Hugo De Boom

DE WITTE RAAF

Editie 36 maart-april 1992

print Print

Hou deze tekst mee gratis beschikbaar.
Stort uw bijdrage.


Of neem een (steun)abonnement.

David Nash - Poland Project

Tot 25 januari was in galerie S65 een boeiende tentoonstelling te zien met werken van David Nash. Hugo De Boom plaatst Poland Project  in het kader van het oeuvre van deze Britse kunstenaar en distilleert twee centrale elementen: de tijd en de natuur.

 

Medio 1986 maakt David Nash de tekening Family Tree  waarop hij een overzicht biedt van zijn evolutie tussen 1967 en 1986. Vertrekpunt voor Nash is een polychrome, architectonisch relatief ingewikkelde toren. Nadien volgen generaties sculpturen waarbij enerzijds de polychromie wegvalt en anderzijds de compositie eenvoudiger wordt. Vanaf begin jaren zeventig kenmerkt Nash zijn eigen vormentaal door de spanning tussen het organische (de natuur) en het geometrisch-constructieve. Zijn compacte basisvormen verraden een sterke voorliefde voor het werk van Brancusi, maar een louter formele definitie hebben ze nooit: elke sculptuur ontkent als het ware het formalisme door de consequente introductie van ‘tijd’ en ‘natuur’. De natuur is een zich constant vernieuwend en wijzigend element en precies dat weet Nash overtuigend in zijn werk te integreren. Nine Cracking Balls   van 1970 of de Cracking Box  uit 1982 zijn daarvan haast paradigmatische voorbeelden: hout leeft, beweegt, droogt, barst en de sculptuur is op die manier altijd in beweging.

De expositie Poland Project  in galerie S 65 toonde vijf sculpturen of constellaties van vormen, allen ontstaan uit één eik. Uit Streaming Vessels  blijkt Nash’s verbondenheid met de natuur. Nash speelt hier met de relatie tusen binnen en buiten. Vorm genereert vorm zoals uit zaad een plant groeit. Dat het werk veel heeft van op een rivier drijvende bootjes toont dat alles zijn plaats heeft in een levenscyclus. In Three forms, three cuts  - het meest imposante beeldhouwwerk - staan een piramide, een kubus en een bol als monolieten in de ruimte. Het centrale gegeven ‘tijd’ laat zich voelen via de drie inkepingen die elke vorm deformeren. Om de vergankelijkheid te accentueren liet Nash de vormen gedeeltelijk verkolen. In elk werk van Nash krijgt tijd een primordiale plaats. In Three Charred Shapes  krijgt het een uitgesproken tragische dimensie: drie amorfe, verkoolde vormen: het eindprodukt van evolutie. Verstild en minder imposant dan Three Forms, Three Cuts . Three Charred Shapes  zal vanaf eind april tot tien mei te zien zijn op de expositie In A Silent Way  in kunstcentrum De Spijker te Hoogstraten. Deze tentoonstelling, waarin werken van een zevental andere artiesten getoond worden, is een realisatie van Amarant-docent Erwin Desmet. In A Silent Way  is opgebouwd rond de assen cultuur, natuur en abstractie.

 

De tentoonstelling Poland Project   liep van 04/12/91 tot 25/01/92. Galerie S65 presenteert in de komende maanden twee tentoonstellingen: van 14/03/92 tot 18/04/92 sneeuwbaltekeningen  van Andy Goldsworthy; en van 25/04/92 tot 23/05/92 een dubbeltentoonstelling van Nicholas Pope en Leslie Foxcroft. Galerie S65, Tragel 7, 9300 Aalst (053/70.02.17).