width and height should be displayed here dynamically

My Oma

In À la recherche du temps perdu van Marcel Proust is de grootmoeder van de verteller een belangrijk personage, dat [...]
228 / maart - april 2024
Christophe Van Gerrewey

De glazige blik

In een reportage met als titel ‘Berlijnse genotsindustrie’ beschrijft Joseph Roth in 1930 een ‘volkomen uniek, uniform type jongeren’ dat [...]
228 / maart - april 2024
Emiel Roothooft

Jef Geys

Op de tentoonstelling Dear ICC. Aspecten van de actuele kunst in België 1970-1985, een half jaar geleden in het MuHKA [...]
116 / juli-augustus 2005
Carel Blotkamp

Prix de Rome

Het afgelopen jaar was uitzonderlijk voor de tweejaarlijkse Nederlandse aanmoedigingsprijs voor kunstenaars en architecten. De leeftijdsgrens werd afgeschaft en de [...]
227 / januari - februari 2024
Matisse Huiskens

Reacties op De Witte Raaf 226

Recensie als zelfportret Mijn favoriete kunsttijdschrift De Witte Raaf heeft een aantal nummers gereserveerd voor recensies. Een recensie is een [...]
227 / januari - februari 2024

De pestkop

Waar wy zeggen: oorzaak, bedoelen wy den factor die door meerdere grootte of nabyheid ons ’t meest in het oog [...]
227 / januari - februari 2024
Daniël Rovers

Ingenieurs van de ziel

Zoals elk tijdsgeestdocument is Kunst, crisis en transitie. Een Fair New World in de kunsten?! tegelijkertijd een symptoom. Het boekje [...]
227 / januari - februari 2024
Vlad Ionescu

Hoe klinkt de noodklok?

In 2020 en de daaropvolgende jaren werd de cultuursector hard getroffen door de pandemie en de daaruit volgende lockdowns, waardoor [...]
227 / januari - februari 2024
Claartje Bunnik

Vier jaar Jan Jambon

Een ministerschap overzien is een daad van hermeneutiek. Het is zoveel meer dan het rekensommetje maken van beloftevolle beleidsnota’s, ondertekende [...]
227 / januari - februari 2024
Wouter Hillaert

Pret in het museum

Krasse Koppen. Bruegel, Rubens en Rembrandt is de eerste grote tijdelijke tentoonstelling sinds het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten van [...]
227 / januari - februari 2024
Liska Brams

227

‘De samenleving’, zo schreef Virginia Woolf in 1936, ‘verplichtte zich ertoe de staat zo te besturen dat de kunstenaar een [...]

The Grid

De liefde van professoren voor hun universiteit kan zo groot zijn dat ze besluiten om een deel van hun bezittingen [...]
226 / november - december 2023
Christophe Van Gerrewey

Vrouwen in architectuur

Lange tijd stond ik sceptisch tegenover het benadrukken van ‘vrouw-zijn’ in de architectuur. Ondanks verhalen over vrouwelijke architecten als Charlotte [...]
226 / november - december 2023
Alexandra Sonnemans

Seven Logics of Sculpture

Wat is sculptuur? Sommige kunstenaars en theoretici volgen een ontologische benadering en definiëren het verschil tussen sculptuur en tweedimensionale teken- [...]
226 / november - december 2023
Stefaan Vervoort

Magritte. Een leven

Kunstenaarsbiografieën verbinden de kunst vaak te direct met het leven, alsof dramatische gebeurtenissen iconografische sleutels zijn die het werk eens [...]
226 / november - december 2023
Hal Foster

226

Als ik een boek open, biedt het mijn ogen twee heel verschillende manieren om geïnteresseerd te raken. Het boek biedt [...]

Fruits of Labour

Met een groepstentoonstelling in Museum Dhondt-Dhaenens toont Laurens Otto zijn curatoriële fijnzinnigheid door schilderijen uit de collectie te combineren met [...]
225 / september - oktober 2023
Pia Louwerens

Angel Vergara

Hoewel In het moment een overzicht biedt van het oeuvre van de Spaans-Belgische kunstenaar, legt curator Jérôme André het accent [...]
225 / september - oktober 2023
Pieter T’Jonck

Tegen de communicatie

Volgens de Italiaanse filosoof Mario Perniola (1941-2018) zit het met ons beeld van de wereld goed fout. De oorzaak ligt [...]
225 / september - oktober 2023
Marc Kregting

Polaroid 54/59/79

Een kamer op een hogere verdieping van fotomuseum Huis Marseille, gevestigd in twee herenhuizen aan de Amsterdamse Keizersgracht, is gevuld [...]
225 / september - oktober 2023
Basje Boer

225

Het boek is niet verdwenen – integendeel. Wie is er niet bezig met een boek te maken, van kok tot [...]

Norman Foster

De grote overzichtstentoonstelling van de Britse architect Norman Foster (1935) in het Centre Pompidou is leerrijk. Wat onder meer aan [...]
224 / juli - augustus 2023
Christophe Van Gerrewey

Julian Rosefeldt. Euphoria

De Duitse kunstenaar Julian Rosefeldt (1965) maakt al twintig jaar video-installaties. Met Manifesto (2015), waarin Cate Blanchett een tekstcollage van [...]
224 / juli - augustus 2023
Paul Willemsen

General Idea

Voor het Stedelijk Museum in Amsterdam staat al enige tijd een sculptuur met in grote letters AIDS, een variatie op [...]
224 / juli - augustus 2023
Fabienne Rachmadiev

Substitutes

Op een vrijdagavond eind april opent in de Amsterdamse Warmoesstraat een tentoonstelling met kunstwerken uit de vroege twintigste eeuw tot [...]
224 / juli - augustus 2023
Titus Nouwens

De toekomst van ons geld

Volgens Michel Houellebecq bestaan er slechts twee soorten kunstenaars: revolutionairen en decorateurs. De inzet van De toekomst van ons geld [...]
224 / juli - augustus 2023
David Hollanders

Man Ray en mode

Voor een witte cirkel hangt een mobile, gemaakt uit 65 houten kledinghangers, zwevend boven een lege reiskoffer. Pas wanneer de [...]
224 / juli - augustus 2023
Dries Debackere

Leen Voet

De overzichtstentoonstelling van Leen Voet (1971) in Museum M overweldigt in eerste instantie door kleuren en vormen. Haar schilderijen zijn [...]
224 / juli - augustus 2023
Koen Sels

In een spoor van Walker Evans

Tijdens de Grote Depressie maakte Walker Evans (1903-1975) een twintigtal opnamen in Bethlehem, Pennsylvania. Het voormalige staalstadje eerde hem sindsdien [...]
224 / juli - augustus 2023
Paul Willemsen

Het andere verhaal

Het is als een antieke tragedie met niets, bijna niets.[1] – Chantal Akerman   De werkelijkheid is stekelig, men kan [...]
224 / juli - augustus 2023
Liska Brams

Minder is minder

In de lente van 2007 ontdekte ik in de archieven van de Provincie West-Vlaanderen een opmerkelijk document. Ik werkte aan [...]
224 / juli - augustus 2023
Wouter Davidts

Doorrijland

Het blijft een klassiek moment op familiebijeenkomsten, wanneer een oom of tante eraan herinnerd wordt dat ik geen auto heb [...]
224 / juli - augustus 2023
Christophe Van Gerrewey

De heilige machine

‘Ik geloof dat de auto tegenwoordig een vrij nauwkeurig equivalent is van de grote gotische kathedralen: ik bedoel een grote [...]
224 / juli - augustus 2023
Nina de Vroome

Zaun-Town

Neem het huis zo als opereerde de taal zelfstandig bij u streng maar levendig voorgeveldetail daarmee over de bloementrap de [...]
51 / september-oktober 1994
Eran Schaerf

De brisure

Over brisure kan men lezen bj Quillet: “modification aux armoiries pour distinguer les branches d’une même famille, ou pour marquer la [...]
42 / maart-april 1993
Paul De Vylder

Grace Ndiritu

Met haar herinterpretatie van de collectie van het Antwerpse Fotomuseum gooit de Brits-Keniaanse kunstenaar Grace Ndiritu (1982) al enkele maanden [...]
223 / mei - juni 2023
Gertjan Oskar

Mining Photography

De geschiedenis van de fotografie kent vele aspecten. Het is een geschiedenis van beelden en van fotografen, uiteraard, maar ook [...]
222 / maart - april 2023
Steven Humblet

Expo Enzo Mari

De naoorlogse vormgevers uit Italië blijven maar herontdekt worden. Na Andrea Branzi, Superstudio, Alessandro Mendini en Ettore Sottsass (zie De [...]
222 / maart - april 2023
Christophe Van Gerrewey

Vermeer

Wie een kaartje reserveerde voor de grote én voorlopig volgeboekte Vermeertentoonstelling in het Rijksmuseum, waar 28 van de 37 erkende [...]
222 / maart - april 2023
Daniël Rovers

Een radicale flank

Begin januari waarschuwde Faiza Oulahsen, hoofd klimaat en energie bij de Nederlandse afdeling van Greenpeace, op de radio voor een [...]
222 / maart - april 2023
Jan-Willem Anker

222

‘De enige echt effectieve bevrijding […] begint met de erkenning dat er niets bestaat dat niet sociaal en historisch is [...]

Back to the Office

De belangstelling voor kantoorgebouwen en hun transformatie is de laatste tijd enorm toegenomen. Het is dus niet vreemd dat er [...]
221 / januari-februari 2023
Herman van Bergeijk

Telephone

Het was een beleefde mail die Philip Akkerman (1957) in 2015 van ene Mitchel van Dinther (1991) ontving, met het [...]
221 / januari-februari 2023
Alied Ottevanger

Giuseppe Penone

Als door een goddelijke bliksem geraakt, siert een met goud beklede bronzen boom de ingang van Museum Voorlinden in Wassenaar. [...]
221 / januari-februari 2023
Tessa de Vet

Images Mon Amour

Again we are defeated (2018) vormt een subtiel maar sterk openingsstatement van de solotentoonstelling van de Libanese dramaturg, schrijver en [...]
221 / januari-februari 2023
Steyn Bergs

Magali Reus. On Like Scenery

De zalen van het modernistische gebouw van Museum Dhondt-Dhaenens (MDD) in Deurle, omgeven door schijnbaar landelijke villa’s, lijken wel gemaakt [...]
221 / januari-februari 2023
Pia Louwerens

221

‘De dood vraagt ons niet om een dag vrij te houden,’ schreef Beckett in zijn essay over Proust, maar het [...]

Paden door de jungle

Architectuurcriticus Hans van Dijk – hij noemde zichzelf doorgaans ‘journalist’ of ‘architectuurpublicist’ – werd geboren in Enschede in 1948. Hij [...]
220 / november-december 2022
Martin van Schaik

Image Capital

Van oudsher is er de camerafotografie, een mechanisme nauw verbonden met het menselijke oog, die de dode spiegel van de [...]
220 / november-december 2022
Paul Willemsen

Marinetti en het futurisme

In 1909 publiceerde Filippo Tommaso Marinetti (1876-1944) zijn ronkende Futuristisch manifest in de Franse krant Le Figaro. De tekst stond [...]
220 / november-december 2022
Maarten Buser

Anni en Josef Albers

Het is nooit eenvoudig, een retrospectief wijden aan een kunstenaarskoppel. Twee oeuvres moeten in één tentoonstelling hun plaats vinden. Het [...]
220 / november-december 2022
Mirjam Deckers

Suze Robertson

Suze Robertson (1855-1922) schilderde en tekende fenomenaal goed. Haar werk vormt een klasse apart. Het is krachtig, experimenteel, modern in [...]
220 / november-december 2022
Merel Van Tilburg

Recaptioning Congo

De titel van de tentoonstelling in het FOMU over de fotografische verbeelding van het koloniale Congo is ontleend aan een [...]
220 / november-december 2022
Steven Humblet

Biënnale van Lyon

Fernand Braudel noemde Lyon ‘een moeilijk probleem in de geschiedenis van Frankrijk, misschien het belangrijkste probleem, en zeker de belangrijkste [...]
220 / november-december 2022
Christophe Van Gerrewey