width and height should be displayed here dynamically

Het eigen gezicht

De Amsterdamse Rijksakademie heeft de afgelopen jaren heel wat talent aangetrokken. In het Scheveningse Museum Beelden aan Zee is nu een keuze te zien van kunstenaars die in de afgelopen tien jaar aan de Rijksakademie hebben gestudeerd, geselecteerd door Auke de Vries, tot dit jaar hoofdbegeleider beeldhouwen. Helaas ligt in zijn selectie het accent erg op kunstenaars wier werk compatibel is met het beleid van het Scheveningse privé-museum, dat ‘het mensbeeld’ in de hedendaagse kunst centraal stelt. Onder deze slogan zou men heel wat interessante hedendaagse kunst kunnen tonen, maar in de praktijk gaat het om halfslachtige, pseudo-moderne of plezant-zottige figuratieve sculpturen die hemelschreiend overbodig zijn. De door Auke de Vries geselecteerde sculpturen van Gijs Assmann en Michel Scholten lijken bijkans te zijn voorbestemd om in Beelden aan Zee te belanden. Voor de schilderijen van Lars Arrhenius geldt hetzelfde. Van een ander kaliber is een groot fotowerk van Alicia Framis, waarop armen en een mes te zien zijn – er wordt een bloedbroederschap gesloten. Hier geen geruststellende subjectivismen, maar een bijna klinische blik. Verder zijn het vooral twee video-installaties waarin op overtuigende wijze een ‘mensbeeld’ wordt geschetst. In Panic Waggon van A.P. Komen en Karen Murphy geven Murphy en haar twee zussen ieder een eigen versie van een traumatisch voorval in hun jeugd. In Georgina Starrs installatie strijdt de feestelijkheid van de zelfgeknutselde bar met feestartikelen met de video waaruit blijkt dat er op het feestje slechts imaginaire gasten zijn. Zelfs al danst Georgina in haar eentje, ze weet Museum Beelden aan Zee voor even van zijn funeraire atmosfeer te verlossen.

 

• Het eigen gezicht. Kunstenaars uit de Rijksakademie 1986-1997 tot 7 december in Museum Beelden aan Zee, Harteveltstraat/Boulevard, Scheveningen. (070/358.58.57).