width and height should be displayed here dynamically

Bart Lodewijks. Nieuwe buren

Twee jaar geleden mocht Bart Lodewijks (1972) gedurende vijf weken krijttekeningen maken in de splinternieuwe gevangenis van Haren, tegen Brussel. [...]
234 / maart - april 2025
Bart Loos

Panamarenko

Studenten die in een park lummelen bedenken wilde plannen. Zo besloten de jonge Panamarenko (1940-2019) en een kameraad in de [...]
234 / maart - april 2025
Thibault Coigniez

Pélagie Gbaguidi. Antre

Hoewel diep geëngageerd met het trauma van kolonialisme en globale ongelijkheid, oogt het werk van Pélagie Gbaguidi (1965) bedrieglijk spontaan [...]
234 / maart - april 2025
Pia Louwerens

Hannah Black. The Directions

Voor een expositie met navigatie als overheersend principe is het traject van The Directions opvallend duidelijk uitgestippeld. Een labyrint is [...]
234 / maart - april 2025
Steyn Bergs

234

‘De laatste momentopname van de Europese intelligentsia’, zo luidt de ondertitel van het essay dat Walter Benjamin in 1929 over [...]

Mies van der Rohe

Behalve Le Corbusier, Walter Gropius en Frank Lloyd Wright zijn er weinig architecten die zoveel aandacht hebben gekregen als Ludwig [...]
233 / januari - februari 2025
Herman van Bergeijk

Meg Stuart/Damaged Goods

Van alle gerenommeerde hedendaagse choreografen is Meg Stuart (1965) wellicht de meest eigenzinnige. Een voorstelling van haar herken je meteen [...]
233 / januari - februari 2025
Rudi Laermans

Pixy Liao. Between Us

Een man balanceert op een statief, zittend met zijn rug naar de toeschouwer. Achter hem staat een vrouw, stevig met [...]
233 / januari - februari 2025
Karmen Samson

Cindy Sherman

In het Fotomuseum in Antwerpen loopt een dubbele tentoonstelling van de Amerikaanse kunstenaar Cindy Sherman (1954). Early Works 1975-1980 bevat, [...]
233 / januari - februari 2025
Lien Vandenberghe

Einde en begin

Aan alles komt een eind, dus ook aan het European Media Art Platform (EMAP), een van de oudste en grootste [...]
233 / januari - februari 2025
Karin de Wild

Silent Times

De stille werken zijn de sterkste in deze compacte tentoonstelling in Extra City, die opent met Anchor in the Landscape [...]
233 / januari - februari 2025
Pieter Van Bogaert

Een dromengolf

Soms raak ik de draad van mijn leven ineens helemaal kwijt: ik zit ergens in een hoek van het heelal, [...]
233 / januari - februari 2025
Louis Aragon

233

Met dit eerste themanummer blikt De Witte Raaf niet alleen terug op het surrealisme, maar ook op het jubileum ervan. [...]

Raoul De Keyser

Als discrete verteller van de West-Europese middenklasse na de Tweede Wereldoorlog: zo treedt Raoul De Keyser (1930-2012) weer tevoorschijn, in [...]
232 / november - december 2024
Christophe Van Gerrewey

Yoel Pytowski. The Porous Lodge

Yoel Pytowski. The Porous Lodge, Kunsthal Extra City, Antwerpen, 2024, foto We Document ArtDeze tentoonstelling is tegelijkertijd een architecturale interventie, [...]
232 / november - december 2024
Pia Louwerens

De knipoog

‘Koud-warm’ is een kinderspelletje waar volwassenen niet genoeg van kunnen krijgen. Niet langer afhankelijk van ouders, zetten ze zich bij [...]
232 / november - december 2024
Emiel Roothooft

Eén zin uit elk nummer van Parkett

1 (1984). Parkett wil partijdig en waaghalzerig explosieve ‘niet-actualiteiten’ cultiveren en in alle kalmte altijd ter plekke zijn waar er [...]
232 / november - december 2024

232

In dit derde en laatste themanummer van De Witte Raaf staat de kunst- en architectuurproductie in Zwitserland centraal die zich, [...]

Mode en Moederschap

De tentoonstelling M&Others in Modemuseum Hasselt opent met een soort moodboard van het moederbeeld, van de Heilige Maria tot Rihanna, [...]
231 / september - oktober 2024
Apolline Malevez

For Women Only

Een doosje Yoni-tampons en een roze Makita-boor slechts enkele meters van elkaar tentoongesteld: voor wie is deze expositie bedoeld? Verandert [...]
231 / september - oktober 2024
Karmen Samson

Kandinsky

Vlak na de machtsovername door de nationaalsocialisten emigreerde de in Duitsland woonachtige Russische kunstenaar Wassily Kandinsky (1866-1944) naar Frankrijk. De [...]
231 / september - oktober 2024
Gregor Langfeld

Peiremuzee

Wat met kunst die nét niet hedendaags te noemen valt? Het is een vraag die zich ongemakkelijk stelt bij het [...]
231 / september - oktober 2024
Christophe Van Gerrewey

De vleugels van de duif

De twee dames die, voorafgaandelijk aan het Zwitserse seizoen, waren gewaarschuwd dat hun plannen niet doordacht waren, dat de passen [...]
231 / september - oktober 2024
Henry James

De bergpas van Turner

In april 2021 kocht ik op een veiling een autotype naar een ets van J.M.W. Turner (1775-1851): een carbonkleurig cliché [...]
231 / september - oktober 2024
Gert Wijlage

Wat is ‘Zwitsers’?

Terugdenkend, misschien, aan de straat met arcades en puntgevels in Bern waarin hij, van 1904 tot 1905, de vijf artikelen [...]
231 / september - oktober 2024
George Steiner

231

‘Ik heb het vaak, intellectueel gesproken, als weinig economisch tijdsbeheer beschouwd […] om vele kostbare zomerdagen aan Zwitserland te besteden,’ [...]

Leren kijken

In het boek Apprendre à voir. Le point de vue du vivant uit 2021 stelt Estelle Zhong Mengual (1989) de [...]
230 / juli - augustus 2024
Bas Blaasse

John Hejduk. Victims

Deze tentoonstelling in Etablissement d’en face is het perfecte excuus om stil te staan bij architect-dichter John Hejduk (1929-2000). Het [...]
230 / juli - augustus 2024
Nikolaas Verstraeten

Simone Guillissen-Hoa

De tentoonstelling over de weinig bekende, maar zeer interessante architect Simone Guillissen-Hoa (1916-1996) is geënt op haar archief, dat haar [...]
230 / juli - augustus 2024
Pia Louwerens

Alias

Fictie is, volgens Albert Camus, ‘de leugen waarmee we de waarheid vertellen’. In M Leuven wordt op de eerste verdieping [...]
230 / juli - augustus 2024
Febe Lamiroy

Weathering

De choreografie van de Amerikaanse Faye Driscoll (1975) is een bewegend tableau van tien levende figuren, hedendaags geklede mannen en [...]
230 / juli - augustus 2024
Camiel van Winkel

Lezersbrief

In hun stuk ‘Ellende heeft een duivel van mij gemaakt. Genealogie van het politieke heden’ in het vorige nummer van [...]
230 / juli - augustus 2024

Er is nog veel werk

Na drie maanden renovatie gaat het Aargauer Kunsthaus weer open om een urgent sociaal probleem aan te pakken: racisme, met [...]
230 / juli - augustus 2024
Michel Rebosura

230

‘Zwitserland aan de Noordzee’ – het is een toekomstvisioen dat de afgelopen jaren geregeld is voorgespiegeld aan zowel Nederland als [...]

Imagine Home

In 1974 zat schrijver Georges Perec drie dagen lang in een café aan de Parijse Place Saint-Sulpice, om alles te [...]
229 / mei - juni 2024
Fabienne Rachmadiev

Frans Hals

De overzichtstentoonstelling van een van Nederlands bekendste portrettisten in het Rijksmuseum is tevens een tentoonstelling over de sik. Zo’n beetje [...]
229 / mei - juni 2024
Stefan Kuiper

Usufructuaries of Earth

De solotentoonstelling in Utrecht van de in Berlijn en Beiroet gevestigde kunstenaar Marwa Arsanios (1978) is het eerste deel van [...]
229 / mei - juni 2024
Steyn Bergs

Grondeloos diep

‘Grondeloze diepte’, laat zoiets zich schilderen? Kan een penseel zo op een doek tekeergaan dat uit het vlakke oppervlak een [...]
229 / mei - juni 2024
Marc De Kesel

Huishouden. Anna Oppermann

De Duitse Anna Oppermann (1940-1993) werkte van eind jaren zestig tot haar vroege dood aan Ensembles: excessieve uitstallingen die bestaan [...]
229 / mei - juni 2024
Dirk Pültau

My Oma

In À la recherche du temps perdu van Marcel Proust is de grootmoeder van de verteller een belangrijk personage, dat [...]
228 / maart - april 2024
Christophe Van Gerrewey

De glazige blik

In een reportage met als titel ‘Berlijnse genotsindustrie’ beschrijft Joseph Roth in 1930 een ‘volkomen uniek, uniform type jongeren’ dat [...]
228 / maart - april 2024
Emiel Roothooft

Jef Geys

Op de tentoonstelling Dear ICC. Aspecten van de actuele kunst in België 1970-1985, een half jaar geleden in het MuHKA [...]
116 / juli-augustus 2005
Carel Blotkamp

Prix de Rome

Het afgelopen jaar was uitzonderlijk voor de tweejaarlijkse Nederlandse aanmoedigingsprijs voor kunstenaars en architecten. De leeftijdsgrens werd afgeschaft en de [...]
227 / januari - februari 2024
Matisse Huiskens

Reacties op De Witte Raaf 226

Recensie als zelfportret Mijn favoriete kunsttijdschrift De Witte Raaf heeft een aantal nummers gereserveerd voor recensies. Een recensie is een [...]
227 / januari - februari 2024

De pestkop

Waar wy zeggen: oorzaak, bedoelen wy den factor die door meerdere grootte of nabyheid ons ’t meest in het oog [...]
227 / januari - februari 2024
Daniël Rovers

Ingenieurs van de ziel

Zoals elk tijdsgeestdocument is Kunst, crisis en transitie. Een Fair New World in de kunsten?! tegelijkertijd een symptoom. Het boekje [...]
227 / januari - februari 2024
Vlad Ionescu

Hoe klinkt de noodklok?

In 2020 en de daaropvolgende jaren werd de cultuursector hard getroffen door de pandemie en de daaruit volgende lockdowns, waardoor [...]
227 / januari - februari 2024
Claartje Bunnik

Vier jaar Jan Jambon

Een ministerschap overzien is een daad van hermeneutiek. Het is zoveel meer dan het rekensommetje maken van beloftevolle beleidsnota’s, ondertekende [...]
227 / januari - februari 2024
Wouter Hillaert

Pret in het museum

Krasse Koppen. Bruegel, Rubens en Rembrandt is de eerste grote tijdelijke tentoonstelling sinds het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten van [...]
227 / januari - februari 2024
Liska Brams

227

‘De samenleving’, zo schreef Virginia Woolf in 1936, ‘verplichtte zich ertoe de staat zo te besturen dat de kunstenaar een [...]

The Grid

De liefde van professoren voor hun universiteit kan zo groot zijn dat ze besluiten om een deel van hun bezittingen [...]
226 / november - december 2023
Christophe Van Gerrewey