Essays
-
Manets Déjeuner sur l’herbe
Aby M. Warburg -
Enkele notities bij Warburgs Manettekst
Sven Lütticken -
Warburg, ons spook
Georges Didi-Huberman -
Planet of the Remakes
Sven Lütticken -
Interieur en introspectie
Architectuur en huiselijkheid in de gothic romance film
Steven Jacobs -
Kunst als routine
Over de ontwerptekst van het kunstendecreet
Pascal Gielen
Besprekingen
-
Ryan Gander
Femke Glas -
Kutlug Ataman / Ni Haifeng
Femke Glas -
Emil Nolde
Kees Keijer -
Nicolas De Staël
Lieven Van Den Abeele -
Valérie Jouve
Steven Jacobs -
René Magritte
Bart Verschaffel -
Schilderkunst
Sven Lütticken -
Le Beau corps de la mémoire. Aanwinsten MAC’s
Wouter Davidts -
Videokunst in de Koninklijke Musea
Dirk Pültau -
Aanwinsten MMK Arnhem
Dirk Pültau
-
Jacqueline Hassink
Petra Brouwer -
Claire Bataille & Paul ibens
Fredie Floré
-
Gerald van der Kaap
Sven Lütticken -
Alexander Alberro. Conceptual Art and the Politics of Publicity
Margriet Schavemaker -
Miwon Kwon. One Place After Another
Wouter Davidts
103
mei-juni 2003
Herhaling en terugkeer
De ‘vooruitgang’ is een project van de westerse wereld dat allang geen echt project meer is. Wat we vandaag nog als vooruitgang menen te herkennen, is een onuitroeibare, blinde dynamiek, een permanente en duizelingwekkende vlucht naar voren, waarover niemand de controle heeft. Juist dit quasi-driftmatige vooruitsnellen geeft vrij spel aan de herhaling en de terugkeer van dat wat we achter ons waanden. In het herhalen manifesteert de vooruitgang zich als een circulaire structuur, een ‘gang’ die niet in rechte lijn ‘vooruitgaat’, maar in zichzelf rondtolt als een draaikolk.
Herhalingen verschijnen overvloedig in de kunst en de massacultuur van vandaag. Enerzijds is er een ware toevloed van remakes vanuit de filmindustrie. Deze remakes teren nog altijd op de mythe van het origineel: zelfs wanneer de nieuwe versie niet uit de schaduw kan of wil treden van een onovertroffen voorbeeld, manifesteert zich in het gebaar van de herhaling zelf al een mythische impuls. Het lijdt geen twijfel dat de talloze herhalingen in de populaire cultuur als reddingsboei fungeren in de draaikolk van de geschiedenis. Anderzijds maken beeldend kunstenaars al sinds de jaren zestig, zo niet langer, gebruik van remakes om de hiërarchie tussen ‘origineel’ en ‘afgeleide’ te saboteren. Wie een bestaand werk kopieert, hoe nauwgezet ook,
produceert per definitie iets ‘anders’. De remakes van Elaine Sturtevant, Sherrie Levine, Stan Douglas en Douglas Gordon verwijzen niet meer naar een oorspronkelijk maken; dergelijke kunst maakt eerder duidelijk dat alles altijd al gemaakt is, maar ook dat het onmogelijk is om twee keer exact hetzelfde te doen. Deze kunst ontneemt ons de illusie dat de draaikolk van de geschiedenis nog op een mythische bron teruggaat. Op de plaats van het origineel worden we slechts aangezogen door het naamloze gat waaruit de geschiedenis oprijst, juist doordat zij erin verdwijnt.
In dit nummer van De Witte Raaf veel aandacht voor de herhaling. Een bijzondere plaats is ingeruimd voor Aby Warburg (1866-1929), de legendarische kunsthistoricus wiens dialectische model van ‘vooruitgang’ in de cultuur door kalmere geleerden als Ernst Gombrich en Erwin Panofsky ten onrechte van zijn dynamiek is ontdaan.
Dirk Pültau / Camiel van Winkel