NIEUWSBERICHTEN



Caermersklooster wordt presentatieplek beeldende kunst

Het voormalige Provinciaal Cultuurcentrum in het Gentse Patershol wordt op initiatief van de stad Gent een nieuwe ontwikkelings- en presentatieplek voor beeldende kunst. Een externe jury selecteerde de kandidatuur van Nucleo, de organisatie achter meer dan 150 kunstenaarsateliers in Gent, en het collectief ​Smoke & Dust (019) als nieuwe artistieke uitbater. De twee organisaties richtten daartoe Kunsthal Gent vzw op. Deze vereniging zal naast het tentoonstellen van beeldende kunst ook sterk inzetten op de ontwikkeling van kunstenaars en kunstenorganisaties. Het programma zal een mix van opkomend talent en gevestigde waarden bevatten, van lokale, nationale en internationale kunstenaars. Daarmee moet Kunsthal Gent een leegte invullen in het Gentse kunstenlandschap: er zou namelijk nood zijn aan een professioneel en zichtbaar platform voor beeldende kunst, met een eigen positie tussen de kunstscholen en de vele kleinschalige initiatieven die Gent rijk is, de grote instituten zoals S.M.A.K. en de professionele galerieën. Ook de structurele partners Art Cinema OFFoff, Curatorial Studies en das Kunst zullen activiteiten in het Caermersklooster ontplooien. Kunsthal Gent organiseert een feestelijk openingsweekend van vrijdag 25 tot en met zondag 27 januari om de nieuwe artistieke invulling aan het publiek voor te stellen. Maar intussen loopt er nu reeds een programma met gratis activiteiten, bestaande uit lezingen, performances, debatten en presentaties. Art Cinema OFFoff voorziet een filmprogramma, en een deel van het postgraduaat Curatorial Studies vindt er plaats. (kunsthal.gent)

Benjamin L. Aman wint Eeckman Art Prize 2018

De Franse kunstenaar Benjamin L. Aman (1981) ontvangt de Eeckman Art Prize 2018 voor hedendaagse tekenkunst. De prijs is een initiatief van Art on Paper, de beurs voor hedendaagse tekenkunst, en is aan zijn derde editie toe. De laureaat krijgt een productiebeurs en tentoonstellingsruimte om werk te laten zien tijdens de beurs. Volgens de jury 'getuigen zijn tekeningen, installaties en muziek van een fysieke, intieme en emotionele beleving van de ruimte. Hij legt zich niet enkel toe op het componeren van afzonderlijke objecten maar zoekt ook steeds manieren om het interval dat ons van die objecten scheidt aanwezig te maken.' (www.artonpaper.be)

Selecties Biënnale van Venetië worden gecontesteerd

Zowel in België als in Nederland hebben de selectie voor de nationale paviljoenen in de Biënnale van Venetië (van 11 mei tot 24 november 2019) voor beroering gezorgd. Toevalligerwijze speelt in beide gevallen daarbij de identiteitskwestie een rol, wat op zijn minst opmerkelijk kan worden genoemd in een sector waar mondialisme het vigerende discours bepaalt. De vorig jaar overleden conceptuele kunstenaar Stanley Brouwn zou samen met Remy Jungerman en Iris Kensmil Nederland representeren in het winnende concept van Benno Tempel, directeur van het Gemeentemuseum Den Haag. De weduwe van de kunstenaar ging daarmee niet akkoord, en wel op grond van een aantal criteria waaraan Brouwn tijdens zijn leven strikt vasthield: hij was ten eerste principieel tegen groepstentoonstellingen, en ten tweede zag hij zijn biografie los van zijn kunst, en dus ook het feit dat hij van Surinaamse afkomst was. Dit stond in schril contrast met het concept van Tempel waarbij Brouwns werk zou worden getoond met dat van twee andere kunstenaars van Surinaamse afkomst, en dat bovendien 'nieuwe perspectieven moest bieden op het begrip nationale identiteit'. Het winnende voorstel werd op grond van het voorbehoud van de weduwe door Tempel, Jungerman en Kensmil aangepast, waarmee het Mondriaan Fonds volgens de andere laureaten is 'afgeweken van de procedure die zij zelf heeft opgesteld'. Zij tekenden protest aan. In België heeft de selectie voor de Biënnale aanleiding gegeven tot een communautaire grap. De Franse gemeenschap, die in een beurtrol met de Vlaamse gemeenschap verantwoordelijk is voor de selectie, koos voor het Nederlandstalige kunstenaarsduo Jos De Gruyter en Harald Thys. Hun kandidatuur met het project Monde Cane werd ingediend door de Franstalige Anne-Claire Schmitz, de directrice van de Brusselse en door de Vlaamse Overheid ondersteunde kunstruimte La Loge. In een open brief plaatste een aantal Vlaamse en Franstalige persoonlijkheden uit de kunstwereld vraagtekens bij deze selectie. Ze vinden dat het reeds ondergewaardeerde Waalse kunstenveld daarmee onrecht wordt aangedaan en een subsidie van € 450.000 misloopt. Volgens de Waalse minister daarentegen steunt de selectie op een samenwerkingsverband tussen Vlaanderen en de Franse Gemeenschap. Verder benadrukt ze dat de jury, die onafhankelijk heeft gewerkt, overwegend uit Franstaligen bestond. (bronnen De Morgen en de Volkskrant)

Vijftien kunstinitiatieven ontvangen werkbijdrage Mondriaan Fonds

Het Mondriaan Fonds kent aan vijftien kleinere kunstruimtes en kunstenaarsinitiatieven voor beeldende kunst verspreid over Nederland een werkbijdrage toe. Kunstinitiatieven konden een bijdrage van 10.000 euro aanvragen, flexibel te besteden aan activiteiten in 2018-2019. In totaal stelt het fonds hiervoor 150.000 euro beschikbaar. De initiatieven die een bijdrage krijgen zijn: B32 Artspace (Maastricht), Billytown (Den Haag), Cityscapes Foundation (Amsterdam), Greylight Projects (Heerlen), Het Resort (Groningen), Het Vijfde Seizoen (Den Dolder), Manifold Books (Amsterdam), Motel Spatie (Arnhem), PARK (Tilburg), PARTS Project (Den Haag), San Serriffe (Amsterdam), Shimmer (Rotterdam), Studio Omstand (Arnhem), Whatspace (Tilburg) en Woodstone Kugelblitz (Rotterdam). Vijftig kunstinitiatieven dienden een aanvraag in; sommige daarvan opereren nomadisch, andere hebben een (vaste) locatie of bestaan alleen digitaal. Over het algemeen zijn de initiatieven klein in termen van mankracht en organisatorische structuren maar beschikken ze over grote (internationale) netwerken. Volgens de selectiecommissie vormen ze voor kunstenaars een belangrijke schakel tussen de academie, het professionele veld en het publiek. (mondriaanfonds.nl)

Antwerp Academy Art Book Fair

Op za 13 oktober van 10u tot 18u vindt de vijfde editie van de Antwerp Academy Art Book Fair plaats in de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen. Meer dan 120 standhouders uit binnen- en buitenland bieden kunstboeken en kunstenaarspublicaties aan uit de negentiende, twintigste en eenentwintigste eeuw. Voor deze vijfde editie worden de secties PAST (met modern antiquarisch materiaal) en PRESENT (met hedendaagse uitgevers) aangevuld met een derde: FUTURE. In dit deel staat de gedrukte output van Belgische kunsthogescholen centraal, met een focus op onderzoekspublicaties. (aaartbookfair.be)

Kunstbeurzen: Unseen Photo Art fair, Art The Hague, Independent Brussels

Van 21 tot 23 september loopt in de Westergasfabriek in Amsterdam de zevende editie van de beurs voor fotografie Unseen. Internationale galeries tonen de recentste ontwikkelingen in hedendaagse fotografie. Aan de beurs is een lezingenprogramma gekoppeld onder de naam The Living Room, er is een speciale sectie voor kunstenaarscollectieven en instellingen die door kunstenaars worden beheerd, er is een boekenmarkt met 76 onafhankelijke uitgeverijen en er is een programma met tentoonstellingen in tal van instellingen verspreid over de stad. Van 26 september tot 30 september vindt de zesde editie van Art The Hague plaats. Er zijn 46 galeries, zowel gerenommeerde als jonge. Torch uit Amsterdam toont een solo-presentatie van het werk van Philip Akkerman. Het randprogramma van Art The Hague omvat onder meer de verkooptentoonstelling ATH Drawings ‘werk op papier’, Young Collectors Day, talkshows over hedendaagse kunst en speciale tours. Van 8 tot 11 november loopt in het Vanderborghtgebouw Independent Brussels, de Europese tegenhanger van Independent in New York. Deze beurs wil niet minder dan het format van de kunstbeurs heruitvinden om er een performatief festival van te maken met perfomance, installatiekunst, 'curated displays', muziek en discussies, waarbij dat alles moet resulteren in een arena voor experiment, onverwachte interacties en collectief denken. (unseenamsterdam.com, artthehague.nl, independenthq.com/brussels)

Oproep Prijs voor de Jonge Kunstkritiek

Jonge kunstcritici tot 35 jaar worden uitgenodigd om deel te nemen aan de zesde editie van de Prijs voor de Jonge Kunstkritiek. Het initiatief wil een stimulans zijn voor jonge critici en essayisten uit het Nederlandse taalgebied die schrijven over hedendaagse beeldende kunst, en voor een hoogstaand Nederlandstalig kunstdiscours dat, zonder verlies van kwaliteit, ook toegankelijk is voor lezers met minder expertise. Naast een geldprijs van € 3.000 in de categorieën Essay en Recensie krijgen de winnaars een persoonlijke mentor aangeboden die hen een jaar lang zal begeleiden bij het schrijven en realiseren van nieuwe kritieken. (jongekunstkritiek.net)

Brussels Gallery Weekend

Van do 6 tot zo 9 september vindt het Brussels Gallery Weekend plaats. Meer dan veertig Brusselse galeries en non-profitruimten openen gezamenlijk het nieuwe seizoen. Er zijn twee parcours voorzien met een gratis shuttledienst. (brusselsgalleryweekend.com)

Josefin Arnell wint Theodora Niemeijer prijs 2018

Op za 23 juni werd bekendgemaakt dat Josefin Arnell de laureaat is van de Theodora Niemeijer prijs, een tweejaarlijkse stimuleringsprijs voor jonge, vrouwelijke beeldende kunstenaars van Stichting Niemeijer Fonds en het Van Abbemuseum. Arnell mag vanaf eind september 2018 de ruimte Het Oog in het museum een half jaar gebruiken als podium voor haar project The Tick en ontvangt daarnaast een cheque ter waarde van € 10.000. De jury werd geïnspireerd door de ambigue wereld die Josefin probeert te realiseren. 'Wat eerst lijkt op een zoete, dromerige, bijna cartooneske wereld waar de millennial meisje in willen dwalen, blijkt plotseling te veranderen in een horrorscenario en weer terug,' zo laat de jury (letterlijk) noteren. Eerdere winnaars waren Sissel Marie Tonn in 2016, Sachi Myachi in 2014 en Sarah van Sonsbeeck in 2012. (vanabbemuseum.nl)

ABCA/BVKC kent prijs beste tentoonstelling 2017 toe aan Wiels

De Belgische Vereniging voor Kunstcritici kent haar jaarlijkse prijs voor een ‘onderbouwde tentoonstelling die een belangrijke bijdrage levert aan het kunstdiscours vandaag’ uit aan Wiels voor de tentoonstelling Het afwezige museum. Curator Dirk Snauwaert zette de tentoonstelling op samen met Zoë Gray, Frédérique Versaen, Caroline Dumalin en Charlotte Friling. De jury stelde vast dat met deze blauwdruk voor een nieuw museum, met 45 toonaangevende kunstenaars uit België, Nederland, London, Parijs en Keulen-Düsseldorf, controversiële onderwerpen in de recente kunstgeschiedenis werden aangebracht en een voorstel tot nieuwe narratieven werd uitgewerkt. De prijs wordt overhandigd op za 8 september om 11u30 in Wiels. (wiels.org en aica.be)

Wiels Art Book Fair 2018

Wiels organiseert van op vr 8 en za 9 september de vierde editie van de WIELS Art Book Fair waarbij kunstenaars, uitgevers en verzamelaars hun kunstboeken, kunstenaarsboeken, fotoboeken, catalogi, tijdschriften en ander artistiek drukwerk aanbieden aan het publiek. (wiels.org)

Art on Paper 2018

Van do 6 tot zo 9 september vindt in Bozar de vierde editie van de beurs Art on Paper plaats. De beurs verdubbelt dit jaar het aantal deelnemers. Er zullen 50 solotentoonstellingen te zien zijn van kunstenaars die zich toeleggen op de tekenkunst. Het programma omvat ook een aantal side projects met lezingen, podcasts, installaties en videoshows. (artonpaper.be)

Middelheimmuseum verwerft sculptuur van Bruce Nauman

Het Middelheimmuseum heeft dankzij de stad Antwerpen en een aantal private partners het werk Diamond Shaped Room with Yellow Light van Bruce Nauman kunnen aankopen. Het werk maakt onderdeel uit van de lopende tentoonstelling Expierience Traps. Nauman concipieerde het werk voor een tentoonstelling met sitespecifiek werk in het centrum van Frankfurt am Main in 1989/90, waarna het er werd weggehaald en nooit meer werd tentoongesteld. Nauman installeert het werk voor het museum opnieuw. Hij omschrijft de ruimte zelf als ongastvrij. Na de moeite die de bezoeker moet doen om het werk te betreden, wordt hij 'beloond' met een desoriënterende ervaring. De dakloze structuur is door een binnenmuur opgedeeld in twee driehoekige helften. De lampen die bovenaan op de binnenmuur zijn geïnstalleerd verspreiden een felgeel licht dat in eerste instantie verblindend werkt. Nauman experimenteerde in de jaren zeventig en tachtig volop met intens geel licht en driehoekige ruimten, en was gefascineerd door het verwarrende effect dat ze hebben op de mens. (middelheimmuseum.be)

Biënnale van de Schilderkunst – Over Landschappen

De drie regionale musea van de Leiestreek (Museum Dhondt-Dhaenens, Roger Raveelmuseum en mudel) organiseren tot 30 september de zesde editie van de Biënnale van de Schilderkunst, die zich toespitst op het genre van het landschap. Schilderwerk uit de laatste 150 jaar wordt samengebracht. Vanuit de vaststelling dat het landschap ook voor heel wat hedendaagse kunstenaars een belangrijk onderwerp vormt, komen ook actuele thema's als de ecologische problematiek en globalisering aan bod. Bij mudel behoren hedendaagse installaties tot de selectie, bij Museum Dhondt-Dhaenens zal ook het landschap in bewegend beeld aan bod komen, met films van onder meer Doug Aitken, James Benning, Meggy Rustamova en Beatriz Santiago Muñoz. (rogerraveelmuseum.be, museumdd.be, mudel.be)

Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch wordt Design Museum Den Bosch

Per 1 juni verandert het Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch zijn naam en gaat verder als Design Museum Den Bosch. Sinds het aantreden van directeur Timo de Rijk eind 2016 richt het museum zich met de programmering uitsluitend op design en toegepaste kunsten, en de culturele betekenis ervan. Het museum presenteert reeds sinds de jaren 80 design met solopresentaties van Nederlandse ontwerpers als Bart Hess, Wieki Somers, Maarten Baas en Scholten & Baijings, maar ook internationale vormgeving. Het museum beheert ook een internationale collectie toegepaste kunst (keramiek en sieraden). Met de nieuwe naam wordt design echt in het hart geplaatst van de werking van het museum. (sm-s.nl)

ICT-partner KPN toont kunstcollectie in nieuw Depot Boijmans Van Beuningen

In het Depot Boijmans van Beuningen, dat vanaf 2020 de op dit moment over verschillende depots verspreidde collectie van het museum zal centraliseren en publiek toegankelijk maken, zal ook de kunstcollectie van ICT-partner KPN te zien zijn. De collectie omvat werk van Nederlandse kunstenaars zoals Anton Corbijn, Jan Schoonhoven, Marlene Dumas, René Daniëls en Rineke Dijkstra, maar ook van internationale namen zoals Per Kirkeby, Olafur Eliasson en Thomas Demand. (boijmans.nl)

OCW investeert in collectie van Het Nieuwe Instituut

Het Nieuwe Instituut, dat ongeveer 700 archieven en verzamelingen van Nederlandse architecten, stedenbouwkundigen, beroepsverenigingen en opleidingen beheert, ontvangt van het Nederlandse Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap een bedrag van 11 miljoen euro om kwetsbare delen van de collectie te restaureren. Daarnaast moet de kapitaalinjectie de reeds ingezette digitalisering van het archief versnellen. Algemeen directeur Guus Beumer noemt de investering een ‘mijlpaal voor de Nederlandse ontwerpcultuur en met name voor de architectuur en stedenbouw’.(hetnieuweinstituut.nl)

Triënnale Brugge

Van 5 mei tot 16 september vindt de Triënnale van Brugge plaats. Voortbordurend op de vorige editie in 2015, die draaide rond ‘de stad als megapolis’, heeft de triënnale dit jaar als thema ‘Liquid City | Vloeibare Stad’. Dit thema is voortgekomen uit het gedachtegoed van de Pools-Britse socioloog en filosoof Zygmunt Bauman (1925-2017), die de grondlegger is van het concept ‘vloeibare moderniteit’ en in zijn laatste werk, Retrotopia (2017), de lezer uitnodigt om de dynamiek van onze samenleving in vraag te stellen. Hedendaagse kunstenaars en architecten uit binnen- en buitenland werden door curatoren Till-Holger Borchert en Michel Dewilde uitgenodigd om na te denken over hoe flexibel, vloeibaar en weerbaar een historische stad als Brugge kan zijn in een tijd ‘waar niets nog zeker lijkt’, en begrippen als gastvrijheid, co-creatie en creativiteit vorm te geven. Het resultaat omvat vijftien kunstwerken, installaties en ‘ontmoetingsplekken’ verspreid over de stad. (triennalebrugge.be)

PLAY Kortrijk

In Kortrijk vindt van 23 juni tot 11 november de eerste editie van PLAY plaats, een festival beeldende kunsten georganiseerd door Stad Kortrijk, Be-Part en Musea Kortrijk. Uitgangspunt is Homo Ludens, een cultuurwetenschappelijk werk uit 1938 van de Nederlandse historicus Johan Huizinga, dat draait rond het belang van het spe(e)lelement in de samenleving. Met een ‘interactief kunstenparcours’ met meer dan veertig werken van internationale kunstenaars (onder meer Carsten Höller, David Claerbout, Lawrence Weiner, Erwin Wurm, Martin Creed, Pipilotti Rist en Pieter Friedl) op binnen- en buitenlocaties in de stad, wil het festival een zo breed mogelijk publiek prikkelen om te reflecteren over de functie van ‘spelen’ in het (maatschappelijk) leven van de mens. Het festival is gratis toegankelijk. (playkortrijk.be)