NIEUWSBERICHTEN



Mondriaan Fonds verdeelt drie miljoen euro over 22 kunstpodia

In de aanvraagronde 2021 voorziet het Mondriaan Fonds subsidies voor 22 Nederlandse kunstpodia, variërend van kleine kunstinitiatieven tot volwaardig professionele organisaties met internationale uitstraling. De bijdrage loopt over één tot maximaal vier jaar, en varieert van 25.000 euro tot 275.000 euro op jaarbasis. De vorig jaar ingevoerde regeling Programma’s Kunstpodia  is bedoeld voor een publiekstoegankelijk programma dat bijdraagt aan de ontwikkeling en presentatie van hedendaagse beeldende kunst. Er kwamen in totaal 74 aanvragen binnen, verdeeld over vier categorieën: Start, Basis, Pro en Breed. In de categorie Start, waarbij het gaat om een subsidie van 25.000 euro voor slechts één jaar, vroegen 40 instellingen subsidie aan, waarvan twaalf een bijdrage ontvangen; acht minder dan in 2020. Vijf aanvragers met een positieve beoordeling vielen uit de boot vanwege een tekort aan budget. Darkmatter Collective (Amsterdam), Radius (Delft), Salwa Foundation (Amsterdam) en Sea Foundation (Tilburg) ontvangen voor het eerst steun. In de categorie Basis, 110.000 euro voor twee jaar, werden vorig jaar reeds dertien instellingen geselecteerd; dit jaar worden er acht aan toegevoegd: Bewaerschole (Burgh-Haamstede), Club Solo (Breda), Kunstfort bij Vijfhuizen, Kunstpodium T (Tilburg), Metro54 (Amsterdam), Odapark (Venray), Post/Expoplu (Nijmegen/Arnhem), Rib (Rotterdam). Hier konden drie positief beoordeelde organisaties niet worden gehonoreerd wegens ontoereikend budget. In de categorie Pro, 175.000 euro voor drie jaar, werden twee bijdragen toegekend: aan If I Can't Dance, I Don’t Want to be Part of Your Revolution (Amsterdam) en Nest (Den Haag). Vorig jaar kwamen reeds vijf instellingen in aanmerking. De twee aanvragers in de categorie Breed, 275.000 euro voor vier jaar, kregen een onvoldoende. Vorig jaar kreeg enkel De Appel (Amsterdam) in deze categorie een positief advies. In 2022 zijn ook diverse toekenningen uit 2019 nog geldig, via de oude regeling Meerjarenprogramma’s Presentatie-instellingen. Het Mondriaan Fonds ondersteunt kunstpodia omdat ze van vitaal belang zijn voor de ontwikkeling en zichtbaarheid van beeldende kunst. In deze aanvraagronde viel het de selectiecommissie op dat kunstenaars steeds vaker initiatiefnemer zijn van met name kleinere kunstinitiatieven. Deze podia zijn vaak gevestigd in atelierruimtes, mogelijk als gevolg van hoge huurprijzen, zeker in de Randstad. Daarnaast bleken meerdere instellingen die niet noodzakelijk gericht zijn op de presentatie van beeldende kunst, zoals residenties of werkplaatsen, toch een aanvraag in te dienen als kunstpodium. Volgens het Fonds is dat vermoedelijk een gevolg van het wegvallen van financiële steun de afgelopen jaren voor productie, uitwisseling en onderzoek. (mondriaanfonds.nl)

Plannen voor museum hedendaagse kunst op Amsterdamse Zuidas

De Amsterdamse kunstraad heeft een grotendeels positief advies uitgebracht over het plan van de Hartwig Art Foundation om in de voormalige rechtbank aan de Parnassusweg een nieuw museum voor hedendaagse kunst onder te brengen: het Museum of Contemporary Art for Amsterdam (MCA). Bedoeling is dat de gemeente het gebouw koopt, een investering van meer dan 26 miljoen euro, en het vervolgens verhuurt aan de Hartwig Art Foundation, die het zal renoveren. De stichting van zakenman en mecenas Rob Defares wordt bestuurd door Beatrix Ruf, voormalig directeur van het Stedelijk Museum. Het museum zal geen eigen collectie aanleggen en het tentoonstellingsprogramma wordt door wisselende curatoren samengesteld. Ook is het plan om werkplaatsen en productiefaciliteiten aan te bieden aan artists in residence. De kunstraad merkt op dat het initiatief van grote toegevoegde waarde kan zijn voor het Amsterdamse kunstenlandschap, maar dat de gemeente 'zich er rekenschap van moet geven dat met deze handreiking aan een particulier initiatief de hedendaagse kunst in toenemende mate aan de particuliere sector wordt gelaten'. Des te belangrijker is de verantwoordelijkheid van de gemeente voor de rest van het hedendaagse kunstenlandschap, waar volgens de raad een stevig 'middenveld' ontbreekt en de kleinere instellingen vaak in financiële nood verkeren, onder meer door het ontbreken van betaalbare huisvesting. In maart dit jaar publiceerde Platform BK een tekst van Timo Demollin ('De fuik van filantropie') over de problematische gevolgen van een terugtredende overheid en de toenemende afhankelijkheid van de kunstsector van particuliere fondsen. De Hartwig Art Foundation was een van de drie cases die Demollin behandelde, waarbij hij de discutabele herkomst van het opgebouwde kapitaal in flitshandel beschrijft. (kunstraad.nl, platformbk.nl)

Platform Auguste Orts wordt curator Contour Biennale

Het Mechelse kunstencentrum nona heeft het Brusselse productie- en distributieplatform Auguste Orts aangesteld als curator van de tiende editie van Contour Biennale. Naast bewegend beeld presenteert Contour ook (geluids)installaties en performances. Sinds januari 2017 maakt Contour deel uit van kunstencentrum nona. Op de open call die het centrum begin dit jaar lanceerde, reageerden meer dan honderdvijftig kandidaten. Het voorstel van platform Auguste Orts – dat bestaat uit Herman Asselberghs, Sven Augustijnen, Manon de Boer en Anouk De Clercq – sprong in het oog door het 'open en uitnodigend karakter'. Het toont een grote affiniteit met de geschiedenis van de biënnale en een passie voor het bewegende beeld, zo stelt het kunstencentrum. De tiende editie van de biënnale is gepland voor de herfst van 2023. (nona.be)

Nieuwe Brusselse ruimte geopend door Base-Alpha Gallery and DMW Gallery

Tijdens Brussels Gallery Weekend is aan de Koningsstraat de nieuwe Ballroom Gallery geopend. Het is een gezamenlijk project van de Antwerpse galeries Base-Alpha en DMW, bedoeld om werk van jonge kunstenaars te tonen. Elke galerie nodigt per expo één kunstenaar uit, wat kan leiden tot twee afzonderlijke solotentoonstellingen, een gezamenlijke tentoonstelling of een effectieve samenwerking. In aanvulling op de reguliere activiteiten biedt de galerie met 'Ballroom Invites', waar maandelijks een andere kunstenaar wordt voorgesteld, jonge kunstenaars een eerste solotentoonstelling. (ballroomgallery.be)

Museum Dhondt-Dhaenens heropent met zes permanente kunstwerken en een beeldentuin

Op 5 september is Museum Dhondt-Dhaenens weer opengegaan na een eerste renovatiefase van zes maanden, waarbij onder meer de tegelvloer werd vervangen. Het museumgebouw, dat de deuren opende in 1968, werd ontworpen door Erik Van Biervliet. SVR-Architects is verantwoordelijk voor de renovatie en stelt daarbij respect voor de originele architectuur en de omgeving centraal. Ter gelegenheid van de heropening presenteerde MDD zes permanente kunstwerken, gemaakt als reactie op de architectuur van het museum: een muurtekening van David Tremlett (1990), een interventie van Niele Toroni (2000), een installatie van Kelly Schacht (2008) en nieuwe sitespecifieke projecten van Lieve D'Hondt, Lili Dujourie en Bjarne Melgaard. Parallel aan deze permanente installaties zijn in het museum eveneens werken van deze kunstenaars te zien. In de beeldentuin worden sculpturen getoond van Paul Van Gysegem (1964), Bernd Lohaus (1991), Karel De Meester (1992), Isa Genzken (1998), Gary Hume (2020) en Rirkrit Tiravanija (2018/2021). (museumdd.be)

Stadsdeel Centrum schiet W139 te hulp

Eind vorig jaar klaagden een aantal vertegenwoordigers van kunstpodia in Amsterdam over de precaire situatie aan waarin ze zich bevinden door het gebrek aan structurele subsidie. Presentatieruimte W139 verloor haar subsidie van meer dan 300.000 euro bij het Amsterdams fonds voor de kunst, waardoor ze in haar voortbestaan bedreigd werd. Acht museumdirecteuren reageerden met een brief waarin ze de cruciale rol van instellingen als W139 onderstreepten als 'couveuse voor de kunst'. Het Parool meldt nu dat W139 zal kunnen rekenen op een subsidie van 200.000 euro van stadsdeel Centrum. De instelling vond haar ontstaan in de Amsterdamse krakersbeweging en is reeds veertig jaar actief. De beslissing van het stadsdeel hangt samen met bezorgdheid om de leefbaarheid van het Wallengebied. W139 moet ‘een tegenhanger voor de toeristische monocultuur’ bieden. (w139.nl, parool.nl)

Art on Paper 2021

Zowel in Brussel als in Amsterdam vindt in september een kunstbeurs plaats gericht op hedendaagse tekenkunst. In Bozar staat van 15 tot 19 september de zesde editie van Art on Paper geprogrammeerd, met als nieuwigheid een veiling van kunstwerken. Art on Paper Amsterdam loopt van 24 tot 27 september in de Westergasfabriek. (artonpaper.be en artonpaperamsterdam.nl)

Roofkunst AfricaMuseum wordt Congolees eigendom

Het kernkabinet heeft het licht op groen gezet voor een meer globale en bilaterale aanpak van koloniaal erfgoed in België. Van alle onrechtmatig verkregen voorwerpen in de collectie van het AfricaMuseum die afkomstig zijn uit Congo en tussen 1885 en 1960 werden ontvreemd, wordt de juridische eigendom overgedragen aan de Congolese regering. Dankzij een zogenaamde 'restitutie-depot'-overeenkomst kunnen de kunststukken in België blijven tot de Congolese overheid ze terugvraagt. Daarmee komt Thomas Dermine (PS), de staatssecretaris belast met Wetenschapsbeleid, tegemoet aan de vraag van Congolese president Félix Tshisekedi, die bij de opening van het ­museum voor nationaal erfgoed in Kinshasa in 2019 het Congolese erfgoed had teruggevraagd. Van slechts 883 stukken in de collectie is vastgesteld dat ze onrechtmatig werden verkregen. Van 50.000 stukken, 58 procent van de collectie, is volgens Dermine onomstotelijk bewezen dat ze rechtmatig verkregen zijn via schenking of aankoop. Van ongeveer 40 procent is de oorsprong moeilijker vast te stellen. Dermine wil samen met Congo een bilaterale wetenschappelijke commissie samenstellen die zal onderzoeken hoe de ­stukken in de collectie zijn terechtgekomen. (africamuseum.be)

Caroline Dumalin ontslagen bij AAIR

De Antwerpse instelling AAIR, die internationale kunstenaarsresidenties organiseert, heeft artistiek directeur Caroline Dumalin ontslagen. Dumalin was in 2020 aangesteld. Het ontslag valt opmerkelijk genoeg samen met de publicatie van een terreinsignaal door de Vlaamse Ombudsdienst over de organisatie, gericht aan twee subsidiënten, de Vlaamse Overheid en de stad Antwerpen. Het rapport laat er geen twijfel over bestaan dat bij AAIR een ongezonde situatie heerst op het vlak van bestuur en personeel. De genderkamer van de Vlaamse Ombudsdienst herkent op basis van verzamelde getuigenissen en documenten een 'onderzoekswaardig beeld van overschreden grenzen, machtsposities, spanning op het terrein, spanning met de principes van cultural governance'. De instelling kampt met grote ziekte-uitval en er is een groot verloop zowel bij personeel als in de bestuurskamer en algemene vergadering. Het recente werkingsverslag van AAIR rept met geen woord over de risicoanalyse die door een externe preventieadviseur werd opgestart in 2020, en geeft bovendien de samenstelling van bestuur en algemene vergadering foutief weer. De Vlaamse Ombudsdienst meldt in het verlengde van dit alles dat de reeds in 2011 geplande samensmelting van AAIR Antwerpen en Studio Start, een vzw die lokaal creatief talent ondersteunt, verder weg is dan ooit. De twee instellingen zouden uit elkaar gedreven zijn op bestuurs- en personeelsniveau. Online leek, met één website sinds 2019, de fusie van beide instellingen reeds een feit. (aair.be)

Nieuwe werkplaats De Huidenclub opent in Rotterdam

Op 30 juni opende in het Diepeveengebouw aan de Pelgrimstraat in Rotterdam De Huidenclub, een experimenteel en inclusief platform voor hedendaagse cultuur. De naam is ontleend aan de leerlooierij De Coöperatieve Vereniging Rotterdamsche Huidenclub die in het industrieel pand uit 1914 gevestigd was. De Huidenclub wil kunstenaars, ontwerpers en activisten een platform bieden voor uiteenlopende visies en perspectieven op urgente maatschappelijke onderwerpen. 'Hoe kan een 'bottom-up non-instituut' zichzelf organiseren?', zo klonk de startvraag bij de lancering. In twee speciaal daarvoor gebouwde kubussen werden aan dit vraagstuk een kunsttentoonstelling en een designtentoonstelling gewijd. Ieder half jaar stelt De Huidenclub via een oproep een publieksprogramma samen op basis van een specifiek maatschappelijk thema. Wisselende teams van curatoren selecteren de binnengekomen inzendingen en geven het programma vorm, dat kan variëren van tentoonstellingen, performances en lezingen tot films en workshops. De Huidenclub is opgericht door architect Chantal Schoenmakers en cultureel ondernemer Liv Vaisberg. Zij vormen ook de directie. Schoenmakers begon haar loopbaan bij MVRDV en richtte daarna samen met Bastiaan Kalmeyer het Rotterdamse bureau IWT op. Zij legt zich met name toe op de transformatie van gebouwen en terreinen, waarbij gepoogd wordt om via open en experimentele initiatieven een bijdrage te leveren aan de verbetering van het stedelijke leefklimaat. Liv Vaisberg werkte in Brussel als initiatiefnemer van Poppositions, een beurs voor opkomende kunst, en van A Performance Affair, de eerste beurs voor performancekunst. Zij was mededirecteur van Independent Brussels en medeoprichter van Collectible, de eerste wereldwijde beurs voor collectible design, en is verantwoordelijk voor internationale relaties en strategie van Art Rotterdam en Unseen. (huiden.club)

Commotie rond benoeming artistiek directeur Kanal

Een internationale jury van tien leden werd aangesteld om een artistiek directeur aan te wijzen voor Kanal – Centre Pompidou in Brussel. Met zes stemmen tegen vier werd gekozen voor Kasia Redzisz, huidig senior curator van Tate Liverpool. De verbazing was groot toen het museum zijn keuze bekendmaakte voor een directeursduo, waarbij Redzisz de leiding zou moeten delen met Bernard Blistène, voormalig directeur van het museum voor moderne kunst in het Centre Pompidou in Parijs. De constructie zou een initiatief zijn van de huidige directeur Yves Goldstein. In een open brief vanuit de sector werd verduidelijkt dat de jury nooit voor een duobaan heeft geopteerd, en de artistieke leiding ondubbelzinnig enkel aan Redzisz had toegewezen. De Raad van Bestuur van de Stichting Kanal laat in een reactie weten dat zowel Kasia Redzisz als Bernard Blistène een rol te vervullen hebben bij Kanal. Redzisz zal artistiek directeur worden, maar zal met Blistène moeten samenwerken. De modaliteiten van zijn rol zouden voor 21 juli vastgelegd worden. (kanal.brussels)

Global Fine Arts Awards voor MSK en Design Museum Gent

Op 18 mei werden de laureaten van de zevende Global Fine Arts Awards bekendgemaakt. Meer dan tweeduizend tentoonstellingen en installaties wereldwijd kwamen in aanmerking. Museum voor Schone Kunsten (MSK) in Gent won in de categorie 'Solotentoonstelling Oude Meesters' met Van Eyck. Een optische revolutie en Design Museum Gent won de prijs 'Best Design' voor Kleureyck. Van Eycks kleuren in design, nog tot 14 november te zien in Tripostal in Lille onder de titel Colors, etc. Het Rijksmuseum Amsterdam kreeg een eervolle vermelding voor Caravaggio-Bernini. Barok in Rome (zie De Witte Raaf, nr. 205) in de categorie 'Groepstentoonstelling Oude Meesters'. (globalfineartsawards.org)

Luk Lambrecht krijgt Ultima Beeldende Kunst

Op 18 mei ontving tentoonstellingsmaker Luk Lambrecht (1959) de Ultima Beeldende Kunst, een prijs die de Vlaamse Gemeenschap jaarlijks uitreikt als erkenning voor bijzondere verdiensten. De jury koos voor een curator om te benadrukken dat omkadering en ondersteuning bij de productie en presentatie van beeldende kunst van essentieel belang is voor kunstenaars en het kunstenveld in het algemeen. Lambrecht is vooral bekend geworden door de werking beeldende kunst in CC Strombeek waarvoor hij meer dan twintig jaar verantwoordelijk was. Hij programmeerde er (internationale) hedendaagse kunst, die volgens criticasters te hermetisch was voor een cultureel centrum. Zijn ontslag vorig jaar leidde tot veel reacties vanuit de sector, en tot de cruciale vraag welke functie de culturele centra in de Vlaamse gemeenten de komende jaren krijgen toebedeeld. In dat licht kan de keuze om de Ultima aan Lambrecht toe te kennen als een duidelijke stellingname gelezen worden. De jury benadrukt Lambrechts aanpak waarbij de kunstenaar centraal staat, en waarbij hij verbindingen legt tussen lokaal en internationaal niveau, tussen diverse disciplines en tussen kunstenaar en publiek. Er wordt echter afgesloten met de opmerking dat de prijs begrepen moet worden als een beloning voor alle kunstenaars die mee hebben gewerkt aan het 'verbindende traject' van Lambrecht. (ultimas.be)

Nieuw Delfts kunstcentrum Radius opent in 2022

Aan de Delftse watertoren worden het voormalige pomphuis en waterbassin verbouwd tot een ondergrondse tentoonstellingsruimte bestaande uit een gangenstelsel van vijfhonderd vierkante meter. Radius, centrum voor hedendaagse kunst, zal in 2022 de deuren openen. Het bovengelegen gedeelte van het pomphuis en de aangrenzende tuin krijgen een horecafunctie, afgestemd op de esthetiek en waarden van de nieuwe instelling. Radius zal kunst presenteren die zich begeeft op het snijvlak van wetenschap, ecologie en (leef)klimaat, in de overtuiging dat kunstenaars een essentiële rol spelen bij het identificeren, bekritiseren en vormgeven van het verhaal rond klimaat en ecologisch verval. Naast tentoonstellingen wordt een educatief publieksprogramma uitgebouwd met lezingen, performances, vertoningen, workshops en seminars. (radius-cca.org)

Karrabing Film Collective wint prijs van het Eye Filmmuseum

Het Australische Karrabing Film Collective heeft de Eye Art & Film Prize 2021 ontvangen. Aan de prijs is een bedrag verbonden van ruim 29.000 euro. Het prijzengeld zal onder andere gebruikt worden om The Family af te ronden, een multidisciplinair kunstproject, waar een zestigtal internationale kunstenaars – onder wie Olafur Eliasson, Brian Eno en Vivienne Westwood – aan meewerken, gericht op het ontwikkelen van milieucampagnes. Het werk zal later in Eye getoond worden. Eerdere films en installaties van Karrabing waren al te zien in Tate Modern, Centre Pompidou en MoMA PS1, en op biënnales in Jakarta, Gwangju, Shanghai en Sydney. Het collectief werd in 2008 opgericht en bestaat uit oorspronkelijke bewoners van de Northern Territories van Australië. In hun werk koppelen ze feiten uit het dagelijkse leven aan verhalen van hun voorouders. De Eye Art & Film Prize is een samenwerking tussen Eye en het Paddy and Joan Leigh Fermor Arts Fund. De jaarlijkse kunstprijs, die in 2015 werd opgericht, is bedoeld voor het maken van nieuw werk, voor kunstenaars die zich op het grensvlak tussen kunst en film begeven, hetzij qua onderwerp, hetzij qua vorm. (eyefilm.nl)

Kunsthal Extra City heropend in voormalige dominicaner kerk

In het weekend van 7 mei heeft Kunsthal Extra City haar nieuwe ruimte geopend aan de Provinciestraat in Antwerpen. Een voormalige dominicaner kerk en kapel zijn omgebouwd tot tentoonstellingsruimte voor hedendaagse beeldende kunst. In de kerk loopt de groepstentoonstelling Radically Naive / Naively Radical, samengesteld door de nieuwe artistiek coördinator Joachim Naudts. In de kapel staat de eerste Belgische solotentoonstelling van multidisciplinair kunstenaar Michèle Magema geprogrammeerd. In het kader van het project Periphery creëren vijf kunstenaars en een kunstenaarsduo nieuw, semipermanent werk in de periferie van de kerk en kapel. (extracitykunsthal.org)

Verzamelaarsechtpaar schenkt surrealismebibliotheek

Het echtpaar Laurens Vancrevel en Frida de Jong heeft een verzameling van ruim vierduizend, veelal unieke monografieën, catalogi en literatuur over het surrealisme, vanaf de oprichting tot heden, geschonken aan Museum Boijmans Van Beuningen. De huidige surrealismecollectie van de museumbibliotheek, die sinds de jaren zestig van de vorige eeuw is opgebouwd, is gerelateerd aan de kunstcollectie, en bevat daarnaast basiswerken van surrealistische auteurs. De geschonken verzameling is een belangrijke toevoeging, met materiaal waarin de samenhang met andere kunsten en politieke ideeën, op internationaal niveau, tot uiting komt. De schenking zal samen met de bestaande bibliotheek terechtkomen in het studiecentrum voor surrealisme, als onderdeel van het kenniscentrum dat bij de renovatie van het museum wordt gerealiseerd. Het centrum zal niet enkel toegankelijk zijn voor professionals, maar ook voor de gewone liefhebber van surrealistische kunst en literatuur. (boijmans.nl)

Robbrecht en Daem architecten en Salens architecten ontwerpen Brugse kunstsite Brusk

De wedstrijd voor de realisatie van de nieuwe tentoonstellingssite Brusk in het historische centrum van Brugge is gewonnen door Robbrecht en Daem architecten en Salens architecten, in samenwerking met aannemer CIT Blaton. Musea Brugge wil met deze site van 22.000 m² op de Garenmarkt, naast het Groeningemuseum, inzetten op een vernieuwende, hedendaagse cultuur. Het ontwerp omvat twee grote museale ruimtes op de eerste verdieping, met een grote schuine glaswand gericht op het noorden die als in een kunstenaarsatelier voor natuurlijke lichtinval zorgt. De hoogte van de ruimtes, meer dan zeventien meter, moet refereren aan de schaal van een kathedraal. Tegelijk worden de bestaande zichtassen gerespecteerd en blijft de historische skyline onveranderd. Het gebouw wordt bekleed met groene glazen PV-panelen waardoor het zou aansluiten op het groen van het nieuwe, aanpalende park. De benedenverdieping blijft open en vrij toegankelijk – als een publieke ruimte waar de ontmoeting tussen kunst en publiek op ongedwongen wijze kan plaatsvinden. Meer dan een gebouw, wil Brusk een stedelijk gebaar zijn. De start van de werken is gepland voor 2022. (robbrechtendaem.com, museabrugge.be)

Kunstenpunt plaatst kanttekeningen bij limitering kunstenaarsbeurzen

In het nieuwe Kunstendecreet, dat vanaf 2022 van kracht wordt, zullen kunstenaars een ‘beurs opkomend talent’ of een ‘beurs bewezen talent’ kunnen aanvragen. In zijn visienota stelt minister van Cultuur Jan Jambon de individuele kunstenaar centraal, en bepleit hij een versterking van de positie van beeldende kunst en fotografie. Voor de aanpassing van het systeem ligt een voorstel op tafel om een limiet in te voeren op het aantal beurzen dat een kunstenaar gedurende de hele loopbaan kan aanvragen, met een plafond van 40.000 euro: hoogstens twee beurzen ‘opkomend talent’ van 5.000 euro en drie beurzen ‘bewezen talent’ van 10.000 euro. Voor Kunstenpunt was dit plan reden om de cijfers erop na te slaan. Dirk De Wit en Tom Ruette analyseerden het aantal toegekende beurzen en de courante bedragen tussen 2001 en 2018: de stipendia gingen vooral naar kunstenaars tussen 29 en 38 jaar; gemiddeld ontvingen kunstenaars vier beurzen, maar een substantieel aantal kreeg er vijf tot tien. Het gemiddelde totale bedrag per kunstenaar bedroeg 33.000 euro, terwijl een substantieel aandeel 60.000 euro of meer ontving. Opvallend is dat de kunstenaars die meer dan vier beurzen toegekend kregen, vaak (internationale) erkenning genieten. Het geld wordt voornamelijk gebruikt ter ontwikkeling en verdieping van de artistieke praktijk en om nieuw werk te maken dat nog niet in een concreet project gegoten kan worden. Vlaanderen blijkt 40 à 50% minder uit te geven aan kunstenaarsbeurzen dan Nederland en Denemarken. Op basis van deze gegevens suggereert Kunstenpunt dat een correctie van de onderfinanciering uit het verleden niet spoort met het opleggen van de voorgestelde limieten. (kunsten.be en vlaanderen.be)

NICC opent nieuwe ruimte Botanicc

Na twee jaar heeft het NICC het gebouw van het M HKA verlaten om aan de Leopoldstraat 55 in Antwerpen een eigen ruimte te betrekken die Botanicc werd gedoopt. Het NICC zal er tentoonstellingen, lezingen en debatten organiseren, en er is een publiek toegankelijk archief. De vitrine van het pand zal gebruikt worden om tentoonstellingen 24/7 zichtbaar te maken. (nicc.be)

VGC voorziet één miljoen euro voor atelierruimte

De Vlaamse Gemeenschapscommissie investeert een miljoen euro om haar atelierbeleid verder te ontwikkelen. Het blijkt dat meer dan de helft van de kunstenaars in Brussel geen eigen werkplek heeft, driekwart heeft zelfs geen aparte kamer en moet in de woonkamer aan de slag. In 2030 is Brussel Culturele Hoofdstad van Europa. Bevoegd collegelid Pascal Smet wil in dat kader niet enkel inzetten op presentatie, maar ook op werkruimte. Door de huidige stadsontwikkeling worden de periodes van tijdelijk gebruik van leegstand steeds korter. Een grote groep kunstenaars moet om de haverklap op zoek naar een andere werkplek. Met Plan Atelier wil Smet meerdere partners aan tafel krijgen om onder meer de initiatieven die kunstenaars zelf opzetten een kader te geven. (vgc.be)