width and height should be displayed here dynamically

Daan van Golden

Heeft er steeds werk van gemaakt om als kunstenaar nergens eenduidig ‘thuis’ te horen. Al in de jaren ’60 probeerde men zijn werk onder te brengen in heel verschillende vakjes, variërend van ‘fotorealisme’ tot ‘abstracte kunst’ en ‘nulbeweging’, tot men zich later wijselijk ging beperken tot ‘Daan van Golden’, zonder meer. Carel Blotkamp: “Van Golden was in Nederland een vroeg voorbeeld van een kunstenaar die de publieke presentatie van kunst, zowel in de meer traditionele instellingen zoals musea en galeries als via de publiciteitsmedia, zelf tot kunst maakte”. Overigens werkte Daan van Golden (1936) nog een tijdje als heus modefotograaf voor Vogue en aanverwanten. Eind ’66 begint hij te bouwen aan een eigenzinnig archief van fotografische beelden, al ontstaan zijn meeste ‘fotowerken’ pas vanaf 1978, het jaar waarin zijn dochter Diana geboren wordt. De zowat 450 foto’s van haar – “de enige rijkdom die hem kwetsbaar maakt” – vormen een merkwaardig innemend onderdeel van Van Goldens archief, waaruit tot nu slechts een fractie werd prijsgegeven in het boekje Passages, dat in 1990 bij de Zwitserse uitgever Benteli verscheen en het Oscar Wilde-citaat, “Youth is an art”, als motto meekreeg. Onder deze titel zijn nu vanaf 18 september in Boijmans Van Beuningen ruim 100 van de Diana-foto’s te zien. Argeloze toevalstreffers en allesbehalve opzichtige privé-snapshots, die op een in deze dagen te appreciëren ontwapenende manier de grens aftasten van de ‘toonbaarheid van intimiteit’. Het ruimere citaat waaruit de titel werd geplukt , luidt trouwens: “Art is not a contest, Art is solace, Youth is an art, Dying is an art”.

Naast deze tentoonstelling, is onder de noemer Aap Noot Kunst – over, voor en door kinderen nog meer fotowerk te zien in Boijmans. ‘Kinderfoto’s’ van Nan Goldin bijvoorbeeld en van Mike Kelley, die komaf maakt met het geïdealiseerde beeld van het kind, door de onderhuidse agressie en trauma’s van jongeren aan het licht te brengen. Voorts zijn de schooljongens en discobezoeksters van Rineke Dijkstra nadrukkelijk present, naast enkele van de – bijwijlen een milde constipatie verwekkende – Sharon Lockhart-foto’s van kinderen die scènes uit beroemde of imaginaire melodrama’s moeten naspelen en dus geen kinderen meer zijn.

Van 18 september tot 7 december in Museum Boijmans Van Beuningen, Museumpark 18-20, 3000 CG Rotterdam (010/44.19.400).