Etienne Wynants

DE WITTE RAAF

Editie 74 juli-augustus 1998

print Print

Hou deze tekst mee gratis beschikbaar.
Stort uw bijdrage.


Of neem een (steun)abonnement.

Franz West

In Middelheim Laag en het Braempaviljoen is er een mooi ensemble beelden en twee video’s van Franz West te zien. Fenomenaal is het monument James Lee Byars, bestaande uit een dubbel-manshoge stalen kolom op vierkante basis. De lichtjes ingevallen wanden ervan zijn zichtbaar samengelast en in een licht fluorescente violettint geborsteld. Een vingertik resulteert onverwacht in een heldere metallic nagalm. West excelleert met autonome beelden die zich voluit tonen, wanneer er lichamelijk mee wordt omgegaan. De opgestelde beelden behoeven geen tekstuele uitleg om de toeschouwer hiertoe te bewegen; ze vragen erom en dat is een kwaliteit. Bij Eo Ipso, Wests bijdrage aan Skulptur Projekte Münster in 1987 bijvoorbeeld, valt aan een zitsessie moeilijk te weerstaan. Beide (pot)sierlijk verbonden stoelconstructies bezorgen je onmiskenbaar een geheel andere zit-status. Sociale verhoudingen worden er in stelling gebracht. Freie Form, Öl en Autostat zijn ook bizarre, uitdagende vormen van onhandige nutteloosheid. Grote logge volumes, geplooid en samengelast uit plaatstaal, met een vuile kleur beschilderd. Terwijl de twee eerstgenoemde sculpturen werkelijk lomp en lui op het grasveld liggen, staat de rooskleurige Autostat parmantig rechtop gestationeerd in een bomendreef – een burlesk zicht, omdat dit echt wel een vreemdsoortige levenszin suggereert. Laten we voorts zeker niet de video’s onvermeld. Eentje, opgesteld bij een wachtershuisje demonstreert in een ludieke montage de uiteenlopende omgangsmogelijkheden met de vreemdsoortige gipsen Paßstücke, waarbij sommige passages de omschrijving van ‘kleine choreografieën’ waard zijn. In het Braempaviljoen daarentegen groeit een ‘gesprek’ van Franz West met tentoonstellingsmaker Menno Meewis uit tot vrijwel een nieuw werk. Twee videomonitors zijn er ingekapseld in twee witmetalen videokasten, een monitor per hoofd. West doet er een nauwelijks te volgen relaas over zijn beelden – twee tot drie melkwegstelsels verwijderd van ons bestaan – terwijl Meewis dat allemaal aanhoren moet.

 

• Een aanrader nog tot 16 augustus in het Openluchtmuseum voor Beeldhouwkunst Middelheim, Middelheimlaan 61, 2020 Antwerpen (03/827.15.34).