NIEUWSBERICHTEN



Kunstbeurzen: Art Paris - Art Cologne - Art Brussels - POPPOSITIONS

Hoewel de New Yorkse Independent Art Fair en de YIA Art Fair anders dan vorige jaren pas in de herfst hun deuren zullen openen, vindt in april traditiegetrouw toch een stevige reeks kunstbeurzen plaats. Art Paris, dat van 5 tot 8 april plaatsvindt in het Grand Palais, wil met in totaal 142 galeries uit 23 landen onder het credo ‘diversity and discovery’ een overzicht bieden van naoorlogse en hedendaagse Europese kunst, en daarnaast artistieke ontwikkelingen in andere continenten de ruimte geven. ‘Eregast’ op deze editie is Zwitserland; dat die eer vorig jaar nog te beurt viel aan het gehele Afrikaanse continent zegt veel over de onderlinge verhoudingen op de internationale kunstmarkt.

Art Cologne vindt plaats van 19 tot 22 april en is gastheer van een tweehonderdtal gevestigde en jonge galeries uit 31 landen. De presentatie is opgedeeld in vier secties: de sectie Contemporary beslaat het grootste gedeelte van de beurs; daarnaast is er een sectie Modern/Post War, een sectie Collaborations die licht wil werpen op alle aspecten van de collaboratieve praktijk en een sectie Neumarkt met een aantal jonge galeries en losse ‘gecureerde’ projecten.

Gelijktijdig met Art Cologne lopen in Brussel Art Brussels en Poppositions. Art Brussels brengt 147 galeries uit 32 landen samen, waarmee deze editie de meest internationale tot nu toe is. De presentatie is opgedeeld in drie secties: het werk van nog onbekende namen uit de West-Europese kunstscene in Discovery, gevestigde kunstenaars in Prime, en ondergewaardeerde kunst van 1917 tot 1987 in Rediscovery. Daarnaast zijn er ook nog 21 solopresentaties. Poppositions, dat zich profileert als een kritische kunstbeurs, wil opkomend talent een kans geven. Voor de zevende editie zijn onder leiding van artistiek directeur Niekolaas Johannes Lekkerkerk (curator en schrijver bij The Office for Curating, NL) bijna dertig projecten van galeries, kunstenaarsinitiatieven en projectruimten uit zeventien landen geselecteerd en samengevoegd tot één tentoonstelling. De projecten hebben onder de suggestieve titel In Watermelon Sugar de ambitieuze missie om te midden van de ruïnes van het kapitalisme nieuwe horizonten te vinden. (artparis.com, artcologne.com, artbrussels.com, poppositions.com)

Kröller-Müller Museum verwerft doek van Félix Vallotton

In november kon het Kröller-Müller Museum Les filets, Honfleur (1912, olieverf op canvas, 73 x 100 cm) van Félix Vallotton (1865-1925) aankopen. Vallotton verwierf vooral succes met zijn prentkunst, en stootte met zijn schilderwerk vaak op onbegrip. Het aangekochte werk betreft een landschap met drogende visnetten nabij de kust, dat door een storm geteisterd wordt. Voor dit werk vond de kunstenaar inspiratie in de omgeving van de Noord-Franse kuststad Honfleur, waar hij regelmatig in zijn vakantiehuis vertoefde. De meeste van Vallottons geschilderde landschappen zijn in het bezit van particuliere verzamelaars en staan zelden te koop. Les filets, Honfleur is te zien in de vaste collectie van het museum. (kmm.nl)

Universiteit Gent opent Paviljoen Charles Vandenhove

Aan de voet van de Boekentoren van Henry Van de Velde in Gent is een paviljoen gebouwd naar een ontwerp van de Luikse architect Charles Vandenhove (°1928) voor onderzoeks- en onderwijsactiviteiten op het gebied van architectuur en beeldende kunst. Op de benedenverdieping is een auditorium/promotiezaal voorzien, op de tussenverdieping zijn er ateliers/ontwerpruimtes voor onderzoek rond tentoonstellen. Op de tweede verdieping bevindt zich een tentoonstellingszaal met daklicht. Vandenhove heeft samen met zijn vrouw Jeanne over de jaren heen een belangwekkende kunstcollectie aangelegd. Om en bij de 180 werken heeft het echtpaar geschonken aan de Universiteit Gent, met de bedoeling de verzameling een publieke betekenis te geven. Het paviljoen wordt op 15 februari officieel geopend, de eerste tentoonstellingen lopen vanaf de week nadien.

Prijs Bernd Lohaus toegekend aan Marc Rossignol

Op 25 november werd de zesde editie van de Prijs Bernd Lohaus uitgereikt aan Marc Rossignol (Namen, 1954) voor zijn oeuvre. Zijn zeer uiteenlopend werk handelt systematisch over de kwesties van 'verschil' en 'uniekheid'. (avenudejette.blogspot.com/2017)