Point d’Ironie
Wordt in een totale oplage van 100.000 exemplaren gratis verspreid in 45 landen via een select netwerk van galeries, tentoonstellingsruimten en alle agnès b.-boetieken. Point d’Ironie omschrijft zichzelf als een hybride periodiek van steeds acht pagina’s op A3-formaat; iets tussen een krant en een poster. Dankzij de wettelijk verplichte vermelding van de verantwoordelijke uitgever tref je ergens in de marge de initiatiefnemers van dit ondertussen twee jaar oude blad aan: de Franse modeketen agnès b. zorgt voor de financiering terwijl tentoonstellingsmaker Hans-Ulrich Obrist per editie een kunstenaar of architect uitnodigt een nummer vol te gieten. Ondertussen verschenen reeds een twaalftal nummers waarvan de inhoud meestal solo verzorgd werden door onder meer Jonas Mekas, Gabriel Orozco, Christian Boltanski, Douglas Gordon en Hans-Peter Feldmann. Een fris idee, temeer daar geen enkele achtergrondinformatie opgenomen wordt; de gelukkige vinder bekijkt zelf maar of hij/zij er een boodschap aan heeft. Onlangs publiceerde fotograaf Martin Parr een uitschieter op A2-formaat, eenmaal opengevouwen. Gelijktijdig met zijn wereldwijd getoonde fotoreeks Common Sense plaatste hij op de ene kant een foto van zoeternijen in de vorm van varkenskopjes en op de andere kant welgeteld 64 foto’s uit de reeks. Wie wil kan het nummer volgens de snijlijnen in even zoveel vakjes scheuren en de krant wordt een puzzle!
• De titel Point d’Ironie wordt aangeduid als het gelijknamige leesteken – een omgekeerd vraagteken – dat eind 19de eeuw door de Franse schrijver Alcanter de Brahm uitgevonden werd. Hoewel je je niet kan abonneren op dit blad, je er geen publiciteit in kwijt kan en waarschijnlijk in het artistieke walhalla van Obrist geaccepteerd moet zijn om erin te verschijnen, vermelden we hierbij het adres: Rue Dieu 17, 75010 Paris (01.40.03.45.86). ironie@agnesb.fr