museum miniaturiseert het raster van de omgeving, de kleuren van het exterieur verwijzen naar de nabijgelegen bungalows, waarin zelfs enkele museale functies zijn ondergebracht. Waar Beaubourg zich profileert als een cultuurfabriek die het ‘gezellige winkelen’ in het museum binnenhaalt, plaatst Piano in Houston opnieuw de (moderne en etnische) kunst centraal in een museale tempel. Meesterlijk is de beheersing van het daglicht, dat wordt beteugeld door een opvallende dakkap, die evenwel in het interieur niet de aandacht afleidt van de kunst. Dit gebouw is bovendien met zijn symbiose van nieuwe technologie, plaatselijke traditionele architectuur en organische vormen typerend voor Renzo Piano, die meermaals poogt traditie en moderne techniek op een intelligente manier aan elkaar te koppelen. Onlangs werd de Menil Collection door Piano voorzien van een uitbreiding, de zogenaamde Twombly Gallery (1992-95). Naast museumontwerpen stond Piano tijdens de laatste jaren ook in voor een woonblok in de Rue de Meaux te Parijs (1988-91), de renovatie van de spectaculaire Fiat-Lingotto-fabriek te Turijn (1983-92), de in de heuvel zorgvuldig ingepaste Unesco Workshop Laboratory nabij Genua (1986-91), de Kansai International Airport te Osaka (1989-94) en het Museum voor Wetenschap en Techniek (1995), een schuinoplopend gebouw dat bovenop de zuidelijke toegang van de IJ-tunnel te Amsterdam zal worden opgetrokken. Renzo Piano Building Workshop tot 6 april in de Kunst- und Ausstellungshalle, Friedrich Ebert-Allee 4, 53113 Bonn (0228/91.71.200).