KMSKA zit na drie maanden alweer zonder artistiek directeur

Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen (KMSKA) neemt in onderlinge overeenkomst afscheid van artistiek directeur Jacqueline Grandjean, die op 1 oktober was aangesteld. Zij werd gekozen uit meer dan veertig kandidaten. Grandjean versterkte het museumteam onder leiding van algemeen directeur Carmen Willems en volgde Manfred Sellink op, die lange tijd de twee functies combineerde. Grandjean was voorheen onder meer actief in Huize Frankendael en het Amsterdams Historisch Museum. Sinds 2012 was ze directeur van het kunstmuseum Oude Kerk in Amsterdam. KMSKA-voorzitter Luc Lemmens geeft als reden dat artistiek en strategisch de visies ver uit elkaar lagen en dat mogelijk door de hoge druk om de deadline te halen de samenwerking niet gelukt is. Er werd een dading gesloten zodat geen van beide partijen verder over het vertrek communiceren. De voorziene opening van het KMSKA op 25 september zou niet in het gedrang komen. (kmska.be)

Kasia Redzisz is artistiek directeur van Kanal-Centre Pompidou Brussel

In 2024 moet in Brussel het interdisciplinair museum voor moderne en hedendaagse kunst Kanal-Centre Pompidou opengaan. De instelling deelt mee dat ze eind vorig jaar Kasia Redzisz (1982) als artistiek directeur heeft aangesteld. In juni was er commotie ontstaan over de keuze van het museum voor een directeursduo, waarbij Redzisz de leiding zou moeten delen met Bernard Blistène, voormalig directeur van het museum voor moderne kunst in het Centre Pompidou in Parijs. Redzisz was nochtans als enige kandidaat verkozen door een internationale jury. De Raad van Bestuur van Stichting Kanal verduidelijkte dat Bernard Blistène, naast Redzisz als artistiek directeur, met zijn ruime ervaring ook een rol te vervullen had. De samenwerkingsmodaliteiten moesten nog worden uitgewerkt. Over de mogelijke rol van Blistène is voorlopig niet verder gecommuniceerd. Kasia Redzisz werkte tussen 2010 en 2015 voor Tate Modern. Tussen 2008 en 2015 stond ze aan het hoofd van Open Art Projects, een organisatie gewijd aan innovatieve kunstcommissies. Sinds 2015 was ze bij Tate Liverpool verantwoordelijk voor het programmeren van tentoonstellingen en collecties en voor internationale samenwerkingen. Haar onafhankelijke werk bestaat uit vele interdisciplinaire projecten, met als meest recente de openingstentoonstelling van het Muzeum Susch (2019) en de vierde editie van de Art Encounters Biennial (2021). Ze schreef meerdere boeken, heeft tentoonstellingscatalogi uitgegeven en droeg bij aan tijdschriften zoals Frieze, Mousse en Tate Etc. Voor Kanal wil ze ‘de visie ontwikkelen van een dynamisch, interactief, interdisciplinair museum, een ruimte voor experimenten die paradigma’s aan diggelen slaan, die ons samenbrengt om kunst te vieren en de cruciale rol ervan in onze levens te blijven overwegen’. (kanal.brussels)

Rosie Razzalli wordt curator Tekeningen bij Boijmans Van Beuningen

Rosie Razzall (1986) beheerde sinds 2012 de collectie Tekeningen en Prints van de Royal Collection Trust in het Windsor Castle. In januari volgde ze Albert J. Elen op als Tekeningen en Prints bij het Museum Boijmans Van Beuningen. De 88.000 stukken vormen samen het grootste onderdeel van de museumcollectie. Het gaat om onder meer werk van Albrecht Dürer, Fra Bartolommeo, Pisanello, Michelangelo, Hieronymus Bosch, Pieter Bruegel, Peter Paul Rubens, Rembrandt van Rijn, Francesco Goya, Leonardo Da Vinci. Rosie Razzall studeerde Kunstgeschiedenis aan het Courtauld Institute in Londenen aan de universiteit van Oxford. Samen met Lucy Whitaker organiseerde ze de in 2017 de Canaletto and the Art of Venice-tentoonstelling. Ze won de Ricciardi Prize in 2020 met een essay over Paul Sandby en Thomas Gainsborough. (boijmans.nl)

Mu.Zee stelt Joost Declercq aan als tijdelijk artistiek coördinator

Sinds het vertrek van directeur Philip Van den Bossche in 2019 wordt Mu.Zee geleid door weernemend algemeen directeur Dominique Savelkoul. Bij gebrek aan een volwaardige artistiek directeur heeft het museum Joost Declercq aangesteld als artistiek coördinator totdat het in 2024 de deuren sluit voor renovatiewerken. Declercq zal onder meer de presentatie van de permanente collectie verder uitwerken, een tentoonstellingsbeleid voor zowel Mu.Zee als het Permekemuseum samenstellen, en nieuwe artistieke opportuniteiten onderzoeken, meer bepaald op
monografisch vlak. Joost Declercq studeerde kunstgeschiedenis in Gent. Hij richtte einde jaren zeventig met Jan Debbaut het Gewad op, een vereniging voor actuele kunst die kunstenaars uit binnen- en buitenland samenbracht. Hij werkte vervolgens voor de stichting Hans Hartung en Anna-Eva Bergman in Antibes. Van 2014 tot 2019 was hij directeur van het Museum Dhondt-Dhaenens. Als oprichter van De Nieuwe Opdrachtgevers heeft hij een lange
traditie met kunst in de publieke ruimte: hij organiseerde recent de Eerste Parade in Knokke-Heist
samen met Middelheim Antwerpen. (muzee.be)

Sophie Lauwers benoemd tot Directeur-Generaal van Bozar

Tijdens de ministerraad van 15 oktober heeft de Belgische regering Sophie Lauwers een mandaat van zes jaar als Directeur-Generaal van Bozar toegekend. Er was een tweede selectieprocedure nodig om een opvolger te vinden voor Paul Dujardin, die achttien jaar directeur was. Sophie Lauwers (1966) is sinds 2011 directeur tentoonstellingen van Bozar. Lauwers studeerde geschiedenis aan de VUB. Ze initieerde losstaande projecten hedendaagse kunst in Brussel, en werkte als project manager voor Brussel 2000. In 2002 kwam ze op initiatief van Dujardin de ploeg van Bozar versterken als tentoonstellingscoördinator. (bozar.be)

Catherine Nichols is artistiek directeur van Manifesta 14

De veertiende editie van de reizende Europese kunstbiënnale Manifesta vindt plaats van 22 juli tot 30 oktober 2022 in Kosovo. De Australische, in Berlijn verblijvende kunst- en literatuurwetenschapper Catherine Nichols is benoemd tot artistiek directeur. Onder de titel it matters what worlds world worlds: how to tell stories otherwise wil de biënnale via storytelling de publieke ruimte bespelen. De gepresenteerde kunst en architectuur moeten burgers in staat stellen om die ruimte opnieuw op te eisen. Nichols is momenteel als curator verantwoordelijk voor het groots opgevatte programma beuys 2021 in Noordrijn-Westfalen, ter gelegenheid van de honderdjarige geboortedag van Joseph Beuys. Voor Manifesta zal ze nauw samenwerken met de Italiaanse architect Carlo Ratti, die al eerder uitverkozen was op grond van zijn model voor participatief urbanisme voor de Kosovaarse hoofdstad Prishtina. (manifesta14.org)

Ellis Kat aangesteld als directeur Nieuw Dakota

Sinds 1 augustus is Ellis Kat de nieuwe directeur van de Amsterdamse kunstinstelling Nieuw Dakota. Zij volgt Tanja Karreman op, die secretaris is geworden van Stadscuratorium Amsterdam. Kat is 27 jaar en was onder andere werkzaam bij Atelier Van Lieshout; ze ontwikkelt en presenteert kunstprogramma’s, geeft masterclasses en cureert tentoonstellingen. Het is haar ambitie om actuele ontwikkelingen in het veld van de hedendaagse kunst te vertalen naar een aantrekkelijk programma. (nieuwdakota.com)

Jane’a Johnson wordt de nieuwe artistiek directeur van Foam

Per 1 oktober stelt Foam Fotografiemuseum Amsterdam Jane’a Johnson aan als artistiek directeur. Ze volgt Marcel Feil op die in juli na meer dan achttien jaar het museum verliet. Jane’a Johnson, geboren in Sacramento (Californië), is assistent-professor Theory of Art + Design en research fellow bij het Center for Social Equity and Inclusion (SEI) aan de Rhode Island School of Design (RISD). Ze promoveerde aan Brown University in Modern Culture & Media, waar haar onderzoek zich richtte op fotografen en onderwerpen uit de Afrikaanse diaspora. Verder behaalde ze een MA in Cinema and Media Studies aan de University of California, Los Angeles, en een BA in Philosophy aan het Spelman College. In haar bachelor was ze uitwisselingsstudent aan de Universiteit van Amsterdam, waardoor ze vertrouwd is met de stad. Johnson ziet fotografie als een belangrijk aanknopingspunt voor het aangaan van dialoog en wil Foam uitbouwen voor het versterken van het maatschappelijke gesprek. (foam.org)

Ann Demeester verlaat Frans Hals Museum en wordt directeur Kunsthaus Zürich

Directeur Ann Demeester zal het Frans Hals Museum per 1 februari 2022 verlaten. Demeester (Brugge, 1975) staat sinds 2014 aan het roer van het museum en heeft er een grootschalige koerswijziging gerealiseerd, onder meer door voor een ‘transhistorische’ benadering te kiezen, waarin kunst uit verschillende tijdperken ‘met elkaar in gesprek gaat’. Op 1 januari 2023 wordt ze directeur van Kunsthaus Zürich, het grootste kunstmuseum van Zwitserland. Ze is geselecteerd uit veertig kandidaten, door een commissie met vertegenwoordigers van het Metropolitan Museum in New York, Städel Museum in Frankfurt en Tate Modern in Londen. Demeester studeerde Germaanse filologie aan de Rijksuniversiteit Gent en Cultural Studies aan de KULeuven. Ze was journalist bij De Morgen en De Financieel-Economische Tijd. Onder museumdirecteur en curator Jan Hoet werkte ze mee aan exposities in het S.M.A.K., Watou (Poëziezomer 2000) en Museum Marta Herford. Van 2003 tot 2006 was ze directeur van het Amsterdamse expositie- en productiecentrum voor hedendaagse kunst W139 en van 2006 tot 2014 van het Amsterdamse kunstencentrum De Appel. Tussen 2001 en 2007 maakte ze deel uit van de redactie van het literaire tijdschrift Yang. Vorig jaar werd ze aangesteld als bijzonder hoogleraar Kunst en Cultuur aan de Radboud Universiteit. (franshalsmuseum.nl, kunsthaus.ch)

Bozar zoekt opvolger voor Paul Dujardin

De selectieprocedure voor een opvolger van Paul Dujardin, die achttien jaar directeur was van de Brusselse federale instelling, heeft vooralsnog niets opgeleverd. Dujardin had zich kandidaat gesteld voor een vierde ambtstermijn, maar zijn mandaat werd uiteindelijk niet verlengd. Bevoegd minister Sophie Wilmès had de Zwitser Christian Longchamp als kandidaat naar voren geschoven, maar volgens VRT zouden de socialisten hun veto uitgesproken hebben. Aan La Libre Belgique en De Tijd heeft Longchamp gemeld dat hij het directeurschap niet meer ziet zitten omdat de omstandigheden door corona en de recente brand in het gebouw fundamenteel veranderd zijn. De federale regering start een tweede selectieprocedure, die door een nieuw bestuur en een extern selectiebureau zal worden opgevolgd. Dujardin blijft verbonden aan Bozar als verantwoordelijke voor Europese relaties en om de honderdste verjaardag van Bozar in 2022 voor te bereiden. (bozar.be)

Katerina Gregos is artistiek directeur ESMT in Athene

Curator en auteur Katerina Gregos moet het nationale museum voor hedendaagse kunst in Athene (ESMT) een nieuwe impuls geven, en van de Griekse hoofdstad een cruciale plek maken voor hedendaagse creatie in Europa. Het museum wil het werk van Griekse kunstenaars promoten en in een internationale context plaatsen. Gregos was onder meer verantwoordelijk voor de eerste Riga International Biennial of Contemporary Art, voor de Goteborg Biennial, Manifesta, Contour – Biennial of Moving Image en E V+A – Ireland’s Biennial. Op de Biënnale van Venetië verzorgde ze in 2011 het Deense, in 2015 met Vincent Meessen het Belgische en in 2019 het Kroatische paviljoen. Haar recentste project is Modern Love (or Love in the Age of Cold Intimacies) voor Museum für Neue Kunst in Freiburg, dat doorreist naar Tallinn Art Hall (EE) en Impakt Centre for Media Culture in Utrecht. Naast haar werk als onafhankelijk curator was Gregos oprichter en curator van de Deste Foundation, Centre for Contemporary Art in Athene (tot 2002) en artistiek directeur van Argos – Centrum voor Kunst & Media in Brussel (2006-2007). Van 2013 tot 2016 was ze directeur van Art Brussels. Gregos studeerde aan het Courtauld Institute of Art en King’s College (University of London), waar ze kunstgeschiedenis, Europese literatuur en geschiedenis volgde. Aan de City University London haalde ze een MA in Museum Management. (emst.gr)

Jacqueline Grandjean wordt artistiek directeur KMSKA

Begin vorig jaar werd directeur Manfred Sellink na onderling overleg ontslagen bij het Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA). Over de reden van de beslissing werd niet gecommuniceerd. Waarnemend directeur Carmen Willems nam zijn taken over en werd in oktober aangesteld als algemeen directeur. Het museum benoemt nu met Jacqueline Grandjean ook een artistiek directeur, die vanaf 1 oktober aan de slag gaat. Ze werd na advies van een externe jury door een unanieme raad van bestuur gekozen uit meer dan veertig kandidaten. Grandjean is sinds 2012 directeur van kunstmuseum Oude Kerk in Amsterdam. Eerder was ze onder andere directeur en curator in Huize Frankendael en curator in het Amsterdams Historisch Museum. Ze studeerde kunst- en filmgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam en de Hofsta University in New York. KMSKA benadrukt haar aandacht voor en ervaring met participatie, meerstemmigheid en inclusiviteit, waar het museum bij heropening volop op wil inzetten. KMSKA is gesloten sinds 2011 voor een grondige renovatie die in 2018 moest worden afgerond. Van een nieuwe datum voor heropening is vooralsnog geen sprake. (kmska.be)

Art on Paper stelt nieuwe artistieke leiding aan

Charlotte Crevits (1990) en Joost Declercq (1955) vormen de nieuwe artistieke directie van Art on Paper, de internationale beurs voor hedendaagse tekenkunst in Brussel. Zij zetten de missie van de beurs voort om de ondergeschikte positie van tekenkunst ten opzichte van andere media te corrigeren door het een eigen platform te bieden en het belang van tekenen in de artistieke praktijk te onderstrepen. Kunsthistorica Crevits is sinds januari curator bij Cc Strombeek. Ze werkte de voorbije jaren als curator bij Museum Dhondt-Dhaenens, en als onafhankelijk curator bij Camden Arts Centre, Chisenhale Gallery en S.M.A.K. Joost Declercq was van 1986 tot 1992 galeriehouder en werkte vervolgens voor instellingen als de Hans Hartung Stichting, de Anna-Eva Bergman Stichting en de Koning Boudewijn Stichting. Van 2004 tot 2020 was hij directeur van Museum Dhondt-Dhaenens. Momenteel is hij zelfstandig cultureel consulent voor private instellingen. (artonpaper.be)

Sue-an van der Zijpp wordt nieuwe conservator Toegepaste Kunst en Vormgeving bij Boijmans

Sue-an van der Zijpp (1971) volgt op 1 juli bij Museum Boijmans Van Beuningen Mienke Simon Thomas op, die sinds 1993 de afdeling Toegepaste Kunst en Vormgeving leidde. Naast het beheer van de collectie, van middeleeuws aardewerk tot en met creaties van Viktor & Rolf, omvat de functie ook de ontwikkeling van tentoonstellingen. Van der Zijpp werkte eerder als conservator hedendaagse kunst, design en mode voor het Groninger Museum. Ze maakte tentoonstellingen met onder anderen Yin Xiuzhen, Gabriel Lester, Jake & Dinos Chapman en Ai WeiWei. Met Marga Weimans maakte ze de expositie Fashion House en het gelijknamige boek. Daarnaast was Van der Zijpp medeverantwoordelijk voor een programma van internationaal reizende tentoonstellingen, waaronder een tour van Joris Laarman en Iris van Herpen die onder andere naar The Cooper Hewitt in New York, het High Museum in Atlanta en het Design Museum in Holon reisde. Van der Zijpp studeerde kunst- en architectuurgeschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen, volgde een Post Experience Programme in History of Fashion and Design aan de Royal College of Art in Londen, en studeerde Philosophy of Technology aan de Universiteit Twente. (boijmans.nl)

Alexandra Landré en Bas Mulder vormen nieuwe directie van Stroom Den Haag

De tweekoppige directie, die directeur Arno van Roosmalen opvolgt, moet het Haagse kunstcentrum een nieuwe richting op sturen. De instelling beoogt het uitgebouwde beleid desondanks voort te zetten, dat zicht kenmerkt door aandacht voor de relatie tussen kunst en maatschappij, een nadrukkelijke balans tussen inhoudelijke thema’s en ethische vragen, en door een sterke band met de lokale gemeenschap, onder andere door de ondersteuning van Haagse kunst en kunstenaars. Artistiek leider Alexandra Landré is kunsthistorica en curator hedendaagse beeldende kunst, met een focus op projecten met innovatieve vormen van cocreatie en publieksparticipatie. Tot 2020 was ze artistiek directeur van Kunstvereniging Diepenheim waar ze onder meer verantwoordelijk was voor Disconnection (2019-2020), Between Grace and Fury met Matea Bakula (2018), en Yes & No met Lucas Lenglet (2016). Als curator werkte ze verder samen met Synch Festival, Athene (GR), Kunsthalle Muenster (DE) en Kunsthalle Wien (A) en ze was als docent critical inquiry verbonden aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Den Haag. Ze treedt op als adviseur voor onder meer de Cultuurraad Eindhoven, gemeente Alkmaar en CBK Rotterdam. Zakelijk directeur Bas Mulder is sinds 2000 aan de instelling verbonden en was reeds verantwoordelijk voor het financieel beheer, de algemene organisatie en het archief. (stroom.nl)

Vincent van Velsen wordt curator Fotografie bij Stedelijk

Vincent van Velsen (1987) krijgt als conservator Fotografie een van de kerncollecties van het Stedelijk Museum Amsterdam onder zijn hoede, die meer dan twaalfduizend werken omvat. De kritische visie die Van Velsen ontwikkelde als curator en schrijver moet bijdragen tot een nieuw beleid op het vlak van collectie, onderzoek en tentoonstellingen. Van Velsen was onder meer curator van Sammy Baloji. A Blueprint for Toads and Snakes (Framer Framed, 2018), de groepstentoonstelling Even if it’s Jazz or the Quiet Storm (in samenwerking met Dan Walwin, Nest, 2018) en No You Won’t Be Naming No Buildings After Me (Tent, 2019). Hij was betrokken bij sonsbeek2020→2024, werkt momenteel aan een tentoonstelling bij Kunstfort bij Vijfhuizen en cureert samen met Simon(e) van Saarloos Chapter 4OUR in Het Hem. Van Velsen is daarnaast redacteur bij Metropolis M. (stedelijk.nl)

Aric Chen benoemd tot algemeen en artistiek directeur Het Nieuwe Instituut

De Amerikaanse curator, schrijver en docent Aric Chen (1974) volgt Guus Beumer, die acht jaar aan het roer heeft gestaan, op als algemeen en artistiek directeur van Het Nieuwe Instituut. Chen is oprichter-directeur van het Curatorial Lab van het College of Design & Innovation aan de Tongji University in Shanghai. Daarnaast is hij Curatorial Director van de Design Miamibeurzen in Basel, Zwitserland en Miami Beach in de Verenigde Staten. In die hoedanigheid ontwikkelde hij tentoonstellingen over post-nature-design en Amerikaanse identiteiten. Van 2012 tot 2019 was Chen de eerste Lead Curator voor Design en Architecture en later Curator At Large bij M+, een 65.000 vierkante meter groot museum voor beeldcultuur, ontworpen door Herzog & de Meuron, dat dit jaar opent in West Kowloon Culture District in Hongkong. Chen had de leiding over het design- en architectuurteam van het museum en was verantwoordelijk voor het programma en de permanente collectie. Hij ging over de aankoop van bijna tweeduizend voorwerpen en twintigduizend archiefstukken, zoals het interieur en de façade van Shiro Kuramata’s Kiyotomo sushibar (1988, Tokyo) en het archief van Archigram. In 2011- 2012 gaf Chen als eerste Creative Director een nieuw elan aan de Beijing Design Week. Hij maakte daarnaast deel uit van diverse besturen, adviesraden en jury’s en was adviseur van de UABB Shenzhen Bi-City Biennale, de Gwangju Design Biennale, de Cooper-Hewitt Design Triennial (New York) en de London Design Biennial. In 2016 verscheen zijn boek Brazil Modern. Hij werkte eerder als journalist en criticus in New York, en publiceerde in onder andere The New York Times, Metropolis, Architectural Record, Wallpaper* en Fantastic Man. Als redacteur droeg hij bij aan tijdschriften als Dutch, Surface, I.D. en Fast Company. (hetnieuweinstituut.nl)

HISK stel drie curatoren aan

Het Hoger Instituut voor Schone Kunsten (HISK) verandert vanaf dit jaar zijn curatoriële aanpak en stelt drie curatoren aan in plaats van één. Pieter Vermeulen begeleidt een half jaar de eerstejaars kunstenaars. Vermeulen is als docent hedendaagse kunst en kunsttheorie verbonden aan PXL-MAD (Media, Arts & Design) in Hasselt. De tweede helft van het jaar neemt Anne Pontégnie het over. Zij is curator en criticus en leidt AP Office. De tweedejaars kandidaat-laureaten worden een jaar lang begeleid door Sam Steverlynck, curator en criticus, en sinds 2018 mede-hoofdredacteur van het kunstblad Hart. (hisk.edu)

MDD stelt Laurens Otto aan als curator

Museum Dhondt-Dhaenens heeft Laurens Otto aangesteld als curator om de tentoonstellingen, de publicaties en het collectiebeleid verder te ontwikkelen. Otto studeerde kunstgeschiedenis aan de Sorbonne in Parijs en behaalde een postgraduaat curatorial studies aan KASK in Gent. Hij heeft eerder gewerkt als curator bij Het HEM in Zaandam, bij Human Activities in Lusanga en bij Council in Parijs. In maart opent zijn groepstentoonstelling What Stories Want in AAIR en Kunsthal Extra City in Antwerpen. Otto is tevens actief als criticus en als hoofdredacteur van Resolution Magazine. (museumdd.be)

Maartje Stubbe wordt directeur FOMU Antwerpen

De stad Antwerpen heeft Maartje Stubbe aangesteld als nieuwe directeur van fotomuseum FOMU. Na het vertrek van Elviera Velghe was Stubbe waarnemend directeur. In die periode bereikte het museum een breed publiek met de expositie Present van Stephan Vanfleteren en realiseerde het online initiatieven zoals de videoreeks Present at Home en het online festival Uncertainty. Stubbe startte haar carrière bij de dienst cultuur van de provincie Antwerpen. In 2017 werd ze zakelijk coördinator van de drie voormalige provinciale musea: het FOMU, MOMU en DIVA. Ze behaalde diploma’s muziek en communicatiewetenschappen. (fomu.be)

KASK stelt Laura Herman aan als hoofd Curatorial Studies en Vrije Kunsten

Laura Herman is aangesteld als hoofd van de postgraduaatsopleiding Curatorial Studies en als coördinator van de master beeldende kunsten, afstudeerrichting Vrije Kunsten van KASK & Conservatorium. Ze neemt het roer over van respectievelijk Antony Hudek, die algemeen directeur werd van het museum Dhondt-Dhaenens, en Simon Delobel, die directeur werd bij KIOSK. Laura Herman (1988, Brussel) is actief als curator, schrijver en redacteur. Ze behaalde een master in de moderne vergelijkende letterkunde aan de Universiteit Gent, en een master aan het Center for Curatorial Studies, Bard College, New York. Ze is theoriedocent aan het departement Contextual Design van de Design Academy in Eindhoven. Van 2018 tot 2020 was ze curator van The New Sanctuary, het twaalfde satellietprogramma van Jeu de Paume in Parijs, CAPC in Bordeaux en het Museo Amparo in Puebla, Mexico. Ze werkte sinds 2016 bij La Loge en van oktober 2017 tot augustus dit jaar was ze als redacteur van De Witte Raaf verantwoordelijk voor katern &.

Louise Osieka wordt nieuwe directeur C-mine

Louise Osieka is aangesteld als algemeen directeur van C-mine in Genk. De ‘creatieve site’ voor artistieke ontwikkeling, creëren en ondernemen bestaat intussen tien jaar. Het stadsbestuur vond het tijd voor een versterking van de artistieke profilering en na een internationaal gerichte procedure bleek de Genkse Louise Osieka (1990) de geschikste kandidaat. Osieka was sinds 2016 directeur van CIAP, het Genkse platform voor hedendaagse kunst. Ze studeerde kunstwetenschappen aan de KU Leuven en werkte als assistent-curator voor de collectie moderne en hedendaagse kunst van de Nationale Bank van België. Daarnaast stelde ze tentoonstellingen samen als onafhankelijk curator. Naast de versterking van de artistieke profilering, wil het stadsbestuur ook de toekomstige positie van C-mine op gebied van creatief ondernemerschap versterken. (c-mine.be)

Anne de Haij wordt directeur Stedelijk Museum Schiedam

Anne de Haij wordt per 1 februari directeur van het Stedelijk Museum Schiedam. Zij volgt Deirdre Carasso op, die in november directeur is geworden van de Openbare Bibliotheek in Utrecht. Onder Carasso verdubbelde het aantal bezoekers en ontving het museum in 2019 de BankGiro Loterij Museumprijs voor het meest publieksvriendelijke museum. De Haij (1983) was zes jaar verbonden als strategisch adviseur aan het Kunstmuseum Den Haag, waar ze zich bezighield met thema’s als inclusie en diversiteit. Als project- en programmaleider was ze verantwoordelijk voor het Mondriaanjaar en het project Glans en geluk. Kunst uit de Wereld van de Islam. Ze zal de huidige koers van het Stedelijk Museum Schiedam voortzetten en zowel maatschappelijk als inhoudelijk verder ontwikkelen. De Haij studeerde kunstgeschiedenis en kunst- en cultuurwetenschappen. Eerder was ze als universitair docent kunstfilosofie en cultuurgeschiedenis verbonden aan de Erasmus Universiteit en Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Ze werkte bij onder andere Korzo Producties en CaDance Festival, TU Delft, Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en de Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur. (stedelijkmuseumschiedam.nl)

Christian Longchamp voorgedragen als directeur Bozar

Hoewel de ministerraad de voordracht nog moet bekrachtigen, komt Christian Longchamp als beste kandidaat uit de procedure voor de aanstelling van een nieuwe directeur bij Bozar. Van de drie kandidaten in de running trok Jan Raes zich in oktober vorig jaar terug nadat hij bij Opera Ballet Vlaanderen als directeur aan de slag ging. Paul Dujardin, de derde kandidaat, heeft reeds drie termijnen achter de rug als directeur van Bozar – de statuten van de instelling werden in 2013 reeds aangepast om zijn derde mandaat mogelijk te maken. Hij kwam in conflict met de vakbonden die hem een autoritaire manier van besturen verwijten. Longchamp is geboren in Lausanne en studeerde kunstgeschiedenis en filosofie in Genève en Parijs. Hij begon als curator hedendaagse kunst, werkte in het Auditorium van het Louvre, en daarna als dramaturg bij De Munt en bij de Opéra national de Paris. Momenteel is hij verbonden als dramaturg aan de Opéra national du Rhin in Straatsburg. (bruzz.be)

Simon Delobel wordt directeur Kiosk

In oktober wordt Simon Delobel (Rijsel, 1981) aangesteld als directeur bij Kiosk,de ruimte voor actuele kunst die is opgericht op initiatief van Kunstensite vzw en de School of Arts van de Hogeschool Gent. Hij volgt Wim Waelput op. Delobel leidt momenteel de projectruimte Moonstreet in Antwerpen, en coördineert de afstudeerrichting Vrije Kunsten (binnen de master Beeldende Kunsten) aan KASK & Conservatorium in Gent. Eerder was hij werkzaam als curator bij verschillende privéstichtingen zoals de Verbeke Foundation in Kemzeke of het Art Center Hugo Voeten in Herentals. Delobel behaalde een master kunstgeschiedenis en een master museologie aan de École du Louvre in Parijs. (kioskgallery.be)

 

Kunsthal Extra City benoemt Joachim Naudts tot artistiek coördinator

Vanaf oktober is Joachim Naudts (1982) artistiek coördinator van Kunsthal Extra City. Hij volgt Adinda Van Geystelen op die begin dit jaar artistiek directeur werd bij Z33. De benoeming valt samen met de verhuizing van de instelling naar het voormalige dominicanenklooster aan de Provinciestraat in Antwerpen, momenteel reeds de hoofdsite van AAIR. Naudts zal instaan voor het omvormen van de kerk tot een tentoonstellingsruimte voor hedendaagse beeldende kunst, voor ‘een programma dat inspeelt op de stad en de samenleving in verandering’, en voor het uitbouwen van het partnership met AAIR. Hij is sinds 2008 professioneel actief in de hedendaagse kunst en fotografie. Hij cureerde meer dan dertig tentoonstellingen, waarvan de meeste voor het Fotomuseum Antwerpen. (extracitykunsthal.org)

M HKA stelt nieuw artistiek team voor

In het kader van de voorlopig opgeschorte plannen (zie nieuwsberichten) van de Vlaamse overheid om voor het M HKA een nieuw gebouw met volwaardige museuminfrastructuur te voorzien, besloot algemeen en artistiek directeur Bart De Baere zich volledig toe te leggen op de organisatie daarvan en om de dagelijkse artistieke werking over te laten aan een nieuw artistiek team. Nav Haq wordt ‘Geassocieerd Directeur’. Hij werkt bij M HKA sinds 2012 als ‘Senior Curator’ en organiseerde monografische tentoonstellingen van onder meer Harald Thys & Jos De Gruyter, Kerry James Marshall, Otobong Nkanga, Joseph Beuys, Hüseyin Bahri Alptekin en Laure Prouvost. In zijn nieuwe functie zal hij verantwoordelijk zijn voor de afdeling Artistieke Presentaties, waarin het curatorieel bureau, het productieteam en De Cinema, de filmactiviteit van het museum, gerund in samenwerking met partnerorganisatie De Studio, zijn ondergebracht. Hij  staat in voor de ontwikkeling van de artistieke visie van het M HKA voor de komende jaren. Anne-Claire Schmitz en Joanna Zielińska zijn aangesteld als de nieuwe ‘Senior Curators’ van het M HKA. Schmitz werkte als curator bij Witte de With, was van 2012 tot 2019 directeur van La Loge in Brussel en ze cureerde de tentoonstelling Mondo Cane van Jos De Gruyter & Harald Thys voor het Belgisch Paviljoen op de 58e Biënnale van Venetië. Zielińska is kunsthistorica en tentoonstellingsmaker, gespecialiseerd in performance en performativiteit. Ze was hoofdcurator bij Cricoteka, het Centre for the Documentation of the Art of Tadeusz Kantor in Krakau, van 2008 tot 2010 artistiek directeur bij het Znaki Czasu Centre of Contemporary Art (CoCA) in Toruń, en leidde vanaf 2015 de afdeling Performing Arts in het Ujazdowski Castle Centre for Contemporary Art in Warschau. (muhka.be)

Mu.Zee stelt waarnemend directeur aan

De sollicitatieronde die Mu.Zee in het najaar van 2019 hield om op zoek te gaan naar een nieuwe algemeen directeur heeft geen geschikte kandidaat opgeleverd. Het museum heeft in afwachting Dominique Savelkoul (1963) als waarnemend directeur aangesteld. Savelkoul studeerde geschiedenis en volgde een managementopleiding. Ze werkte onder meer bij The London Philharmonic Orchestra, The National Gallery in Londen en de RuhrTriennale in Duitsland. In 2011 werd ze transitiemanager voor de fusie van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen en de Vlaamse Opera. Meer recent oefende ze dezelfde functie uit voor de fusie van de drie kunstensteunpunten (Vlaams Theaterinstituut, Instituut voor Beeldende, Audiovisuele en Mediakunst en Muziekcentrum Vlaanderen). Tot vorig jaar maakte ze deel uit van het kabinet Sven Gatz waar ze als adviseur Kunsten / Buitenlandse Zaken werkte. (muzee.be)

Antony Hudek is nieuwe directeur museum Dhondt-Dhaenens

Antony Hudek (1976, Genève) is benoemd tot Algemeen Directeur van het museum Dhondt-Dhaenens (MDD). Hij neemt de algemene leiding over van Joost Declercq die meer dan 10 jaar het museum leidde. Hudek was eerder directeur bij de kunstruimte Objectif Exhibitions in Antwerpen en staat tot op heden aan het hoofd van het internationale postgraduaatprogramma Curatorial Studies, een samenwerking tussen KASK School of Arts, S.M.A.K. en de Universiteit van Gent. Hij werkte als curator in het M HKA, in Raven Row en in Tate Liverpool. Hij heeft ervaring als uitgever, curator en onderzoeker, en behaalde een doctoraat in kunstgeschiedenis aan het Courtauld Institute of Art, University of London. Het museum wil in de toekomst een breder publiek aantrekken en het regionale, nationale en internationale bereik vergroten. (museumdd.be)

AAIR stelt Caroline Dumalin aan als artistiek directeur

De Antwerpse kunstenaarsondersteunende organisatie AAIR heeft Caroline Dumalin (1986) aangesteld als nieuwe artistiek directeur. Dumalin werkte sinds 2012 als curator bij Wiels, Centrum voor hedendaagse kunst in Brussel, waar ze ook enkele jaren verantwoordelijk was voor het residentieprogramma. Ze is auteur en samensteller van publicaties, en covoorzitter van AICA België. AAIR biedt kunstenaars tijd, ruimte en mobiliteit aan door de verhuur van ateliers, het organiseren van internationale uitwisselingen en het ondersteunen van jonge lokale kunstenaars. (aair.be)

Adinda Van Geystelen wordt artistiek directeur van Z33

Adinda Van Geystelen is aangesteld als de nieuwe artistiek directeur van Z33, Huis voor Actuele Kunst, Design en Architectuur in Hasselt. Met deze aanstelling en de (uitgestelde) opening van het nieuwe tentoonstellingsgebouw dit voorjaar wil Z33 gevolg geven aan de hoge ambities voor de toekomst. Van Geystelen (°1971) begon haar carrière als architect. In 2005 maakte ze de overstap naar het beleidsmatig niveau bij de Vlaamse overheid, onder meer als raadgever kunsten op het kabinet van Vlaams minister van Cultuur Bert Anciaux. In 2010 startte ze bij Bozar in Brussel als directeur artistiek beleid en tevens adjunct-directeur. Daarna werd ze algemeen manager bij het dansgezelschap Rosas. De voorbije drie jaar was Adinda Van Geystelen algemeen en artistiek directeur van Kunsthal Extra City in Antwerpen. Bij Z33 volgt ze Jan Boelen op die de organisatie achttien jaar geleid heeft. Hij nam in het najaar de functie van rector op aan de Universiteit voor Kunst en Design in het Duitse Karlsruhe. (z33.be)

La Loge stelt Wim Waelput aan als directeur

Wim Waelput is aangesteld als nieuwe directeur van La Loge in Brussel. Hij volgt Anne-Claire Schmitz op, die sinds de oprichting in 2012 aan het hoofd stond van de organisatie. Wim Waelput (1979) heeft als directeur van Kiosk, een presentatieplek verbonden aan de KASK School of Arts in Gent, tal van tentoonstellingen met jonge kunstenaars georganiseerd. Recent stelde hij in samenwerking met Igor Mocanu Perspectives in Bozar samen, als onderdeel van Europalia Roemenië. Bij KASK School of Arts was hij de coördinator van de afstudeertentoonstellingen. Hij is lid van het aankoopcomité van de collectie van de Vlaamse Gemeenschap en was gastdocent aan verschillende universiteiten en kunstacademies. (la-loge.be)

Melanie Deboutte wordt conservator Roger Raveelmuseum

Melanie Deboutte is vanaf januari voor een periode van één jaar aangesteld als conservator van het Roger Raveelmuseum in Machelen (Zulte). Ze volgt de pensioengerechtigde Piet Coessens op die het museum sinds 2005 leidde. Melanie Deboutte (1988) is curator en schrijver. In 2014 maakte ze deel uit van het curatoriële team van de tentoonstelling De Zee in Mu.ZEE en diverse locaties in Oostende. Van 2015 tot 2017 werkte ze als studiomanager voor kunstenaar Dirk Braeckman en in 2017 coördineerde ze Braeckmans solotentoonstelling in het Belgische paviljoen tijdens de 57e Biënnale van Venetië in samenwerking met Eva Wittocx. Ze werkte sinds 2014 ook als onafhankelijk curator en onderzoeker aan onder andere Currents #7 dat in maart 2020 opent in Z33 in Hasselt. (rogerraveelmuseum.be)

Directeur Anne-Claire Schmitz verlaat La Loge

Na zeven jaar verlaat Anne-Claire Schmitz in juli de Brusselse presentatie-instelling La Loge. La Loge werd in 2012 opgericht door de Belgische architect en filantroop Philippe Rotthier, met het oog op ‘dialoog en experiment binnen het veld van de kunst, de architectuur en de theorie’. Anne-Claire Schmitz heeft op grond van deze missie La Loge uitgebouwd tot een instelling met een coherent programma, onder meer dankzij lokale en internationale samenwerkingen. La Loge zal tijdens de komende maanden op zoek gaan naar een nieuwe directeur. (la-loge.be)

Stijn Maes is nieuwe coördinator Frans Masereel Centrum

In augustus is curator, docent en kunstcriticus Stijn Maes aangesteld als coördinator van het Frans Masereel Centrum in Kasterlee. De voorbije zes jaar was Maes verbonden aan PXL-MAD School of Arts (Hasselt) als opleidingscoördinator Vrije Kunsten en docent. Als drijvende kracht achter de Hasseltse kunstruimte KRIEG organiseerde hij solotentoonstellingen van onder meer Pauline Curnier Jardin, Andrew Norman Wilson en Emmanuelle Quertain. In 2018 was hij co-editor van de catalogus van de eerste editie van de Biënnale van Riga (samengesteld door Katerina Gregos) en in 2019 stond hij als co-curator van de eerste collectiepresentatie van PARCUM (Leuven), ’This is Not a Collection’, in voor het luik hedendaagse kunst (Ria Pacquée, David Claerbout, Berlinde De Bruyckere, Guillaume Bijl). (fransmasereelcentrum.be)

Jelle Bouwhuis wordt conservator moderne kunst Museum Arnhem

Jelle Bouwhuis treedt per 1 september in dienst bij Museum Arnhem als deeltijds conservator moderne kunst. Bouwhuis werkte onder meer als redacteur en voorlichter bij Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam en Stedelijk Museum Amsterdam. Van 2006 tot 2016 was hij artistiek en zakelijk leider van Stedelijk Museum Bureau Amsterdam. Bouwhuis studeerde kunstgeschiedenis in Utrecht, en is gespecialiseerd in klassiek-moderne kunst. (museumarnhem.nl)

Joost Declercq is niet langer directeur van Museum Dhondt-Dhaenens

Een aantal maanden voordat hij met pensioen zou gaan, vertrekt directeur Joost Declercq bij Museum Dhondt-Dhaenens. Volgens de Stichting mevrouw Jules Dhondt-Dhaenens gaat het niet om een ontslag. Declercq, die sinds 2005 zijn functie bij het museum uitoefende, werd herhaaldelijk geconfronteerd met de afwijzing van een bouwaanvraag voor de renovatie en uitbreiding van het museum in Deurle, waar ook buurtbewoners zich tegen kanten. Om het voortbestaan van het museum te verzekeren wilde Declercq naar een andere locatie trekken. Dat strookte niet met de visie van de raad van bestuur, die het museum onder alle omstandigheden in Deurle wil houden. Het museum gaat op zoek naar curatoren of een nieuwe directeur om het artistieke beleid in de toekomst te verzekeren. (museumdd.be)

Floor van Spaendonck wordt nieuwe directeur Bureau Europa

Bureau Europa, het platform voor architectuur en design in Maastricht, stelt vanaf 1 oktober Floor van Spaendonck aan als directeur/bestuurder. Ze volgt Saskia van Stein op die de functie uitoefende sinds 2014. Van Spaendonck werkte eerder bij Het Nieuwe Instituut en was tot voor kort directeur bij Cinekid Festival. Bureau Europa werd in 2006 opgericht als NAi Maastricht, een dependance van het voormalige Nederlands Architectuurinstituut (NAi) in Rotterdam. Sinds 2013 opereert de organisatie onafhankelijk waarbij ze zich primair richt op de gedeelde sociale agenda van Europa en de Euregio Maas-Rijn. (bureau-europa.nl)

Rein Wolfs benoemd tot nieuwe directeur Stedelijk Museum Amsterdam

Rein Wolfs treedt op 1 december in dienst als directeur van het Stedelijk Museum Amsterdam. Hij volgt Beatrix Ruf op die in oktober 2017 haar functie verliet. Wolfs (Hoorn, 1960) is sinds 2013 directeur van de Bundeskunsthalle in Bonn. Eerder was hij artistiek directeur van Kunsthalle Fridericianum in Kassel, hoofd presentaties in Museum Boijmans Van Beuningen en directeur van het Migros Museum für Gegenwartskunst in Zürich. In 2003 stelde hij de Nederlandse inzending samen voor de Biënnale van Venetië. Wolfs programmeerde in de Bundeskunsthalle hedendaagse en klassiek-moderne kunst, met belangrijke tentoonstellingen over Malevich, Kirchner, Hanne Darboven, Katharina Sieverding en Marina Abramović. Daarnaast presenteerde hij breed opgezette cultuurhistorische tentoonstellingen, waaronder het eerste retrospectief van modeontwerper Karl Lagerfeld, een overzicht van de choreograaf Pina Bausch, een tentoonstelling over het Downsyndroom, een archeologisch overzicht over Iran. (stedelijk.nl)

A Tale of a Tub stelt nieuwe directie aan

A Tale of a Tub stelt per 1 september Julia Geerlings en Niekolaas Johannes Lekkerkerk aan als nieuwe directie. Zij zullen de onderzoekende en kritische houding van de instelling voortzetten, waarbij de vraag naar de verhouding tussen kunst en maatschappelijke ontwikkelingen een centrale plaats heeft. Lekkerkerk en Geerlings hebben ruime ervaring als tentoonstellingsmakers in binnen- en buitenland. Julia Geerlings (°1985) richt zich op een vorm van cureren waarbij de directe relatie met de stedelijke omgeving centraal staat. Veel van haar projecten krijgen vorm op ongebruikelijke locaties, zoals een kerk (Oude Kerk, Amsterdam), een garage (Le Moins un, Parijs) een voormalig militair fort (Kunstfort bij Vijfhuizen) en een gotische markthal (De Vleeshal, Middelburg). Niekolaas Johannes Lekkerkerk (°1988) werkte de afgelopen zeven jaar als curator en schrijver voor The Office for Curating in Rotterdam. Hij realiseerde tentoonstellingen waarin thema’s als klimaatverandering, posthumanisme en de verstrengeling tussen cultuur en natuur door het perspectief van de kunst worden bekeken. Tussen 2015 en 2016 was Lekkerkerk als Curatorial Fellow verbonden aan TENT Rotterdam. Van 2016 tot 2019 was hij Artistiek Directeur van POPPOSITIONS in Brussel. Geerlings en Lekkerkerk cureerden in 2018 samen Almende – de Tweede Triënnale van Beetsterzwaag van Kunsthuis SYB. (a-tub.org)

Museum van Bommel van Dam stelt nieuwe directeur aan

Paulo Martina is sinds 1 mei de nieuwe directeur van Museum van Bommel van Dam in Venlo. Martina (°1964) is kunsthistoricus en was de voorbije negen jaar directeur-bestuurder van Museum Dr8888. Onder zijn leiding is dat museum uitgegroeid van een Fries streekmuseum tot een nationaal museum voor moderne kunst. Hij was onder meer lid van de stuurgroep 100 jaar De Stijl – From Mondriaan to Dutch Design en participeerde in DADA 100. Het wordt zijn taak om het museale profiel van Museum van Bommel van Dam verder te ontwikkelen, als een stedelijk museum voor moderne en hedendaagse kunst, en daarbij ook samen te werken met het nabijgelegen Limburgs Museum. Hij krijgt de kans om dat te doen op een nieuwe locatie: het voormalige Rijksmonumentale postkantoor aan de Keulsepoort, waar het museum nu reeds tijdelijk ondergebracht is, wordt tegen 2021 onder leiding van architectenbureau Bierman Henket grondig verbouwd. (vanbommelvandam.nl)

Hanne Hagenaars nieuwe conservator moderne en hedendaagse kunst Fries Museum

Kunsthistoricus Hanne Hagenaars volgt bij het Fries Museum Eelco van der Lingen op als conservator moderne en hedendaagse kunst. Ze heeft voordien als docent gewerkt bij de Willem de Kooningacademie, de Hogeschool voor de Kunsten / Artez in Arnhem, de Gerrit Rietveld Academie en de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst. Van 2003 tot 2013 was ze hoofdredacteur van het kunstmagazine Mister Motley, waarvan ze ook initiatiefnemer was. Ze was curator bij onder andere Arti et Amicitiae (Amsterdam), Kunstvereniging Diepenheim, De Paviljoens in Almere, het Sandberg Instituut, Biënnale Gelderland, De Garage Rotterdam, Museum het Valkhof en recent in Museum Kranenburgh. (friesmuseum.nl)

Monika Szewczyk is nieuwe directeur De Appel

Het centrum voor hedendaagse kunst De Appel Amsterdam heeft de in Polen geboren en in Canada opgegroeide kunsthistoricus Monika Szewczyk aangesteld als nieuwe directeur. Ze volgt Niels Van Tomme op, die de instelling in 2018 verliet naar aanleiding van zijn nieuwe aanstelling als directeur van Argos. Szewczyk werkte eerder als curator bij de Canadese Vancouver Art Gallery en bij het Logan Center for the Arts in Chicago. Bij Witte de With werkte ze als hoofd publicaties en ze was docent aan onder meer de Emily Carr University of Art and Design in Vancouver, het Piet Zwart Institute in Rotterdam en de Bergen National Academy of the Arts. Szewczyk, die ook een bachelor behaalde in Internationale Betrekkingen, verhuisde in 2014 naar Athene om er te werken aan Learning from Athens, het ‘Griekse luik’ van Documenta 14. Szewczyk zal tegen 2021 nieuwe huisvesting moeten vinden voor De Appel en ziet dat als een gelegenheid voor een institutionele vernieuwing. Ze zal daarbij vertrekken van de vraag ‘hoe we onze collectieve verlangens kunnen herdefiniëren door middel van kunst en samen onze gedeelde ruimtes kunnen vormgeven’. (deappel.nl)

Alan Quireyns verlaat AIR Antwerpen

In november neemt Alan Quireyns na acht jaar afscheid als artistiek directeur van AIR Antwerpen. Vanuit het residentieprogramma van de instelling zette hij langdurige samenwerkingen op met het M HKA, het Middelheimmuseum, Kunsthal Extra City, Europalia en BOZAR. Hij organiseerde internationale uitwisselingen en voedde het discours over residenties en internationale mobiliteit aan de hand van teksten, lezingen en publieke gesprekken. Met AIR Traces ontwikkelde hij een archiefbeleid voor de eerder efemere activiteiten die tijdens een residentie plaatsvinden. (aair.be)

Martijn van Nieuwenhuyzen wordt de nieuwe directeur van Museum De Pont

Museum De Pont neemt vanaf 26 augustus Martijn van Nieuwenhuyzen als directeur in dienst. Hij volgt Hendrik Driessen op die aan de wieg stond van het museum en het dertig jaar leidde. Van Nieuwenhuyzen is sinds 1991 werkzaam in het Stedelijk Museum Amsterdam als conservator . Hij was van 1999 tot 2006 directeur van Stedelijk Museum Bureau Amsterdam. In 2005 was hij curator van het Nederlands Paviljoen op de Biënnale van Venetië. Van 2000 tot 2003 was hij Associate Director of Exhibitions van het Institute of Contemporary Arts in Londen. (depont.nl)

Mondriaan Fonds stelt Eelco van der Lingen aan als nieuwe directeur

Eelco van der Lingen (1971) wordt per 1 maart 2019 directeur van het Mondriaan Fonds, het Nederlandse stimuleringsfonds voor beeldende kunst en cultureel erfgoed. Hij volgt Birgit Donker op die het fonds zes jaar leidde. Van der Lingen werkte voorheen als conservator hedendaagse en moderne kunst bij het Fries Museum in Leeuwarden. Eerder richtte Van der Lingen presentatie-instelling Nest in Den Haag op en was daar tot 2017 directeur en curator. Hij was gastcurator bij onder meer het Centraal Museum in Utrecht, Museum Kranenburgh in Bergen en bij TENT in Rotterdam. Daarnaast was hij reporter bij Trendbeheer en hoofdredacteur bij Jegens & Tevens in opdracht van Stroom Den Haag. (mondriaanfonds.nl)

Bonaventure Soh Bejeng Ndikung benoemd als artistiek directeur van sonsbeek 2020

Bonaventure Soh Bejeng Ndikung (1977, Yaoundé, Kameroen) is benoemd als artistiek directeur van sonsbeek 2020. De twaalfde editie vindt plaats in en rond Arnhem van 5 juni tot en met 13 september 2020. Ndikung werd aangesteld op de unanieme aanbeveling van een internationale selectiecommissie. Hij is curator, kunstcriticus, auteur en biotechnoloog, alsook de oprichter en artistiek directeur van SAVVY Contemporary, Berlijn. Daarnaast was hij curator-at-large van documenta 14. Hij was gastcurator van de Dak’ Art Biënnale 2018 in Senegal. Samen met het Miracle Workers Collective zal hij het Finland Paviljoen cureren tijdens de Biënnale van Venetië in 2019. Momenteel is Ndikung ook gastdocent ‘curatorial studies and sound’ aan de Städelschule in Frankfurt. (sonsbeek.org)

ruangrupa benoemd tot artistiek directeur van documenta 15

Het Indonesische collectief ruangrupa is aangesteld als artistiek directeur van de vijftiende documenta in 2022. Dat werd unaniem beslist door de internationaal samengestelde Findungskommission van Documenta, bestaande uit Ute Meta Bauer (Indonesië), Charles Essche (Nederland), Amar Kanwar (India), Frances Morris (Groot-Brittannië), Gabi Ngcobo (Zuid-Afrika), Elvira Dyangani Ose, Philippe Pirotte (België) en Jochen Volz (Brazilië). Het kunstenaarscollectief ruangrupa werd in 2000 opgericht in Jakarta, waar het een kunstruimte beheert en tentoonstellingen en festivals organiseert, maar ook publicaties uitgeeft en radio-uitzendingen verzorgt. Volgens de Findungskommission weet het collectief zeer uiteenlopende groepen aan te spreken, ook groepen buiten het kunstpubliek, en slaagt het erin om lokale participatie te genereren. Het baseert zijn curatoriële aanpak op een internationaal netwerk van kunstorganisaties die in de lokale gemeenschap verankerd zijn. De Findungskommission meent dat innovatie in deze tijden hoofdzakelijk voortkomt van onafhankelijke organisaties die op het niveau van de lokale gemeenschap actief zijn en dat het daarom logisch is dat dit soort van collectieve aanpak op documenta een platform krijgt. ruangrupa zelf stelt dat het een globaal georiënteerd, coöperatief, interdisciplinair kunst- en cultuurplatform wil creëren. Het wil zich daarbij richten op actuele ‘kwetsuren’ die veroorzaakt zijn door kolonialisme, kapitalisme of patriarchale structuren, om ze te contrasteren met samenwerkingsmodellen die mensen een andere kijk bieden op de wereld. Het collectief heeft deelgenomen aan vele tentoonstellingsprojecten, waaronder de Gwangju Biënnale (2002 en 2018), de Istanboel Biënnale (2005), de Asia Pacific Triennial of Contemporary Art (Brisbane, 2012), de Singapore Biënnale (2011), de São Paulo Biënnale (2014), de Aichi Triënnale (Nagoya, 2016) en Cosmopolis in Centre Pompidou (Parijs, 2017). In 2016 was ruangrupa verantwoordelijk voor TRANSaction: Sonsbeek 2016 in Arnhem. In 2018 stichtten de leden het educatief netwerkproject voor kunstenaars Gudskul. Op documenta 14 nam ruangrupa met zijn onlineradiostation deel aan het project Every Time a Ear di Soun. (documenta.de)

Niels Van Tomme wordt directeur van Argos

Vanaf 1 december is Niels Van Tomme de nieuwe algemeen directeur van Argos. Van Tomme volgt Rolf Quaghebeur op die directeur werd bij Kaap. Van Tomme was sinds 2016 directeur van De Appel. Voordien was hij aan de slag als directeur kunst en media bij Provisions Library (Washington, DC), en als gastcurator bij het Center For Art, Design and Visual Culture (Baltimore). Hij doceerde aan Belgische en Nederlandse kunstinstituten en aan universiteiten in de Verenigde Staten waar hij het onderzoek tot doel stelde ‘naar nieuwe modellen voor kunst en cultuur in het vormgeven en bevragen van een rechtvaardige en inclusieve maatschappij’. Hij ziet in Argos een kunstinstituut dat actief kan zijn ‘in een diverse grootstedelijke context, met veel ruimte voor experiment, reflectie en verandering, zowel op artistiek als maatschappelijk niveau’. (argoarts.org)

Directeur Mondriaan Fonds vertrekt naar Nederlands Fotomuseum

Birgit Donker (1965) is op 15 november in dienst getreden als directeur van het Nederlands Fotomuseum. Zij volgt Ruud Visschedijk op, die het instituut zeventien jaar leidde. Donker was sinds 2012 directeur van het Mondriaan Fonds, het publieke stimuleringsfonds voor beeldende kunst en cultureel erfgoed. Daarvoor werkte ze voor NRC Handelsblad, onder meer als hoofdredacteur en als kunstverslaggever. In de periode van haar directeurschap bij Mondriaan Fonds heeft zij de gevolgen moeten opvangen van de zware bezuinigingen op erfgoed en vooral ook beeldende kunst (ruim dertig procent). In het beleid van het fonds stonden zichtbaarheid, samenwerking en opdrachtgeverschap centraal. Inmiddels heeft het fonds extra geld gekregen, onder meer voor talentontwikkeling van kunstenaars en voor cultureel erfgoed. Donker trad de afgelopen jaren ook op als voorzitter van Beeldende Kunst Nederland, het overlegforum dat onder andere de honorariumrichtlijn beeldend kunstenaars ontwierp. Voorzitter Annelies van der Pauw van de Raad van Toezicht van het Mondriaan Fonds stelt: ‘Birgit heeft het nieuwe Mondriaan Fonds de afgelopen zes jaar daadkrachtig neergezet als hét publieke fonds voor beeldende kunst en cultureel erfgoed. Onder haar leiding zijn belangrijke ontwikkelingen in gang gezet, zoals de invoering van het kunstenaarshonorarium en een groeiend besef van het grote belang van kunst en erfgoed voor onze samenleving. Een wapenfeit is ook het succes van de startersexpositie Prospects & Concepts.’ (mondriaanfonds.nl en nederlandsfotomuseum.nl)

 

Van Eyck stelt Hicham Khalidi aan als directeur

Op 1 oktober treedt Hicham Khalidi in dienst als nieuwe directeur bij de Van Eyck, meervoudig instituut voor beeldende kunst, ontwerp en reflectie. Hicham Khalidi is momenteel associate curator van Lafayette Anticipations in Parijs. Tevens is hij als hoofdcurator verantwoordelijk voor de eerste Rotterdam Triënnale (2020). Eerder was hij hoofd tentoonstellingen in STUK, Leuven en directeur en artistiek leider van TAG, Den Haag. Als curator werkte Khalidi voor de groepstentoonstelling ACT II van de Sharjah Biënnale in Beiroet (2017), de Sydney Biënnale (2016) en de Marrakech Biënnale (2014). Khalidi volgt Lex ter Braak op die in juni afscheid nam van de Van Eyck. De Raad van Toezicht stelt de resolute keuze van Khalidi voor interdisciplinariteit, uitwisseling en verbinding en zijn ondernemingszin aansluiten bij de academie en haar naar nieuwe hoogtes zullen voeren. (janvaneyck.nl)

Rolf Quaghebeur wordt algemeen directeur KAAP vzw

Het regionale kunstcentrum Kaap heeft op 1 juli Rolf Quaghebeur aangesteld als nieuw algemeen directeur. Quaghebeur was de voorbije zeven jaar directeur van Argos, het Brusselse instituut voor kunstenaarsfilm en -video. Hij heeft er gewerkt aan de professionalisering en een scherpere profilering van de organisatie. Hij zette in op duurzame relaties met de stad en op publieksverbreding en -verjonging. Met die expertise moet hij het ambitieuze fusieverhaal van Kaap verder afwerken. De organisatie werkt rond vier disciplines (podium- en beeldende kunst, literatuur en jazz) op vier toon- en werkplekken in twee steden (Oostende en Brugge). (kaap.be)

Algemeen directeur Rijksakademie Els van Odijk treedt eind 2017 terug

Els van Odijk treedt eind 2017 terug als algemeen directeur van de Rijksakademie van beeldende kunsten. Ze blijft daarna nog wel als inhoudelijk adviseur aan het instituut verbonden. De Raad van Toezicht zal in samenspraak met Van Odijk de procedure in gang zetten voor de zoektocht naar een opvolger. Van Odijk was de laatste zeven jaar werkzaam als algemeen directeur aan de Rijksakademie. In de jaren tachtig werkte ze als freelancemedewerker voor de Rijksakademie onder meer het internationaal beleid uit. Bij de verzelfstandiging van de Rijksakademie in 2000 trad ze in dienst als lid van de directie. Als algemeen directeur werd zij in 2012 met de grote bezuinigingsronde geconfronteerd, waarbij de rijkssubsidie werd gehalveerd. In 2016 is opnieuw tot een aanzienlijke bezuiniging op de Randstedelijke instellingen  besloten, waaronder de Rijksakademie. Desondanks slaagde Van Odijk er volgens de Raad van Toezicht in om de kwaliteit en de reputatie van de Rijksakademie op een internationaal hoog peil te houden. (rijksakademie.nl)

Stella Lohaus neemt leiding LLS 387 over

Ulrike Lindmayer geeft de leiding van de Antwerpse tentoonstellingsruimte LLS 387 over aan Stella Lohaus. Lindmayer stichtte in 2007 de ruimte als een plek in de periferie van het kunstgebeuren, waar kunstenaars ruimte krijgen voor experiment. Lohaus maakte reeds deel uit van de stichtende leden. Onder haar leiding zal het bestaande beleid, weliswaar met een eigen invulling, worden voortgezet. Het tentoonstellingsprogramma zal vertrekken ‘vanuit een betrokkenheid voor wat er leeft onder de kunstenaars’, en wil relevante kunst tonen die elders te weinig aan bod komt. De overdracht van de leiding betekent voor de tentoonstellingsruimte een verandering van adres. Met de steun van enkele sympathisanten werd een pand aangekocht in de Paleisstraat. LLS 387 wordt daarom vanaf januari 2018 LLS Paleis. De eerste tentoonstelling is gepland voor maart. LLS Paleis, Paleisstraat 140, Antwerpen. (users.telenet.be/lls387)

HISK stelt Elena Sorokina aan als curator

Elena Sorokina wordt de nieuwe curator bij het Hoger Instituut voor Schone Kunsten (HISK). Sorokina was vroeger al actief bij het HISK, als gastdocent en jurylid. Ze wil het huidige model van het HISK, dat kunstenaarsresidentie combineert met geïndividualiseerde ondersteuning en kunststudie op hoog niveau, verstevigen met nieuwe samenwerkingen. Sorokina werkt momenteel als ‘curatorial advisor’ voor documenta 14. Ze studeerde kunstgeschiedenis aan de Friedrich Wilhelm’s Universiteit in Bonn. Als curator hanteert ze experimentele formats, waarbij ze de expo benaderd als een toneel of als een werkruimte. Bij Wiel’s presenteerde ze onlangs de ‘narrated exhibition’ Forms of Togetherness (and Separation). Enkele andere projecten van haar zijn: Museum (Science) Fictions in Centre Pompidou, Parijs; Spaces of Exception op de Moscow Biennial; Agnes Varda. Temps Trituré in LVMH Brussels. Ze publiceerde in tijdschriften al Artforum, Flash Art, Cabinett Magazine en Manifesta Journal. (hisk.edu)

Nanette Kraaikamp volgt Arno Kramer op als curator Drawing Centre Diepenheim

Arno Kramer heeft op 26 februari het curatorschap Hedendaagse Tekeningen overgedragen aan Nanette Kraaikamp die sinds januari 2016 medecurator is in het Drawing Centre Diepenheim. Beeldend kunstenaar Arno Kramer bekleedde de functie sinds 2008. In 2006 had hij als lid van de toenmalige tentoonstellingscommissie van de Kunstvereniging het voorstel aan het bestuur gedaan om onder de naam Drawing Centre Diepenheim hedendaagse tekenkunst te tonen. Niet alleen Nederlandse kunstenaars kwamen aan bod, er waren ook solotentoonstellingen van kunstenaars uit Duitsland, Canada, België en Frankrijk. In 2011 werd een oud schoolgebouw omgebouwd tot de vaste locatie van Drawing Centre Diepenheim waar sindsdien vier keer per jaar een tentoonstelling plaatsvindt. (kunstvereniging.nl)

Kunsthal Extra City heeft nieuw artistiek team

Antonia Alampi, iLiana Fokianaki en Michiel Vandevelde vormen het nieuwe artistieke team van Kunsthal Extra City in Antwerpen. Samen met directeur Adinda Van Geystelen zijn ze de komende drie jaar verantwoordelijk voor het programma van de instelling, dat inhoudelijk vertrekt van de stedelijke werkelijkheid als het brandpunt van de vele uitdagingen van de eenentwintigste eeuw. Binnen de context van de nieuwe missie werden Antonia Alampi, iLiana Fokianaki en Michiel Vandevelde gekozen omwille van hun uiteenlopende achtergrond en hun gedeelde interesse om zich te engageren binnen het sociale weefsel van de stad. Antonia Alampi (IT) was van 2012 tot 2015 curator van de kunstruimte Beirut in Caïro. Momenteel is ze betrokken bij SAVVY Contemporary in Berlijn. iLiana Fokianaki (GR) is curator en schrijver. Ze stichtte in 2013 State of Concept Athens, de eerste non-profitruimte in Athene. Michiel Vandevele (BE)  is actief als kunstenaar en choreograaf, curator, schrijver en redacteur. In zijn werk onderzoekt hij de elementen die de publieke sfeer vandaag bepalen of net belemmeren. Op za 20 mei, tijdens het Antwerp Art Weekend, stelt het nieuwe artistieke team het programma voor. (extracity.org)

Wytske Visser is de nieuwe programmamaker Brakke Grond

Wytske Visser is vanaf 1 december de nieuwe programmamaker visuele kunst en cultuur bij De Brakke Grond. Zij volgt Veerle Devreese op. Na een studie Kunst en Kunstbeleid aan de Rijksuniversiteit Groningen, begon Wytske Visser haar loopbaan als PR-medewerker en office manager bij Atelier Van Lieshout, was ze lid van de programmeringscommisie van kunsthuis SYB, werkte ze als redacteur van kunsttijdschrift Kunstbeeld. Ze kwam als facilitator terecht bij de Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam, een organisatie die internationale kunstenaars selecteert en hen een tweejarig residency programma aanbiedt voor verdere verdieping van hun werk. (brakkegrond.nl)

Netwerk stelt Pieternel Vermoortel en Els Silvrants-Barclay aan als artistieke directeurs

Het duo Pieternel Vermoortel en Els Silvrants-Barclay neemt bij Netwerk in Aalst de artistieke leiding over van Paul Lagring. Lagring heeft Netwerk vanaf 1988 uitgebouwd tot het huidige ‘Centrum voor Hedendaagse Kunst’. De nieuwe artistieke leiding werd gekozen op basis van een aantal vernieuwende inzichten en het plan om Netwerk verder te internationaliseren zonder de lokale verankering uit het oog te verliezen. De nieuwe directie zal inhoudelijk drie grote lijnen uitzetten rond stedelijke transformatie en maatschappelijke transitie, het potentieel en de problematiek van het kunstinstituut, en de actuele condities van de culturele productie. Vanuit deze inhoudelijke lijnen wil het duo aansluiting zoeken met bredere maatschappelijke thema’s. Els Silvrants-Barclay (°1980) leidde tot op heden Contemporary Art Heritage Flanders, een collaboratief kennisplatform dat de Vlaamse musea van moderne en hedendaagse kunst S.M.A.K., Mu.ZEE, M HKA en Middelheimmuseum samenbracht. Eerder coördineerde ze de ManaMa theaterwetenschappen en doceerde ze danstheorie aan de Universiteit van Antwerpen. Ze stond mee aan de wieg van SPIN, een onderzoeksplatform rond de kunstenaars Hans Bryssinck, Kate McIntosh en Diederik Peeters. Van 2004 tot 2009 werkte ze als curator en artistiek directeur voor verschillende tentoonstellingen, projecten en organisaties in China. Pieternel Vermoortel (°1981) is medeoprichter en directeur van het curatorial institute FormContent. Ze doceert curatorschap aan de TEBEAC-opleiding in het KASK (Gent) en was eerder verbonden aan Goldsmiths, University of London. Ze gaf ook les aan LUCA (Brussel) en HISK (Gent). Vermoortel schreef onder andere voor Art Agenda en Metropolis M, en stelde meerdere publicaties samen.

Anke Bangma is nieuwe artistiek leider TENT Rotterdam

Anke Bangma wordt per 1 oktober 2016 de nieuwe artistiek leider van TENT Rotterdam. Als curator hedendaagse kunst werkte zij de afgelopen jaren bij het Tropenmuseum in Amsterdam. Daarvoor was zij verbonden aan onder meer het Piet Zwart Institute en Witte de With Center for Contemporary Art, beide in Rotterdam. TENT Rotterdam is een van de vier programma’s van CBK Rotterdam. De kunstinstelling wil artistiek experiment stimuleren en actuele ontwikkelingen laten zien tegen de achtergrond van de stad, met aandacht voor een interculturele context. (tentrotterdam.nl)

Extra City stelt nieuwe directeur aan en vernieuwt zijn missie

Adinda Van Geystelen is de nieuwe directeur van Extra City te Antwerpen. Ze wordt beschouwd als een ervaren netwerker die zowel met lokale als (inter)nationale partners samenwerkingen kan opstarten. De instelling schuift een vernieuwde missie en visie naar voren die moet gerealiseerd worden binnen een innovatief organisatiemodel gebaseerd op zelfsturing. De directeur is verantwoordelijk voor de coördinatie en werkt voor meerjarige trajecten samen met een team van curatoren en kunstenaars. Vanaf 2017 moet een eerste team de nieuwe missie van Extra City concretiseren in tentoonstellingen, debatten en een publieke werking. De nadruk zal daarbij liggen op de stedelijke samenleving en de verbeelding van onze toekomst, op hedendaagse kunst ‘die de geest ademt van deze tijd’, en op het stimuleren van contacten tussen hedendaagse (inter)nationale beeldende kunst en kunstenaars, onderzoekers en stadsbewoners. (extracitykunsthal.org)

Cobra Museum benoemt nieuwe artistiek directeur

De heer Xander Karskens zal per 1 december 2016 aantreden als artistiek directeur bij het Cobra Museum voor Moderne Kunst in Amstelveen. Hij zal samen met zakelijk directeur Els Ottenhof de leiding van het Cobra Museum op zich nemen. Karskens volgt hiermee Katja Weitering op, die in augustus vertrok naar het Museum Catharijneconvent.

Karskens: “Het Cobra Museum biedt fantastische mogelijkheden om het verhaal van één van de belangrijkste twintigste-eeuwse Nederlandse avantgarde-bewegingen te verbinden aan de kunst – en de wereld – van nu. Het gedachtegoed van Cobra is onverminderd relevant voor de uitdagingen waar we momenteel voor staan, en ik ga met veel plezier de uitdaging aan om die verbindingen zichtbaar te maken”.

Karskens (1973, Breda) was sinds 2006 werkzaam bij Frans Hals Museum | De Hallen Haarlem als conservator hedendaagse kunst. Hier was hij o.a. medeverantwoordelijk voor het internationale tentoonstellingsprogramma van De Hallen Haarlem en het collectiebeleid. Daarbuiten realiseerde hij een aantal tentoonstellingsprojecten in het buitenland. In 2017 is Karskens curator van het Finse nationale Paviljoen op de Biënnale van Venetië, waar een tentoonstelling met Nathaniel Mellors en Erkka Nissinen getoond zal worden.

Hélène Vandenberghe is aangesteld als adviseur van The Institute for Artist’s Estates

Kunsthistorica Hélène Vandenberghe is door de Berlijnse organisatie The Institute for Artist’s Estates aangesteld als adviseur. De organisatie werd in februari dit jaar opgericht en wil als kenniscentrum fungeren voor het goede beheer van de artistieke nalatenschap van overleden kunstenaars. Hélène Vandenberghe is de dochter van kunstenaar Philippe Vandenberg. Na het overlijden in 2009 van haar vader richtte ze samen met haar twee broers The Estate Philippe Vandenberg op met het doel om het werk van haar vader beter te begrijpen en de belangstelling ervoor levendig te houden. Het instituut beschouwt haar ervaring met het beheer van de nalatenschap van een kunstenaar, en met de vele verantwoordelijkheden die het met zich meebrengt, van grote waarde. Vandenberghe begon haar carrière als curator in het Huis van Alijn in Gent, was in 2002 medeoprichter van het Erfgoedweekend, was vanaf 2008 artistiek adviseur bij Bozar en werkte sinds 2015 als onafhankelijk consulent. (artists-estates.com)

Mariette Dölle wordt directeur van Kranenburgh museum in Bergen

Mariette Dölle wordt per 1 juni 2016 directeur van Kranenburgh in Bergen, een museum voor hedendaagse kunst met een vaste collectie werken behorend tot de Bergense School. Sinds medio 2006 was Dölle artistiek leider van TENT, de tentoonstellingsruimte voor hedendaagse Rotterdamse kunst in de Witte de Withstraat, waar ze tentoonstellingen samenstelde met werk van onder meer Lara Almarcegui, Libia Castro & Olafur Olafsson, Wendelien van Oldenborgh en Anne Wenzel. Dölle volgt bij Kranenburgh Kees Wieringa op. (kranenburgh.nl)

Katerina Gregos verlaat Art Brussels

Art Brussels kondigt het vertrek aan – na de editie 2016 – van Katerina Gregos als artistiek directeur van de internationale kunstbeurs. Gregos wil haar werk als curator opnieuw opnemen. In 2012 werd ze aangesteld als artistiek directeur van Art Brussels. Ze was verantwoordelijk voor de artistieke programmering van de beurs, die in de voorbije vier jaar in haar curatoriële aanpak fundamentele veranderingen onderging, met onder andere een jaarlijks hertekende architectuur. Gregos was voorheen (co)curator van tentoonstellingen als Newtopia: The State of Human Rights (Mechelen en 
Brussel), Speech Matters(in het Deense paviljoen op de 54ste Biënnale van Venetië) en Manifesta 9 (Genk). Naast haar werk als onafhankelijk curator was Gregos ook oprichter en curator van de Deste Foundation, Centre for Contemporary Art, in Athene (tot 2002) en artistiek directeur van Argos – Centrum voor Kunst & Media in Brussel (tot 2007). Gregos studeerde aan het Courtauld
 Institute of Art en het King’s College (University of London), waar ze kunstgeschiedenis, Europese literatuur en geschiedenis volgde. Art Brussels vindt dit jaar plaats van 22 tot en met 24 april in Tour & Taxis. (artbrussels.com)

Denis Gielen is nieuwe directeur van MAC’s

Dennis Gielen volgt Laurent Busine op als directeur van MAC’s. Busine is oprichter van het Musée des Arts Contemporains (MAC’s) van de Fédération Wallonie-Bruxelles en werd nadien ook directeur van het museum. Denis Gielen is dus pas de tweede directeur van het museum. Gielen, in 1966 geboren, is landbouwingenieur van opleiding, maar stapte al snel naar de kunstwereld over. In de jaren 1990 werkte hij als kunstcriticus voor zowel televisie, radio als geschreven pers. In 1999 werd hij bij het MAC’s hoofd van de dienst publicaties en hoofdredacteur van het door het museum uitgegeven tijdschrift DITS. Hij schreef onder meer L’atlas de l’art contemporain à l’usage de tous, een werk waarvoor hij in 2007 een speciale vermelding kreeg tijdens de Prix Artcurial. In 2007 werd Gielen onderdirecteur en tentoonstellingscommissaris van onder meer S.F. [Art, Sciences et Fiction], Phantasmagoria van Tony Oursler en I Know A Song To Sing On This Dark, Dark, Dark Night van Patrick Guns. (mac-s.be)

Frank-Thorsten Moll wordt nieuwe directeur ikob (Eupen)

Frank-Thorsten Moll is op 1 maart aangesteld als nieuwe directeur van ikob  – Museum für Zeitgenössische Kunst in Eupen van de Duitstalige Gemeenschap. Hij was zes jaar lang directeur van het Zeppelin Museum in Friedrichshafen. In dat museum heeft hij de hedendaagse kunst binnengehaald en de bestaande collectie nieuwe impulsen gegeven. Voordien werkte hij bij het kestnergesellschaft in Hannover en het HKW (Haus der Kulturen der Welt) in Berlijn. Moll volgt Maïté Vissualt op die onlangs directeur werd van L’iselp (Institut supérieur pour l’étude du langage plastique). (ikob.be)

Maïté Vissault aangesteld als nieuwe directeur van L’iselp

L’iselp (Institut supérieur pour l’étude du langage plastique) heeft Maïté Vissault aangesteld als nieuwe directeur. Zij volgt Eric Van Essche op die sinds 2001 aan het hoofd stond. Vissault heeft politieke wetenschappen gestudeerd en is doctor in de kunstgeschiedenis. Zij geeft les aan de Universiteit Lille 3 en was directeur van het Ikob (Museum hedendaagse kunst in Eupen). Ze werkte eerder bij het Landesmuseum Münster, realiseerde meerdere monografische en thematische tentoonstellingen, onder meer in samenwerking met Marta Herford en het HISK. Als criticus en curator publiceerde ze veelvuldig in tentoonstellingscatalogi en tijdschriften. In 2010 verscheen van haar hand de publicatie Der Beuys Komplex – L’identité allemande à travers la réception de l’œuvre de Joseph Beuys (1945-1986). Zij benadert de hedendaagse kunst vanuit een sociopolitiek perspectief. L’iselp werd in 1971 opgericht door Gyta Brys-Schatan als een plaats waar de hedendaagse kunst vanuit verschillende perspectieven wordt benaderd. In deze pluralistische werkwijze wordt ook groot belang gehecht aan het kritische discours rond hedendaagse kunst. (iselp.be)

Nils van Beek is nieuwe artistiek leider van KiK

KiK (Kunst in Kolderveen) heeft per 1 oktober Nils van Beek aangesteld als de nieuwe artistiek leider. Van Beek (1974) is partner en curator bij TAAK, een collectief van ontwikkelaars, adviseurs en producenten van kunstprojecten in het publieke domein. Hij studeerde Kunstgeschiedenis en Archeologie aan de Universiteit van Amsterdam en enige jaren aan de Gerrit Rietveld Academie. Eerder werkte hij behalve als curator voor SKOR | Stichting Kunst en Openbare Ruimte als coördinator van Sandberg2/Mariakapel in Hoorn en als theoriedocent aan de AKV/Sint Joost en de HKU. Veel van de projecten die hij ontwikkelde richtten zich op natuur, landschap en het landelijk gebied. (kik-site.nl)

Kris Callens is nieuwe directeur Fries Museum en Keramiekmuseum Princessehof

Kris Callens (Antwerpen, 1973) wordt per 1 augustus de nieuwe directeur van Keramiekmuseum Princessehof, het Fries Museum en het Fries Verzetsmuseum. Hij volgt Saskia Bak op die in mei directeur werd van Museum Arnhem. Callens studeerde kunstgeschiedenis in Leuven en Berlijn. Van 1999 tot 2003 maakte hij tentoonstellingen en publicaties in Antwerpen en Leuven. Daarna was hij intendant van het stedelijke evenement Mechelen 2005. Van 2006 tot 2009 was hij als conservator tentoonstellingen verantwoordelijk voor binnen- en buitenlandse presentaties van het Rijksmuseum. Sinds 2009 is hij hoofd Collecties & Presentaties in het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen. Keramiekmuseum Princessehof is het nationale museum voor keramiek. Het Fries Museum toont zilverwerk, het zwaard van Grutte Pier en de plakboeken van Mata Hari naast hedendaagse kunst en ‘slow design’. Het museum won in 2015 de BankGiro Loterij Museumprijs. In 2016 presenteert het museum een grote internationale tentoonstelling over Sir Lawrence Alma-Tadema, waarvoor het eerder dit jaar de Turing Toekenning ontving. Daarna volgen tentoonstellingen over Mata Hari en M.C. Escher. Het Fries Verzetsmuseum is een onderdeel van het Fries Museum. (friesmuseum.nl)

Chris Dercon verruilt Tate Modern voor Berlijnse Volksbühne

In 2017 komt Chris Dercon, sinds 2011 directeur van Tate Modern in Londen, aan het hoofd te staan van het Berlijnse theater de Volksbühne. Zowel in Groot-Brittannië als in Duitsland leidt dat tot nogal wat commentaar in de pers. Ook al staat het er los van, de aankondiging van Dercons ontslag volgt amper een maand na dat van de directeur van Tate Brittain, Penelope Curtis, die ervoor opteert om het kleine Calouste Gulbenkian Museum in Portugal te gaan leiden. In de Britse pers wordt kritisch gesproken over de mogelijke rol in deze gebeurtenissen van Nicolas Serota, die bijna dertig jaar directeur is van Tate. Vooral het vertrek van Dercon wordt als een groot verlies gezien. Hij wordt onder meer geprezen voor zijn grote tentoonstellingen met ongekende bezoekersaantallen, zoals de expo van Anish Kapoor. In Berlijn zien sommigen de Belg echter liever niet komen als nieuwe directeur van de Volksbühne. In de theaterwereld wordt het aanstellen van een museumdirecteur als hoofd van een theaterhuis als een totale miscast gezien. Het is ook niet verwonderlijk dat Dercon voor zijn nieuwe functie met een discours komt aanzetten over interdisciplinariteit, waarbij hij verwijst naar het Park Avenue Armory en de plannen voor Culture Shed in New York. Gepaard daaraan wil hij in zijn beleid aandacht besteden aan de integratie van sociale en culturele infrastructuur. Dercon, die zowel theater als kunstgeschiedenis studeerde, maakte in het begin van zijn loopbaan cultuurprogramma’s voor de Vlaamse televisie en was medewerker van de krant De Standaard. In 1988 werd hij directeur van P.S.1 in New York, twee jaar later verhuisde hij naar het kunstcentrum Witte de With en in 1996 werd hij directeur van het Museum Boijmans van Beuningen. Van 2003 tot 2011 leidde hij het Haus der Kunst in München, waar hij behalve beeldende kunst ook design, architectuur, fotografie, film en mode in het tentoonstellingsprogramma opnam.

Antony Hudek wordt nieuwe directeur van Objectif Exhibitions.

Op 1 juli zal Anthony Hudek aantreden als nieuwe directeur van Objectif Exhibitions. Antony Hudek (°1976, Genève) is sinds maart 2014 curator en adjunct-directeur van Raven Row, een vzw voor hedendaagse kunst in Londen, en is medeoprichter en –directeur van Occasional Papers, een onafhankelijke uitgever voor betaalbare boeken rond kunst en ontwerp. In het verleden was Hudek onderzoekscurator bij Tate Liverpool en hoofddocent aan de John Moores Universiteit in Liverpool, waar hij het Exhibition Research Centre oprichtte en samenstelde. Hudek volgt Chris Fitzpatrick op, die sinds 2012 het roer in handen had en nu directeur is van Kunstverein München. (objectif-exhibitions.org)

Nieuwe Vide stelt Lennard Dost aan als artistiek directeur

Op 1 mei is Lennard Dost aangetreden als nieuwe artistiek directeur van de Nieuwe Vide Art Space en Studio’s. In de inhoudelijke programmering moet hij op zoek gaan naar een dialoog met andere (kunst)disciplines. Een andere opdracht bestaat in het verstevigen van de locatie op het Nieuwe Energieterrein. Dost volgt Nathalie Hartjes op, die aantrad per 1 februari 2014 in deze functie, maar Nieuwe Vide verlaat met een nieuwe uitdaging als algemeen directeur van Showroom Mama in Rotterdam, het platform voor visuele cultuur en talentontwikkeling. Dost was voorheen werkzaam als curator/artistiek leider bij kunstinitiatief VHDG uit Leeuwarden, waar hij onder andere verantwoordelijk was voor Social Sound (2013, over de sociale dimensie van muziek) en Lexicon/Leksikon (2013/2014, over accenten en dialecten). Als freelance curator maakte hij onder andere WE ARE HERE BeCAUSE YOU WERE/ARE (t)HERE (2014, over de morele en geografische grenzen van Europa), In Search of… (2012, over de erfenis van kunstenaar Bas Jan Ader). Als criticus/journalist heeft hij voor de Volkskrant geschreven. Momenteel schrijft hij voor het kunstmagazine hART en Het Financieele Dagblad. (nieuwevide.nl)

Saskia Bak gaat van Friese Musea naar Museum Arnhem

Kunsthistorica Saskia Bak vertrekt per 15 mei als directeur van het Fries Museum en Keramiekmuseum Princessehof en wordt directeur van Museum Arnhem. Zij was er sinds 2009 algemeen directeur.  Onder haar leiding ging in september 2013 het vernieuwde Fries Museum open. Inhoudelijk transformeerde ze het museum van een klassiek tot een eigentijds museum, waarin kunst, geschiedenis, cultuur en heden en verleden op onverwachte wijze samen moeten komen. Ook voor het Keramiekmuseum Princessehof stippelde Bak een nieuwe programmalijn uit. Als directeur bij het Museum Arnhem staat haar een vergelijkbare taak te wachten, namelijk het realiseren van de uitbreiding van het museumgebouw aan de Utrechtseweg 87, waardoor er meer ruimte komt voor tijdelijke tentoonstellingen en het presenteren van de collectie. Naast haar werk als directeur schrijft Saskia Bak ook over hedendaagse kunst en is ze redacteur van het tijdschrift Ons Erfdeel en het jaarboek The Low Countries. (museumarnhem.nl en friesmuseum.nl)

Wiels stelt Zoë Gray aan als Senior Curator

WIELS heeft de Britse kunsthistorica Zoë Gray (1978) aangesteld als Senior Curator. Als onafhankelijk curator was zij betrokken bij projecten als: PLAY TIME, les Ateliers de Rennes, contemporary art biennale, Rennes (2015); Six Possibilities for a Sculpture, La Loge, Brussel (2013); Cyprien Gaillard: Beton Belvédère, Stroom, The Hague (2009). Zij was curator bij Witte de With van 2006 tot 2012, waar ze onder meer in samenwerking met Nicolaus Schafhausen solotentoonstellingen van onder andere Cosima Von Bonin, Geoffrey Farmer, Saâdane Afif, Annette Kelm, Manon de Boer en Liam Gillick organiseerd. Gray schrijft veelvuldig over hedendaagse kunst en is lid van het IKT (International association of curators of contemporary art). Ze start in WIELS meteen met de voorbereiding van Un-Scene III. (wiels.be)

Sandra Kisters wordt hoofd Collectie en onderzoek bij Boijmans Van Beuningen

Op 1 februari treedt Sandra Kisters (° 1973) bij Museum Boijmans Van Beuningen aan als hoofd voor de sector Collectie en Onderzoek. Kisters zal leiding geven aan een team van ruim twintig specialisten. Het team houdt zich bezig met de zorg en het optimale behoud en beheer van de circa 140.000 kunstwerken en objecten uit de collectie. Kisters zal meteen ook nauw betrokken zijn bij het onderbrengen van de collectie in het Collectiegebouw dat het museum in 2017 hoopt te openen. Daar zal voor de bezoeker het werk dat door de sector Collectie en Onderzoek wordt verricht en dat nu achter de schermen gebeurt, zichtbaar worden. Zo kunnen restauraties en conservering live worden gevolgd door het publiek. Sandra Kisters begon haar carrière na een studie Vergelijkende Kunstwetenschappen als freelance kunsthistorica en conservator bij het Museum Jan Cunen. In 2010 promoveerde ze aan de VU in Amsterdam op een onderzoek naar de beeldvorming van moderne kunstenaars en werkte vervolgens als universitair docent moderne en hedendaagse kunst aan de Universiteit Utrecht en de Radboud Universiteit Nijmegen.

Sandra Kisters wordt hoofd Collectie en onderzoek bij Boijmans Van Beuningen

Op 1 februari treedt Sandra Kisters (° 1973) bij Museum Boijmans Van Beuningen aan als hoofd voor de sector Collectie en Onderzoek. Kisters zal leiding geven aan een team van ruim twintig specialisten. Het team houdt zich bezig met de zorg en het optimale behoud en beheer van de circa 140.000 kunstwerken en objecten uit de collectie. Kisters zal meteen ook nauw betrokken zijn bij het onderbrengen van de collectie in het Collectiegebouw dat het museum in 2017 hoopt te openen. Daar zal voor de bezoeker het werk dat door de sector Collectie en Onderzoek wordt verricht en dat nu achter de schermen gebeurt, zichtbaar worden. Zo kunnen restauraties en conservering live worden gevolgd door het publiek. Sandra Kisters begon haar carrière na een studie Vergelijkende Kunstwetenschappen als freelance kunsthistorica en conservator bij het Museum Jan Cunen. In 2010 promoveerde ze aan de VU in Amsterdam op een onderzoek naar de beeldvorming van moderne kunstenaars en werkte vervolgens als universitair docent moderne en hedendaagse kunst aan de Universiteit Utrecht en de Radboud Universiteit Nijmegen.

Museum Arnhem benoemt Jaap de Jong tot interim-directeur

De Raad van Toezicht van Museum Arnhem heeft Jaap de Jong (° 1947) per 1 november benoemd tot interim-directeur van het museum. Hij zal het museum leiden totdat een definitieve opvolger van Hedwig Saam is gevonden. De werving hiervoor start op korte termijn. De Jong was van juni 2012 tot mei 2014 interim-bestuurder van het Nederlands Openluchtmuseum. Hij is lid van de Raad van Toezicht van Kunstgebouw, een organisatie in cultuureducatie. (museumarnhem.nl)

Chris Fitzpatrick is aangesteld als nieuwe directeur van Kunstverein München

De huidige directeur van vzw Objectif Exhibitions Chris Fitzpatrick (° 1978, New York) gaat in 2015 als directeur van Kunstverein München aan de slag. Fitzpatrick was sinds 2012 directeur bij Objectif Exhibitions en ontwikkelde er een nieuw artistiek programma. Hij verdeelde het gebouw in verschillende zones, waarin solotentoonstellingen van uiteenlopende duur gepresenteerd werden, simultaan of overlappend, met kunstenaars als Nina Beier, Bruce Conner, Mark Dion, Paul Elliman, Jos de Gruyter & Harald Thys, Joao Maria Gusmao & Pedro Paiva, Angie Keefer, Rosalind Nashashibi, Iza Tarasewicz… (objectifexhibitons.be)

Manfred Sellink wordt nieuwe hoofddirecteur-hoofdconservator KMSKA

De Nederlander Manfred Sellink (° 1962) is de opvolger van Paul Huvenne aan het hoofd van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA). Sellink was tot nog toe directeur van de Musea Brugge. Sellink is doctor in de kunstgeschiedenis (Vrije Universiteit Amsterdam) en maakte een proefschrift over de graveur en tekenaar Philips Galle. Hij is gespecialiseerd in onder meer het leven en werk van Pieter Bruegel de Oude, het landschap in de zestiende eeuw in de Nederlanden en de geschiedenis van musea en tentoonstellingen. (kmska.be)

Curator Stedelijk Museum Hendrik Folkerts geselecteerd voor team documenta 14

Hendrik Folkerts (1984), curator Public Program van het Stedelijk Museum, treedt per 1 februari 2015 toe tot het curatorenteam van documenta 14. Artistiek directeur Adam Szymczyk kan daarnaast ook reeds rekenen op de medewerking van de curatoren Pierre Bal-Blanc, Marina Fokidis, Hila Peleg, Christoph Platz, Dieter Roelstraete en Monika Szewczyk. Folkerts werkte sinds 2010 bij het Stedelijk en als eerste curator in deze functie heeft hij het Public Program uitgebouwd. (stedelijk.nl en documenta.de)

Felix De Clerck wordt directeur kunstensteunpunt

Felix De Clerck wordt de eerste algemeen directeur van het kunstensteunpunt van de Vlaamse Gemeenschap. Hij moet de fusie van de drie vroegere kunstensteunpunten realiseren, het Vlaams Theater Instituut, het Muziekcentrum Vlaanderen en BAM, het steunpunt voor beeldende, audiovisuele en mediakunst. Felix De Clerck (°1984) behaalde een bachelor in cultuurwetenschappen en master in cultuurbeleid aan de universiteit van Maastricht. Nadien leidde hij vijf jaar de internationale kunstenaarsresidentie AIR Antwerpen en de atelierwerking van Studio Start in Antwerpen. In 2012 werd De Clerck coördinator van VOBK (Verenigde Organisaties BeeldKunst), een belangenbehartiger voor beeldende en audiovisuele kunsten, die sinds april 2014 gefusioneerd is met oKo. De Clerck wordt aangesteld voor een mandaat van 4 jaar. (kunstenerfgoed.be)

Appel arts centre stelt Lorenzo Benedetti aan als directeur

Lorenzo Benedetti (1972) wordt vanaf 1 juni de nieuwe directeur van de Appel arts centre. Hij volgt Ann Demeester op die recentelijk is aangetreden als directeur van het Frans Halsmuseum|De Hallen. Benedetti is sinds 2008 directeur van de Vleeshal in Middelburg. Hij studeerde kunstgeschiedenis aan La Sapienza in Rome, waarna hij het Curatorial Programme volgde van de Appel arts centre. Hij was curator van het Nederlands Paviljoen op de Biënnale van Venetië, editie 2013. Eerder werkte hij als hoofdcurator bij museum MARTa Herford in Duitsland, en als gastcurator bij La Kunsthalle in Mulhouse. In 2005 richtte hij The Sound Art Museum op, dat gewijd is aan geluid in beeldende kunst. Verder is hij tutor aan de Jan van Eyck Academie in Maastricht en schrijft hij regelmatig voor kunsttijdschriften. (deappel.nl)

Beatrix Ruf wordt nieuwe directeur Stedelijk Museum

Het Stedelijk Museum Amsterdam maakte begin april bekend dat de Duitse Beatrix Ruf de nieuwe artistieke directeur wordt. Zij volgt de Amerikaanse Ann Goldstein op, die het museum vier jaar leidde. Ruf is sinds 2001 directeur van Kunsthalle Zürich. Volgens het Stedelijk was Ruf in de afgelopen vijftien jaar een van de invloedrijkste figuren in de internationale kunstwereld. Het persbericht beroept zich daarbij onder meer op het tijdschrift Art Review dat haar al jaren in de ‘hoogste regionen van de ‘Power Top 100′ plaatst’. Ruf schuwt in haar beleid het experiment niet. Niet alleen werkt ze met jonge kunstenaars, ook presenteert ze het werk van vergeten of minder gekende (vaak ook niet-westerse) kunstenaars, met de ambitie om de canon bij te sturen. Zo zorgde ze bijvoorbeeld voor de eerste museale presentaties van Wilhelm Sasnal, Keren Cytter, Trisha Donnelly, Wade Guyton en Seth Price. Onder meer John Miller, Richard Prince, Heimo Zobernig, Isa Genzken, Sarah Lucas en Rosemarie Trockel produceerden onder haar leiding voor de Kunsthalle Zürich ambitieuze installaties. Verder meldt het persbericht dat Ruf een heldere en geïnspireerde visie toont op de rol van kunst en kunstenaars in de samenleving, en dat ze het talent heeft om deze visie voor een breed publiek inzichtelijk te maken. Ze staat bekend voor haar ‘innemende en open stijl van communiceren’ en ze slaagt erin ‘om haar medewerkers ‘mede-eigenaar’ te maken van haar doelen en ambities’. (stedelijk.nl)

Sara Weyns krijgt leiding over Middelheimmuseum

Sara Weyns (°1979, Turnhout) neemt als opdrachthouder voor drie jaar de taak van directeur van het Middelheimmuseum op. Zij volgt Menno Meewis op die in oktober 2012 onverwacht overleed. Weyns was in 2005 door Meewis binnengehaald als curator tijdelijke tentoonstellingen. Ze werkte mee aan de tentoonstellingen van Paul McCarthy (2007), Chris Burden (2009), Erwin Wurm (2011) en Anthony Gormley (2013). Tussen 2006 en 2011 zorgde ze voor de creatie en presentatie van nieuwe kunst met projecten in het Hessenhuis (Virus (2007), A Meeting between the Tragic and Funny (2008)) en met Middelheimproducties (Exhibition in a Matchbox (2009), Habitat (2010), Entree>Exit (2007-2011)). Weyns wil de internationale uitstraling van het Middelheimmuseum verder versterken, de relatie tussen het museum en de stedelijke omgeving activeren, het artistieke én wetenschappelijke onderzoek rond de collectie stimuleren. (middelheimmuseum.be)

Elena Filipovic wordt directeur van Kunsthalle Basel

Elena Filipovic (°1972, VS) is vanaf 1 november aangesteld als directeur bij Kunsthalle Basel. Ze volgt er Adam Szymczyck op. Momenteel is Elena Filipovic senior curator bij Wiels in Brussel. Samen met Szymczyck was ze in 2008 verantwoordelijk voor de Berlin Biennial. Ze stelde een reeks reizende retrospectieves samen, waaronder Marcel Duchamp: A Work that is not a Work ‘of Art’ (2008-2009), Felix Gonzalez-Torres. Specific Objects without Specific Form (2010-2011) en Franz Erhard Walther: The Body Decides (2014). Ze organiseerde ook solotentoonstellingen met opkomende kunstenaars zoals Petrit Halilaj, Leigh Ledare, Klara Lidén, Lorna Macintyre, Melvin Moti, Tomo Savic-Gecan en Tris Vonna-Michell. Sinds 2007 was ze docent theorie en tentoonstellingsgeschiedenis bij het Curatorial Programme van De Appel en adviseur aan de Rijksakademie in Amsterdam. Ze publiceerde in tijdschriften als Afterall, Artforum, frieze, Kaleidoscope en Mousse. (kunsthallebasel.ch)

Centraal Museum heeft Alied Ottevanger aangesteld als conservator.

In augustus werd Alied Ottevanger door het Centraal Museum aangesteld als conservator Toegepaste Kunst en Vormgeving. Ottevanger is specialist op het gebied van De Stijl en heeft diverse tentoonstellingen en publicaties op haar naam staan.  Naast het organiseren van diverse tentoonstellingen, geeft Ottevanger les op de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. (centraalmuseum.nl)

Ann Demeester wordt nieuwe directeur Frans Hals Museum | De Hallen Haarlem

Ann Demeester is per 1 februari 2014 benoemd als directeur van het Frans Hals Museum | De Hallen Haarlem. Demeester is momenteel algemeen directeur van de Appel arts centre, het internationaal instituut voor hedendaagse kunst in Amsterdam. Van 2003 tot 2006 gaf zij leiding aan de presentatieruimte W139 in Amsterdam. Daarvoor was Demeester curator en rechterhand van directeur Jan Hoet bij MARTa Herford, museum voor hedendaagse kunst inhet Duitse Herford en werkzaam als assistent-curator in het museum SMAK in Gent. Ann Demeester heeft Literatuur en Linguistiek (Germaanse Filologie) gestudeerd aan de RU Gent. (www.dehallen.nl)

Philippe Pirotte wordt directeur van Städelschule Academy of Fine Arts in Frankfurt am Main

Vanaf april wordt Philippe Pirotte aangesteld als nieuwe directeur van de Städelschule in Frankfurt am Main. Pirotte was in 1999 medeoprichter van Objectif Exhibitions in Antwerpen. Van 2005 tot 2011 was hij directeur van Kunsthalle Bern. Sinds 2004 is hij Senior Advisor van de Rijksakademie in Amsterdam. In juli 2012 werd hij Adjunct Senior Curator bij het UC Berkeley Art Museum and Pacific Film Archive. Hij is momenteel adviserend programmadirecteur van het Sifang Art Museum in Nanjing. (www.staedelschule.de)

Ann Goldstein verlaat het Stedelijk Museum Amsterdam

Eind augustus raakte bekend dat Ann Goldstein per 1 december opstapt als directeur van het Stedelijk Museum Amsterdam. In juni 2009 werd Goldstein benoemd tot algemeen en artistiek directeur. Ze betrok de functie van directeur werkelijk pas in januari 2010. Naar eigen zeggen is haar werk voltooid, nu het Stedelijk na negen jaar sluiting weer een volledig functionerend internationaal museum is. Een nieuwe artistieke directeur, waarvan de aanstelling voorzien is in de eerste helft van 2014, moet het museum naar een volgende fase leiden. Sinds de heropening in september 2012 telde het Stedelijk een recordaantal van ruim 750.000 bezoekers. Goldstein wordt geprezen voor de ontwikkeling van een nieuwe huisstijl, voor de aandacht die ze besteedde aan de educatieve functie, bezoekersservices en fundraising. In april 2012 kreeg Ann Goldstein in New York van het Center for Curatorial Studies at Bard College de Audrey Irmas Award for Curatorial Excellence voor haar oeuvre als tentoonstellingsmaker. (www.stedelijk.nl)

Boijmans Van Beuningen stelt nieuwe zakelijk leider aan en biedt vier conservatoren een vast contract

Ina Klaassen treedt vanaf 1 november aan als nieuwe zakelijk leider en plaatsvervangend directeur bij Museum Boijmans Van Beuningen. Klaassen is momenteel nog directeur van de Willem de Kooning Academie in Rotterdam. Voorheen was zij onder meer adjunct-directeur van de dienst Kunst en cultuur van de gemeente Rotterdam. Ina Klaassen volgt Patty Wageman op die sectorhoofd Collectie en onderzoek is geworden binnen het museum. Afgelopen zomer zomer stelde het museum vier conservatoren aan die er reeds met een kort of tijdelijk contract hadden gewerkt. Saskia van Kampen-Prein (1976) is aangsteld als conservator Moderne en hedendaagse kunst. Zij was eerder conservator in opleiding bij het Stedelijk Museum Amsterdam, schreef recensies en artikelen voor het internationale kunsttijdschrift Flash Art, was werkzaam als kunstadviseur en maakte deel uit van de redactie van Tubelight. Annemartine van Kesteren (1972) is benoemd tot conservator Design. Opgeleid als industrieel ontwerper werkte Van Kesteren aanvankelijk zeven jaar in het ‘Global Strategic Design Team’ van Philips Design. Zij geeft les aan de Design Academy en de Willem de Kooning Academie. Noor Mertens (1984) neemt voor drie jaar de functie van Stadsconservator op zich, naast haar werkzaamheden als conservator Moderne en hedendaagse kunst. Mertens werkt halftijds voor de Defares-collectie, heeft zitting in het bestuur van het tijdschrift Tubelight en is lid van de kunstcommissie van de Erasmus Universiteit. Els Hoek (1958) is aangesteld als Educatieve conservator. Zij is al diverse jaren aan het museum verbonden, onder meer als redacteur van de tv-serie Boijmans TV en ze ontwikkelt video’s over kunst en design voor het videokanaal ARTtube. De vier nieuwe conservatoren zijn verantwoordelijk voor het maken van tentoonstellingen, publicaties en voor het verrichten van onderzoek. (www.boijmans.nl)

Catherine de Zegher wordt directeur MSK Gent

Nog geen jaar na de aanstelling van Luc Vanackere als directeur van het Museum voor Schone Kunsten (MSK) Gent verschijnt het nieuws dat hij vanaf 1 november zal worden opgevolgd door Catherine de Zegher. Vanackere werd in september 2012 als directeur aangesteld, ter vervanging van de in februari 2012 overleden Robert Hoozee. Hij neemt ontslag om persoonlijke redenen. Catherine de Zegher is momenteel aan de slag als directeur van de vijfde Moskou Biënnale (Rusland) en als curator van het Australisch Paviljoen (Simryn Gill) op de 55ste Biënnale van Venetië. Ze was onder andere artistiek directeur van de 18de Biënnale van Sydney (Australië) en directeur van The Drawing Center in New York (1999-2006). In 2010 maakte ze in het Museum of Modern Art in New York de grootschalige overzichtstentoonstelling over tekenen in de 20ste eeuw: On Line. Drawing Through the Twentieth Century, uitgeroepen tot beste museumtentoonstelling en catalogus door AICA (International Association of Art Critics). (www.mskgent.be)

Pieternel Fleskens wordt nieuwe programmadirecteur Marres Projects.

Pieternel Fleskens volgt Brigitte Bloksma op als programmadirecteur Marres Projects. Zij was voorheen Zakelijk Coördinator bij Marres. Brigitte Bloksma startte in 2008 als programmadirecteur bij Marres Projects projecten als The Great Indoors, Out of Storage en Landschap in Perspectief. Per 1 maart is Brigitte Bloksma aangesteld als Hoofd van Van Eyck Mirror/products and concepts bij de Jan van Eyck Akademie in Maastricht. Daarnaast heeft ze inmiddels haar eigen bedrijf opgericht, ADD+. (www.marres.org)

Valentijn Byvanck is nieuwe directeur Marres.

Op 1 februari is Valentijn Byvanck (1964) aangesteld als nieuwe directeur van Marres, Centrum voor Contemporaine Cultuur in Maastricht. Byvanck volgt Guus Beumer op. Byvanck studeerde cultuurgeschiedenis in Utrecht en behaalde zijn PhD in New York. Van 1999 tot 2002 was hij verantwoordelijk voor communicatie en theorie bij Witte de With, centrum voor hedendaagse kunst in Rotterdam. Daarna was hij tot 2009 directeur van het Zeeuws Museum in Middelburg. In 2009 werd Byvanck benoemd tot co-directeur van het Nationaal Historisch Museum van Nederland, waar hij verantwoordelijk was voor het inhoudelijk programma. (www.marres.org)

Saskia van Stein wordt artistiek directeur NAiM/Bureau Europa

Saskia van Stein (1969) volgt Guus Beumer op als artistiek directeur van NAiM/Bureau Europa in Maastricht. Stein werkt reeds sinds september 2011 in het instituut als curator. Van 2002 tot 2011 was ze actief bij het NAi in Rotterdam. Ze was ook tweemaal curator van de Nederlandse inzending voor de Architectuur Biënnale van Venetië. Van Stein vertrekt vanuit een sterk sociaal engagement en hecht groot belang aan samenwerking. Ze zal als directeur de bestaande partnerschappen met de Jan van Eyck Academie en het RWTH in Aken intensifiëren. Ze wil ook samenwerkingen met (semi)commerciële organisaties opzetten, zolang daarbij de autonome positie van het NAiM/Bureau Europa niet in het gedrang komt. (www.bureau-europa.nl)

Katerina Gregos wordt artistiek directeur van Art Brussels

Katerina Gregos zal als artistiek directeur voor Art Brussels een nieuwe visie uitwerken. Gregos was (co)curator van tentoonstellingen als Newtopia: The State of Human Rights (Mechelen en 
Brussel), Speech Matters(in het Deense paviljoen op de 54ste Biënnale van Venetië), Manifesta 9 (Genk) en het 4de Fotofestival Mannheim Ludwigshafen Heidelberg. Naast haar werk als onafhankelijk curator was Gregos ook oprichter en curator van de Deste Foundation, Centre for Contemporary Art, in Athene (tot 2002) en artistiek directeur van Argos – Centrum voor Kunst & Media in Brussel (tot 2007). Gregos studeerde aan het Courtauld
 Institute of Art en het King’s College (University of London), waar ze kunstgeschiedenis, Europese literatuur en geschiedenis volgde. Aan de City University London haalde ze 
een MA in Museum Management. (
www.artbrussels.be)

Karin van Gilst is nieuwe Algemeen Directeur van het Stedelijk Museum Amsterdam

Karin van Gilst (48) vormt sinds 1 januari samen met Artistiek Directeur Ann Goldstein de directie van het Stedelijk Museum. Als Algemeen Directeur is Van Gilst verantwoordelijk voor alle commerciële, financiële en operationele activiteiten van het museum. Karin van Gilst verdiende haar sporen in de wereld van de uitgeverij. Zij werkte bij onder meer Wolters Kluwer, VNU en Sanoma. Tot voor kort was zij directeur bij Weekbladpers Tijdschriften. Alexander Ribbink, voorzitter van de Raad van Toezicht, licht toe: ‘Met Karin van Gilst halen we een ervaren commerciële manager in huis, met een goed gevoel voor bezoekers, medewerkers en sponsoren. Ze is onafhankelijk en open, een doener en een denker. Ze heeft veel affiniteit met moderne kunst en bovendien gevoel voor de publieke en leidende rol van het Stedelijk Museum in een veranderend cultureel klimaat.’ (www.stedelijk.nl)

Fleurie Kloostra vertrekt bij de Brakke Grond

Programmeur beeldende kunsten Fleurie Kloostra verlaat na acht jaar de Brakke Grond. Ze is op 1 januari als programmeur bij De Melkweg Galerie aan de slag gegaan. (www.debrakkegrond.nl)

CIAP stelt Ann Vanderheyden aan als nieuwe directeur.

Bij CIAP, centrum voor Actuele Kunst te Hasselt, is de leiding sinds 1 oktober in handen van Ann Vanderheyden (°1974, B), zowel artistiek als zakelijk. Ze heeft de taak het centrum te professionaliseren en nieuwe samenwerkingsverbanden te creëren. Peter Pollers en Joris Mulkers, die voorheen respectievelijk de artistieke en de zakelijke leiding hadden, blijven zich voor CIAP engageren als bestuursleden. Ann Vanderheyden studeerde architectuur, was zakelijk leider van Z33, en werkte vanaf juni 2011 als algemeen coördinator voor Manifesta 9.