WISSELS



Catherine Nichols is artistiek directeur van Manifesta 14

De veertiende editie van de reizende Europese kunstbiënnale Manifesta vindt plaats van 22 juli tot 30 oktober 2022 in Kosovo. De Australische, in Berlijn verblijvende kunst- en literatuurwetenschapper Catherine Nichols is benoemd tot artistiek directeur. Onder de titel it matters what worlds world worlds: how to tell stories otherwise wil de biënnale via storytelling de publieke ruimte bespelen. De gepresenteerde kunst en architectuur moeten burgers in staat stellen om die ruimte opnieuw op te eisen. Nichols is momenteel als curator verantwoordelijk voor het groots opgevatte programma beuys 2021 in Noordrijn-Westfalen, ter gelegenheid van de honderdjarige geboortedag van Joseph Beuys. Voor Manifesta zal ze nauw samenwerken met de Italiaanse architect Carlo Ratti, die al eerder uitverkozen was op grond van zijn model voor participatief urbanisme voor de Kosovaarse hoofdstad Prishtina. (manifesta14.org)

Sophie Lauwers benoemd tot Directeur-Generaal van Bozar

Tijdens de ministerraad van 15 oktober heeft de Belgische regering Sophie Lauwers een mandaat van zes jaar als Directeur-Generaal van Bozar toegekend. Er was een tweede selectieprocedure nodig om een opvolger te vinden voor Paul Dujardin, die achttien jaar directeur was. Sophie Lauwers (1966) is sinds 2011 directeur tentoonstellingen van Bozar. Lauwers studeerde geschiedenis aan de VUB. Ze initieerde losstaande projecten hedendaagse kunst in Brussel, en werkte als project manager voor Brussel 2000. In 2002 kwam ze op initiatief van Dujardin de ploeg van Bozar versterken als tentoonstellingscoördinator. (bozar.be)

Ann Demeester verlaat Frans Hals Museum en wordt directeur Kunsthaus Zürich

Directeur Ann Demeester zal het Frans Hals Museum per 1 februari 2022 verlaten. Demeester (Brugge, 1975) staat sinds 2014 aan het roer van het museum en heeft er een grootschalige koerswijziging gerealiseerd, onder meer door voor een ‘transhistorische’ benadering te kiezen, waarin kunst uit verschillende tijdperken 'met elkaar in gesprek gaat'. Op 1 januari 2023 wordt ze directeur van Kunsthaus Zürich, het grootste kunstmuseum van Zwitserland. Ze is geselecteerd uit veertig kandidaten, door een commissie met vertegenwoordigers van het Metropolitan Museum in New York, Städel Museum in Frankfurt en Tate Modern in Londen. Demeester studeerde Germaanse filologie aan de Rijksuniversiteit Gent en Cultural Studies aan de KULeuven. Ze was journalist bij De Morgen en De Financieel-Economische Tijd. Onder museumdirecteur en curator Jan Hoet werkte ze mee aan exposities in het S.M.A.K., Watou (Poëziezomer 2000) en Museum Marta Herford. Van 2003 tot 2006 was ze directeur van het Amsterdamse expositie- en productiecentrum voor hedendaagse kunst W139 en van 2006 tot 2014 van het Amsterdamse kunstencentrum De Appel. Tussen 2001 en 2007 maakte ze deel uit van de redactie van het literaire tijdschrift Yang. Vorig jaar werd ze aangesteld als bijzonder hoogleraar Kunst en Cultuur aan de Radboud Universiteit. (franshalsmuseum.nl, kunsthaus.ch)

Ellis Kat aangesteld als directeur Nieuw Dakota

Sinds 1 augustus is Ellis Kat de nieuwe directeur van de Amsterdamse kunstinstelling Nieuw Dakota. Zij volgt Tanja Karreman op, die secretaris is geworden van Stadscuratorium Amsterdam. Kat is 27 jaar en was onder andere werkzaam bij Atelier Van Lieshout; ze ontwikkelt en presenteert kunstprogramma’s, geeft masterclasses en cureert tentoonstellingen. Het is haar ambitie om actuele ontwikkelingen in het veld van de hedendaagse kunst te vertalen naar een aantrekkelijk programma. (nieuwdakota.com)

Jane’a Johnson wordt de nieuwe artistiek directeur van Foam

Per 1 oktober stelt Foam Fotografiemuseum Amsterdam Jane’a Johnson aan als artistiek directeur. Ze volgt Marcel Feil op die in juli na meer dan achttien jaar het museum verliet. Jane’a Johnson, geboren in Sacramento (Californië), is assistent-professor Theory of Art + Design en research fellow bij het Center for Social Equity and Inclusion (SEI) aan de Rhode Island School of Design (RISD). Ze promoveerde aan Brown University in Modern Culture & Media, waar haar onderzoek zich richtte op fotografen en onderwerpen uit de Afrikaanse diaspora. Verder behaalde ze een MA in Cinema and Media Studies aan de University of California, Los Angeles, en een BA in Philosophy aan het Spelman College. In haar bachelor was ze uitwisselingsstudent aan de Universiteit van Amsterdam, waardoor ze vertrouwd is met de stad. Johnson ziet fotografie als een belangrijk aanknopingspunt voor het aangaan van dialoog en wil Foam uitbouwen voor het versterken van het maatschappelijke gesprek. (foam.org)

Jacqueline Grandjean wordt artistiek directeur KMSKA

Begin vorig jaar werd directeur Manfred Sellink na onderling overleg ontslagen bij het Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA). Over de reden van de beslissing werd niet gecommuniceerd. Waarnemend directeur Carmen Willems nam zijn taken over en werd in oktober aangesteld als algemeen directeur. Het museum benoemt nu met Jacqueline Grandjean ook een artistiek directeur, die vanaf 1 oktober aan de slag gaat. Ze werd na advies van een externe jury door een unanieme raad van bestuur gekozen uit meer dan veertig kandidaten. Grandjean is sinds 2012 directeur van kunstmuseum Oude Kerk in Amsterdam. Eerder was ze onder andere directeur en curator in Huize Frankendael en curator in het Amsterdams Historisch Museum. Ze studeerde kunst- en filmgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam en de Hofsta University in New York. KMSKA benadrukt haar aandacht voor en ervaring met participatie, meerstemmigheid en inclusiviteit, waar het museum bij heropening volop op wil inzetten. KMSKA is gesloten sinds 2011 voor een grondige renovatie die in 2018 moest worden afgerond. Van een nieuwe datum voor heropening is vooralsnog geen sprake. (kmska.be)

Katerina Gregos is artistiek directeur ESMT in Athene

Curator en auteur Katerina Gregos moet het nationale museum voor hedendaagse kunst in Athene (ESMT) een nieuwe impuls geven, en van de Griekse hoofdstad een cruciale plek maken voor hedendaagse creatie in Europa. Het museum wil het werk van Griekse kunstenaars promoten en in een internationale context plaatsen. Gregos was onder meer verantwoordelijk voor de eerste Riga International Biennial of Contemporary Art, voor de Goteborg Biennial, Manifesta, Contour – Biennial of Moving Image en E V+A – Ireland’s Biennial. Op de Biënnale van Venetië verzorgde ze in 2011 het Deense, in 2015 met Vincent Meessen het Belgische en in 2019 het Kroatische paviljoen. Haar recentste project is Modern Love (or Love in the Age of Cold Intimacies) voor Museum für Neue Kunst in Freiburg, dat doorreist naar Tallinn Art Hall (EE) en Impakt Centre for Media Culture in Utrecht. Naast haar werk als onafhankelijk curator was Gregos oprichter en curator van de Deste Foundation, Centre for Contemporary Art in Athene (tot 2002) en artistiek directeur van Argos – Centrum voor Kunst & Media in Brussel (2006-2007). Van 2013 tot 2016 was ze directeur van Art Brussels. Gregos studeerde aan het Courtauld Institute of Art en King's College (University of London), waar ze kunstgeschiedenis, Europese literatuur en geschiedenis volgde. Aan de City University London haalde ze een MA in Museum Management. (emst.gr)

Alexandra Landré en Bas Mulder vormen nieuwe directie van Stroom Den Haag

De tweekoppige directie, die directeur Arno van Roosmalen opvolgt, moet het Haagse kunstcentrum een nieuwe richting op sturen. De instelling beoogt het uitgebouwde beleid desondanks voort te zetten, dat zicht kenmerkt door aandacht voor de relatie tussen kunst en maatschappij, een nadrukkelijke balans tussen inhoudelijke thema’s en ethische vragen, en door een sterke band met de lokale gemeenschap, onder andere door de ondersteuning van Haagse kunst en kunstenaars. Artistiek leider Alexandra Landré is kunsthistorica en curator hedendaagse beeldende kunst, met een focus op projecten met innovatieve vormen van cocreatie en publieksparticipatie. Tot 2020 was ze artistiek directeur van Kunstvereniging Diepenheim waar ze onder meer verantwoordelijk was voor Disconnection (2019-2020), Between Grace and Fury met Matea Bakula (2018), en Yes & No met Lucas Lenglet (2016). Als curator werkte ze verder samen met Synch Festival, Athene (GR), Kunsthalle Muenster (DE) en Kunsthalle Wien (A) en ze was als docent critical inquiry verbonden aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Den Haag. Ze treedt op als adviseur voor onder meer de Cultuurraad Eindhoven, gemeente Alkmaar en CBK Rotterdam. Zakelijk directeur Bas Mulder is sinds 2000 aan de instelling verbonden en was reeds verantwoordelijk voor het financieel beheer, de algemene organisatie en het archief. (stroom.nl)

Vincent van Velsen wordt curator Fotografie bij Stedelijk

Vincent van Velsen (1987) krijgt als conservator Fotografie een van de kerncollecties van het Stedelijk Museum Amsterdam onder zijn hoede, die meer dan twaalfduizend werken omvat. De kritische visie die Van Velsen ontwikkelde als curator en schrijver moet bijdragen tot een nieuw beleid op het vlak van collectie, onderzoek en tentoonstellingen. Van Velsen was onder meer curator van Sammy Baloji. A Blueprint for Toads and Snakes (Framer Framed, 2018), de groepstentoonstelling Even if it’s Jazz or the Quiet Storm (in samenwerking met Dan Walwin, Nest, 2018) en No You Won’t Be Naming No Buildings After Me (Tent, 2019). Hij was betrokken bij sonsbeek2020→2024, werkt momenteel aan een tentoonstelling bij Kunstfort bij Vijfhuizen en cureert samen met Simon(e) van Saarloos Chapter 4OUR in Het Hem. Van Velsen is daarnaast redacteur bij Metropolis M. (stedelijk.nl)

Sue-an van der Zijpp wordt nieuwe conservator Toegepaste Kunst en Vormgeving bij Boijmans

Sue-an van der Zijpp (1971) volgt op 1 juli bij Museum Boijmans Van Beuningen Mienke Simon Thomas op, die sinds 1993 de afdeling Toegepaste Kunst en Vormgeving leidde. Naast het beheer van de collectie, van middeleeuws aardewerk tot en met creaties van Viktor & Rolf, omvat de functie ook de ontwikkeling van tentoonstellingen. Van der Zijpp werkte eerder als conservator hedendaagse kunst, design en mode voor het Groninger Museum. Ze maakte tentoonstellingen met onder anderen Yin Xiuzhen, Gabriel Lester, Jake & Dinos Chapman en Ai WeiWei. Met Marga Weimans maakte ze de expositie Fashion House en het gelijknamige boek. Daarnaast was Van der Zijpp medeverantwoordelijk voor een programma van internationaal reizende tentoonstellingen, waaronder een tour van Joris Laarman en Iris van Herpen die onder andere naar The Cooper Hewitt in New York, het High Museum in Atlanta en het Design Museum in Holon reisde. Van der Zijpp studeerde kunst- en architectuurgeschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen, volgde een Post Experience Programme in History of Fashion and Design aan de Royal College of Art in Londen, en studeerde Philosophy of Technology aan de Universiteit Twente. (boijmans.nl)

Aric Chen benoemd tot algemeen en artistiek directeur Het Nieuwe Instituut

De Amerikaanse curator, schrijver en docent Aric Chen (1974) volgt Guus Beumer, die acht jaar aan het roer heeft gestaan, op als algemeen en artistiek directeur van Het Nieuwe Instituut. Chen is oprichter-directeur van het Curatorial Lab van het College of Design & Innovation aan de Tongji University in Shanghai. Daarnaast is hij Curatorial Director van de Design Miamibeurzen in Basel, Zwitserland en Miami Beach in de Verenigde Staten. In die hoedanigheid ontwikkelde hij tentoonstellingen over post-nature-design en Amerikaanse identiteiten. Van 2012 tot 2019 was Chen de eerste Lead Curator voor Design en Architecture en later Curator At Large bij M+, een 65.000 vierkante meter groot museum voor beeldcultuur, ontworpen door Herzog & de Meuron, dat dit jaar opent in West Kowloon Culture District in Hongkong. Chen had de leiding over het design- en architectuurteam van het museum en was verantwoordelijk voor het programma en de permanente collectie. Hij ging over de aankoop van bijna tweeduizend voorwerpen en twintigduizend archiefstukken, zoals het interieur en de façade van Shiro Kuramata’s Kiyotomo sushibar (1988, Tokyo) en het archief van Archigram. In 2011- 2012 gaf Chen als eerste Creative Director een nieuw elan aan de Beijing Design Week. Hij maakte daarnaast deel uit van diverse besturen, adviesraden en jury’s en was adviseur van de UABB Shenzhen Bi-City Biennale, de Gwangju Design Biennale, de Cooper-Hewitt Design Triennial (New York) en de London Design Biennial. In 2016 verscheen zijn boek Brazil Modern. Hij werkte eerder als journalist en criticus in New York, en publiceerde in onder andere The New York Times, Metropolis, Architectural Record, Wallpaper* en Fantastic Man. Als redacteur droeg hij bij aan tijdschriften als Dutch, Surface, I.D. en Fast Company. (hetnieuweinstituut.nl)

HISK stel drie curatoren aan

Het Hoger Instituut voor Schone Kunsten (HISK) verandert vanaf dit jaar zijn curatoriële aanpak en stelt drie curatoren aan in plaats van één. Pieter Vermeulen begeleidt een half jaar de eerstejaars kunstenaars. Vermeulen is als docent hedendaagse kunst en kunsttheorie verbonden aan PXL-MAD (Media, Arts & Design) in Hasselt. De tweede helft van het jaar neemt Anne Pontégnie het over. Zij is curator en criticus en leidt AP Office. De tweedejaars kandidaat-laureaten worden een jaar lang begeleid door Sam Steverlynck, curator en criticus, en sinds 2018 mede-hoofdredacteur van het kunstblad Hart. (hisk.edu)

Maartje Stubbe wordt directeur FOMU Antwerpen

De stad Antwerpen heeft Maartje Stubbe aangesteld als nieuwe directeur van fotomuseum FOMU. Na het vertrek van Elviera Velghe was Stubbe waarnemend directeur. In die periode bereikte het museum een breed publiek met de expositie Present van Stephan Vanfleteren en realiseerde het online initiatieven zoals de videoreeks Present at Home en het online festival Uncertainty. Stubbe startte haar carrière bij de dienst cultuur van de provincie Antwerpen. In 2017 werd ze zakelijk coördinator van de drie voormalige provinciale musea: het FOMU, MOMU en DIVA. Ze behaalde diploma's muziek en communicatiewetenschappen. (fomu.be)

MDD stelt Laurens Otto aan als curator

Museum Dhondt-Dhaenens heeft Laurens Otto aangesteld als curator om de tentoonstellingen, de publicaties en het collectiebeleid verder te ontwikkelen. Otto studeerde kunstgeschiedenis aan de Sorbonne in Parijs en behaalde een postgraduaat curatorial studies aan KASK in Gent. Hij heeft eerder gewerkt als curator bij Het HEM in Zaandam, bij Human Activities in Lusanga en bij Council in Parijs. In maart opent zijn groepstentoonstelling What Stories Want in AAIR en Kunsthal Extra City in Antwerpen. Otto is tevens actief als criticus en als hoofdredacteur van Resolution Magazine. (museumdd.be)