Essays
-
Conservatisme(n)
Daniël Rovers -
Waar zal je werken aan het einde van de wereld?
Amelia Stein -
De opmars van het nederconservatisme
Merijn Oudenampsen -
Budgethuren tot de laatste paal. OMA’s Weissenhofsiedlung in Amsterdam-Noord
Christophe Van Gerrewey -
Conserveren om te veranderen
Vincent van Velsen, Imara Limon en Bambi Ceuppens over de dekolonisatie van het museum
Fiep van Bodegom -
Een greep uit de snoeptrommel
Over het werk van Saskia Noor van Imhoff
Jules van den Langenberg -
‘Ik stop niet eer ik het heb verwezenlijkt’
Over Verhalen en reflecties van Axel Vervoordt
Marc Kregting -
Friedrich Schlegels conservatieve bekering
Arnold Heumakers -
De betekenis van het conservatisme
Karl Mannheim -
De terugkeer van het portret. Being: New Photography 2018 in het MoMA
Laurens Otto -
Vruchteloos op zoek naar abstracte fotografie
Shape of Light in Tate Modern
Steven Humblet
Besprekingen
-
Jim Campers. Forward Escape into the Past
Jozefien Van Beek -
Sanguine/Bloedrood. Luc Tuymans on Baroque
Martijn van Beek -
Ria Pacquée. Slam, Ramble, Perform
Koen Sels -
Biënnale van de Schilderkunst. Over Landschappen
Evelyn Simons -
The Death of Melanie Bonajo. How to unmodernize yourself and become an elf in 12 steps
Merel Van Tilburg -
30 jaar Heinekenprijs voor de Kunst. Jubileumtentoonstelling
Mieke Rijnders -
Sammy Baloji. A Blueprint for Toads and Snakes
Fiep van Bodegom -
Alex van Warmerdam. L’histoire kaputt
Daniël Rovers -
Sigmar Polke. Fotografien 70-80
Steven Humblet -
Bruce Nauman. Disappearing Acts
Christophe Van Gerrewey -
Harald Szeemann. Museum of Obsessions
Christophe Van Gerrewey -
Manifesta 12. The Planetary Garden. Cultivating Coexistence
Laura Herman
-
The Image Revisited. Luc Tuymans in conversation with Gottfried Boehm, T.J. Clark & Hans M. De Wolf
Christophe Van Gerrewey -
Hans Peter Riegel. Beuys: die Biographie
Daniël Rovers
195
september-oktober 2018
Conservatisme(n)
Het is onmogelijk om los van tijd en context een theorie van het conservatisme te geven: conservatisme is per definitie meervoudig. Dat leerde Karl Mannheim in zijn revelerende essay ‘De betekenis van het conservatisme’. De auteurs in dit nummer stellen direct of indirect de vraag wat nu eigenlijk conservatief mag heten. Amelia Stein: waarom zou iemand nieuw leven willen blazen in technieken uit het stenen tijdperk? Merijn Oudenampsen: wat is het nederconservatisme? Christophe Van Gerrewey: waarom verklaart een vooruitstrevende architect op grond van Marx sociale woningbouw passé? Fiep van Bodegom: gaan maatschappelijke verandering en museale conservatie samen? Jules van den Langenberg: wat is cultuur, en wat vindt Saskia Noor van Imhoff de moeite van het bewaren waard? Marc Kregting: wat valt er te denken als Axel Vervoordt zijn uitmuntende smaak en collectie etaleert? Arnold Heumakers: welke krachten veranderen een progressief denker in een bevlogen reactionair? Karl Mannheim: wat zien we niet als we ons blijven beperken tot concrete zaken, tot dat wat onder handbereik ligt? Los van het thema buigen Laurens Otto en Steven Humblet zich over twee grote fotografietentoonstellingen in respectievelijk New York en Londen.