width and height should be displayed here dynamically

Aap noot kunst

Nu de musea de kunsteducatie nieuw leven inblazen door te benadrukken dat zij de aangewezen instanties zijn om de kleintjes visueel geletterd te maken en ze aldus op onze spektakelmaatschappij voor te bereiden, besteedt Museum Boijmans Van Beuningen in een aantal presentaties aandacht aan het kind in de kunsten en aan de houding van kinderen ten opzichte van kunst. Terwijl in de romantische traditie het kind als bron van nog pure, niet door conventies ingetoomde creativiteit werd verheerlijkt, ontdekte Freud in het zo onschuldig geachte kind onvermoede Triebe. Resten van beide visies zijn nog steeds in de hedendaagse omgang met kinderen terug te vinden. Mike Kelley bindt in zijn in het Boijmans getoonde werk We communicate only through our shared dismissal of the prelinguistic de strijd aan met een ontspoorde variant van de psychoanalyse: prints van zo te zien doodgewone kindertekeningen blijken in (door Kelley geschreven) interpretaties van een kinderpsycholoog ineens op allerlei afgrijselijks te wijzen, op zwaar beschadigde kinderzieltjes. Daan van Goldens tentoonstelling, Youth is an art geheten, staat daarentegen in het teken van een idealiserende, bijna mystieke fascinatie voor het raadsel kind, in casu zijn dochter Diana. De werken van Nan Goldin en Rineke Dijkstra tonen het kind daarentegen als een volwassene in de dop, verkleed als Superman of soldaat (Goldin), dan wel als onzekere puber die voor de camera poses uitprobeert (Dijkstra).

Naast kunst over kinderen is er in het Boijmans ook de door leerlingen van de Rotterdamse basisschool ‘t Landje samengestelde expositie Kinderen kiezen kunst te zien. En zoals het goede curatoren betaamt, geven de kinderen ook hun visie op de geselecteerde werken. Soms levert dit kleine openbaringen op, zoals bij Preti’s historiestuk Belisarius ontvangt een aalmoes, waarin het moment is gevangen net voor de munt in de hand van de blinde Belisarius belandt. “Als de schilder door had geschilderd, zou er een geldstuk in de hand van de zieke man liggen,” stelt een van de leerlingen in een duidelijk door televisie en film gevormde logica. In Kinderen kiezen kunst zijn tevens in samenwerking met de scholieren ontstane werken van Helena van der Kraan, Daria Scagliola en Stephen Wilks te vinden. Wilks stuurde een aantal kinderen op pad om in het museum een plek te vinden voor zijn geruite boodschappentassen die zijn gevuld met deurstopachtige houten wiggen. Het resultaat van die zwerftocht is door hem in een diareeks vastgelegd: het museum wordt van iets overbekends getransformeerd in een te verkennen terrein. Kunsteducatie kan ook tweerichtingsverkeer zijn.

 

• Aap noot kunst tot 7 december in Museum Boijmans Van Beuningen, Museumpark 18-20, 3015 CX Rotterdam (010/441.94.00).