Essays
-
De wereld van het landschap
Bart Verschaffel -
De weke ruïne in het mulle gruis
De Eastern, of de western van Europa
Dirk Lauwaert -
Kleine esthetica van het neo-pittoreske
Ruimtelijke ontwikkelingen en artistieke representaties van de rafelrand tussen stad en natuur
Steven Jacobs -
De trieste wetenschap
Deel 1
Allan Sekula -
Diamantenzee, elektrische aarde, nieuwe oceaan
Over Doug Aitken
Sven Lütticken -
Van penseel tot pixel
Immersie en interactie in de twintigste-eeuwse lichtkunst
Sven Sterken
Besprekingen
-
Eye Infection
Sven Lütticken -
Gips en emulsie
Dirk Lauwaert -
The People’s Art
Alice Smits -
De Firma Brueghel
Camiel van Winkel
-
Elizabeth Garouste en Mattia Bonetti
Fredie Floré -
Uit eigen huis.
Huizen uit de NAi-collectie Petra Brouwer
-
Streamline. The Dawn of Tomorrow
Petra Brouwer -
Jean Nouvel
Dries Vande Velde
-
EXPO ’58
Fredie Floré -
Projects for Prada (OMA/Rem Koolhaas).
Dries Vande Velde -
The Uses of Decoration
Dieter De Clercq -
Le Monde de l’art/Art Business
Lieven Van Den Abeele
95
januari-februari 2002
Het landschap
Kan men anders over de wereld denken zonder de wereld ook of éérst anders te zien? Het is niet gemakkelijk anders te kijken. Wereldbeelden zijn ontwikkeld in een traag en halfbewust proces, en een lange beeldtraditie is neergeslagen in codes die het maken en bekijken van voorstellingen van de wereld regelen. Het landschap is er één van. De term ‘landschap’ duidt niet enkel een artistiek beeldgenre aan, maar fungeert ook en steeds meer binnen de ecologie en de stedenbouw, de politiek en het toerisme. In dit nummer van De Witte Raaf wordt het landschapsthema teruggebracht naar de kunst, om via deze beperking scherper te zien wat er gebeurt wanneer de term breed of overdrachtelijk wordt gebruikt, en om na te gaan wanneer hij zijn greep verliest op contemporaine voorstellingen van de menselijke ‘omgeving’. Het landschap nader bepalen is zo een bijdrage leveren tot het scherper zien en benoemen van wat géén landschap meer is.
Het landschapsthema groepeert artikelen van Steven Jacobs, Dirk Lauwaert, Sven Lütticken, Allan Sekula en Bart Verschaffel. De kunstenaarsbijdrage van Luc Deleu stelt voor om het Kattendijkdok te Antwerpen om te vormen tot een containerterminal – men hale het stadsplan erbij. Van Sven Sterken is een bijdrage opgenomen die de geschiedenis van de kinetische kunst en lichtkunst van de twintigste eeuw samenvat en problematiseert.
Bart Verschaffel