Het Amerikaans perspectief
Met het in 1930 opgerichte Whitney Museum of American Art wilde mecenas Gertrud Vanderbilt Whitney aan Amerikaanse kunstenaars de gelegenheid bieden hun werk te tonen in een tijd waarin de Europese en vooral Parijse kunst het mooie weer uitmaakte. Zoals bekend sloeg deze stemming geleidelijk aan behoorlijk om, met in het heetst van de strijd bijna protectionistische reacties van Europa tot gevolg. Ondertussen verwerd het Whitney tot een respektabel instituut, de kenmerkende ouderdomsverschijnselen incluis. Ondanks de culturele smeltkroes en aantrekkingspool New York, dringt de vraag zich op of “Amerikaans” nog als een hanteerbaar uitgangspunt in de omgang met kunst kan gelden.
De directie van het Whitney nodigde hoe dan ook drie Europese gastconservators, Rudi Fuchs, Jean-Christophe Ammann (Museum für Moderne Kunst, Frankfurt) en Nicholas Serota (Tate Gallery, London) uit om hun visie op de collectie tentoon te spreiden. Na de presentatie in New York toont Fuchs zijn selectie uit het Whitney in het Amsterdamse Stedelijk Museum. In tegenstelling tot het welig tierende verschijnsel “meesterwerken uit de collectie van…” schotelt Fuchs zijn publiek arbeidsintensieve vertellingen voor. Vertrekkend vanuit een motief, een inspiratiebron, een behandeling aanwezig in het beeld werden werken uit het Whitney en het Stedelijk, van Amerikaanse en Europese kunstenaars, oud en nieuw, zaalsgewijs samengebracht. Geen kunsthistorische of conceptueel gelijkgezinde groepen worden zo gepresenteerd, wel voorwaardelijke amalgamen met sobere tekstborden toegelicht.
• Tot 28 januari is “Het Amerikaans perspectief” met heel wat onbekend werk van onder meer John Sloan, Milton Avery, Thomas Hart Benton en natuurlijk Edward Hopper, Clyfford Still, Elsworth Kelly, enzovoort minstens een ruim bezoek waard. Voorts tot 18 februari “Metz & Co – de creatieve jaren” een overzicht van gebruiksvoorwerpen ontworpen voor dit warenhuis door onder meer Gerrit Rietveld, Sonia Delaunay, Bart van der Leck en een schilderijenretrospectief van Constant tot 21 januari. Het adres: Stedelijk Museum, Paulus Potterstraat 13, 1071 CX Amsterdam (020/573.29.11).