width and height should be displayed here dynamically

Fruits of Labour

Met een groepstentoonstelling in Museum Dhondt-Dhaenens toont Laurens Otto zijn curatoriële fijnzinnigheid door schilderijen uit de collectie te combineren met [...]
225 / september - oktober 2023
Pia Louwerens

Angel Vergara

Hoewel In het moment een overzicht biedt van het oeuvre van de Spaans-Belgische kunstenaar, legt curator Jérôme André het accent [...]
225 / september - oktober 2023
Pieter T’Jonck

Tegen de communicatie

Volgens de Italiaanse filosoof Mario Perniola (1941-2018) zit het met ons beeld van de wereld goed fout. De oorzaak ligt [...]
225 / september - oktober 2023
Marc Kregting

Polaroid 54/59/79

Een kamer op een hogere verdieping van fotomuseum Huis Marseille, gevestigd in twee herenhuizen aan de Amsterdamse Keizersgracht, is gevuld [...]
225 / september - oktober 2023
Basje Boer

225

Het boek is niet verdwenen – integendeel. Wie is er niet bezig met een boek te maken, van kok tot [...]

Norman Foster

De grote overzichtstentoonstelling van de Britse architect Norman Foster (1935) in het Centre Pompidou is leerrijk. Wat onder meer aan [...]
224 / juli - augustus 2023
Christophe Van Gerrewey

Julian Rosefeldt. Euphoria

De Duitse kunstenaar Julian Rosefeldt (1965) maakt al twintig jaar video-installaties. Met Manifesto (2015), waarin Cate Blanchett een tekstcollage van [...]
224 / juli - augustus 2023
Paul Willemsen

General Idea

Voor het Stedelijk Museum in Amsterdam staat al enige tijd een sculptuur met in grote letters AIDS, een variatie op [...]
224 / juli - augustus 2023
Fabienne Rachmadiev

Substitutes

Op een vrijdagavond eind april opent in de Amsterdamse Warmoesstraat een tentoonstelling met kunstwerken uit de vroege twintigste eeuw tot [...]
224 / juli - augustus 2023
Titus Nouwens

De toekomst van ons geld

Volgens Michel Houellebecq bestaan er slechts twee soorten kunstenaars: revolutionairen en decorateurs. De inzet van De toekomst van ons geld [...]
224 / juli - augustus 2023
David Hollanders

Man Ray en mode

Voor een witte cirkel hangt een mobile, gemaakt uit 65 houten kledinghangers, zwevend boven een lege reiskoffer. Pas wanneer de [...]
224 / juli - augustus 2023
Dries Debackere

Leen Voet

De overzichtstentoonstelling van Leen Voet (1971) in Museum M overweldigt in eerste instantie door kleuren en vormen. Haar schilderijen zijn [...]
224 / juli - augustus 2023
Koen Sels

In een spoor van Walker Evans

Tijdens de Grote Depressie maakte Walker Evans (1903-1975) een twintigtal opnamen in Bethlehem, Pennsylvania. Het voormalige staalstadje eerde hem sindsdien [...]
224 / juli - augustus 2023
Paul Willemsen

Het andere verhaal

Het is als een antieke tragedie met niets, bijna niets.[1] – Chantal Akerman   De werkelijkheid is stekelig, men kan [...]
224 / juli - augustus 2023
Liska Brams

Minder is minder

In de lente van 2007 ontdekte ik in de archieven van de Provincie West-Vlaanderen een opmerkelijk document. Ik werkte aan [...]
224 / juli - augustus 2023
Wouter Davidts

Doorrijland

Het blijft een klassiek moment op familiebijeenkomsten, wanneer een oom of tante eraan herinnerd wordt dat ik geen auto heb [...]
224 / juli - augustus 2023
Christophe Van Gerrewey

De heilige machine

‘Ik geloof dat de auto tegenwoordig een vrij nauwkeurig equivalent is van de grote gotische kathedralen: ik bedoel een grote [...]
224 / juli - augustus 2023
Nina de Vroome

Zaun-Town

Neem het huis zo als opereerde de taal zelfstandig bij u streng maar levendig voorgeveldetail daarmee over de bloementrap de [...]
51 / september-oktober 1994
Eran Schaerf

De brisure

Over brisure kan men lezen bj Quillet: “modification aux armoiries pour distinguer les branches d’une même famille, ou pour marquer la [...]
42 / maart-april 1993
Paul De Vylder

Grace Ndiritu

Met haar herinterpretatie van de collectie van het Antwerpse Fotomuseum gooit de Brits-Keniaanse kunstenaar Grace Ndiritu (1982) al enkele maanden [...]
223 / mei - juni 2023
Gertjan Oskar

Mining Photography

De geschiedenis van de fotografie kent vele aspecten. Het is een geschiedenis van beelden en van fotografen, uiteraard, maar ook [...]
222 / maart - april 2023
Steven Humblet

Expo Enzo Mari

De naoorlogse vormgevers uit Italië blijven maar herontdekt worden. Na Andrea Branzi, Superstudio, Alessandro Mendini en Ettore Sottsass (zie De [...]
222 / maart - april 2023
Christophe Van Gerrewey

Vermeer

Wie een kaartje reserveerde voor de grote én voorlopig volgeboekte Vermeertentoonstelling in het Rijksmuseum, waar 28 van de 37 erkende [...]
222 / maart - april 2023
Daniël Rovers

Een radicale flank

Begin januari waarschuwde Faiza Oulahsen, hoofd klimaat en energie bij de Nederlandse afdeling van Greenpeace, op de radio voor een [...]
222 / maart - april 2023
Jan-Willem Anker

222

‘De enige echt effectieve bevrijding […] begint met de erkenning dat er niets bestaat dat niet sociaal en historisch is [...]

Back to the Office

De belangstelling voor kantoorgebouwen en hun transformatie is de laatste tijd enorm toegenomen. Het is dus niet vreemd dat er [...]
221 / januari-februari 2023
Herman van Bergeijk

Telephone

Het was een beleefde mail die Philip Akkerman (1957) in 2015 van ene Mitchel van Dinther (1991) ontving, met het [...]
221 / januari-februari 2023
Alied Ottevanger

Giuseppe Penone

Als door een goddelijke bliksem geraakt, siert een met goud beklede bronzen boom de ingang van Museum Voorlinden in Wassenaar. [...]
221 / januari-februari 2023
Tessa de Vet

Images Mon Amour

Again we are defeated (2018) vormt een subtiel maar sterk openingsstatement van de solotentoonstelling van de Libanese dramaturg, schrijver en [...]
221 / januari-februari 2023
Steyn Bergs

Magali Reus. On Like Scenery

De zalen van het modernistische gebouw van Museum Dhondt-Dhaenens (MDD) in Deurle, omgeven door schijnbaar landelijke villa’s, lijken wel gemaakt [...]
221 / januari-februari 2023
Pia Louwerens

221

‘De dood vraagt ons niet om een dag vrij te houden,’ schreef Beckett in zijn essay over Proust, maar het [...]

Paden door de jungle

Architectuurcriticus Hans van Dijk – hij noemde zichzelf doorgaans ‘journalist’ of ‘architectuurpublicist’ – werd geboren in Enschede in 1948. Hij [...]
220 / november-december 2022
Martin van Schaik

Image Capital

Van oudsher is er de camerafotografie, een mechanisme nauw verbonden met het menselijke oog, die de dode spiegel van de [...]
220 / november-december 2022
Paul Willemsen

Marinetti en het futurisme

In 1909 publiceerde Filippo Tommaso Marinetti (1876-1944) zijn ronkende Futuristisch manifest in de Franse krant Le Figaro. De tekst stond [...]
220 / november-december 2022
Maarten Buser

Anni en Josef Albers

Het is nooit eenvoudig, een retrospectief wijden aan een kunstenaarskoppel. Twee oeuvres moeten in één tentoonstelling hun plaats vinden. Het [...]
220 / november-december 2022
Mirjam Deckers

Suze Robertson

Suze Robertson (1855-1922) schilderde en tekende fenomenaal goed. Haar werk vormt een klasse apart. Het is krachtig, experimenteel, modern in [...]
220 / november-december 2022
Merel Van Tilburg

Recaptioning Congo

De titel van de tentoonstelling in het FOMU over de fotografische verbeelding van het koloniale Congo is ontleend aan een [...]
220 / november-december 2022
Steven Humblet

Biënnale van Lyon

Fernand Braudel noemde Lyon ‘een moeilijk probleem in de geschiedenis van Frankrijk, misschien het belangrijkste probleem, en zeker de belangrijkste [...]
220 / november-december 2022
Christophe Van Gerrewey

Postpartum

De eerste keer dat ik Mary Kelly’s Post-Partum Document (1973-1979) – of liever: een deel ervan – tentoongesteld zag, was [...]
220 / november-december 2022
Ilse van Rijn

Eeuwige kinderen

Een meet-cute heet het: de onverwachte manier waarop toekomstige geliefden elkaar in romcoms ontmoeten. Rebel Without a Cause (Nicholas Ray, [...]
220 / november-december 2022
Basje Boer

Een no go

Daniël Rovers: In 2013, zo rond je veertigste verjaardag, maakte je de schilderijreeks Mother. Daarin werden ‘de clichés van het [...]
220 / november-december 2022
Daniël Rovers

220

Het onderscheid tussen ouder en kind is een verschil waar samenlevingen zowel als individuen niet omheen kunnen, hoe graag ze [...]

Postcapitalist Desire

Mark Fisher (1968-2017) schreef in zijn kritische, marxistische essays en commentaren, of ‘blogs’, over postpunk en Hollywoodfilms, psychedelische drugs, Lacan [...]
219 / september-oktober 2022
Johan Hartle

Vrouwenpalet

De geschiedenis, en daarmee ook de kunstgeschiedenis, wist Theodor Lessing al, is een interpretatiewetenschap. Niet het verleden vertelt een verhaal, [...]
219 / september-oktober 2022
Merel Van Tilburg

N. Dash. earth

Op een aantal van de doeken die N. Dash (1980) in het S.M.A.K. toont, valt een onregelmatig patroon van barsten [...]
219 / september-oktober 2022
Liska Brams

Voorouders

Unpayable Debt (2022) van kunstenaar en theoreticus Denise Ferreira da Silva begint met een onwaarschijnlijk en tegelijk bekend verhaal. We [...]
219 / september-oktober 2022
Ilse van Rijn

Bloedkind

De laatste avond van mijn kindertijd begon met een bezoek aan thuis. De zus van T’Gatoi had ons twee kiemvrije [...]
219 / september-oktober 2022
Octavia E. Butler

Design to design a way out

Geniet een alledaags, universeel en tegelijk individueel fenomeen als moederschap weinig of net veel maatschappelijke aandacht en zichtbaarheid? Designcriticus Alexandra [...]
219 / september-oktober 2022
Evelien Bracke

Waterige wezens

Ik ben zes maanden in verwachting wanneer ik de mensvogel bekijk van Camille Henrot (1978), zwijgzaam en zwanger van betekenis [...]
219 / september-oktober 2022
Laura Herman

219

Wat heeft het hebben van kinderen met kunst te maken? Ouderschap is, om te beginnen, geschiedenis in miniatuurvorm. Dat we [...]

Jeanne Bieruma Oosting

De années folles waren, achteraf gezien, al geëindigd toen Jeanne Bieruma Oosting (1898-1994) in 1929 uit Nederland naar Parijs trok. [...]
218 / juli-augustus 2022
Daniël Rovers

Le Songe de Torrentius

Op een steenworp van het Luikse bisschoppelijk paleis bevindt zich het zestiende-eeuwse Hôtel Torrentius. Het is ontworpen door schilder en [...]
218 / juli-augustus 2022
Camille Bladt

Naufus Ramírez-Figueroa

In Guatemala woedde van 1960 tot 1996 een lange burgeroorlog, die meerdere generaties trof. Naufus Ramírez-Figueroa (1978) moest op jonge [...]
218 / juli-augustus 2022
Pia Louwerens

Marlow Moss

Sinds 2017 vinden in het M HKA archiefpresentaties plaats in een kleine tussenruimte op de begane grond van het museum. [...]
218 / juli-augustus 2022
Liska Brams

Wonde

De laboratoriumtafel moet een altaar worden. – Rudolf Steiner[1]     ‘Toon je wonde’: als een arts die imperatief in [...]
218 / juli-augustus 2022
Marc De Kesel

Cordons sanitaires

Het is een kritiek moment om na te denken over de ingewikkelde geschiedenis van architectuur en ziekte, nu we stilaan [...]
218 / juli-augustus 2022
Alice Haddad

Naar de letter

In december 1966 en september 1967 neemt Marcel Broodthaers (1924-1976) deel aan twee happenings in Brussel. Ze vinden plaats op [...]
218 / juli-augustus 2022
Margaux Van Uytvanck

Capitalism and the Camera

Dat het fotografische beeld de dubbelganger is van de kapitalistische koopwaar, lijkt een voor de hand liggend marxistisch inzicht in [...]
217 / mei-juni 2022
Sulgi Lie

Rien de pur

Sommige vormen, sommige verschijnselen, zijn aantrekkelijker en spreken – zo blijkt – meer aan dan andere. William Hogarth bespreekt in [...]
217 / mei-juni 2022
Bart Verschaffel

Conchophilia

Een aantal jaar geleden werd ik door een ecoloog rondgeleid in het glooiende Savelsbos bij Maastricht. Halverwege, op een met [...]
216 / maart-april 2022
Miek Zwamborn

Permanent Crisis

Wanneer in 1810 de Humboldtuniversiteit in Berlijn wordt opgericht, schrijft Clemens Brentano een cantate die als volgt besluit: ‘Dit koninklijke [...]
216 / maart-april 2022
Christophe Van Gerrewey

Without Content

Kersten Geers (1975), medeoprichter van architectenbureau Office Kersten Geers David Van Severen, opent de bloemlezing van zijn Engelstalige pennenvruchten met [...]
216 / maart-april 2022
Martin van Schaik

40 jaar wedstrijdcultuur

De expo Coming of Age. Architectuurwedstrijden in Vlaanderen en Brussel, vindt plaats in de tentoonstellingszaal van deSingel en documenteert de [...]
216 / maart-april 2022
Pieter T’Jonck

Enfin, le cinéma!

De expositie in Musée d’Orsay gaat over de voorgeschiedenis en de beginjaren van de cinema. Eerder dan een analyse te [...]
216 / maart-april 2022
Steven Humblet

Three Tropes for Entropy

In 2021 reikten kunstplatform CIAP en Curatorial Studies – KASK & Conservatorium voor de derde keer de Lichen Curatorial Prize [...]
216 / maart-april 2022
Dagmar Dirkx

Lucy McKenzie

De tocht naar La Verrière in Brussel is een hele ervaring, die langs de Waterloolaan begint met de etalages van [...]
216 / maart-april 2022
Pia Louwerens