Marc Holthof

DE WITTE RAAF

Editie 66 maart-april 1997

print Print

Hou deze tekst mee gratis beschikbaar.
Stort uw bijdrage.


Of neem een (steun)abonnement.

Constante verbinding

De nieuwe vzw Constant presenteert in samenwerking met verschillende Brusselse instellingen van 4 tot 31 maart Verbindingen/Jonctions, een ambitieus programma over de randgebieden tussen de media, beeldende kunst en muziek. De traditionele kunstinstellingen zijn immers weinig geschikt om de nieuwe media aan bod te laten komen. De kanalen zijn dichtgeslibd, meent organisator Dirk De Wit. En daarom wil hij met zijn vzw een nieuw netwerk, of samenwerkingsverband, oprichten tussen die instellingen. Constant ambieert dus niet een eigen ruimte met een eigen programmatie, maar wil in instellingen als het Paleis voor Schone Kunsten, het Filmmuseum, de Beursschouwburg, Cinema Nova en Plateau ‘mediadingen’ laten gebeuren. Een onderdeel van Verbindingen/Jonctions is een tentoonstelling die nog tot 16 maart in de Antichambres van het Paleis voor Schone Kunsten loopt. Er is onder de titel Music for Televisions een videotheek, een audiotheek, een leesruimte, een cd-rominstallatie, dit alles samengesteld door Pieter Van Bogaert. Men kan er ook films en installaties van Barbara Visser, de Rijke/de Rooij en Pierre Bismuth bekijken. Dat de samenwerking met de verschillende instellingen niet altijd van een leien dakje loopt, blijkt uit het feit dat er in de tentoonstellingsruimte van het Filmmuseum alleen een korte tape van Philippe Van Damme te zien is. De installatie van Walter Verdin is afgevoerd omdat de sokkels ervan esthetisch niet aangepast bleken aan de museumruimte! Wel in het filmmuseum te zien, was een retrospectieve van Chris Marker, helaas zonder schitterende televisiedocumentaires als Le dernier Bolchevik of L’héritage de la chouette. Op 13 maart om 19.30 uur houdt Kerry Brougher, de organisator van de tentoonstelling Hall of Mirrors, Art and Film since 1945 in Los Angeles er een lezing over de oh zo actuele (of is in het feite alleen maar modieuze?) verhouding kunst-film die ons ook nog de komende Documentazomer zal teisteren.

Behalve parkerende buschauffeurs zullen weinigen het gemerkt hebben, maar op de meest geheime en meest centrale plaats van Brussel heeft de Vereniging voor Tentoonstellingen van het Paleis voor Schone Kunsten een uitstalraam. In een zijvitrine van het Lottogebouw aan de Kardinaal Mercierlaan bij het Centraal Station staat een Box naar het ontwerp van Richard Venlet. Harald Theys had er tot 6 maart een installatie. Vanaf 11 maart is het de beurt aan Pierre Bismuth. Nog altijd in het kader van de Verbindingen loopt er tot 31 maart in de doolhofprogrammatie van Cinema Nova ook een film- en videoprogramma met onder meer werk van Todd Haynes, Abel Ferrara, John Maybury, Andrei Ujica en Leslie Thornton.Verbindingen in het Paleis voor Schone Kunsten tot 16 maart; Cinema Nova, Arenbergstraat 3, 1000 Brussel tot 31 maart; en Box, Kardinaal Mercierlaan tot 20 april. (02/219.37.02).