nr52
november-december 1994

Het proces (vervolg)

Een kritische exploratie van de kunst van de laatste vijftig jaar brengt een permanente zucht naar vitaliteit aan het licht. Na de formele en inhoudelijke uitputtingsslag van de historische avant-gardes doet niet zozeer meer het nieuwe als wel het vitale de harten sneller slaan. Dat vitale wordt soms wel in erg gekke kostuums gestoken. Bijvoorbeeld in de outfit van de dansers die “This is the show and the show is many things” dachten te moeten opwarmen. “Saw you before, guys!”, ach, ze vinden het niet eens erg om terug in de teletijdmachine te moeten plaatsnemen, de lieverds. In de teksten van Dirk Pültau en Mark Kremer kunnen we lezen dat “This is the show…” gelukkig meer om het lijf heeft dan dit soort gekkigheid.

Het streven naar vitaliteit in de kunst hoeft niet per se aanleiding te geven tot karikaturen van de hoger beschreven soort. Het verlenen van duur, of het duurzaam beleven van tijd is immers een constructieve attitude die haaks staat op het kannibalisme van het jonge, het nieuwe of het actuele. In plaats van de dwang van de actualiteit heerst de voortdurende inspanning van het actualiseren. Het dagboek van Daniël Robberechts is het resultaat van deze volgehouden confrontatie met de actualiteit. De eerste drie teksten in deze aflevering, respectievelijk van Stefan Hertmans, Craigie Horsfield en Eva Meyer, reflecteren over de (duurzame) omgang met de actualiteit, het heden, de tegenwoordige tijd. Peter Halley onderzoekt de actualiteit van het oeuvre van Piet Mondriaan. Twee instituten die zich met de jonge kunst inlaten, het kunstenaarsinstituut de ateliers en de Prijs Jonge Belgische Schilderkunst worden door Koen Brams kritisch doorgelicht.

Verder in dit nummer: een bespreking van de tentoonstelling “Wall-like Law” door Jorinde Seijdel, een monografische tekst over het oeuvre van Luc Tuymans door Dirk Lauwaert, een door Ilse Kuijken verzorgde transcriptie van een interview met Joëlle Tuerlinckx, en een recensie van de eerste aflevering van het tijdschrift “exposé” door Dieter Lesage.

ESSAYS

De vlam overleeft de brandstof

Over actualiteit

Stefan Hertmans

21.10.1994

Een andere geschiedenis

Craigie Horsfield

Dagboek '69 (2)

Daniël Robberechts

Prijs JP 1994 en de ateliers 1985-1993

Analyse met hulplijnen en paskruisen

Koen Brams

Wall-like Law

Jorinde Seijdel

Passages

Ilse Kuijken

Rrose is Rrose is Rrose is Rrose

Exposé over de eigennaam

Dieter Lesage

BESPREKINGEN


beeldende kunst


Neogotiek in België

Etienne Wynants

publicaties


← back