width and height should be displayed here dynamically
Essays
-
Historische betrouwbaarheid en verjongingsmagie
Aanwinsten in het Stedelijk Museum van Amsterdam en het Museum van Hedendaagse Kunst van Gent
Wim Van Mulders -
De brisure
Negen metaforen over beeldende kunst in de jaren '80
Paul De Vylder -
Ik wil niet conservatiever zijn dan nodig is
een gesprek met Rob Smolders, voormalig hoofdredacteur van Metropolis M
Koen Brams Bart Meuleman -
Assenkruis en windroos
Afscheid van de uitgemeten aarde
Dietmar Kamper -
Give the people what they want
Marlene Dumas -
De dunne lijn
Over de fotografie van Marc Trivier
Erik Eelbode -
Geschilderd en geschreven
Over de tentoonstelling Naast, tegenover: alleen
Hugo De Boom -
Etablissement d’en face
Een tentoonstellingsruimte
Catherine Cosemans -
Niet de anekdote, wel de manier
Over de tentoonstelling van Edward Hopper
Dirk Lauwaert -
Jeder braucht mindestens ein Fenster
Over de tentoonstelling van Isa Genzken
Steven Jacobs -
Pistoletto e il libro
Koen Brams -
Rendez (-) vous
Hans Martens
Besprekingen
42
maart-april 1993
Terugblik
Met beter papier, een grotere letter en een nieuw lay-outconcept dat zo mogelijk nog klassieker oogt, geven we De Witte Raaf een andere aanblik, voor het eerst sinds het blad medio de jaren ’80 opgericht werd. We zijn ervan overtuigd dat deze veranderingen het leesplezier (nog) zullen vergroten. Niettegenstaande we met deze opmaak de toekomst met zelfvertrouwen tegemoet zien, blikken we met drie artikels terug naar de jaren ’80.
In een eerste bijdrage bespreekt Wim Van Mulders de recente aanwinsten van twee musea die een belangrijke stempel op de jaren ’80 hebben gedrukt: het Stedelijk Museum van Hedendaagse Kunst van Gent. Bewust van de totaal verschillende traditie, financiële en infrastructurele mogelijkheden, komt Wim Van Mulders tot een trefzekere analyse van de verschillende artistieke opties van twee radicale persoonlijkheden, Jan Hoet en Wim Beeren.
Met acht metaforen geeft Paul De Vylder de belangrijke ontwikkelingen aan die volgers hem de jaren ’80 karakteriseren. Deze acht metaforen vallen echter slechts gedeeltelijk met breuken samen tenzij we teller en noemer geregeld toestaan van plaats te verwisselen. Paul De Vylder heeft een andere “dubbele” term gevonden om de complexiteit van de jaren ’80 aan te duiden: de brisure.
Naast de visie van de tentoonstellingsmaker en de kunstenaar, benadert een derde bijdrage de ontwikkelingen in de jaren ’80 vanuit de invalshoek van de kunstkritiek. Met Rob Smolders, afscheidnemend hoofdredacteur van het Nederlandse tijdschrift Metropolis M, hadden we een gesprek over kunst en kritiek in het afgelopen decennium.
Aanleiding voor deze terugblik is de tentoonstelling over kunst in België in de jaren ’80 die vanaf 5 maart tot 20 mei in het Museum voor Moderne Kunst te Brussel loopt. Omdat we ons eerst willen vergewissen van de aanpak, de keuze en de opstelling van de zevenentwintig geselecteerde Belgische kunstenaars, kon dit nummer slechts een kader bieden voor de discussie die we in het volgend nummer wensen te voeren.