width and height should be displayed here dynamically

Over het biechten

Na de vlucht van mijn oom uit de geruisloos in elkaar stortende Volksrepubliek werd mijn grootmoeder op de buitengewone vergadering [...]
204 / maart - april 2020
Enis Maci

210

Gehecht raken aan dingen is moeilijk te vermijden, maar net als verknocht zijn aan mensen kan het verstrekkende gevolgen hebben. [...]

Loci Amoeni

Wer du auch seist: am Abend tritt hinaus Aus deiner Stube, drin du alles weisst; Als letztes vor der Ferne [...]
210 / maart-april 2021
Bart Verschaffel

Traces of the Future

Zo’n tien jaar geleden opende Veerle Wenes galerie valerie_traan in een door Lens°ass architecten gerenoveerd kloostergebouw in hartje Antwerpen. Op [...]
210 / maart-april 2021
Benoît Vandevoort

Voorgeliefde kleren

Zomer 2020. In haar New Yorkse appartement scheurt de Amerikaans-Canadese schrijver en kunstenaar Leanne Shapton een deel van haar collectie [...]
210 / maart-april 2021
Nora Veerman

Midlifecrisis

Eind augustus 2020 werd ik door de Antwerpse kunstenaar Vaast Colson uitgenodigd om in de Genkse residentieplek FLACC te komen [...]
210 / maart-april 2021
Koen Sels

Strooigebied

28 november 2009 – In de zon die het zeemeer spiegelt, in de bron die het maanlicht wiegelt, als het [...]
209 / januari-februari 2021
Miek Zwamborn

Lang leve eigendom

De generatie die volwassen werd in een tijd van recessie – je zou ons millennials kunnen noemen – is er [...]
209 / januari-februari 2021
Chris Reitz

Thomas Demand. House of Card

Het keurmerk van de Duitse kunstenaar Thomas Demand zijn natuurgetrouwe, levensgrote driedimensionale schaalmodellen, opgetrokken uit gekleurd papier en karton, die [...]
209 / januari-februari 2021
Paul Willemsen

209

Dingen, voorwerpen en objecten zijn in de ideeëngeschiedenis en in de kunst eerst aan de kant geschoven als consumptieproducten die [...]

Lumumba in the Arts

In september vorig jaar verscheen in de pers het bericht dat het Belgische gerecht een in beslag genomen tand van [...]
209 / januari-februari 2021
Dirk Mertens

Art on Display

Het is niet ongebruikelijk dat een reizende tentoonstelling per locatie verandert. Art on Display, een coproductie van het Gulbenkian Museum [...]
209 / januari-februari 2021
Fieke Konijn

Surinaamse School

In de lente van 1953 reisde de 53-jarige kunstenaar Nola Hatterman vanuit Nederland naar Suriname. Ze had veel met Surinaamse [...]
209 / januari-februari 2021
Daniël Rovers

Philippe Viérin. Plaats

De Brugs-Brusselse architect Philippe Viérin schreef een opmerkelijk, knap vormgegeven essay in briefvorm over wederopbouwarchitectuur in België. Steden en dorpen [...]
208 / november-december 2020
Maarten Liefooghe

Plaats.

De Brugs-Brusselse architect Philippe Viérin schreef een opmerkelijk, knap vormgegeven essay in briefvorm over wederopbouwarchitectuur in België. Steden en dorpen [...]

Plaats.

De Brugs-Brusselse architect Philippe Viérin schreef een opmerkelijk, knap vormgegeven essay in briefvorm over wederopbouwarchitectuur in België. Steden en dorpen [...]

Thomas Ruff

De ruime overzichtstentoonstelling van de Duitse fotograaf Thomas Ruff (1958) in K20 in Düsseldorf toont dertien reeksen, met een sterke [...]
208 / november-december 2020
Steven Humblet

Thomas Ruff

De ruime overzichtstentoonstelling van de Duitse fotograaf Thomas Ruff (1958) in K20 in Düsseldorf toont dertien reeksen, met een sterke [...]
208 / november-december 2020

John Constable

Eerlijk gezegd vind ik John Constable (1776-1837) een nogal saaie schilder. Zijn werk wordt tot de romantiek gerekend, maar het [...]
208 / november-december 2020
Dominic van den Boogerd

Risquons-Tout

De oproep om ‘alles te riskeren’ leest als een provocatie nu de publieke ruimte wordt beheerst door een collectieve oefening [...]
208 / november-december 2020
Sébastien Hendrickx

Philippe Vandenberg. Molenbeek

De tentoonstelling rond de late tekeningen van de Belgische schilder en tekenaar Philippe Vandenberg (1952-2009) opent met een agressieve confrontatie. [...]
208 / november-december 2020
Koen Sels

XXV Vision in Motion

Chicago, Paul Theobald and Company, 194728,5 x 22 cm, 371 pagina’s, 440 afbeeldingenGrafisch ontwerp: László Moholy-Nagy, productie: Otto Maurice Forkert [...]
208 / november-december 2020
Christophe Van Gerrewey

XXIII The Penguin Modern Painters

Harmondsworth, Middlesex, Penguin Books Ltd1944-19591 Henry Moore (Geoffrey Grigson, 1943)2 Graham Sutherland (Edward Sackville‑West, 1943)3 Duncan Grant (Raymond Mortimer, 1944)4 [...]
208 / november-december 2020
Arjen Mulder

XIX Rubens

Wenen, Phaidon Verlag193827,2 x 19 cm, 455 pagina’s, 400 afbeeldingenGrafisch ontwerp: Ludwig GoldscheiderFotografie: Fratelli Alinari, Firenze; D. Anderson, Rome; C. [...]
208 / november-december 2020
Griet Bonne

XII Die Kunst der Gotik

Berlijn, Propyläen Verlag, 192726 x 18,5 cm, 680 pagina’s (150 pagina’s tekst, ca. 450 pagina’s met afbeeldingen, 48 pagina’s met [...]
208 / november-december 2020
Steven Jacobs

IX Die Kunstismen

Erlenbach-Zürich, Eugen Rentsch Verlag, 192520,5 x 26,5 cm, 60 pagina’s, 76 zwart-witafbeeldingenVormgeving: El Lissitzky; druk: Stähle & Friedel, Stuttgart   [...]
208 / november-december 2020
Johan Pas

VIII La Peinture moderne

Parijs, Les Éditions G. Crès & Cie., 1925 15,5 x 23,5 cm, 236 pagina’s, 132 afbeeldingen in het tekstdeel (waarvan 3 [...]
208 / november-december 2020
Johan Pas

VI Giotto

Rome, Valori Plastici; Parijs, Crès, 1924/192619 x 27 cm, 102 pagina’s, 192 afbeeldingenDruk: Valori Plastici   In 1925 publiceert The [...]
208 / november-december 2020
Bas Rogiers

V Negerplastik

Leipzig, Verlag der Weissen Bücher, 191525 x 19 cm, xxvii + 111 pagina’s, 111 zwart-witafbeeldingenDruk: Engelhardt, Leipzig   Negerplastik van [...]
208 / november-december 2020
Hugo DeBlock

IV Ars Asiatica

Brussel en Parijs, Éditions G. Van Oest, 1914-193526,5 x 34,5 cm, per volume ca. 50 pagina’s tekst en ca. 50 [...]
208 / november-december 2020
Elise Dupré

Musées imaginaires

Boek, aura en museum Sedert de late negentiende eeuw presenteren vele kunstboeken zich als kunstwerk. Dit fenomeen, dat zowel exquise [...]
208 / november-december 2020
Steven Jacobs

Camp: Beginnings

Windscreen van Ashok Sukumaran vormt het vertrekpunt van Camp: Beginnings in Argos. In de tentoonstellingsgids wordt het werk omschreven als [...]
202 / november-december 2019
Steyn Bergs

MACHINATIES

De listige machine Uit het dagboek van de gebroeders Goncourt (1867): ‘Er is hier een soort heerschap dat goochelaar is, [...]
207 / september-oktober 2020
Paul De Vylder

Rachel Rose

Voor de solotentoonstelling van Rachel Rose (1986) in Lafayette Anticipations werden de verdiepingen van het negentiende-eeuwse industriële complex geconfigureerd tot [...]
207 / september-oktober 2020
Laura Herman

La fine di Dio

1. Genodigden haasten zich door de wirwar van straten in het Milanese centrum. Het is warm, zeker voor dit late [...]
207 / september-oktober 2020
Geertjan de Vugt

Spelen in het nieuwe gebouw

In iconische architectuur is architect Francesca Torzo naar eigen zeggen niet geïnteresseerd, wel in ‘luisteren en observeren’. De minutieuze architectuur [...]
207 / september-oktober 2020
Laura Herman

Mullican City

De kunst van Matt Mullican (1951) kan niet in één blik gevat worden. Vele zienswijzen dringen zich op, alleen al [...]
41 / januari-februari 1993
Koen Van Synghel

De scherpstelling

De initiële functie van het wapen is dezelfde als de functie van het oog: het mikken. Alvorens zijn doelwit te [...]
41 / januari-februari 1993
Paul Virilio

Helend bewegen

Voor wie ernstige rugproblemen heeft, is museumbezoek vaak de enige manier om kunst nog uit eerste hand te ervaren. In [...]
206 / juli-augustus 2020
Daniël Rovers

Tegen lichaamsbeweging

Had Kafka ‘In de strafkolonie’ vandaag de dag geschreven, dan had het wel over een fitnessapparaat moeten gaan. In plaats [...]
206 / juli-augustus 2020
Mark Greif

Daily Nightshift

Kunsthal Extra City heeft Daily Nightshift ingericht als een essay, bestaande uit een tekst in het programmaboekje en een expositie [...]
206 / juli-augustus 2020
Pia Louwerens

Wat is sport?

Wat is dat toch, de behoefte van die mensen om aan te vallen? Waarom worden mensen onrustig van dit schouwspel? [...]
206 / juli-augustus 2020
Roland Barthes

205

Het kost onvoorstelbaar veel geld om mensen binnen te houden. Winkels blijven leeg of gesloten, caféstoelen onbezet, musea kunnen alleen [...]

Toptarieven

Calouste Sarkis Gulbenkian, telg van een rijke Armeense familie uit Istanbul, is veertien als hij in 1883 naar Europa wordt [...]
205 / mei-juni 2020
Daniël Rovers

Pierre Huyghe

Van de Franse kunstenaars van Generation X is Pierre Huyghe (1962) het meest succesvol. Eind 1998 stelde hij tentoon – [...]
205 / mei-juni 2020

A Crowded Sky

De expositie van curatoren Jasmijn Visser en Stëfan Schäfer nodigt je uit te reflecteren op de omstandigheden waaronder mensen zich [...]
205 / mei-juni 2020
Jan-Willem Anker

Plaagpachten

Accijnzen waren de brandstoffen van de Nederlandse Republiek in de zeventiende eeuw – de ‘Gouden Eeuw’. Die benaming staat ter [...]
205 / mei-juni 2020
Maarten Hell

171

Meer dan twintig jaar – van 1992 tot 2013 – publiceerde Dirk Lauwaert weergaloze teksten in dit blad. In dit [...]

204

Hoe zullen toekomstige generaties op onze tijd terugkijken? In de roman Agency, begin dit jaar verschenen, schrijft William Gibson over [...]

Tell Me Your Story

Bundels broeierig licht omsluiten een zwarte figuur die een trompet triomfantelijk aan de lippen houdt. De gouache van Aaron Douglas [...]
204 / maart - april 2020
Machteld Leij

Snuisterstijl

1. In 2018 verscheen de bloemlezing De wereld in jezelf. De Nederlandse en Vlaamse literatuur van de 21ste eeuw in [...]
204 / maart - april 2020
Marc Kregting

Design by Accident

De geschiedenis van (industrieel) design valt vaak terug op twee sleutelwerken: Pioneers of the Modern Movement (1936) van Nikolaus Pevsner [...]
204 / maart - april 2020
Laura Herman

Donald Judd

Wanneer Donald Judd in 1975 naar aanleiding van een retrospectieve in Toronto een eerste volume van een catalogue raisonné van [...]
204 / maart - april 2020
Wouter Davidts

Considering Monoculture

Van cultuur zijn talloze definities te geven. Ze bevat, bijvoorbeeld, alles waarover gesproken kan worden, inclusief de manier waarop het [...]
204 / maart - april 2020
Daniël Rovers

Botanical Wasteland

Het duo Boogaerdt/VanderSchoot stond met de voorstelling Headroom (in samenwerking met Erik Whien), een van de meest vervreemdende en beste [...]
204 / maart - april 2020
Daniël Rovers

Ion Grigorescu. Cinema

Europalia bracht vorig jaar toonaangevende artistieke vertegenwoordigers uit Roemenië naar België, waaronder Ion Grigorescu (1945). Anders dan de jongere generatie [...]
204 / maart - april 2020
Vlad Ionescu

Mondo Mendini

In 2006 maakt de Italiaanse designer en architect Alessandro Mendini (1931–2019) een tekening van een fabeldier, een zelfportret met als [...]
203 / januari-februari 2020
Christophe Van Gerrewey

Inktvingers

Wanneer je het boek Inktvingers. De stencilkunst van KNUST 1983-2019 geschreven door Jack van der Weide en vormgegeven door Alfred [...]
203 / januari-februari 2020
Nicole Montagne

Reacties op De Witte Raaf 202

Geef onze gezamenlijke collecties de ruimte In de meer dan 135 jaar dat de Vereniging Rembrandt de collecties in land [...]
203 / januari-februari 2020

203

Wie geboren is rond 1990, het jaar van de lancering van het world wide web, bereikte de volwassen leeftijd rond [...]

Off the Grid

De titel van deze tentoonstelling leest als een statement over de praktijk van ontwerpers in België en grafisch ontwerp als [...]
203 / januari-februari 2020
Bas Rogiers

Positions #5

De tentoonstellingsreeks Positions van het Van Abbemuseum toont vier, soms vijf kunstenaars onder één noemer in de vorm van compacte [...]
203 / januari-februari 2020
Machteld Leij

Who’s Werner

Weinig woorden veronderstellen zo’n sterke hiërarchie als het woord ‘assistent’. De betiteling staat voor professionele inschikkelijkheid. Doktersassistenten werken lange uren [...]
203 / januari-februari 2020
Daniël Rovers

De Toorop Dynastie

Het zoeken naar verschillen en overeenkomsten tussen het werk van Jan Toorop (1858-1928), zijn dochter Charley Toorop (1891-1955), en haar [...]
203 / januari-februari 2020
Merel Van Tilburg

Brancusi

De term ‘toegankelijkheid’ roept steeds weer dezelfde begripsverwarring op. Om verzoeting of vereenvoudiging gaat het niet, want versimpelende communicatie biedt [...]
203 / januari-februari 2020
Sébastien Hendrickx