Vijfentwintig fotografisch geïllustreerde kunstboeken, 1900-1950
Onderstaande selectie omvat vijfentwintig kunstboeken uit de eerste helft van de twintigste eeuw, vanaf grosso modo het moment dat het technisch mogelijk was om fotografische reproducties in drukwerk op te nemen tot de publicatie van het Musée imaginaire van André Malraux. Deze selectie laat zien dat reeds vóór Malrauxs geïllustreerde kunstboeken werden gepubliceerd die op een onconventionele en hoogst reflexieve manier inspeelden op de condities van het boek en de logica van mechanische kunstreproducties. Dit aspect vormde een essentieel criterium voor de selectie, die dus duidelijk verschilt van een overzicht van baanbrekende teksten over kunst, zoals die bijvoorbeeld werden besproken in het door Richard Shone en John-Paul Stonard samengestelde The Books That Shaped Art History. From Gombrich and Greenberg to Alpers and Krauss (2013).
Elke selectie is tot op zekere hoogte arbitrair en dat is ook hier het geval. Uitgeverijen zoals Phaidon, TEL of Skira, reeksen zoals de Klassiker der Kunst en de Propyläen Kunstgeschichte, en auteurs als Kenneth Clark, Carl Einstein, Elie Faure, Ludwig Goldscheider, László Moholy-Nagy en André Vigneau mochten niet ontbreken. Andere boeken zijn gekozen als representatief voorbeeld voor een aanpak, methode of vernieuwing die bij meerdere publicaties uit dezelfde periode aangetroffen wordt. De chronologisch gerangschikte lemma’s, vergezeld van een beknopte bibliografie, zijn meestal gewijd aan één titel, maar belichten soms ook volledige reeksen.