width and height should be displayed here dynamically

Duitsers in Parijs

Dit najaar vindt een klein Duits offensief plaats in de Franse hoofdstad. Geconcentreerd rond het Maison Européenne en het Centre national de la photographie, zijn tentoonstellingen, films en video’s te bekijken omtrent Duitse fotografie. Thomas Ruff krijgt zo bijvoorbeeld voor het eerst in Frankrijk een consistente overzichtstentoonstelling. Alle aspecten van zijn werk uit de voorbije achttien jaar worden aangeraakt: de interieurs, de portretten, de huizen, de krantenfoto’s, de sterrenhemels, de nachtopnamen, de luchtfotografie, de stereoscopische beelden, de fotomontages. Schijnbaar uiteenlopende benaderingen die alle onder meer een rigoureuze, systhematische bevraging van de mogelijkheden en beperkingen van ‘de fotografie’ gemeen hebben. Oeuvres 1979-1996 van Thomas Ruff is tot 17 november te zien in het Centre national, terwijl aanvullend Ruffs ‘typologische’ reeks bij uitstek, Junge Leute uit 1984-85, tot 14 november in het Goethe Institut te bekijken valt. Vanaf december trekt het centre een ander register open met de absurde mise-en-scènes van Anna en Bernhard Blume, monumentale, vaak hilarische verhalen van alledaagse waanzin waarin niets of niemand op zijn plaats lijkt te kunnen blijven. Van de Blumes biedt het Goethe Institut dan eveneens een pendanttentoonstelling: Gegenseitig, een reeks polaroidexperimenten. Tot 7 november brengt de Galerie Condé van het Goethe Institut ook nog nagelnieuw werk van Candida Höfer, net als Ruff een leerlinge van de Bechers, al lijkt zij minder gestreng vast te houden aan een aantal van hun demarches.

Het Maison Européenne toont tot 9 november de indrukwekkende plantenfoto’s van Karl Blossfeldt (1865-1932), die hij initieel als lesmateriaal voor zijn studenten toegepaste kunst had bedoeld. Voorts in het Maison: het inmiddels slaapverwekkende oeuvre van Barbara en Michael Leisgen, dit keer samengebracht onder de risicovolle titel De la beauté usée, naast een interactief werk van Esther en Jochen Gerz, Raisons de Sourire, dat onafgewerkt blijft zolang beide leven. Een ruime selectie recente fotografie uit onder meer de eigen vaste collectie – van Dieter Appelt tot Thomas Struth – tracht de onvermijdelijke gaten in dit Duitse panorama enigszins te vullen. Het Maison Européenne de la photographie vindt u in de rue de Fourcy 5-7, 75004 Paris (01/44.78.75.22), het Centre national bevindt zich in het Hôtel Salomon de Rothschild, rue Berryer 11, 75008 Paris (01/53.76.86.68) en het Goethe Institut in de Avenue d’Iéna, 75016 Paris.