Erik Eelbode

DE WITTE RAAF

Editie 78 maart-april 1999

print Print

Hou deze tekst mee gratis beschikbaar.
Stort uw bijdrage.


Of neem een (steun)abonnement.

Henze Boekhout kiest

In het Haarlemse Spaarnestad Fotoarchief rusten inmiddels miljoenen foto’s. Een collectie die grotendeels is opgebouwd rond het fotomateriaal van de voormalige Uitgeverij Spaarnestad en De Geïllustreerde Pers, die illustere bladen als Libelle, Margriet, Panorama of (Nieuwe) Revu(e) de wereld instuurden. Dat Spaarnestad geen slapend archief wil zijn, wordt met regelmaat beklemtoond door publicaties en tentoonstellingen. Momenteel is er opnieuw een merkwaardig, pretentieloos experiment te zien, waarbij een kunstenaar uitgenodigd werd om via een expositie een relatie tot stand te brengen tussen recent eigen werk en historische beelden uit de collectie van het archief. Dagenlang neusde de Haarlemse fotograaf Henze Boekhout rond in de opslagplaatsen en kantoren van Spaarnestad. Geen redelijk mens kan ongeschonden in enkele maanden tijd vier miljoen foto’s verwerken, vond Boekhout, dus trachtte hij in eerste instantie enige vat te krijgen op het ‘willekeurigheidsprincipe’, dat hoe dan ook steeds dergelijke ondernemingen vergezelt. Besloten werd om dwars door alle archiefcategorieën heen te werken en vooral ook de ‘grote namen’ – “Hele stapels Cartier-Bresson, kan ik niks mee!” – en zelfs de bijschriften van de foto’s zoveel mogelijk te negeren. Gewapend met het F. B. Hotz-citaat, “Objectiviteit is desinteresse”, ging Henze Boekhout voluit subjectief en bedacht een presentatie die rond een aantal van zijn eigen beelden, clusters van archieffoto’s liet groeien. Ongegeneerd associatief, maar niet willekeurig. Zonder thema, maar ook niet helemaal onderwerploos. Gedreven, maar niet al te ernstig. “Een foto is niets. Het zicht op de wereld is alles!”, prijkt als lichtjes clandestien memento middenin de tentoonstellingsruimte. Eigenlijk lijkt er door dit archief vooral even een kijk- en denkwijze te zijn gewaaid die er doorgaans wordt geweerd en er wellicht ook niet thuishoort. In archieven wordt bewaard, benoemd, geklasseerd, hanteerbaar gemaakt en is geen plaats voor toevalstreffers. Het zou je maar gebeuren om één van die vier miljoen foto’s niet meer terug te vinden.

 

• Henze Boekhout kiest bevat naast heel wat onbekend werk ook foto’s van onder meer Carel Blazer, Emmy Andriesse, één Cartier-Bresson, Alfred Eisenstaedt, Philippe Halsman en Henze Boekhout en is tot 18 april te zien in Spaarnestad Fotoarchief, Groot Heiligland 47, 2011 EP Haarlem (023/518.51.52) www.spaarnefoto.nl