Maïté Vissault wordt nieuwe directeur ikob.

Het ikob – Museum voor hedendaagse kunst van Eupen – stelt curator en kunsthistorica Maïté Vissault vanaf 1 januari aan als nieuwe directeur. Ze volgt Francis Feidler op, die het museum oprichtte. Maïté Vissault werkte eerder bij het Landesmuseum Münster, realiseerde meerdere monografische en thematische tentoonstellingen, onder meer in samenwerking met Marta Herford en het HISK. Daarnaast onderwijst ze kunsttheorie aan de universiteit van Lille en is ze auteur van meerdere publicaties, waarvan Der Beuys Komplex – L’identité allemande à travers la réception de l’oeuvre de Joseph Beuys (1945-1986) de recentste is. Vissault staat voor de opdracht om de positie van het ikob in de internationale artistieke scene, en meer bepaald in de Euregio Maas-Rijn, verder te versterken.

Guus Beumer wordt directeur nieuwe instelling voor architectuur, design en e-culture

Guus Beumer wordt de directeur van een nieuwe nationale instelling voor architectuur, design en e-cultuur. Deze instelling ontstaat op 1 januari 2013 na de fusie van de huidige sectorinstituten Nederlands Architectuurinstituut (NAi), Premsela, Nederlands Instituut voor Design en Mode, en Virtueel Platform (kennisinstituut voor e-cultuur). Omwille van deze fusie had Ole Bouman in juli zijn vertrek als directeur van het NAi aangekondigd. Guus Beumer zal tot november bij Marres werkzaam blijven, waar hij zeven jaar geleden in dienst trad. Hij heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van Marres tot een spraakmakende presentatie-instelling voor eigentijdse cultuur. (www.marres.nl, www.nai.nl)

Krist Gruijthuijsen wordt artistiek directeur Grazer Kunstverein

Op 1 september treedt Krist Gruijthuijsen (NL, 1980) als artistiek directeur in dienst van het Grazer Kunstverein in Graz. Gruijthuijsen is curator, criticus en medeoprichter van Kunstverein Amsterdam. Onder leiding van Søren Grammel groeide de Grazer Kunstverein uit tot een platform voor presentatie en productie van hedendaagse kunst. Gruijtuijsen zal huidig interim-directeur Daniel Pies vervangen. (www.grazerkunstverein.org)

Philippe Pirotte wordt curator bij Berkeley Art Museum and Pacific Film Archive

University of California, Berkeley Art Museum and Pacific Film Archive (BAM/PFA) heeft de Belgische curator Philippe Pirotte aangesteld als Adjunct Senior Curator. Pirotte werkte eerder als freelance curator en was oprichter van objectif_exhibitions in Antwerpen. Hij was ook senior advisor voor de Rijksakademie in Amsterdam en tot voor kort was hij directeur van Kunsthalle Bern in Zwitserland. Bij BAM/PFA zal hij tentoonstellingen organiseren en participeren in de ontwikkeling van de collecties. (www.bampfa.berkeley.edu)

Bonnefanten heeft nieuwe directie

Stijn Huijts wordt vanaf 1 maart de nieuwe artistiek directeur van het Bonnefantenmuseum. Hij volgt Alexander van Grevenstein op die nog tot 2013 als adviseur aan het museum verbonden blijft. Huijts was directeur van SCHUNCK* in Heerlen en daarvoor twaalf jaar directeur van het museum Het Domein in Sittard. De zakelijke leiding van het museum is sinds 1 januari in handen van Sandra Holtjer. Zij volgt Harrie Dragstra op. (www.bonnefanten.nl)

Objectif Exhibitions stelt nieuwe artistiek directeur aan

Chris Fitzpatrick (New York, 1978) is vanaf februari de nieuwe artistiek directeur van Objectif Exhibitions. Hij werkte voordien als zelfstandige curator vanuit San Francisco. Teksten van hem werden opgenomen in publicaties als Rite Editions, Pazmaker, Mousse Magazine, The Baltic Notebooks of Anthony Blunt. Fitzpatrick volgt Mai Abu ElDahab op die sinds november 2007 de functie bekleedde. Zij nam afscheid met de solotentoonstelling van Barbara Visser die in januari opende. (www.objectif-exhibitions.org)

TAG stelt nieuwe artistiek directeur aan

Op 1 januari is Suzanne Wallinga aangesteld als artistiek directeur van TAG, platform voor hedendaagse audiovisuele kunst. Zij volgt Hicham Khalidi op die vanaf de oprichting in 2003 bij de organisatie betrokken is geweest. Wallinga is als curator geïnteresseerd in de verhouding tussen kunst en wetenschap. (www.tag004.nl)

Gitta Luiten vertrekt als directeur van de Mondriaan Stichting.

In december wordt het nieuwe Mondriaan Fonds opgericht, een fusie van de Mondriaan Stichting en het Fonds BKVB. Gitta Luiten, sinds 2001 directeur van de Mondriaan Stichting, vindt dat het nieuwe fonds moet geleid worden door een directeur die geen voorgeschiedenis heeft bij een van de twee organisaties. Het bestuur van de Mondriaan Stichting tekent bovendien op dat ‘de aangekondigde bezuinigingspolitiek betekent dat Luiten het beleid dat ze in tien jaar heeft opgebouwd, eigenhandig zou moeten afbouwen’. Luiten was de jongste fondsdirecteur ooit. Ze ontwikkelde een beleid waarin veel aandacht was voor internationalisering, publieksbeleid, culturele diversiteit en maatschappelijke impact van beeldende kunst, vormgeving en cultureel erfgoed.

Defne Ayas nieuwe directeur Witte de With.

Defne Ayas volgt met ingang van 1 januari 2012 Nicolaus Schafhausen op als directeur bij Witte de With. Defne Ayas, opgegroeid in Istanbul, komt naar Nederland vanuit New York, waar zij cocurator is van Performa – een vooraanstaand performancefestival – en vanuit Shanghai, waar zij codirecteur en medeoprichter is van Arthub Asia – een initiatief gewijd aan artistieke creatie en uitwisseling van hedendaagse kunst in Azië. Daarnaast was Ayas de afgelopen vijf jaar verbonden aan de faculteit van hedendaagse kunst en nieuwe media aan de New York University in Shanghai. Zij voltooide het Curatorial Training Programme bij De Appel in Amsterdam en behaalde haar Masters diploma aan ITP – Tisch School of the Arts van de New York University. (www.wdw.nl)

Tanja Karreman wordt directeur van Nieuw Dakota.

Tanja Karreman volgt Pieter Sanders op als directeur van Nieuw Dakota in Amsterdam. Tanja Karreman is kunsthistoricus en curator. Ze werkte eerder als adviseur beeldende kunst voor het Amsterdamse Fonds voor de Kunst. In 2010 was zij de curator van de Noord-Holland Biënnale. Ook werkte ze enkele jaren als freelance redacteur voor Avro’s KunstUur. Tanja Karreman adviseert architecten, instellingen en verschillende overheden over kunst in het publieke domein. Nieuw Dakota wil in Amsterdam Noord de komende drie jaar het kunstsegment van de stad versterken. (www.nieuwdakota.com)

Patty Wageman wordt nieuwe zakelijk leider Museum Boijmans Van Beuningen.

Museum Boijmans Van Beuningen stelt Patty Wageman (1967) per 1 november aan als zakelijk leider/plaatsvervangend directeur. Wageman is kunsthistorica en werkte eerst als conservator en later als (adjunct)directeur bij het Groninger Museum. Daarnaast vervult zij diverse bestuurlijke nevenfuncties, onder meer bij Metropolis M en Stiftungsrat Kunsthalle Emden. Patty Wageman volgt Erik van Ginkel op die per 1 september als zakelijk directeur bij het Rijksmuseum in Amsterdam in dienst trad. (www.boijmans.nl)

Marco van Vulpen is nieuwe directeur Amersfoortse musea.

Marco van Vulpen (1960) werd op 1 september benoemd als directeur van stichting Amersfoort-in-C. Amersfoort-in-C is de Amersfoortse museumorganisatie bestaande uit Museum Flehite, Mondriaanhuis, Kunsthal KAdE, Armando Museum Bureau en het Architectuurcentrum. Marco van Vulpen volgt Gerard de Kleijn op, die vorig jaar is overgestapt naar Museum GoudA en de Amsterdamse Kunstraad. Van Vulpen werkte eerder als partner cultuur & erfgoed bij adviesbureau BMC, was directeur van stichting Kunst & Cultuur Overijssel (KCO) en hoofd cultuur bij de gemeente Amersfoort. Van Vulpen zal verantwoordelijk zijn voor de herstructurering van de Amersfoortse musea. (www.amersfoort.nl)

Rolf Quaghebeur is nieuwe directeur Argos Centre for Art and Media.

Sinds 1 juli is Rolf Quaghebeur (°1976) aangesteld als algemeen directeur van Argos in Brussel. Hij is verantwoordelijk voor de verdere ontwikkeling en profilering van het centrum. Quaghebeur wil de innoverende positie van Argos versterken en het aantal samenwerkingen uitbreiden. Het audiovisuele archief is de ruggegraat van de instelling. De zorg voor deze collectie staat centraal, samen met het belang om ze toegankelijk te maken voor het publiek. Rolf Quaghebeur is kunsthistoricus en werkte als wetenschappelijk medewerker en curator voor het S.M.A.K. en Witte Zaal in Gent. Van 2007 tot 2011 was hij adviseur kunst voor het Team van de Vlaamse Bouwmeester. (www.argosarts.be)

Alan Quireyns wordt artistiek directeur AIR Antwerpen.

AIR Antwerpen heeft Alan Quireyns (°1982, Gent) aangesteld als artistiek directeur. AIR Antwerpen vzw is een internationaal residentieproject voor kunstenaars, gevestigd in de voormalige sasmeesterswoning op het Eilandje. Alan Quireyns studeerde kunstwetenschappen aan de Universiteit Gent en de Freie Universität Berlin. Hij organiseerde projecten als Cité-Action, Assenede, 2006; Body Fluids, Conflict Room, Antwerpen, 2008; Strategies of Confidence, NICC, Antwerpen, 2009 en Platform 4, Designcenter de Winkelhaak, Antwerpen. In 2009 nam hij deel aan het Curatorial Program van de Appel in Amsterdam en organiseerde er de tentoonstelling I’m Not Here. An Exhibition Without Francis Alÿs. Het programma dat Alan Quireyns voor AIR Antwerpen zal organiseren vertrekt vanuit de onafhankelijke artistieke praktijk van kunstenaars en hun noodzaak andere culturen te leren kennen, kennis en ervaring uit te wisselen en met nieuwe ideeën te experimenteren. AIR Antwerpen wil een plaats van reflectie zijn, niet enkel over de artistieke praktijk, maar ook over de rol van de residentie in de socioculturele omgeving. (www.airantwerpen.be)

Lex ter Braak nieuwe directeur Jan van Eyck Academie.

Sinds 1 juli is Lex ter Braak benoemd tot directeur van de Jan van Eyck Academie, postacademisch instituut voor onderzoek en productie op de terreinen beeldende kunst, ontwerpen en theorie. Lex ter Braak zal zich de komende tijd richten op de positionering van de Jan van Eyck Academie als postacademisch instituut binnen de culturele basisinfrastructuur en zal daarvoor het nieuwe beleid voor de Cultuurplanperiode 2013-2016 ontwikkelen. Ter Braak was sinds 2000 directeur van het Fonds voor beeldende kunsten, vormgeving en bouwkunst (Fonds BKVB) in Amsterdam. In de periode van 1993 tot 2000 leidde hij de Vleeshal in Middelburg. Hij is tevens actief als freelance criticus/schrijver op het gebied van literatuur en beeldende kunst voor Vrij Nederland en levert diverse bijdragen aan monografieën en kunsttijdschriften. (www.janvaneyck.nl)

Nanda van den Berg benoemd tot hoofdconservator Huis Marseille Museum voor Fotografie.

Nanda van den Berg wordt vanaf 1 augustus benoemd tot hoofdconservator van Huis Marseille. De hoofdconservator wordt naast de directeur Els Barents primair verantwoordelijk voor de museale programmering. Van den Berg is kunsthistoricus. Na eerder te hebben gewerkt in het Stedelijk Museum was zij enkele jaren fondsredacteur bij uitgeverij Meulenhoff. Sinds 2006 is zij verbonden aan het modelectoraat en de Fashion Masters (onderzoek en onderwijs van ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem), waar zij ook docent is. Daarnaast doceert zij aan het Amfi (Amsterdam Fashion Institute) in Amsterdam. Zij heeft veelvuldig geschreven over fotografie, onder andere in relatie tot de schilderkunst en de mode. De nieuwe functie van hoofdconservator kadert in de voorgenomen uitbreiding van Huis Marseille, waarmee de collectie die de afgelopen jaren in relatieve stilte werd opgebouwd meer op de voorgrond moet komen. In de nabije toekomst zullen zowel exposities als collectiepresentaties naast, en in relatie tot elkaar te zien zijn. (www.huismarseille.nl)

Alied Ottevanger nieuw Hoofd Mondriaanhuis.

Op 1 juli trad Dr. Alied Ottevanger (1955) in dienst als Hoofd Mondriaanhuis te Amersfoort. Alied Ottevanger was 20 jaar werkzaam als conservator moderne kunst, eerst bij de Rijksdienst Beeldende Kunst (thans RCE) en vervolgens bij het Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie in Den Haag. Daarnaast was zij als redacteur verbonden aan Metropolis M en Jong Holland. Sinds 2006 is zij zelfstandig kunsthistoricus en wisselt ze onderzoek – onder andere naar Theo van Doesburg en andere Stijlkunstenaars – af met lesgeven aan de Universiteit in Leiden en de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. In 2007-2008 organiseerde zij de tentoonstelling De Stijl in Museum De Pont in Tilburg. Van haar hand verscheen in 2008 een publicatie over de briefwisseling tussen Theo Van Doesburg en Antony Kok en momenteel onderzoekt ze de briefwisseling tussen Van Doesburg en architect J.J.P. Oud. Ook bereidt zij een tentoonstelling voor over de Engelse kunstenaar Stanley Spencer (1891-1959), voor de Kunsthal in Rotterdam. Verder publiceert zij als kunstcriticus sinds 2008 in De Witte Raaf. (www.mondriaanhuis.nl)

Directeur Kröller-Müller Museum met pensioen

Evert van Straaten (1948) beëindigt per 1 april 2012 zijn werkzaamheden als directeur van het Kröller-Müller Museum. Hij leidt het museum al 21 jaar. Van Straaten kwam in dienst bij het Rijksmuseum Kröller-Müller in 1990 met een groot project: de verzelfstandiging van het museum. Deze werd per 1 juli 1994 met de oprichting van Stichting Kröller-Müller Museum een feit. Van Straaten heeft beeldbepalende aankopen gedaan, waaronder Le Commencement du Monde van Constantin Brancusi, het Relief mit gelbem Viereck van Kurt Schwitters, Petite Chouette van Pablo Picasso en The Paintings van Gilbert & George. (www.kmm.nl

Olof van Winden is nieuw algemeen-artistiek directeur van het Nederlands Instituut voor Mediakunst

Olof van Winden is op 1 mei benoemd tot algemeen-artistiek directeur van het Nederlands Instituut voor Mediakunst. Olof van Winden (1976, Mukumu, Kenya) is opgeleid aan de Hotelschool in Den Haag. In 2002 was hij betrokken bij het Sound/Vision Festival in Den Haag, en daarna bij Detroit’s Electronic Music Festival. In 2004 richtte hij de stichting The Generator op, een organisatie van jonge creatievelingen die uitgroeide tot een professioneel festival- en productieplatform van waaruit onder andere het TodaysArt Festival wordt georganiseerd. Van Winden volgt Heiner Holtappels op die dertien jaar directeur was. Het Nederlands Instituut voor Mediakunst (NIMk) bevordert een vrije ontwikkeling, toepassing, verspreiding van, en reflectie op nieuwe technologieën binnen de beeldende kunst. (www.nimk.nl)

Olof van Winden is nieuw algemeen-artistiek directeur van het Nederlands Instituut voor Mediakunst

Olof van Winden is op 1 mei benoemd tot algemeen-artistiek directeur van het Nederlands Instituut voor Mediakunst. Olof van Winden (1976, Mukumu, Kenya) is opgeleid aan de Hotelschool in Den Haag. In 2002 was hij betrokken bij het Sound/Vision Festival in Den Haag, en daarna bij Detroit’s Electronic Music Festival. In 2004 richtte hij de stichting The Generator op, een organisatie van jonge creatievelingen die uitgroeide tot een professioneel festival- en productieplatform van waaruit onder andere het TodaysArt Festival wordt georganiseerd. Van Winden volgt Heiner Holtappels op die dertien jaar directeur was. Het Nederlands Instituut voor Mediakunst (NIMk) bevordert een vrije ontwikkeling, toepassing, verspreiding van, en reflectie op nieuwe technologieën binnen de beeldende kunst. (www.nimk.nl)

Okwui Enwezor wordt artistiek leider haus der kunst.

Op 1 okotber 2011 wordt Okwui Enwezor de nieuwe artistiek directeur van het haus der kunst in München. De uit Nigeria afkomstige Enwezor (1963) volgt Chris Dercon op die op zijn beurt directeur van Tate Modern in Londen wordt. Tot 2009 was Enwezor verbonden als decaan aan het San Francisco Art Institute. Momenteel werkt hij als adjunct-curator bij het International Center for Photography in New York aan de tentoonstelling The Rise and Fall of Apartheid. Enwezor was curator van Documenta 11 (2002) te Kassel en van de Tweede Johannesburg Biënnale (1997). In 1994 stichtte hij het kunstkritisch tijdschrift NKA: Journal of Contemporary African Art. Naast kunsthistoricus en -criticus is Enwezor tevens schrijver en dichter.

Alexander van Grevenstein treedt af als directeur Bonnefantenmuseum

Per 1 januari legt Alexander van Grevenstein zijn functie neer als directeur van het Bonnefantenmuseum in Maastricht. Van Grevenstein wil tot zijn pensioen in juli 2013 wel nog enkele projecten begeleiden. Van Grevenstein vindt dat met de moeilijke tijden die er voor de cultuursector staan aan te komen en met de strijd die culturele instellingen zullen moeten leveren, beter een nieuwe kracht aan het hoofd van het museum komt. Een opvolger is nog niet bekend. Van Grevenstein was 25 jaar directeur van het Bonnefantenmuseum. Hij bracht het museum onder in het nieuwe gebouw ontworpen door Aldo Rossi, dat in 1995 geopend werd, en wil zijn directeurschap afronden met de begeleiding van de nieuwbouw waarmee het museum zal worden uitgebreid. (www.bonnefanten.nl)

Renske Janssen leidt Temporary Art Centre (TAC).

De zakelijke en artistieke leiding van het Temporary Art Centre (TAC) in Eindhoven is sinds november 2010 in handen van Renske Janssen. De uit Brabant afkomstige Janssen (1975) was sinds 2006 curator bij het Rotterdamse centrum voor hedendaagse kunst, Witte de With en werkte eerder bij het Stedelijk Museum Amsterdam. Recentelijk werkte ze samen met vijf culturele instellingen in Rotterdam voor de performanceserie Let us Compare Mythologies. (www.tac.nu)

Joanna van der Zanden is artistiek leider van de Rotterdam designprijs 2011.

Joanna van der Zanden (1966) heeft sinds januari de artistieke leiding voor de Rotterdam designprijs in handen. Van der Zanden is curator en creatief adviseur voor crossdisciplinaire designprojecten. Momenteel is haar tentoonstelling Tag! Base! Hide and Seek te zien in Polen. 
Van der Zanden is tevens adviseur beeldende kunst, design en fotografie bij het Amsterdams Fonds voor de Kunst. 
Van 2006 tot 2009 was ze artistiek directeur van Platform21 in Amsterdam. Binnenkort verschijnt haar boek Curatorial Cooking – The Design Practice of Platform 21. (www.designprijs.nl)

Heiner Holtappels neemt afscheid als directeur van het Nederlands Instituut voor Mediakunst.

 Met de tentoonstelling Technology Requested, die nog tot 6 februari loopt, neemt Heiner Holtappels afscheid als algemeen en artistiek directeur van het Nederlands Instituut voor Mediakunst. Heiner Holtappels is sinds 1998 in functie. Holtappels wil zich weer meer kunnen richten op het maken van kunst. Hij studeerde aan de Staatliche Kunstakademie in Düsseldorf bij K.O. Götz en deed staatsexamen filosofie en kunstgeschiedenis. Hij is hoofddocent Vrije Kunst aan de Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem. (www.nimk.nl)

 

Eve-Marie Kuijstermans wordt coördinator Residencies Artist initiatives Rotterdam (RAiR).

Het bestuur van RAiR heeft Eve-Marie Kuijstermans (1983) benoemd tot coördinator van RAiR. Zij is daarmee de eerste die deze functie vervult binnen RAiR. RAiR is opgericht door de Rotterdamse kunstenaarsinitiatieven Duende, Stichting B.a.d, Het Wilde Weten, Kaus Australis en Stichting Kunst&Complex. RAiR is een platform waarbinnen tentoonstellingen, lezingen en debatten worden gerealiseerd. (www.rair.nl)

Oscar van den Boogaard wordt artistiek directeur HISK.

Het HISK (Hoger Instituut voor Schone Kunsten, Gent) heeft curator en romancier Oscar van den Boogaard (°1964) benoemd tot artistiek directeur. Het HISK stelt elke vijf jaar een nieuwe directeur aan. Met dit beleid wil het instituut een frisse blik op zijn missie behouden. Oscar van den Boogaard schreef meerdere romans en toneelstukken. In 1995 richtte hij in samenwerking met Jan Mot de Mot & Van den Boogaard Gallery in Brussel op. Sinds 2008 is hij aan het HISK verbonden als gastdocent. In 2009 organiseerde hij La conquête de l’espace, de tentoonstelling van de HISK-laureaten. In 2010 was hij curator in Watou en werkte hij mee aan de tentoonstelling Bij Ensor op Bezoek in het Mu.Zee. In zijn persbericht laat het HISK bovendien weten dat zijn nieuwe artistiek directeur op de schouder een tatoeage draagt van Douglas Gordon, die het woord ‘Guilty’ in spiegelschrift voorstelt, en dat het Guggenheim Museum (New York) in 2002 een foto van ‘s mans rug wist aan te schaffen. (www.hisk.be)

Katrien Vandermarliere neemt ontslag als directeur Vlaams Architectuurinstituut (VAi).

Katrien Vandermarliere werkte sinds 2002 bij het VAi en zette er als eerste directeur de krijtlijnen uit. Zij organiseerde in datzelfde jaar de eerste Dag van de Architectuur en heeft met de vier voorbije edities dit gebeuren uitgebouwd tot het grootste publieksevenement voor hedendaagse architectuur in Vlaanderen. Onder haar hoofdredacteurschap werd de reeks Jaarboek Architectuur Vlaanderen met vier nieuwe edities vervolgd. Ze was commissaris en co-curator van diverse spraakmakende tentoonstellingen als Recollecting Landscapes, Mare Meum, Wonen in Welvaart en won met het team van Kinshasa, The Imaginary City, de Gouden Leeuw voor beste landtentoonstelling op de Internationale Architectuur Biënnale van Venetië in 2004. In de toekomst zal Vandermarliere op halftijdse basis het internationaal architectuurprogramma verzorgen binnen het samenwerkingsverband van het VAi en de deSingel Internationale Kunstcampus. Daarnaast wordt ze consultant voor ir. Laurent Ney & arch. Chris Poulissen. (www.vai.be)

Koen Brams neemt ontslag als directeur Jan van Eyck Academie.

Op 31 december vertrekt Koen Brams bij de Jan van Eyck Academie. Hij was in 2000 aan de Academie als directeur aan de slag gegaan. Voordien, van 1991 tot 2000, was hij hoofdredacteur van De Witte Raaf. Brams motiveert zijn ontslag vanuit de wens om zich te concentreren op eigen onderzoeksprojecten en publicaties. De timing van zijn ontslag moet zijn opvolger in staat stellen om zich in te werken alvorens het beleidsplan op te stellen voor de periode 2013-2016. Kandidaten kunnen tot 23 november solliciteren. Meer info www.janvaneyck.nl.

Moritz Küng directeur van nieuw centrum voor hedendaagse kunst in Barcelona.

Moritz Küng (°1961, Zwitserland) is tot directeur benoemd van het centrum voor hedendaagse kunst El Canodrom / La Capella in Barcelona, dat in 2011 zal opengaan. Sinds 2003 was Küng curator tentoonstellingen in deSingel. Hij maakte er onder meer solotentoonstellingen met de architecten Abalos & Herreros (E), R&Sie- François Roche (F), SANAA (J) en Christian Kerez (CH), de beeldend kunstenaars Dominique Gonzalez-Foerster (F), Aglaia Konrad (A), Joëlle Tuerlinckx (B) en Heimo Zobernig (A). Daarnaast initieerde hij de langlopende projecten Curating the Campus (2004-2010) en Curating the Library (2003-…).

Cobra Museum benoemt nieuwe directie.

Na het overlijden van de voormalige directeur heeft het Cobra Museum nu een tweehoofdige directie. Kunsthistorica Katja Weitering, sinds december 2004 in dienst bij het museum, wordt artistiek directeur. Zakelijk directeur wordt Els Ottenhof, sinds april 1999 als hoofd algemene zaken en sinds december 2008 als adjunct-directeur aan de slag in het museum. Beiden hebben in het afgelopen jaar de directiefunctie al ad interim waargenomen. Het museum wil hiermee de voortzetting verzekeren van het museumbeleid zoals dat in de afgelopen jaren gestalte heeft gekregen. De beslissing over de benoemingen valt samen met de aankondiging van een grote Paul Kleetentoonstelling, die op drie internationale locaties in Europa in 2011/2012 zal plaatsvinden, in samenwerking met het Paul Klee Zentrum in Bern en het Museum Louisiana in Humlebaek. (www.cobra-museum.nl)

Directeur TAC is opgestapt.

Na anderhalf jaar directeurschap heeft Walter van der Cruijsen op 1 augustus TAC (Temporary Art Centre, Eindhoven) verlaten. Directeur en bestuur bereikten geen overeenstemming over de professionalisering en de toekomstige ontwikkeling van de organisatie. (www.tac.nu)

Peter Swinnen is nieuwe Vlaamse Bouwmeester

 

De Vlaamse regering heeft een nieuwe Bouwmeester voor de volgende vijf jaar aangesteld. Na bOb Van Reeth (1999-2005) en Marcel Smets (2005-2010) zal vanaf 1 juli 2010 architect Peter Swinnen (1972) de functie vervullen. Peter Swinnen is architect-partner en medeoprichter van het Brusselse architectenkantoor 51N4E. Swinnen (1972) studeerde aan het Sint-Lucas Architectuur Instituut Brussel en de Architectural Association London. De Vlaamse Bouwmeester heeft als opdracht om vanuit een langetermijnvisie, in overleg met de verschillende administraties en met de extern betrokken partijen, bij te dragen tot de voorbereiding en uitvoering van het architecturaal beleid van de Vlaamse overheid om een architecturaal kwalitatieve leefomgeving in Vlaanderen te helpen creëren.

Chris Dercon wordt directeur Tate Modern

 

De Belgische curator Chris Dercon (Lier, 1958) wordt directeur van Tate Modern in Londen. Dercon zal in het voorjaar van 2011 zijn leeftijdgenoot Vicente Todoli aflossen. De Spanjaard heeft het museum zeven jaar geleid. Chris Dercon maakte in het begin van zijn loopbaan cultuurprogramma’s voor de Vlaamse televisie en was medewerker van de krant De Standaard. In 1988 werd hij directeur van P.S.1 in New York, twee jaar later verhuisde hij naar het kunstcentrum Witte de With en in 1996 werd hij directeur van het Museum Boijmans van Beuningen. Sinds 2003 leidt hij het Haus der Kunst in München, waar hij behalve beeldende kunst ook design, architectuur, fotografie, film en mode in het tentoonstellingsprogramma opnam.