width and height should be displayed here dynamically

Rineke Dijstra

Zo perfect als kleurenfoto’s maar kunnen zijn. En doodsimpel, lijkt het wel. Haal drie bakvissen uit een discotheek, club Buzz in Liverpool bijvoorbeeld, zet ze voor een heldere, neutrale achtergrond, laat de camera van onderuit naderen, zorg voor mild flitslicht dat zo goed als geen plekje onberoerd laat en wacht. Drie recente foto’s van Rineke Dijkstra, drie portretten waar je (andermaal) niet zomaar omheen kan. Dit keer in driekwart, afgesneden iets boven kniehoogte. Alle drie dragen ze zwart. Eentje weet alvast heel goed waarom, het voert je blik zonder veel omhaal naar haar middelpunt, haar navel in een bleek streepje bloot. De handen zijn het eerste wat opvalt bij nummer twee, ze lijken groot en onwennig tegen het zwart van haar jurkje dat op een paar plaatsen licht doorlaat. Kort voor ze naar Buzz afzakte, heeft ze nog even met de kat gespeeld, haar handen dragen krabspoortjes. Het derde meisje staat op de foto die, als ze samen getoond worden, in het midden zou moeten hangen. Zij lijkt het hele portretgebeuren nog het minst van al te vertrouwen. Haar hoofd houdt ze licht voorovergebogen en uit haar opgestoken haar, dat ze nu toch al een tijdje terug een kleurbeurt gaf, zijn twee scherpe pieken losgeraakt. Een stapje meer opzij en ze had een gemene vikingsnor. Ze rookt, maar nog niet zo lang en eigenlijk is zij de enige die niet echt zwart draagt, maar zwartgroene schotse ruiten. Van nog andere meisjes (en een paartje en één vrouw) in de club maakte Rineke Dijkstra in samenwerking met Gerald van der Kaap een video, quasi volgens hetzelfde uitgepuurde, statische procédé van haar foto’s. Maar er wordt bewogen af en toe en er zit muziek bij, een amalgaam van house en techno, dat de beelden stuurt.

Voorts in deze knappe tentoonstelling: twee van de magistrale strandportretten in Dubrovnik, twee foto’s van een vader en zijn dochter in Kroatië, twee foto’s van ‘Tia’, één vlak na haar bevalling en één drie maand later en drie foto’s van kinderen in Ghana (zie ook de Unicef-postzegels van 70 cent). Tot 26 november bij Galerie Paul Andriesse, Prinsengracht 116, 1015 EA Amsterdam (020/623.62.37).