Lieven Van Den Abeele

DE WITTE RAAF

Editie 73 mei-juni 1998

print Print

Hou deze tekst mee gratis beschikbaar.
Stort uw bijdrage.


Of neem een (steun)abonnement.

Raymond Hains

Raymond Hains (Saint-Brieuc, 1926) is een van de weinige kunstenaars van het Nouveau Réalisme die niet vervallen is in de commerciële uitbuiting van de weinige vondsten die deze beweging in de jaren ’60 beroemd maakte. In tegenstelling tot zijn collega’s ontwikkelde hij geen handelsmerk zoals de accumulations van Arman, de compressions van César of de empaquetages van Christo. Hij lanceerde wel samen met Villeglé in 1949 de affiches lacérées, maar wist zijn oeuvre niet tot deze techniek te beperken. De veelzijdigheid van zijn oeuvre verraadt een spitse geest die dichter staat bij het ludieke van het dadaïsme en het lettrisme dan bij de sérieux van zijn tijdgenoten. Hij was dan ook een van de weinige Franse kunstenaars die door Catherine David werd uitgenodigd voor Documenta X. In een van de banale winkelwandelstraten die Kassel rijk is, visualiseerde hij een voor de hand liggende woordspeling op Kassel/Cassel en verbond hierdoor de Duitse stad met het Noordfranse Cassel dat vooral bekend is om zijn carnavaleske traditie. Hiervoor maakte hij een reus met de gelaatstrekken van de legendarische galeriste Iris Clert die met een fanfare door de Kasselse straten trok. In haar gezelschap bezocht hij onlangs in het Jeu de Paume de tentoonstelling van zijn collega Arman. Een ironische hommage en een cynisch commentaar. Stellen César en Arman tentoon in het prestigieuze Jeu de Paume, dan frequenteert Raymond Hains het circuit van de FRACs die meestal werk tonen van jonge kunstenaars. Raymond Hains interesseert zich vooral voor de toevallige samenloop van vreemde omstandigheden, het objectieve toeval, homofonie en andere woordspelingen. De tentoonstelling in Reims is het vervolg van een tentoonstelling die Raymond Hains tien jaar geleden samen met dezelfde FRAC maakte in Troyes. Dit gaf aanleiding tot Paris/Pâris en Troyes/Troie, of zijn versie van de Trojaanse oorlog. In Nantes realiseerde hij een werk in verband met de beeldhouwer Lemot die onder andere verantwoordelijk was voor het standbeeld van Henri IV op de Pont-Neuf en Lodewijk XIV voor het Louvre, en die in Clisson bij Nantes een buitenhuis had.

Tours et detours de Raymond Hains tot 31 mei in de FRAC Champagne-Ardenne, Place Museux 1, 51100 Reims (03.26.05.78.32) en Lemot passe à travers tot 31 mei in de FRAC Pays de la Loire, Rue Frédéric Kuhlman 7, 44100 Nantes (02/40.69.87.87).