Lieven Van Den Abeele

DE WITTE RAAF

Editie 72 maart-april 1998

print Print

Hou deze tekst mee gratis beschikbaar.
Stort uw bijdrage.


Of neem een (steun)abonnement.

Visions du Nord

In een reeks thematische tentoonstellingen over het modernisme in Europa presenteert het Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris na de Duitse, de Belgische en de Nederlands kunst van de 20ste eeuw nu een eigenzinnige visie op de kunst van de Skandinavische landen. Visions du Nord begint met een historische tentoonstelling, Lumière du monde, lumière du ciel, rond de Noorse kunstenaar, maar ook kosmopoliet, Edvard Munch. Zijn bijdrage krijgt de allure van een kleine retrospectieve waarbij het accent vooral ligt op zijn laatste werken. Verder zijn er coherente ensembles van de Zweden August Strindberg (1849-1912), die naast schrijver ook schilder was, en Carl Fredrik Hill (1849-1911). Uit Finland zijn er flamboyante landschappen van Aksell Gallen-Kallela (1865-1931) en een obsessionele reeks van indringende zelfportretten van Helene Schjerfbeck (1862-1946). Een reeks recente schilderijen en een monumentale baksteensculptuur van de Deen Per Kirkeby leggen het verband tussen het historische gedeelte en de hedendaagse kunst. Als geoloog heeft Kirkeby een bijzondere ervaring en kennis van de natuur die in de gelaagde techniek van zijn schilderijen op verbluffende wijze tot uiting komt. Als schilder, beeldhouwer, architect, cineast en schrijver vertegenwoordigt hij op zichzelf al de grote veelzijdigheid van de Skandinavische kunst zoals die in het hedendaagse luik van de tentoonstelling onder de titel Nuit blanche werd samengebracht. Kwamen hun landgenoten in het begin van de eeuw naar Parijs, dan ruilen hun hedendaagse collega’s ook vrij snel het hoge noorden voor belangrijker kunstcentra als Berlijn of New York. Hun kunst verschilt dan ook heel weinig van wat er op de internationale markt momenteel te zien is. De fascinatie voor muziek en cinema die bij de meeste jonge kunstenaars aanwezig is, wordt hier geconcretiseerd in twee videoclips met Björk en een hommage aan de filmmaker Aki Kaurismäki (van onder andere Leningrad cowboys) die ook in de tentoonstelling met filmstills en kortfilms aanwezig is. Door hun geografisch geïsoleerde situatie erkenden deze jonge kunstenaars misschien iets vroeger dan de anderen het belang van de moderne communicatiemiddelen zoals de gsm en internet. Opvallende thema’s die regelmatig in hun werk terugkeren, zijn deze van de relatie van het individu tot de gemeenschap, de afstand, het isolement, de stilte, de natuur en de duidelijke tegenstellingen tussen dag en nacht, licht en donker, die ondanks het cliché van de slapeloze nacht in deze context toch wel een heel bijzondere betekenis krijgen.

 

• Visions du nord tot 17 mei en Nuit blance tot 10 mei in het Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris, Avenue du Président Wilson 10, 75016 Paris (01.53.67.40.00).