WISSELS



Alexandra Landré en Bas Mulder vormen nieuwe directie van Stroom Den Haag

De tweekoppige directie, die directeur Arno van Roosmalen opvolgt, moet het Haagse kunstcentrum een nieuwe richting op sturen. De instelling beoogt het uitgebouwde beleid desondanks voort te zetten, dat zicht kenmerkt door aandacht voor de relatie tussen kunst en maatschappij, een nadrukkelijke balans tussen inhoudelijke thema’s en ethische vragen, en door een sterke band met de lokale gemeenschap, onder andere door de ondersteuning van Haagse kunst en kunstenaars. Artistiek leider Alexandra Landré is kunsthistorica en curator hedendaagse beeldende kunst, met een focus op projecten met innovatieve vormen van cocreatie en publieksparticipatie. Tot 2020 was ze artistiek directeur van Kunstvereniging Diepenheim waar ze onder meer verantwoordelijk was voor Disconnection (2019-2020), Between Grace and Fury met Matea Bakula (2018), en Yes & No met Lucas Lenglet (2016). Als curator werkte ze verder samen met Synch Festival, Athene (GR), Kunsthalle Muenster (DE) en Kunsthalle Wien (A) en ze was als docent critical inquiry verbonden aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Den Haag. Ze treedt op als adviseur voor onder meer de Cultuurraad Eindhoven, gemeente Alkmaar en CBK Rotterdam. Zakelijk directeur Bas Mulder is sinds 2000 aan de instelling verbonden en was reeds verantwoordelijk voor het financieel beheer, de algemene organisatie en het archief. (stroom.nl)

Vincent van Velsen wordt curator Fotografie bij Stedelijk

Vincent van Velsen (1987) krijgt als conservator Fotografie een van de kerncollecties van het Stedelijk Museum Amsterdam onder zijn hoede, die meer dan twaalfduizend werken omvat. De kritische visie die Van Velsen ontwikkelde als curator en schrijver moet bijdragen tot een nieuw beleid op het vlak van collectie, onderzoek en tentoonstellingen. Van Velsen was onder meer curator van Sammy Baloji. A Blueprint for Toads and Snakes (Framer Framed, 2018), de groepstentoonstelling Even if it’s Jazz or the Quiet Storm (in samenwerking met Dan Walwin, Nest, 2018) en No You Won’t Be Naming No Buildings After Me (Tent, 2019). Hij was betrokken bij sonsbeek2020→2024, werkt momenteel aan een tentoonstelling bij Kunstfort bij Vijfhuizen en cureert samen met Simon(e) van Saarloos Chapter 4OUR in Het Hem. Van Velsen is daarnaast redacteur bij Metropolis M. (stedelijk.nl)

Sue-an van der Zijpp wordt nieuwe conservator Toegepaste Kunst en Vormgeving bij Boijmans

Sue-an van der Zijpp (1971) volgt op 1 juli bij Museum Boijmans Van Beuningen Mienke Simon Thomas op, die sinds 1993 de afdeling Toegepaste Kunst en Vormgeving leidde. Naast het beheer van de collectie, van middeleeuws aardewerk tot en met creaties van Viktor & Rolf, omvat de functie ook de ontwikkeling van tentoonstellingen. Van der Zijpp werkte eerder als conservator hedendaagse kunst, design en mode voor het Groninger Museum. Ze maakte tentoonstellingen met onder anderen Yin Xiuzhen, Gabriel Lester, Jake & Dinos Chapman en Ai WeiWei. Met Marga Weimans maakte ze de expositie Fashion House en het gelijknamige boek. Daarnaast was Van der Zijpp medeverantwoordelijk voor een programma van internationaal reizende tentoonstellingen, waaronder een tour van Joris Laarman en Iris van Herpen die onder andere naar The Cooper Hewitt in New York, het High Museum in Atlanta en het Design Museum in Holon reisde. Van der Zijpp studeerde kunst- en architectuurgeschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen, volgde een Post Experience Programme in History of Fashion and Design aan de Royal College of Art in Londen, en studeerde Philosophy of Technology aan de Universiteit Twente. (boijmans.nl)

Aric Chen benoemd tot algemeen en artistiek directeur Het Nieuwe Instituut

De Amerikaanse curator, schrijver en docent Aric Chen (1974) volgt Guus Beumer, die acht jaar aan het roer heeft gestaan, op als algemeen en artistiek directeur van Het Nieuwe Instituut. Chen is oprichter-directeur van het Curatorial Lab van het College of Design & Innovation aan de Tongji University in Shanghai. Daarnaast is hij Curatorial Director van de Design Miamibeurzen in Basel, Zwitserland en Miami Beach in de Verenigde Staten. In die hoedanigheid ontwikkelde hij tentoonstellingen over post-nature-design en Amerikaanse identiteiten. Van 2012 tot 2019 was Chen de eerste Lead Curator voor Design en Architecture en later Curator At Large bij M+, een 65.000 vierkante meter groot museum voor beeldcultuur, ontworpen door Herzog & de Meuron, dat dit jaar opent in West Kowloon Culture District in Hongkong. Chen had de leiding over het design- en architectuurteam van het museum en was verantwoordelijk voor het programma en de permanente collectie. Hij ging over de aankoop van bijna tweeduizend voorwerpen en twintigduizend archiefstukken, zoals het interieur en de façade van Shiro Kuramata’s Kiyotomo sushibar (1988, Tokyo) en het archief van Archigram. In 2011- 2012 gaf Chen als eerste Creative Director een nieuw elan aan de Beijing Design Week. Hij maakte daarnaast deel uit van diverse besturen, adviesraden en jury’s en was adviseur van de UABB Shenzhen Bi-City Biennale, de Gwangju Design Biennale, de Cooper-Hewitt Design Triennial (New York) en de London Design Biennial. In 2016 verscheen zijn boek Brazil Modern. Hij werkte eerder als journalist en criticus in New York, en publiceerde in onder andere The New York Times, Metropolis, Architectural Record, Wallpaper* en Fantastic Man. Als redacteur droeg hij bij aan tijdschriften als Dutch, Surface, I.D. en Fast Company. (hetnieuweinstituut.nl)

Art on Paper stelt nieuwe artistieke leiding aan

Charlotte Crevits (1990) en Joost Declercq (1955) vormen de nieuwe artistieke directie van Art on Paper, de internationale beurs voor hedendaagse tekenkunst in Brussel. Zij zetten de missie van de beurs voort om de ondergeschikte positie van tekenkunst ten opzichte van andere media te corrigeren door het een eigen platform te bieden en het belang van tekenen in de artistieke praktijk te onderstrepen. Kunsthistorica Crevits is sinds januari curator bij Cc Strombeek. Ze werkte de voorbije jaren als curator bij Museum Dhondt-Dhaenens, en als onafhankelijk curator bij Camden Arts Centre, Chisenhale Gallery en S.M.A.K. Joost Declercq was van 1986 tot 1992 galeriehouder en werkte vervolgens voor instellingen als de Hans Hartung Stichting, de Anna-Eva Bergman Stichting en de Koning Boudewijn Stichting. Van 2004 tot 2020 was hij directeur van Museum Dhondt-Dhaenens. Momenteel is hij zelfstandig cultureel consulent voor private instellingen. (artonpaper.be)

HISK stel drie curatoren aan

Het Hoger Instituut voor Schone Kunsten (HISK) verandert vanaf dit jaar zijn curatoriële aanpak en stelt drie curatoren aan in plaats van één. Pieter Vermeulen begeleidt een half jaar de eerstejaars kunstenaars. Vermeulen is als docent hedendaagse kunst en kunsttheorie verbonden aan PXL-MAD (Media, Arts & Design) in Hasselt. De tweede helft van het jaar neemt Anne Pontégnie het over. Zij is curator en criticus en leidt AP Office. De tweedejaars kandidaat-laureaten worden een jaar lang begeleid door Sam Steverlynck, curator en criticus, en sinds 2018 mede-hoofdredacteur van het kunstblad Hart. (hisk.edu)

Maartje Stubbe wordt directeur FOMU Antwerpen

De stad Antwerpen heeft Maartje Stubbe aangesteld als nieuwe directeur van fotomuseum FOMU. Na het vertrek van Elviera Velghe was Stubbe waarnemend directeur. In die periode bereikte het museum een breed publiek met de expositie Present van Stephan Vanfleteren en realiseerde het online initiatieven zoals de videoreeks Present at Home en het online festival Uncertainty. Stubbe startte haar carrière bij de dienst cultuur van de provincie Antwerpen. In 2017 werd ze zakelijk coördinator van de drie voormalige provinciale musea: het FOMU, MOMU en DIVA. Ze behaalde diploma's muziek en communicatiewetenschappen. (fomu.be)

MDD stelt Laurens Otto aan als curator

Museum Dhondt-Dhaenens heeft Laurens Otto aangesteld als curator om de tentoonstellingen, de publicaties en het collectiebeleid verder te ontwikkelen. Otto studeerde kunstgeschiedenis aan de Sorbonne in Parijs en behaalde een postgraduaat curatorial studies aan KASK in Gent. Hij heeft eerder gewerkt als curator bij Het HEM in Zaandam, bij Human Activities in Lusanga en bij Council in Parijs. In maart opent zijn groepstentoonstelling What Stories Want in AAIR en Kunsthal Extra City in Antwerpen. Otto is tevens actief als criticus en als hoofdredacteur van Resolution Magazine. (museumdd.be)

Bozar zoekt opvolger voor Paul Dujardin

De selectieprocedure voor een opvolger van Paul Dujardin, die achttien jaar directeur was van de Brusselse federale instelling, heeft vooralsnog niets opgeleverd. Dujardin had zich kandidaat gesteld voor een vierde ambtstermijn, maar zijn mandaat werd uiteindelijk niet verlengd. Bevoegd minister Sophie Wilmès had de Zwitser Christian Longchamp als kandidaat naar voren geschoven, maar volgens VRT zouden de socialisten hun veto uitgesproken hebben. Aan La Libre Belgique en De Tijd heeft Longchamp gemeld dat hij het directeurschap niet meer ziet zitten omdat de omstandigheden door corona en de recente brand in het gebouw fundamenteel veranderd zijn. De federale regering start een tweede selectieprocedure, die door een nieuw bestuur en een extern selectiebureau zal worden opgevolgd. Dujardin blijft verbonden aan Bozar als verantwoordelijke voor Europese relaties en om de honderdste verjaardag van Bozar in 2022 voor te bereiden. (bozar.be)