Essays
-
Fundamentalisme als middenweg tussen hoge en lage cultuur
Boris Groys -
Magnolia, of het verlangen naar pure film
Camiel van Winkel -
De aanbidding van het beeld
Interview met Jeroen de Rijke en Willem de Rooij
Arjen Mulder -
De aanbidding van het beeld
Interview met Jeroen de Rijke en Willem de Rooij
-
Statische cinema
Van bewegend naar stilstaand beeld (en weer terug)
Sven Lütticken -
Het theater als trauma
Eric De Kuyper -
Waarheid als illusie
Over de vierde wand in het theater
Rudi Laermans -
Ondertussen in Rudi’s hoofd
Een kunstenaarsbijdrage
Arnoud Holleman -
Jean-Marc Bustamante
Dirk Lauwaert
Besprekingen
-
Tate Modern
Sven Lütticken -
Mo(u)vements
Dirk Pültau -
Gerhard Richter
Ingrid Commandeur -
The Vincent
Etienne Wynants -
Geert Goiris
-
Biennale de Lyon
Etienne Wynants
-
Tobias Rehberger
Fredie Floré -
Thomas Ruff en de architectuur
Sven Lütticken
-
Kunstgeschiedenis 2000
Barbara Baert -
Formats for living
Petra Brouwer
87
september-oktober 2000
Het open doek
Dit zevenentachtigste nummer van De Witte Raaf is het eerste dat uit de handen komt van een geheel vernieuwde redactie. Na het vertrek van Koen Brams is een team samengesteld dat bestaat uit Sven Lütticken, Bart Meuleman, Dirk Pültau, Jorinde Seijdel, Camiel van Winkel en Bart Verschaffel. De constante factor op het Brusselse kantoor blijft bestaan in de persoon van Etienne Wynants.
Zal er onder dit nieuwe bewind voor de lezer iets veranderen? Ja en nee. Ja, omdat het tijdschrift nu door anderen wordt gemaakt; nee, omdat de formule voluit blijft gehandhaafd. De Witte Raaf was in het verleden een auteursblad en zal dat in de toekomst blijven. Het is geen toeval dat de huidige redactieleden reeds behoorden tot de kring van regelmatige auteurs.
Wat evenmin zal veranderen is het streven naar een ontspannen verhouding tussen individuele bijdragen en overkoepelende thema’s. Het onderhavige nummer kan worden gelezen als een losse reeks essays waarin het medium film wordt gebruikt als een instrument om verschillende naburige omgevingen – beeldende kunst, theater, televisie – open te breken. De bioscoopfilm biedt een model dat in de ene discipline een ervaringscrisis blijkt te kunnen ‘oplossen’ die het in de andere discipline juist creëert.
Zoals Boris Groys in zijn openingstekst stelt, is ieder cultureel teken tegenwoordig gespleten: de tweedeling tussen elitecultuur en massacultuur is niet opgeheven maar slechts verlegd naar het binnenste van ieder cultuurproduct. De consequentie daarvan is een enorme interpretatievrijheid, met als keerzijde onbeslisbaarheid.
Wat gebeurt er wanneer beelden van medium veranderen? Wat gebeurt er wanneer het ene medium het andere absorbeert of reconstrueert? Volgende nummers van De Witte Raaf komen op deze vragen terug, waarbij ook de rol van de kijker-gebruiker in de huidige beeldcultuur zal worden onderzocht.
Het maken van een serieus tijdschrift voor kunstbeschouwing en kunstkritiek is onder de huidige cultuurpolitieke omstandigheden geen sinecure. De nieuwe redactie heeft deze last zonder schroom op haar schouders genomen, in de hoop dat ook de lezer zich met De Witte Raaf zal blijven engageren.