width and height should be displayed here dynamically

Reacties op De Witte Raaf 202

Geef onze gezamenlijke collecties de ruimte In de meer dan 135 jaar dat de Vereniging Rembrandt de collecties in land [...]
203 / januari-februari 2020

203

Wie geboren is rond 1990, het jaar van de lancering van het world wide web, bereikte de volwassen leeftijd rond [...]

Off the Grid

De titel van deze tentoonstelling leest als een statement over de praktijk van ontwerpers in België en grafisch ontwerp als [...]
203 / januari-februari 2020
Bas Rogiers

Positions #5

De tentoonstellingsreeks Positions van het Van Abbemuseum toont vier, soms vijf kunstenaars onder één noemer in de vorm van compacte [...]
203 / januari-februari 2020
Machteld Leij

Who’s Werner

Weinig woorden veronderstellen zo’n sterke hiërarchie als het woord ‘assistent’. De betiteling staat voor professionele inschikkelijkheid. Doktersassistenten werken lange uren [...]
203 / januari-februari 2020
Daniël Rovers

De Toorop Dynastie

Het zoeken naar verschillen en overeenkomsten tussen het werk van Jan Toorop (1858-1928), zijn dochter Charley Toorop (1891-1955), en haar [...]
203 / januari-februari 2020
Merel Van Tilburg

Brancusi

De term ‘toegankelijkheid’ roept steeds weer dezelfde begripsverwarring op. Om verzoeting of vereenvoudiging gaat het niet, want versimpelende communicatie biedt [...]
203 / januari-februari 2020
Sébastien Hendrickx

59

Zoals we in de vorige afleveringen van De Witte Raaf meedeelden, wordt het tijdschrift met ingang van 1 januari 1996 zelfstandig [...]

Grote offers, vele slachtoffers

Kunstenaars verdienen aanzienlijk minder dan beroepsbeoefenaren met een vergelijkbaar opleidingsniveau. [1] Ook al heeft een klein groepje kunstenaars uitzonderlijk hoge inkomens, [...]
106 / november-december 2003
Hans Abbing

Ruis, stilte, zang

Dat onafgebroken telefoneren horen wij in de telefoons hier als geruis en gezang, dat heeft u beslist ook gehoord. Maar [...]
202 / november-december 2019
Sébastien Conard

De volledige blik

1. Midden jaren negentig leer ik mijzelf foto’s kijken door twee jaar achtereen om de drie weken naar de stadsbibliotheek [...]
202 / november-december 2019
Arjen Mulder

Symptom Bauhaus

Het is dit jaar honderd jaar geleden dat het Bauhaus werd opgericht en we worden overvallen met tentoonstellingen die daarop [...]
202 / november-december 2019
Bram Ieven

Mybody.com

In de week na mijn bezoek aan Mybody.com in Nest, valt in de sportschool mijn oog op een reclame voor [...]
202 / november-december 2019
Lietje Bauwens

De toevalsgenerator

Toen New York nabij kwam, kampte mijn hoofd met meer dan één vraag. Een daarvan was te bedenken wat het [...]
202 / november-december 2019
Ann Cotten

Scènes uit een huwelijk

Penelope Curtis typeert in haar recentste boek het ‘vocabularium’ van sculptuur aan de hand van vier ‘kwaliteiten’ of ‘functies’: horizontaal, [...]
202 / november-december 2019
Ernst van Alphen

Het transparante museum

The White Cube, een installatie van Emilia en Ilya Kabakov, is geconcipieerd in 1993 en sindsdien meermalen uitgevoerd, hoofdzakelijk in [...]
201 / september-oktober 2019
Fieke Konijn

Groene Pasen

Voor het privémuseum Dhondt-Dhaenens te Deurle verzorgde Bart Cassiman onder deze titel een behoorlijk gevarieerde presentatie van relatief weinig getoond [...]
66 / maart-april 1997
Etienne Wynants

De kunst van het verzamelen

Naar aanleiding van het Nederlandse voorzitterschap van de Europese Unie werd in Brussel een ruime selectie 20ste-eeuwse kunst samengebracht, voornamelijk [...]
66 / maart-april 1997
Etienne Wynants

Tacita Dean

 Volgens Peter Greenaway en Simon Field is de cinema geëxplodeerd, en dat zouden veel kunstenaars beter hebben begrepen dan de [...]
66 / maart-april 1997

Tacita Dean

 Volgens Peter Greenaway en Simon Field is de cinema geëxplodeerd, en dat zouden veel kunstenaars beter hebben begrepen dan de [...]
66 / maart-april 1997

Tacita Dean

 Volgens Peter Greenaway en Simon Field is de cinema geëxplodeerd, en dat zouden veel kunstenaars beter hebben begrepen dan de [...]
66 / maart-april 1997

The spiral village

De van de Fondazione Sandretto Re Rebaudengo per l’Arte te Turijn afkomstige tentoonstelling Campo 6/The spiral village is nu te [...]
66 / maart-april 1997
Sven Lütticken

Andres Serrano

Ooit was zijn foto Piss Christ voor de Amerikaanse senator Jesse Helms een mooie aanleiding om de subsidiëring van kunst [...]
66 / maart-april 1997
Sven Lütticken

Renzo Piano

Even merkwaardig als Insel Hombroich of het Neanderthal Museum zijn de museumontwerpen van Renzo Piano. Piano, die onlangs de Erasmus-prijs [...]
66 / maart-april 1997
Steven Jacobs

Breitner

 Kan nog steeds gezien worden als een van de belangrijkste Nederlandse kunstenaars van het laatste kwart van de 19de eeuw, [...]
66 / maart-april 1997
Erik Eelbode

Marie-Françoise Plissart

De jonge Gentse vzw Lekri wil zich inlaten met tentoonstellingsprojecten, publicaties en specifiek beeld- en archiefonderzoek. Zodoende probeert men in [...]
66 / maart-april 1997
Erik Eelbode

Pierre Molinier

Een halve eeuw oud was hij, toen hij zijn eigen dood in scène zette. Tot dan had hij vooral geschilderd. [...]
66 / maart-april 1997
Erik Eelbode

Constante verbinding

De nieuwe vzw Constant presenteert in samenwerking met verschillende Brusselse instellingen van 4 tot 31 maart Verbindingen/Jonctions, een ambitieus programma over [...]
66 / maart-april 1997
Marc Holthof

Het oneigenlijk gebruik

In het kader van de Rotterdamse fotografiebiënnale, Wasteland getiteld en gewijd aan het landschap, liep tot 11 oktober een fototentoonstelling [...]
40 / november-december 1992
Dirk Lauwaert

Het theatrale moment

Van Nic Nicosia was op de voorbije Documenta een (1) foto te zien. Met een tiental beelden uit de reeks [...]
40 / november-december 1992
Erik Eelbode

De zeep

Tot 8 november kan in het Centraal Museum van Utrecht de tentoonstelling Die Bank – eine Wertvorstellung   van de Zwitserse [...]
40 / november-december 1992
Thomas Huber

Een achterhoedegevecht

Avant-garde in België – je zou echt niet weten wat je je hierbij zou moeten voorstellen. De dynamische connotaties die [...]
40 / november-december 1992
Steven Jacobs

Making and Effacing Art

Making and Effacing Art, Modern American Art in a Culture of Museums  zou wel eens een veelbesproken boek kunnen worden. [...]
40 / november-december 1992
Steven Jacobs

De kunstenaar als ready-made

Onderstaande tekst is de schriftelijke weergave van een lezing van de Russische kunstcriticus Boris Groys, uitgesproken tijdens de forumdiscussie centrum [...]
40 / november-december 1992
Boris Groys

201

In Het onbenoembare heden schrijft Roberto Calasso over een Italiaans meisje dat op televisie komt. Haar wordt gevraagd wat ze [...]

Ai Weiwei

Tot begin september loopt in Düsseldorf de grootste tentoonstelling ooit in West-Europa van de Chinese kunstenaar-architect Ai Weiwei. Omwille van [...]
201 / september-oktober 2019
Pieter T’Jonck

Barbara Probst

Fotografie is een uiterst krachtig en precies instrument om de (zichtbare) werkelijkheid te capteren. Toch kent het medium een aantal [...]
201 / september-oktober 2019
Steven Humblet

Chapter 1NE

Het kunstinstituut Het HEM is gevestigd in een voormalige kogelfabriek in Zaandam, aan de noordoever van het Noordzeekanaal. De militaire [...]
201 / september-oktober 2019
Daniël Rovers

Decoders – Recorders

Na een gedwongen vertrek naar een afgeleefde locatie net buiten de Amsterdamse ring is kunstcentrum De Appel dankzij een samenwerking [...]
201 / september-oktober 2019
Jorne Vriens

Pieter Vermeersch

Van Pieter Vermeersch, ook wel eens de Belgische Rothko genoemd, was tijdens de zomermaanden een solotentoonstelling te zien in Museum [...]
201 / september-oktober 2019
Sanne Sinnige

The Future of the New

Hedendaagse kunst heeft al langer het modernistische geloof opgegeven dat ‘nieuw’ ook ‘beter’ betekent en artistieke verjonging gelijkstaat met historische [...]
199 / mei-juni 2019
Rudi Laermans

Dogma. Rooms

In het welbekende Co-op Interieur (1926) van architect en kortstondig Bauhaus-directeur Hannes Meyer staan slechts enkele gebruiksvoorwerpen: een veldbed, een [...]
199 / mei-juni 2019
Laura Herman

Isidore Isou

In een bescheiden tentoonstelling brengt Centre Pompidou schilderijen, sculpturen, films en traktaten samen van Isidore Isou (1925-2007), de oprichter van [...]
199 / mei-juni 2019
Godart Bakkers

A Tale of Hidden Histories

De tentoonstellingstekst van A Tale of Hidden Histories opent met een vraag die ondertussen klinkt als een cliché: ‘Waarheid, feiten, herinneringen, werkelijkheid: [...]
199 / mei-juni 2019
Steyn Bergs

Jacqueline Mesmaeker

De solotentoonstelling van Jacqueline Mesmaeker (°1929) in La Verrière, de galerie met een imposant glazen dak van de Fondation Hermès [...]
199 / mei-juni 2019
Pieter T’Jonck

Verdwijnen in het diepe bos

In tijden van transparantie is het onmodieus om te verdwijnen: onzichtbaarheid levert weinig of niets op. Overheden en bedrijven willen [...]
201 / september-oktober 2019
Laura Herman

Het verbrokkelde museum

De Brusselse Galerie Isy Brachot programmeerde tot 5 september een retrospectief overzicht van het kunstenaarscollectief Art & Language. Naast twee [...]
39 / september-oktober 1992
Steven Jacobs

Het ritme van de lijn

In Atelier 340 in Jette loopt een overzichtstentoonstelling met werk van Waclaw Szpakowski, een Pools kunstenaar die zich vanaf 1900 [...]
39 / september-oktober 1992
Joris Capenberghs

Het Zuid is een echo

“Wat zou er gebeuren indien men een in onbruik geraakt stuk binnenhaven, geflankeerd door twee bewoonde kades, zou volstorten en [...]
39 / september-oktober 1992
Bart Meuleman

Modernism in Painting

Motto: Als wensen paarden waren, behoefden bedelaars niet te lopen.   1 In het Provinciaal Museum voor Moderne Kunst te [...]
39 / september-oktober 1992
Wim Van Mulders

Navarra en Borofsky

Wie door de verblindende gevels en over de horde toeristen heen kijkt, de platgetreden paden verlaat, ontdekt een meer dan [...]
38 / juli-augustus 1992
Edith Doove

De Grote Utopie

Op het nippertje kon het Stedelijk Museum van Amsterdam de mega-tentoonstelling “De Grote Utopie” aan de haak slaan. Deze tentoonstelling [...]
38 / juli-augustus 1992
Wim Van Mulders

Eileen Quinlan. Wait for It

Wait for It in de Kunstverein Düsseldorf is de eerste museale overzichtstentoonstelling op Europese bodem van de Amerikaanse kunstenares Eileen [...]
200 / juli-augustus 2019
Steven Humblet

Register

De Warande is een cultuurhuis in Turnhout. Opende in 1972 als een van de eerste Vlaamse culturele centra, in een [...]
200 / juli-augustus 2019
Oriana Lemmens

Documenta IX

Het is onmogelijk om een artikel te schrijven over Documenta IX omdat elke tekst te kort zal lijken, en de [...]
38 / juli-augustus 1992
Koen Brams

The Physical Self

Na Harald Szeemann die in 1988 de tentoonstelling “A-historische klanken” componeerde, verzocht het Museum Boymans-van Beuningen de Britse cineast Peter [...]
36 / maart-april 1992
Koen Brams

Metropolis

Christos M. Joachimides/Norman Rosenthal (eds.), METROPOLIS; Rizzoli; New York, 1991, 337 pp.; 1.895 fr. Deze catalogus kan nabesteld worden bij [...]
36 / maart-april 1992
Koen Brams

Patrick Van Caeckenbergh

In de rubriek “Over Boeken” publiceren wij de gegevens van de boeken, catalogi, tijdschriften en allerhande uitgaven waarvan ons een [...]
36 / maart-april 1992
Elke de Rijcke

Yves Gevaert, uitgever

Yves Gevaert is uitgever van kunstenaarsgeschriften, prints en “aanverwante objecten” van kunstenaars als Daniel Buren, Lawrence Weiner, Stanley Brouwn, Jan [...]
37 / mei-juni 1992
Elke de Rijcke

Fracties en silhouetten

Vaststelling. Er blijken heel weinig fotografen te bestaan die nooit zichzelf hebben gefotografeerd. Henri Cartier-Bresson, Edward Weston, Diane Arbus zijn [...]
37 / mei-juni 1992
Erik Eelbode

Onvergetelijke plaatsen

Spraakmakende tentoonstellingen als Documenta willen de bezoeker niet alleen een uitgelezen selectie van eigentijdse kunstwerken voorschotelen, maar koesteren ook vaak [...]
37 / mei-juni 1992
Steven Jacobs

Documenta IX

Op 13 juni opent de Documenta haar deuren. In De Witte Raaf besteden we uiteraard uitgebreid aandacht aan ‘s werelds [...]
37 / mei-juni 1992
Adolf Stock

Carl De Keyzer

Het verhaal De media stonden roodgloeiend voor een Belgisch fotograaf. Memorabel. Het verhaal is ondertussen bekend. Carl De Keyzer, Gentenaar, [...]
36 / maart-april 1992
Erik Eelbode

De bodem en de blik

In 1993 installeerde de Franse kunstenaar Jean-Marc Bustamante een op het eerste gezicht vredig, maar in werkelijkheid uiterst giftig werk [...]
58 / november-december 1995
Sven Lütticken

Documenta IX: de catalogus

Het enige, onmiddellijk herkenbare overblijfsel van documenta IX kan niet anders dan de driedelige, in een cassette verpakte catalogus worden. Het [...]
39 / september-oktober 1992
Dirk Snauwaert

45

Voor de filosoof Jean Baudrillard is “de perfecte misdaad” een eerste beeld uit een onuitputtelijke reeks metaforen die evenzovele fragmenten [...]

46

Onlangs werd het nieuws verspreid dat de oudste galerie van het land, galerie Isy Brachot, in vereffening is gegaan. In [...]

Brieven

Het museum en de “zelfstandig tentoonstellingsmaker”.  Los van de discussie over het beleid van Middelheim en de vraag of een [...]
59 / januari-februari 1996
Menno Meewis

Veronica’s Revenge

Veronica (eigenlijk letterlijk: het ‘ware’ beeld) geldt sinds fotoheugnis als beschermheilige van het medium. Omdat het zweetdoek waarmee ze onderweg [...]
76 / november-december 1998
Erik Eelbode

Tiong Ang

De publicaties van Stichting Artimo uit Breda hebben gemeen dat ze gewijd zijn aan redelijk jonge, vaak Nederlandse kunstenaars, maar [...]
76 / november-december 1998
Sven Lütticken

Gabriel Orozco

‘Clinton is Innocent’ verkondigt in zwarte letters het verder spierwitte omslag van de catalogus van Gabriel Orozco’s recente tentoonstelling in [...]
76 / november-december 1998
Sven Lütticken

Gabriel Orozco

‘Clinton is Innocent’ verkondigt in zwarte letters het verder spierwitte omslag van de catalogus van Gabriel Orozco’s recente tentoonstelling in [...]
76 / november-december 1998

Gabriel Orozco

‘Clinton is Innocent’ verkondigt in zwarte letters het verder spierwitte omslag van de catalogus van Gabriel Orozco’s recente tentoonstelling in [...]
76 / november-december 1998

Degrees of stillness

Manfred Heiting (1943) leidt momenteel de uitgeverij van American Express en verzamelt al meer dan 20 jaar foto’s. Uit die [...]
76 / november-december 1998
Erik Eelbode

Helen Levitt

In 1913 geboren in Brooklyn. Gaat van school af net voor ze haar diploma zou krijgen en begint te werken [...]
76 / november-december 1998
Erik Eelbode

Dorothea Lange

Die Kunsthal toch. Terwijl er op de begane grond bijvoorbeeld een bangelijk populistisch Eschercircus woedt, kan je er voor hetzelfde [...]
76 / november-december 1998
Erik Eelbode

Joachim Brohm

Showrooms is de titel van een reeks tentoonstellingen in het Utrechtse Huis a/d Werf. De titel is misleidend want de [...]
76 / november-december 1998
Rogier Schumacher

Allan Sekula

Een aantal jaren geleden presenteerde Allan Sekula in Witte de With zijn omvangrijke Fish Story, een aan de hand van fotografie, [...]
76 / november-december 1998

Allan Sekula

Een aantal jaren geleden presenteerde Allan Sekula in Witte de With zijn omvangrijke Fish Story, een aan de hand van fotografie, [...]
76 / november-december 1998

New Babylon

Constants levenswerk Nieuw Babylon werd voor de laatste keer tentoongesteld in 1974, in het Haags Gemeentemuseum. Witte de With in Rotterdam nodigde [...]
76 / november-december 1998
Petra Brouwer

Living bridges

Bedacht door het Centre Pompidou in Parijs, tentoongesteld in de Royal Academy in Londen en nu te zien in het [...]
76 / november-december 1998
Petra Brouwer

Sport in stadsbeeld

‘De stedenbouwkundige aspecten van sport’ lijkt zo’n onderwerp dat een gat moet dichten in de tentoonstellingsagenda en garant staat voor [...]
76 / november-december 1998
Petra Brouwer

Berlin Biënnale

De radicale omschakeling van Berlijn van verdeelde en gestigmatiseerde stad tot hoofdstad van een herenigd Duitsland, resulteert niet alleen in [...]
76 / november-december 1998
Etienne Wynants

Power up

Weliswaar heeft men het in een bijschrift bij een werk van Marlene Dumas in de huidige opstelling van de vaste [...]
76 / november-december 1998
Sven Lütticken