WISSELS



Christian Longchamp voorgedragen als directeur Bozar

Hoewel de ministerraad de voordracht nog moet bekrachtigen, komt Christian Longchamp als beste kandidaat uit de procedure voor de aanstelling van een nieuwe directeur bij Bozar. Van de drie kandidaten in de running trok Jan Raes zich in oktober vorig jaar terug nadat hij bij Opera Ballet Vlaanderen als directeur aan de slag ging. Paul Dujardin, de derde kandidaat, heeft reeds drie termijnen achter de rug als directeur van Bozar – de statuten van de instelling werden in 2013 reeds aangepast om zijn derde mandaat mogelijk te maken. Hij kwam in conflict met de vakbonden die hem een autoritaire manier van besturen verwijten. Longchamp is geboren in Lausanne en studeerde kunstgeschiedenis en filosofie in Genève en Parijs. Hij begon als curator hedendaagse kunst, werkte in het Auditorium van het Louvre, en daarna als dramaturg bij De Munt en bij de Opéra national de Paris. Momenteel is hij verbonden als dramaturg aan de Opéra national du Rhin in Straatsburg. (bruzz.be)

Anne de Haij wordt directeur Stedelijk Museum Schiedam

Anne de Haij wordt per 1 februari directeur van het Stedelijk Museum Schiedam. Zij volgt Deirdre Carasso op, die in november directeur is geworden van de Openbare Bibliotheek in Utrecht. Onder Carasso verdubbelde het aantal bezoekers en ontving het museum in 2019 de BankGiro Loterij Museumprijs voor het meest publieksvriendelijke museum. De Haij (1983) was zes jaar verbonden als strategisch adviseur aan het Kunstmuseum Den Haag, waar ze zich bezighield met thema's als inclusie en diversiteit. Als project- en programmaleider was ze verantwoordelijk voor het Mondriaanjaar en het project Glans en geluk. Kunst uit de Wereld van de Islam. Ze zal de huidige koers van het Stedelijk Museum Schiedam voortzetten en zowel maatschappelijk als inhoudelijk verder ontwikkelen. De Haij studeerde kunstgeschiedenis en kunst- en cultuurwetenschappen. Eerder was ze als universitair docent kunstfilosofie en cultuurgeschiedenis verbonden aan de Erasmus Universiteit en Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Ze werkte bij onder andere Korzo Producties en CaDance Festival, TU Delft, Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en de Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur. (stedelijkmuseumschiedam.nl)

Louise Osieka wordt nieuwe directeur C-mine

Louise Osieka is aangesteld als algemeen directeur van C-mine in Genk. De 'creatieve site' voor artistieke ontwikkeling, creëren en ondernemen bestaat intussen tien jaar. Het stadsbestuur vond het tijd voor een versterking van de artistieke profilering en na een internationaal gerichte procedure bleek de Genkse Louise Osieka (1990) de geschikste kandidaat. Osieka was sinds 2016 directeur van CIAP, het Genkse platform voor hedendaagse kunst. Ze studeerde kunstwetenschappen aan de KU Leuven en werkte als assistent-curator voor de collectie moderne en hedendaagse kunst van de Nationale Bank van België. Daarnaast stelde ze tentoonstellingen samen als onafhankelijk curator. Naast de versterking van de artistieke profilering, wil het stadsbestuur ook de toekomstige positie van C-mine op gebied van creatief ondernemerschap versterken. (c-mine.be)

KASK stelt Laura Herman aan als hoofd Curatorial Studies en Vrije Kunsten

Laura Herman is aangesteld als hoofd van de postgraduaatsopleiding Curatorial Studies en als coördinator van de master beeldende kunsten, afstudeerrichting Vrije Kunsten van KASK & Conservatorium. Ze neemt het roer over van respectievelijk Antony Hudek, die algemeen directeur werd van het museum Dhondt-Dhaenens, en Simon Delobel, die directeur werd bij KIOSK. Laura Herman (1988, Brussel) is actief als curator, schrijver en redacteur. Ze behaalde een master in de moderne vergelijkende letterkunde aan de Universiteit Gent, en een master aan het Center for Curatorial Studies, Bard College, New York. Ze is theoriedocent aan het departement Contextual Design van de Design Academy in Eindhoven. Van 2018 tot 2020 was ze curator van The New Sanctuary, het twaalfde satellietprogramma van Jeu de Paume in Parijs, CAPC in Bordeaux en het Museo Amparo in Puebla, Mexico. Ze werkte sinds 2016 bij La Loge en van oktober 2017 tot augustus dit jaar was ze als redacteur van De Witte Raaf verantwoordelijk voor katern &.