
maart-april 2013
Het ergste
Dit nummer staat in het teken van het ergste wat een mens kan overkomen: absolute terreur, onmenselijk lijden… In het eerste deel staat de relatie tussen de kunst/het beeld en het ergste centraal. Bart Verschaffel vraagt zich af waarom het ‘ergste’ zo vaak onvoorstelbaar wordt genoemd, terwijl het dagelijks op de televisie is te zien. Die vaststelling brengt hem ertoe een onderscheid te maken tussen beelden die alleen het ergste tonen en beelden die ons de realiteit van het ergste doen beseffen. Trefzeker zijn, aldus Verschaffel, niet de beelden die ons de zogenaamde ‘rauwe werkelijkheid’ voorschotelen, maar beelden die geconstrueerd zijn: ‘De trefkracht van een beeld is intrinsiek verbonden met de beeldkracht.’ Koen Brams & Dirk Pültau voerden gesprekken met drie kunstenaars, Luc Tuymans, Marc Schepers en Paul De Vylder, die uitgebreid over (een omgang met) het ergste hebben nagedacht. Tuymans zet zich zowel af tegen de idee dat het ergste als zodanig getoond moet worden, als tegen de stelling dat het ergste niet verbeeld mag worden omdat het onvoorstelbaar zou zijn. Marc Schepers combineert een fascinatie voor de representatie van de overledene met een interesse voor nazipropaganda. In het gesprek met Schepers wordt ook ingegaan op enkele tentoonstellingen die hij als drijvende kracht van Ruimte Morguen in 1982 en 1983 organiseerde. In een van die projecten werden tekeningen getoond die de Belgische verzetsheld Wilchar maakte over zijn gevangenschap in het kamp van Breendonk. Paul De Vylder, die de tekst schreef voor de publicatie die bij de expo werd uitgegeven, geeft zijn visie op Wilchars beelden. Marc De Kesel bespreekt een extreem paradoxale omgang met het ergste: een operette (!) van de Franse verzetstrijdster Germaine Tillion die zij schreef in het concentratiekamp van Ravensbrück. Uitzinnige humor zette Tillion in als overlevings- en verzetsstrategie. Even paradoxaal is de omgang met het ergste die Dominiek Hoens in de film Le Camion van Marguerite Duras ontwaart en die neerkomt op een pleidooi om de ondergang van de wereld te affirmeren – in Duras’ woorden: ‘Dat de wereld ten onder gaat, dat is de enige politiek.’
In het tweede deel van het nummer betoogt Paul De Vylder dat het fascisme zich op een geraffineerde wijze voortzet in de neoliberale biopolitiek. Dirk Lauwaert reflecteert op zijn ervaringen als zieke – hij lijdt sinds jaren aan een hersentumor – en over het dramatische onvermogen van de medische wetenschap om met de zieke als een subject om te gaan en hem in zijn menselijkheid te beschouwen. Dat het ergste alledaags – en dus allerminst ‘uitzonderlijk’ – is, bewijzen de dagboeken van Daniël Robberechts, waarvan een fragment (van 1 tot 23 januari 1970) is opgenomen.
Dit nummer bevat verder een interview van Koen Brams & Dirk Pültau met Alice De Mont over het begin van haar kunstenaarschap. Het nummer eindigt met een bespreking door dezelfde auteurs van de reeks tentoonstellingen Nieuwe kunst in Antwerpen (1958-1962), die het afgelopen jaar georganiseerd werd in het M HKA.
Download het volledige nummer
ESSAYS
‘Wilchar is niet de gevierde technokraat van de gruwel-vermakelijkheden-trust’
Gesprek met Paul De Vylder over de tentoonstelling Breendonk met tekeningen van Wilchar (Antwerpen, Ruimte Morguen, 1982)
Koen Brams, Dirk Pültau
‘Que le monde aille à sa perte, c’est la seule politique.’
In de donkere kamer van Marguerite Duras
Dominiek Hoens
Een panische verschrikking
Paul De Vylder
De niet meer gezonde Man
Dirk Lauwaert
Dagboek 1 januari – 23 januari 1970
Daniël Robberechts
‘If you do not want to be how some think you should be, how can you be?’
Het begin van het kunstenaarschap: een gesprek met Alice De Mont
Koen Brams, Dirk Pültau
G 58 Hessenhuis
Koen Brams, Dirk Pültau
BESPREKINGEN
beeldende kunst
Neo Rauch, The Obsession of the Demiurge. Selected Works 1993-2012.
Dominic van den Boogerd
Oscar Jespers: De moderniteit in beeld.
Bram Ieven
Gustave Caillebotte. Een impressionist en de fotografie.
Dominic van den Boogerd
Oskar Fischinger.
Kees Keijer
In de schaduw van morgen. Neorealisme in Nederland.
Fieke Konijn
Linder: Femme/objet.
Merel Van Tilburg
Manet: Portraying life.
Dries van de Velde
Becoming Picasso: Paris 1901.
Dries van de Velde
Lieven De Boeck: Image not found. Galerie Meessen De Clercq, Brussel.
Christophe Van Gerrewey
Chasing Rainbows bij Annet Gelink Gallery.
Marian Cousijn
publicaties
Pariser Lehrjahre 1793-1870.
Faby Bierhoff
Nieuwe publicaties
Marc Goethals
ENGLISH SUMMARY
→ read more
Bart Verschaffel – Terrible Images. On the Representation of the Worst
In this essay Verschaffel explores the representation of ‘the worst’. He draws a distinction between images showing the ‘worst’ as a mere fact and images that make us conscious of the reality of the worst. He argues that the worst can be easily represented but that the real question is how to represent the fact ‘that it really happens’. Verschaffel elaborates on this question by turning to Barthes’s book on photography La Chambre Claire, criticising his assertion that images touch us through a ‘realness’ that situates itself outside of the construction of the image.
Roland Barthes – Images – Photography – The Worst
Paul De Vylder – A Panic Horror
This essay explores the concept of panic and its relation to the history of normalisation and discipline in European civilization – from the French Revolution to the Nazi regime and our own neoliberal times. De Vylder makes clear that today the mechanisms of normalisation and the terror of the Nazi regime have become invisible and interiorised, while ‘panic’ is becoming medicalised and criminalised.
Fascism – French Revolution – Neoliberalism – Panic
Koen Brams & Dirk Pültau – Interviews with Marc Schepers, Luc Tuymans and Paul De Vylder
These three interviews deal with artists and critics that were connected to the Antwerp alternative space Ruimte Morguen and have been dealing with ‘terrible images’ (of the Holocaust, etc…). The interview with Marc Schepers – initiator of Ruimte Morguen – deals both with his own work and with some of the exhibitions organised in Ruimte Morguen during the first two years of its existence (1982-1983). With Luc Tuymans Brams and Pültau focus on his strategies in dealing with the Holocaust. A brief interview with Paul De Vylder concerns his involvement in one particular exhibition in Ruimte Morguen in which drawings made by Belgian artist Wilchar were shown, made shortly after his liberation from the concentration camp Breendonk.
Ruimte Morguen – Paul De Vylder – Marc Schepers – Luc Tuymans – Holocaust – Fascism
Marc De Kesel – ‘Oh sorry Sir, I had forgotten you’. On Germaine Tillion’s Le Verfügbar aux enfers
De Kesel reflects on Le Verfügbar aux enfers, an operetta written in 1944 by Germaine Tillion while she was imprisoned in the concentration camp Ravensbrück.
Germaine Tillion – Holocaust
Dominiek Hoens – ‘Que le monde aille à sa perte, c’est la seule politique.’ In Marguerite Duras’ dark room
This essay discusses Duras’s views on cinema. It commences with the film Le camion (1977) and, more specifically with one sentence in particular: ‘Que le monde aille à sa perte, c’est la seule politique.’ [Let the world be lost, that's the only politics.]
Marguerite Duras – Hiroshima – the ‘worst’
Dirk Lauwaert – The Not-Healthy-Anymore-Man
In this piece Lauwaert reflects on disease, sickness and the medical world. The author has for many years suffered from a brain tumour. He reflects on the discourse of the medical world and the incapability of doctors to deal with their ‘objects’ (i.e. the patients) as human individuals – as subjects – an incapacity with which he now has long experience.
Disease – Medical science
Daniël Robberechts – Diary, 1-23 January 1970
The journal presents an excerpt from the diary of Flemish author Daniël Robberechts.
Flemish literature – Daniël Robberechts (1937-1992)
Koen Brams & Dirk Pültau – ‘If you do not want to be how some think you should be, how can you be?’. The Beginning of an Artistic Calling: A conversation with Alice De Mont
This is the second in what may become a series of conversations in which (relatively) young artists are interviewed about their first works. Alice De Mont (°1985) lives and works in Ghent. Her first solo show will take place in June in the Galerie Dohyang Lee, Paris.
Koen Brams & Dirk Pültau – G 58 Hessenhuis
The authors offer a critique of a series of five exhibitions held in the M HKA, Antwerp’s museum of contemporary art, staged from 10 February 2011 until 10 February 2012.
M HKA – G 58 Hessenhuis (artist’s association 1958-1962)