width and height should be displayed here dynamically

Mark Dion

In de jaren ’80, toen veel kunstenaars zich al dan niet met enige ironie een voorbeeld namen aan de zakenman en de beursspeculant, begon Mark Dion de natuurvorser als model voor zijn kunstenaarschap te nemen. Veel van Dions installaties, waarvan een aantal nu in zijn tentoonstelling Natural history and other fictions in De Appel wordt getoond, hebben betrekking op de evolutieleer en de sinds de 18de eeuw ontwikkelde taxonomie van het dierenrijk. Bovendien speelt de samenhang van die wetenschappelijke omgang met de natuur met haar bedreiging en vernietiging een belangrijke rol in Dions werk. Voor de tentoonstelling On tropical nature verbleef Dion in 1991 drie weken in het regenwoud van Venezuela; elke week verstuurde hij een kist met dierlijke en plantaardige specimina naar een galerie in Caracas, waar de inhoud werd tentoongesteld. De natuur moet sterven voor de wetenschap en verhuizen van de oorspronkelijke ‘site’ naar de ‘non-site’ van laboratorium, natuurkundig museum of, in dit geval, galerie.

In 1990 presenteerde Dion in een aantal installaties, die nu in De Appel worden getoond, de figuur van Mickey Cuvier, een mengsel van Mickey Mouse en Georges Cuvier, de vader van de paleontologie. Cuvier hield zich intensief bezig met het uitsterven van soorten, maar hij hield vast aan het geloof dat God de wereld in één keer heeft geschapen. Mickey Mouse staat voor de door de mens bedachte fictieve dieren die zo schattig zijn dat ze niet zo snel zullen uitsterven. The taxonomy of non-endangered species heet dan ook een installatie waarin Mickey Cuvier op een ladder balanceert voor planken waarop onder meer een smurf, de marsupilami en Woody Woodpecker op sterk water staan. Speciaal voor De Appel maakte Dion nu een installatie met een opgezet exemplaar van een dier dat tot de verliezers van de evolutie behoort: de laatste quagga, een soort zebra, in 1883 gestorven in de Amsterdamse dierentuin Artis. Hoewel Dions installaties met hun intrigerende combinaties van objecten (opgezette dieren, boeken, planten) altijd een zekere aantrekkingskracht bezitten, blijft de kijker zonder nadere uitleg in het duister tasten over de betekenis van dit alles. Verdieping in de achtergronden van Dions werk is mogelijk met behulp van de fraaie catalogus, die zich op het pseudo-ouderwets vormgegeven omslag afficheert als An illustrated history of the wonderful and curious things of nature existing before and after the deluge.

Tot 19 oktober in De Appel, Nieuwe Spiegelstraat 10, 1017 DE Amsterdam (020/625.56.51).