Essays
-
Zeven soorten onvoltooidheid
Christophe Van Gerrewey -
Ansprache Friedrichs des Großen an seine Generale vor der Schlacht bei Leuthen (1859-1861), Adolph Menzel
Daniël Rovers -
Maintenance Art (1969 – …), Mierle Laderman Ukeles
Moosje M. Goossen -
Public Press+News Network (1971-1972), Seth Siegelaub
Roel Griffioen -
Autobiography (1980), Sol LeWitt
Koen Sels -
Un jardin révolutionnaire (1987), Ian Hamilton Finlay
Laurie Cluitmans -
Ring (1988), Isa Genzken / Vanité (2016), Olivier Foulon
Kim Gorus -
Modernistische herinneringen
Over de actualiteit van Günther Förg
Sven Lütticken -
Contrastwerking. Over de voorlopige mislukking van De Stijl
Bram Ieven -
Inleiding op L’idiot de la famille van Jean-Paul Sartre
Christophe Van Gerrewey -
‘Dat wordt een mooi verhaal om te schrijven!’ Fragmenten uit L’Idiot de la famille
Jean-Paul Sartre
Besprekingen
-
Nina Canell. Energy Budget
Laura Herman -
Kanal Brut
Christophe Van Gerrewey -
Een tentoonstelling met installaties door Susana Mejía, Pamela Rozenkranz en Anicka Yi
Edo Dijksterhuis -
Steve Bannon: A Propaganda Retrospective
Isabel Van Bos -
Radical Software: The Raindance Foundation, Media Ecology and Video Art
Steyn Bergs -
Günther Förg. A Fragile Beauty
Dominic van den Boogerd -
Lutz Bacher. The Silence of the Sea
Louis De Mey -
Tacita Dean
Steven Humblet -
L’heure rouge: Une nouvelle humanité
Aude Tournaye
-
As Found. Prospective Heritage
Maarten Liefooghe -
Freespace
Louis De Mey
194
juli-augustus 2018
Wat is het ideale eindpunt van een kunstwerk, en wanneer wordt het onvoltooid genoemd? Kan onvoltooidheid de utopie zijn? En hoeveel zelfvertrouwen vergt het om te besluiten: nu is het af! In zijn openingsessay beschrijft Christophe Van Gerrewey zeven verschillende manieren waarop kunst onaf kan zijn. Laurie Cluitmans, Moosje M. Goosen, Kim Gorus, Roel Griffioen, Daniël Rovers en Koen Sels bespreken daarna elk een onafgewerkt gebleven kunstwerk of project. Sven Lütticken schrijft over de Duitse kunstenaar Günther Förg en over diens band met het Stedelijk Museum Amsterdam, Bram Ieven over de blijvende uitdaging van kunstbeweging De Stijl. Het nummer besluit met nooit eerder vertaalde fragmenten uit het (onvoltooide) boek van Jean-Paul Sartre over enkele doodgeboren projecten van Gustave Flaubert: L’Idiot de la famille.