width and height should be displayed here dynamically

Kunstenaarsboeken (6): Peter Downsbrough (1940-2024)

Notes on Location, 1972; AS THEN, 2024

Op 9 augustus overleed de sinds 1989 in Brussel gevestigde Amerikaanse kunstenaar Peter Downsbrough, één maand voor zijn vierentachtigste verjaardag. Zijn bijwijlen puristisch ogende en veelzijdige nalatenschap is een mijlpaal binnen de conceptkunst: situatieve en sobere sculpturen met parallelle houten staven of metalen buizen; ruimtelijke interventies op muren en vloeren met enkele lijnen, letters en al dan niet doorgesneden woorden; combinaties en composities van woorden, lijnen en zinnen op foto’s en ansichtkaarten; dobbelstenen, met de stippen soms vervangen door woorden; foto’s, meestal in zwart-wit, en films van lege straten, verlaten gebouwen of desolate industrieterreinen; geluidswerken; architectonische interventies in de openbare ruimte – zoals in Brussel de meerdelige sculptuur AND/MAAR, OP – AND/POUR, ET (2003) op de Émile Jacqmainlaan, ET… (2020) op de gevel van een school in Sint-Gillis, of de vijf vlaggen OTHER/THE (2020-2021) die tot eind maart als hommage voor het SMAK in Gent staan.

Al deze werken spelen hun eigen rol in diverse constellaties, maar uiteindelijk bestaat de kritische massa die het oeuvre van Downsbrough consolideert en incontournable maakt uit een buitengewoon groot aantal van 147 publicaties (132 titels): 96 kunstenaarsboeken (5 herdrukt), 31 tentoonstellingscatalogi (18 ontworpen door de kunstenaar) en 20 pamfletten. In de catalogus POSITION (samengesteld door Marie-Thérèse Champesme bij een tentoonstelling in het Brusselse Paleis voor Schone Kunsten in 2003), schreef kunsthistoricus Christian Besson in een uitstekende analyse dan ook terecht: ‘Is Downsbrough een (post)minimalistische beeldhouwer of een conceptuele grafische kunstenaar? Het valt onmogelijk uit te maken.’

Geboren in New Jersey, raakte Downsbrough als tiener geïnteresseerd in geografische kaarten en in architectuur. Vervolgens bracht hij één jaar door aan de University of Cincinnati en trok in 1959 naar New York om aan de Cooper Union een semester architectuur te studeren. Daarna besloot hij kunstenaar te worden. In 1964 verhuisde hij naar New Hampshire, om een atelier en een houten huis te bouwen. Zijn toen nog premature preoccupatie met structuur – de Amerikaanse filantroop Ira G. Wool noemde hem, in het door mij samengestelde Peter Downsbrough. THE BOOK(S) uit 2011, ‘a quintessential architect manqué’ – resulteerde in grote, brute sculpturen van onbewerkte I-profielen en velgen, alvorens hij 1968 aan zijn eerste manuscript begon, NOTES ON LOCATION, dat in 1972 verscheen en in 1973 meteen een vervolg kreeg, NOTES ON LOCATION II.

Elk van deze boeken bevat 21 handgetekende diagrammen en handgeschreven aantekeningen over plaatsen (here, there, where…), tijd (now, then, static…), en locatie (zone, interior, exterior…). De eerste uitgave kan met Lawrence Weiners Statements uit 1968 worden vergeleken, met korte zinnen, als min of meer concrete uitspraken, over de toepassing van verf. Als abstracte, algemene handleiding is het manuscript toch meteen gerelateerd aan een moment en een plaats, gezien de notitie op de eerste pagina: ‘9 am, 800’ asl’, verwijzend naar het atelier in Etna, New Hampshire, om negen uur ’s ochtends en op 800 voet boven de zeespiegel. NOTES ON LOCATION was de basis voor een doorgedreven onderzoek naar de synergie tussen architectuur, typografie en taal.

Downsbrough behoort tot de eerste generatie kunstenaars die het boek niet alleen als presentatiemiddel gebruikten, maar het ook als een autonoom en voor iedereen toegankelijk kunstwerk beschouwden. Clive Phillpot – eminent bibliofiel en in 1977 oprichter en bezieler van de afdeling kunstenaarsboeken in de MoMA Library – stelde reeds in 1993 vast in Art Libraries Journal: ‘Drie van de meest productieve kunstenaars die werkten met veelvuldige, open edities, waren Sol LeWitt, Lawrence Weiner en Peter Downsbrough.’ Toch was Downsbrough sceptisch over de term ‘kunstenaarsboek’, en verkoos hij gewoon de term ‘boek’, als een ‘volume’, een ruimte zoals alle andere, en een context om in te werken.

In deSingel in Antwerpen wijdde ik in 2011 een overzichtstentoonstelling aan alle 85 door of over Downsbrough uitgegeven boeken, met het eerder vermelde THE BOOK(S) als catalogue raisonné, vormgegeven door Mevis & Van Deursen. Eerder had Guy Schraenen al in 1993 een tentoonstelling samengesteld met 30 boeken en met de catalogus BOOKS.BÜCHER, in een vormgeving van Downsbrough die als inspiratie voor THE BOOK(S) diende.

In een poging de simpele maar toch erg complexe inhoud van deze boeken adequaat samen te vatten, las ik, bij wijze van introductie, tijdens de vernissage in Antwerpen in 2011 alle titels in alfabetische volgorde voor, in de veronderstelling dat de poëtische draagkracht op die manier duidelijker zou worden. Deze ‘inventaris’ resulteerde daarna, met goedkeuring van de kunstenaar, in een reeks performances in Barcelona, Brussel, München en Zürich. De alfabetische sequens van de gereciteerde boektitels veranderde steeds opnieuw, omdat Downsbrough in hoog tempo boeken bleef produceren. Naar aanleiding van zijn solotentoonstelling in en rond het Mies van der Rohe-paviljoen in Barcelona, publiceerde ik uiteindelijk The List, met daarin 112 titels.

Als visuele kunstenaar én auteur heeft Peter Downsbrough van bij aanvang niet alleen het woord – zelfstandige naamwoorden (place, space, link…), bijvoeglijke naamwoorden (open, horizontal, in-situ…), werkwoorden (locate, reset, shift…), bijwoorden (now, between, still…) of voorzetsels (as, on, to…) – maar ook het boek zelf een ruimtelijke, zo niet sculpturale kwaliteit toegemeten. Hij beschouwde het boek haast als een ‘tentoonstellingsruimte’ waarvan hij de parameters zelf kon bepalen, door voortdurend abstracte en concrete gedachten, beelden, associaties, composities en verbanden te herschikken. Op basis van een redenering van schrijver en muzikant Henry Flynt, die in 1961 naar verluidt als eerste de term ‘concept art’ gebruikt zou hebben, is het werk van Downsbrough absoluut een sinthome van die stroming. In een essay dat in 1963 in de Fluxus Anthology werd gepubliceerd, stelde Flynt dat concept art in de eerste plaats een kunst is met ‘concepten’ als materiaal, die nauw verbonden zijn met taal. Het conceptualisme is ‘een soort kunst waarvan taal het materiaal is’. Woorden waren een essentiële bron voor Downsbrough, die in BOOKS. BÜCHER opmerkte: ‘De keuze van woorden is een klein beetje toevallig… ofwel is het iets filosofisch, ofwel is het iets politieks, of een gebaar – een woord buiten de eigen context of uit een zin. Voor mij is het een object. Een letter is ook een object. Iedereen heeft een idee van een woord, maar het is niet precies hetzelfde idee.’

De inventaris van boektitels die hierna volgt – een eerbetoon ‘in eigen woorden’ – is voorlopig. Reeksen zijn als enkele titel vermeld, en niet opgenomen zijn twee bundels ansichtkaarten uit 2016 en 2020 en het proefschrift van Line Herbert-Arnaud uit 2022. Binnenkort verschijnen er alweer twee boeken, en Downsbrough heeft nog een aantal drukklare manuscripten op zijn computer achtergelaten.

In een van zijn laatste boeken, AS THEN uit 2024, noteerde Downsbrough op de laatste pagina: ‘______ TIME, JUST FOLDED IN.’ Het toont een subtiel voorgevoel van een gevoelvolle kunstenaar en een clairvoyant die de wereld, de ruimte en de toestand van die wereld is blijven analyseren. Deze woorden zijn ook een genereuze en tegelijkertijd bescheiden formulering voor iets waar Peter Downsbrough zijn hele leven lang naar heeft gestreefd: een kunst die autonoom, kritisch en onafhankelijk wil zijn. Ik zal hem missen.

 

ABOVE & BELOW. UNTITLED 123/2019  A CALAIS 42/1994  ADJUST 50/1996  AFTER 96/2012  A LOOK AT TIME 130/2021  AND 18/1977  AND] 85/2010  AND HERE 71/2005  AND HERE 93/2011  AND HERE AS 64/2002  AND NOW 23/1983  AND THEN THEY WERE 26/1985  A PLACE – ________ 16/1977  A PLACE – BARCELONA 99/2013  A PLACE – BERLIN 105/2012  A PLACE – DÜSSELDORF 14/1977  A PLACE – NEW YORK 15/1977  A PLACE – PARIS 94/2012  A PLACE – WIEN 91/2011  AROUND 19/1978  AS 60/1999 (AS) 65/2003  A SET 21/1981  ASIDE, BUT, TRACE, EXIT, SINCE, OTHER [10.2017] 121/2019  AS SET 92/2011   AS THEN 131/2024  AS TO PLACE 20/1978  A TALE OF THE         SPACE BETWEEN 58/1998  A TIME_ BRUXELLES 125/2020  BESIDE 11/1976  BETWEEN / ENTRE 126/2020  BOOKS, BÜCHER 40/1993  BUT 88/2011  BUT THEN 95/2012  CORK CITY 111/2017  CUT 44/1994  DEDANS 47/1995, 2001  DENSITIES 51/1996  EN PLACE 63/2002  ENTRE 124/2020  ET/C 72/2005  FACTOR 57/1998  FOR RENT 32/1990  FRAME[ D 73/2006  FROM TO, POSTCARDS 110/2016  GROUP 97/2012  HAUPTSTRASSE 37 59/1998  HENCE 116/2018  HENCE | HERE … | OR | OPTION 119/2018  HERE … 118/2018  HORS 103/2014  IN FRONT 7/1975  IN/OUT 9/1976  IN PASSING 22/1982  IN PLACE 17/1977  INSIDE 41/1994  INTÉRIEUR 76/2006  INTERSECT 129/2021  LE/LA 48/1995  LINK 100/2013  MANY 70/2004  MÜNCHEN 36/1991  NEAR/PRES 46/1995  NOTE[ D 90/2011  NOTES, CONVERSATIONS WITH PETER DOWNSBROUGH 75/2006  NOTES ON LOCATION 1/1972, 2012  NOTES ON LOCATION II 2/1973  NOT YET 25/1983, 2015  NOW/A, E, Y 28/1986, 2010  OFF / ON – ON / OFF 13 / 1977 ONE COLUMN 38/1992  OPEN COLUMN 35/1991  OR 62/2002  OR 117/2018  PETER DOWNSBROUGH 12/1977  PETER DOWNSBROUGH 34/1991  PETER DOWNSBROUGH 45/1994  PETER DOWNSBROUGH 52/1996  PETER DOWNSBROUGH 128/2021  PHOTOGRAPHS 33/1990  PLACE 11.01 109/2015  POSE 55/1998  POSITION 69/2003  PRÉLUDE 53/1997  PRESET 66/2003  PROSPECTUS 30/1988  REFER – 79/2009  REFER VOL. 2 80/2009  REGROUP 43/1994  RESET 56/1998  ROLES / ARCHITECTONICS 24/1983  SET [ IN 98/2012  SHIFTING PLACES, THE PHOTOGRAPHS 87/2011  STREET SIGNS 122/2019  TAKE NOTE 29/1988  THE] OTHER 81/2009  THE BOOK(S) 86/2011  THE BOOK(S) – ADDENDUM 101/2013  THE LIST 113/2017  THEN SET. THEN SET VOLUME 2 107/2015  THE THEN SET HERE PLACE AS AND 112/2017  [TILL 77 / 2007 TITLED 74/2006  TITLED _ 6.2015 108 / 2015 TO SET 132/2024  TWO LINES 8/1975  TWO LINES, FIVE SECTIONS 4/1974  TWO LINES, FIVE SECTIONS 6/1975  TWO LINES, SIX SECTIONS 3/1973  TWO LINES, THREE SECTIONS 82/2009  TWO LINES, TITLED 4.08 83/2009  TWO LINES, TWO LINES 10/1976  TWO LINES, UNTITLED 4.08 84/2009  TWO PIPES, FOURTEEN LOCATIONS 5/1975, 2024  UND 104/2015  UNITÉ / DE LA 37/1992  UNLESS, OPEN, THE, FACTOR, AND, ALTER [03.2018] 127/2021  UNTIL, ABOUT, STILL, SHIFT, UNION, AQUI [10.2017] 115/2018  – UNTITLED / 26.11.2013 102/2014  UNTITLED 31/1988  UNTITLED /5.11  AND 89/2011  UNTITLED / 9.03 67/2003  VOLUME 68/2003  WITH] IN – PLACE 78/2008  WITHIN (TIME) 61/1999  WORDS 39/1993  WORDS VOL. 2 49/1995  YET 114/2017 5.50 | 3.10  TWO PIPES 120/2019 6.2015 106/2015  16 POST CARDS 54/1997