Etienne Wynants

DE WITTE RAAF

Editie 78 maart-april 1999

print Print

Hou deze tekst mee gratis beschikbaar.
Stort uw bijdrage.


Of neem een (steun)abonnement.

Atelier Van Lieshout

Toen vorige zomer de burgemeester van het Zuid-Franse dorp Rabastens de tentoonstelling The Good, The Bad + The Ugly van Atelier Van Lieshout kort na de opening liet sluiten, stond de gemeenschap Van Lieshout er niet lang beteuterd bij. Vrijbuiters slaan hun kamp gewoon elders op en Atelier Van Lieshout heeft geen gebrek aan uitnodigingen. Wat louter ‘un accident en cours de route’ leek, groeit nu uit tot een dankbare por in de rug om de ideeën van zelfvoorziening en -verdediging in versneld tempo te ontwikkelen.

Bij NAi-Uitgevers verscheen onlangs een opmerkelijk, goedkoop pulpboekje dat The Good, The Bad + The Ugly documenteert aan de hand van tekeningen van de geplande leefsituaties, met foto’s van dildo’s, wapens, laboratoria en werkplaatsen, woonwagens, een Mercedes met granaatwerper en als voorlopig hoogtepunt de opdracht voor het Walker Art Center in Minneapolis. Van Lieshout realiseerde er een behoorlijk verdacht, pikzwart houten huisje gelegen in een idyllisch park, inclusief een gigantische, oogstrelende trailer die als rondreizend atelier voor ‘jongeren in de minderbedeelde wijken’ geactiveerd zal worden. De tekstbijdragen in dit boekje verstoren op geen enkele manier het profiel van de gesmeerd lopende onderneming van het Atelier. Geen doorwrochte, analytische en afstandelijke teksten, zoals Sven Lütticken in het laatste zomernummer van deze krant over Van Lieshout pleegde – dat zou haaks staan op de logica van dit boekje. Wel exploreren psycholoog Menno Noordervliet, criminoloog Peter Hoefnagels en architectuurcriticus Bart Lootsma aan de hand van beknopte en bevlogen lemma’s de activiteiten en implicaties van Van Lieshouts handelswijze. De auteurs zijn lichtjes koketterende medeplichtigen geworden die middels varianten op complottheorieën, astrologie, sociologie en dies meer met humor de goede zaak bepleiten. Als toemaatje wordt bovendien het werken in ploeg van Atelier Van Lieshout doorgelicht op doelmatigheid, met vermelding van voor- en nadelen van de medewerkers in de verschillende hen toebedachte rollen. Over Joep van Lieshout bijvoorbeeld – geportretteerd als bedrijfsleider in zwarte broek, hemd en goudgelen das – rapporteert het verslag van het vermaarde studiebureau BelBin Associates onder meer het volgende: “could be good at solving complex problems or at introducing new ideas…” maar, “could have problems adapting to a supportive and subordinate role when necessary” en erger, “should not be involved in work where tolerance of other people’s shortcomings is essential”.

 

• Atelier Van Lieshout, The Good, The Bad + The Ugly is in een Franse, Duitse of Engelse editie leverbaar door NAi Uitgevers, Postbus 237, 3015 CB Rotterdam (010/440.12.03). Een televisietip is de documentaire die Jeroen Visser maakte over Atelier Van Lieshout – deze begint met de slachting en verwerking van een varken op het ritme van vlotte salsamuziek. Vertoning op maandag 29 maart omstreeks 23.00 uur op het programma Het Uur van de Wolf op Nederland 3. Van 3 april tot 30 mei is The Good, The Bad + The Ugly tevens te zien in het Museum für Gegenwartskunst, Limmatstrasse 270 in 8005 Zürich (01/277.20.50).