Lieven Van Den Abeele

DE WITTE RAAF

Editie 72 maart-april 1998

print Print

Hou deze tekst mee gratis beschikbaar.
Stort uw bijdrage.


Of neem een (steun)abonnement.

Patrick Tosani

De Franse fotograaf Patrick Tosani is een ‘photographe de la photographie’. Wat hij bedrijft, is geen referentiële kunst, maar het werk van een kunstenaar op zoek naar de mogelijkheden van zijn medium. In plaats van te verwijzen naar formeel bekende systemen ontwikkelt hij een persoonlijke beeldtaal met een eigen interne logica, zonder daarom voorbij te gaan aan de picturale kwaliteiten en het vakmanschap. Vorig jaar ontving hij de Prix Niépce en dit was de aanleiding voor een tentoonstelling in het Centre national de la photographie. Gelijktijdig loopt een tentoonstelling met recente werken in de Parijse Galerie Durand-Dessert. Vroeger werk is te zien in Galerie Fotomania in Rotterdam.

Tosani isoleert alledaagse voorwerpen binnen een zeer strenge cadrage. Door deze autonoom geworden beelden op te blazen tot extreme formaten ontstaat een intrigerend vervreemdingseffect. Door dichter bij zijn onderwerp te komen ontstaat tevens een grote afstand die door de toeschouwer automatisch gerespecteerd wordt. Buiten hun alledaagse context en hun normale proporties zijn deze objecten haast onherkenbaar. Hun afbeelding schept verwarring, hun dwingende aanwezigheid veroorzaakt een zeker onbehagen.

De laatste jaren is de aandacht verschoven van neutrale voorwerpen als lepels, naaldhakken of de luchtbel uit een waterpas naar het menselijk lichaam. Na een reeks vingernagels, kruinen en voetzolen, de uiteinden van het lichaam, toont zijn meest recente werk, verdeeld tussen de galerie en het Cnp, een reeks Corps en Vêtements. De Corps zijn geklede personages van onder uit gezien. In de Vêtements is het lichaam verdwenen. De kleren zijn op een hoop gegooid en de individuele foto’s dragen titels als Lundi, Mardi, Mercredi…, voor elke dag van de week een ander kledingsstuk. Beide reeksen garanderen de anonimitiet van het model. Zoals bij de kruinen, de nagels en de voetzolen is ook hier de leeftijd en het geslacht van de geportretteerde moeilijk te achterhalen.

Bij Galerie Fotomania in Rotterdam toont hij zijn bekende reeks Ongles uit 1990. Ondanks de voor Tosani gebruikelijke grote formaten zijn deze macro-opnamen van afgebeten en zwaar beschadigde vingernagels kleiner dan voor hem gebruikelijk is. Ze werden geïsoleerd in een zeer ruime, neutraal witte passe-partout. Hierdoor verkrijgen ze een zekere monumentaliteit. Wanneer men ze als reeks vanop een zekere afstand bekijkt, is het motief niet onmiddellijk zichtbaar. Het lijkt een vreedzaam rozig landschap. Van dichtbij bekeken veranderen ze in agressieve beelden van een verweerd lichaam.

 

• Werk van Patrick Tosani tot 20 april in het Centre national de la photographie, Hôtel Salomon de Rothschild, Rue Berryer 11, 75008 Paris (01.53.76.12.32) en tot 11 april in de Galerie Liliane & Michel durand-Dessert, Rue de Lappe 28, 75011 Paris (01.48.06.92.23) en tot 22 maart in Galerie Fotomania, Hoornbrekersstraat 22, 3011 CL Rotterdam (010/413.50.55).