Erik Eelbode

DE WITTE RAAF

Editie 78 maart-april 1999

print Print

Hou deze tekst mee gratis beschikbaar.
Stort uw bijdrage.


Of neem een (steun)abonnement.

Victor Burgin

Is theoreticus, auteur, Professor of the History of Consciousness aan de universiteit van Californië, fotograaf en recent ook videokunstenaar. Sterk beïnvloed door het Franse structuralisme, spitst het beeldende werk van deze Britse Amerikaan (1941, Sheffield) zich van meet af aan toe op een onderzoek van het waarnemingsproces. Na een studie van de rol die de taal speelt in onze omgang met beelden, raakt Burgin vanaf de vroege jaren ’70 sterk geïnteresseerd in fotografie. Vooral de illusionaire mogelijkheden van het fotografische beeld houden hem bezig in die tijd. Verderop in die zeventiger jaren begint Burgin te werken aan een reeks ‘fragmenten van de dagdagelijkse mythologie’: hij ontleent beelden aan de reclamewereld of de pers en plaatst er andere (vaak politiek sloganeske) woorden en teksten bij, bij wijze van ‘semiotische guerilla’, zo zegt hij. Burgin maakt daarnaast ook zelf foto’s, die qua beeldtaal doen denken aan de street photography à la Robert Frank of Cartier-Bresson, niet gearrangeerde beelden, dus, louter chance encounters. Wel gaat Burgin die zwart-witbeelden groter afdrukken dan het traditionele formaat en voorziet hij ze – op het negatief – van sociaal-kritisch geladen teksten of narratieve suggesties. Framed uit 1977 verbindt zo bijvoorbeeld de opname van een of andere publieke plaats waar vooral een Marlboro-reclame in het oog springt, met een tekst over een vrouw bij de kapper, die niet meer van haar spiegelbeeld losraakt. In terugblik op Burgins veelomvattende en heterogene oeuvre, blijft vooral deze reeks werken een uitschieter. In de loop van de jaren ’80 krijgen zijn werken er immers een vrijwel teugelloos aantal ‘dimensies’ bij. Eigen foto’s, vinden een plaats naast citaten uit de film- of kunstgeschiedenis, al dan niet als veelluiken gepresenteerd, allerhande reproductietechnieken en elektronisch gegenereerde beelden worden door elkaar gebruikt, logo’s en pictogrammen duiken op in combinatie met foto’s en monochrome kleurvlakken, enzovoort. Recent lijkt Burgin overigens tot op zekere hoogte terug te grijpen naar zijn vroegere ‘straatfotografie’: “Today I use a video camera in the street, a sort of street video”. In de marge van Viewpoint, het documentair filmfestival in Gent, is in de Vereniging de recente installatie The Embrace te zien die Victor Burgin samen met Francette Pacteau realiseerde voor Fotohof in Salzburg. Verwijzend naar een sculptuur van Brancusi bestaat The Embrace uit twee tegenover elkaar geplaatste monitoren die een videoloop te zien geven. Daarnaast worden er een aantal nieuwe triptieken met inktjetfoto’s getoond, die Burgin als Studies for video omschrijft en die voor zijn videowerk zowat het equivalent vormen van de klassieke ‘voorstudie’ van een schilderij.

 

• Recent werk van Victor Burgin tot 4 april in de Vereniging van het Museum voor Hedendaagse Kunst, Citadelpark, 9000 Gent (09/222.38.96).