Steven Jacobs

DE WITTE RAAF

Editie 58 november-december 1995

print Print

Hou deze tekst mee gratis beschikbaar.
Stort uw bijdrage.


Of neem een (steun)abonnement.

Diller+Scofidio

Het Antichambres-programma van het Brusselse Paleis voor Schone Kunsten toonde ongetwijfeld al meermaals interessante projecten. Deze keer slagen de Investments van Diller+Scofidio erin zich makkelijk te profileren tot een boeiende en niet van humor verstoken bespiegeling op het hoofdprogramma, de ronduit zwakke “Kunst en Mode”-tentoonstelling. De twee architectuurdocenten Elisabeth Diller (Princeton) en Ricardo Scofidio (Cooper Union) realiseerden in het P.S.K. een viertal multi-mediale installaties. Twee ervan verwijzen expliciet naar de wijze waarop kleding met betekenissen wordt geladen. Het witte hemd vormt als gestandaardiseerd kledingstuk dat de beperkingen van sekse, leeftijd en sociale klasse overstijgt, het basismateriaal. In “Skin”, een op een paspop geprojecteerde video, doorprikken Diller+Scofidio de zogenaamde neutraliteit van het witte hemd door vier ‘typische’ witte hemdendragers tegenover elkaar uit te spelen. Het witte hemd draagt als ‘leeg teken’ heel wat meer diversiteit aan (sociale) betekenissen in zich dan zijn uniform-achtige verschijning laat vermoeden. In “Bad Press” wordt het kraaknet gesteven en gestreken witte hemd bekeken als een resultaat van een gestandaardiseerde, Tayloriaanse visie op de huishoudkunde: ongewone lijnenpatronen, ontstaan als gevolg van een meticuleus doch ‘fout’ strijkproces, kietelen de conventies van de utilitaire esthetica, die ons alledaags gedrag beheerst. De twee andere installaties koppelen de belangstelling voor onbewuste maatschappelijke conventies los van de kleding- en modecontext. In “Food Chain”, een fries met de geschematiseerde mannetjes en vrouwtjes waarmee men overal ter wereld toiletten aanduidt, worden erkende stereotiepen aangewend om seksuele modellen te classificeren. De meest indrukwekkende installatie is de interactieve video-creatie “Indigestion” waarin opnieuw stereotiepe personages binnen de context van een maaltijd tegenover elkaar kunnen worden geplaatst. Het videoscherm, dat samenvalt met het tafelblad, toont ons een film noir-achtig verhaaltje waarin mannen en vrouwen van verschillende sociale klassen worden geconfronteerd.

 

• Nog tot 3 december in het Paleis voor Schone Kunsten, Koningsstraat 10, 1000 Brussel (02/507.84.66).