Etienne Wynants

DE WITTE RAAF

Editie 67 mei-juni 1997

print Print

Hou deze tekst mee gratis beschikbaar.
Stort uw bijdrage.


Of neem een (steun)abonnement.

Jean-Luc Moulène

Twee jaar geleden realiseerde Jean-Luc Moulène op uitnodiging van Kunsthalle Lophem een afficheproject bij particulieren uit de omgeving. Het resulteerde in een voortreffelijk overzicht van zijn Produits-reeks; 3x4 meter grote, uitgekiende beelden van le réel: landschappen, stillevens en naakten op ‘reclamepanelen’. Moulène weet heel precies hoe hij met welk soort beelden (op fotopapier of zeefdruk) een reflexe poème in plaats van een reflexe achat  kan induceren. Daarbij put hij uit een arsenaal fotobeelden die hij zo van straat heeft 'geplukt' of in de studio gefabriceerd. Hijzelf is het die dit soort van rauwe zakelijke omschrijvingen aanwendt, en er zijn beeldproductie van doordringt. Niet voor niets gaf hij een zevendelige reeks de titel Situation 00 Noyau dur mee, oftewel Hardcore, kwestie van duidelijk te stellen dat een maatschappelijk engagement hem niet vreemd is. Eindelijk gunt een Parijs museum hem uitgebreid de ruimte voor een presentatie van 52 gezeefdrukte foto's. Een soort reportage, een opeenvolging van disparate beeldgebeurtenissen, zo omschrijft Moulène deze tentoonstelling. Blitz-foto's uit het stedelijke leven - getuigen van sociale gedragingen, levenswijzen en gebeurtenissen - zullen aangeplakt worden in een grijsgroen beschilderde rondgang. Déposition noemt hij deze reeks beelden, waarvan er twee in het november-december nummer van deze krant afgedrukt werden. Die serie wordt aangevuld met een oudere Monument uit 1993-1994. Tot 22 juni samen met een presentatie van Jörg Sasse en Koo Jeong-A in het Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris, Avenue du Président Wilson 11, 75116 Paris (01.53.67.40.00).