width and height should be displayed here dynamically

Mining Photography

De geschiedenis van de fotografie kent vele aspecten. Het is een geschiedenis van beelden en van fotografen, uiteraard, maar ook [...]
222 / maart - april 2023
Steven Humblet

Expo Enzo Mari

De naoorlogse vormgevers uit Italië blijven maar herontdekt worden. Na Andrea Branzi, Superstudio, Alessandro Mendini en Ettore Sottsass (zie De [...]
222 / maart - april 2023
Christophe Van Gerrewey

Vermeer

Wie een kaartje reserveerde voor de grote én voorlopig volgeboekte Vermeertentoonstelling in het Rijksmuseum, waar 28 van de 37 erkende [...]
222 / maart - april 2023
Daniël Rovers

Een radicale flank

Begin januari waarschuwde Faiza Oulahsen, hoofd klimaat en energie bij de Nederlandse afdeling van Greenpeace, op de radio voor een [...]
222 / maart - april 2023
Jan-Willem Anker

222

‘De enige echt effectieve bevrijding […] begint met de erkenning dat er niets bestaat dat niet sociaal en historisch is [...]

Back to the Office

De belangstelling voor kantoorgebouwen en hun transformatie is de laatste tijd enorm toegenomen. Het is dus niet vreemd dat er [...]
221 / januari-februari 2023
Herman van Bergeijk

Telephone

Het was een beleefde mail die Philip Akkerman (1957) in 2015 van ene Mitchel van Dinther (1991) ontving, met het [...]
221 / januari-februari 2023
Alied Ottevanger

Giuseppe Penone

Als door een goddelijke bliksem geraakt, siert een met goud beklede bronzen boom de ingang van Museum Voorlinden in Wassenaar. [...]
221 / januari-februari 2023
Tessa de Vet

Images Mon Amour

Again we are defeated (2018) vormt een subtiel maar sterk openingsstatement van de solotentoonstelling van de Libanese dramaturg, schrijver en [...]
221 / januari-februari 2023
Steyn Bergs

Magali Reus. On Like Scenery

De zalen van het modernistische gebouw van Museum Dhondt-Dhaenens (MDD) in Deurle, omgeven door schijnbaar landelijke villa’s, lijken wel gemaakt [...]
221 / januari-februari 2023
Pia Louwerens

221

‘De dood vraagt ons niet om een dag vrij te houden,’ schreef Beckett in zijn essay over Proust, maar het [...]

Paden door de jungle

Architectuurcriticus Hans van Dijk – hij noemde zichzelf doorgaans ‘journalist’ of ‘architectuurpublicist’ – werd geboren in Enschede in 1948. Hij [...]
220 / november-december 2022
Martin van Schaik

Image Capital

Van oudsher is er de camerafotografie, een mechanisme nauw verbonden met het menselijke oog, die de dode spiegel van de [...]
220 / november-december 2022
Paul Willemsen

Marinetti en het futurisme

In 1909 publiceerde Filippo Tommaso Marinetti (1876-1944) zijn ronkende Futuristisch manifest in de Franse krant Le Figaro. De tekst stond [...]
220 / november-december 2022
Maarten Buser

Anni en Josef Albers

Het is nooit eenvoudig, een retrospectief wijden aan een kunstenaarskoppel. Twee oeuvres moeten in één tentoonstelling hun plaats vinden. Het [...]
220 / november-december 2022
Mirjam Deckers

Suze Robertson

Suze Robertson (1855-1922) schilderde en tekende fenomenaal goed. Haar werk vormt een klasse apart. Het is krachtig, experimenteel, modern in [...]
220 / november-december 2022
Merel Van Tilburg

Recaptioning Congo

De titel van de tentoonstelling in het FOMU over de fotografische verbeelding van het koloniale Congo is ontleend aan een [...]
220 / november-december 2022
Steven Humblet

Biënnale van Lyon

Fernand Braudel noemde Lyon ‘een moeilijk probleem in de geschiedenis van Frankrijk, misschien het belangrijkste probleem, en zeker de belangrijkste [...]
220 / november-december 2022
Christophe Van Gerrewey

Postpartum

De eerste keer dat ik Mary Kelly’s Post-Partum Document (1973-1979) – of liever: een deel ervan – tentoongesteld zag, was [...]
220 / november-december 2022
Ilse van Rijn

Eeuwige kinderen

Een meet-cute heet het: de onverwachte manier waarop toekomstige geliefden elkaar in romcoms ontmoeten. Rebel Without a Cause (Nicholas Ray, [...]
220 / november-december 2022
Basje Boer

Een no go

Daniël Rovers: In 2013, zo rond je veertigste verjaardag, maakte je de schilderijreeks Mother. Daarin werden ‘de clichés van het [...]
220 / november-december 2022
Daniël Rovers

220

Het onderscheid tussen ouder en kind is een verschil waar samenlevingen zowel als individuen niet omheen kunnen, hoe graag ze [...]

Postcapitalist Desire

Mark Fisher (1968-2017) schreef in zijn kritische, marxistische essays en commentaren, of ‘blogs’, over postpunk en Hollywoodfilms, psychedelische drugs, Lacan [...]
219 / september-oktober 2022
Johan Hartle

Vrouwenpalet

De geschiedenis, en daarmee ook de kunstgeschiedenis, wist Theodor Lessing al, is een interpretatiewetenschap. Niet het verleden vertelt een verhaal, [...]
219 / september-oktober 2022
Merel Van Tilburg

N. Dash. earth

Op een aantal van de doeken die N. Dash (1980) in het S.M.A.K. toont, valt een onregelmatig patroon van barsten [...]
219 / september-oktober 2022
Liska Brams

Voorouders

Unpayable Debt (2022) van kunstenaar en theoreticus Denise Ferreira da Silva begint met een onwaarschijnlijk en tegelijk bekend verhaal. We [...]
219 / september-oktober 2022
Ilse van Rijn

Bloedkind

De laatste avond van mijn kindertijd begon met een bezoek aan thuis. De zus van T’Gatoi had ons twee kiemvrije [...]
219 / september-oktober 2022
Octavia E. Butler

Design to design a way out

Geniet een alledaags, universeel en tegelijk individueel fenomeen als moederschap weinig of net veel maatschappelijke aandacht en zichtbaarheid? Designcriticus Alexandra [...]
219 / september-oktober 2022
Evelien Bracke

Waterige wezens

Ik ben zes maanden in verwachting wanneer ik de mensvogel bekijk van Camille Henrot (1978), zwijgzaam en zwanger van betekenis [...]
219 / september-oktober 2022
Laura Herman

219

Wat heeft het hebben van kinderen met kunst te maken? Ouderschap is, om te beginnen, geschiedenis in miniatuurvorm. Dat we [...]

Jeanne Bieruma Oosting

De années folles waren, achteraf gezien, al geëindigd toen Jeanne Bieruma Oosting (1898-1994) in 1929 uit Nederland naar Parijs trok. [...]
218 / juli-augustus 2022
Daniël Rovers

Le Songe de Torrentius

Op een steenworp van het Luikse bisschoppelijk paleis bevindt zich het zestiende-eeuwse Hôtel Torrentius. Het is ontworpen door schilder en [...]
218 / juli-augustus 2022
Camille Bladt

Naufus Ramírez-Figueroa

In Guatemala woedde van 1960 tot 1996 een lange burgeroorlog, die meerdere generaties trof. Naufus Ramírez-Figueroa (1978) moest op jonge [...]
218 / juli-augustus 2022
Pia Louwerens

Marlow Moss

Sinds 2017 vinden in het M HKA archiefpresentaties plaats in een kleine tussenruimte op de begane grond van het museum. [...]
218 / juli-augustus 2022
Liska Brams

Wonde

De laboratoriumtafel moet een altaar worden. – Rudolf Steiner[1]     ‘Toon je wonde’: als een arts die imperatief in [...]
218 / juli-augustus 2022
Marc De Kesel

Cordons sanitaires

Het is een kritiek moment om na te denken over de ingewikkelde geschiedenis van architectuur en ziekte, nu we stilaan [...]
218 / juli-augustus 2022
Alice Haddad

Naar de letter

In december 1966 en september 1967 neemt Marcel Broodthaers (1924-1976) deel aan twee happenings in Brussel. Ze vinden plaats op [...]
218 / juli-augustus 2022
Margaux Van Uytvanck

Capitalism and the Camera

Dat het fotografische beeld de dubbelganger is van de kapitalistische koopwaar, lijkt een voor de hand liggend marxistisch inzicht in [...]
217 / mei-juni 2022
Sulgi Lie

Rien de pur

Sommige vormen, sommige verschijnselen, zijn aantrekkelijker en spreken – zo blijkt – meer aan dan andere. William Hogarth bespreekt in [...]
217 / mei-juni 2022
Bart Verschaffel

Conchophilia

Een aantal jaar geleden werd ik door een ecoloog rondgeleid in het glooiende Savelsbos bij Maastricht. Halverwege, op een met [...]
216 / maart-april 2022
Miek Zwamborn

Permanent Crisis

Wanneer in 1810 de Humboldtuniversiteit in Berlijn wordt opgericht, schrijft Clemens Brentano een cantate die als volgt besluit: ‘Dit koninklijke [...]
216 / maart-april 2022
Christophe Van Gerrewey

Without Content

Kersten Geers (1975), medeoprichter van architectenbureau Office Kersten Geers David Van Severen, opent de bloemlezing van zijn Engelstalige pennenvruchten met [...]
216 / maart-april 2022
Martin van Schaik

40 jaar wedstrijdcultuur

De expo Coming of Age. Architectuurwedstrijden in Vlaanderen en Brussel, vindt plaats in de tentoonstellingszaal van deSingel en documenteert de [...]
216 / maart-april 2022
Pieter T’Jonck

Enfin, le cinéma!

De expositie in Musée d’Orsay gaat over de voorgeschiedenis en de beginjaren van de cinema. Eerder dan een analyse te [...]
216 / maart-april 2022
Steven Humblet

Three Tropes for Entropy

In 2021 reikten kunstplatform CIAP en Curatorial Studies – KASK & Conservatorium voor de derde keer de Lichen Curatorial Prize [...]
216 / maart-april 2022
Dagmar Dirkx

Lucy McKenzie

De tocht naar La Verrière in Brussel is een hele ervaring, die langs de Waterloolaan begint met de etalages van [...]
216 / maart-april 2022
Pia Louwerens

Helen Levitt

De Brusselse A Stichting (de Franstalige naam Fondation A klinkt beter) is een kunstverzameling en een platform dat gewijd is [...]
216 / maart-april 2022
Paul Willemsen

Paula Rego

De 87-jarige Dame Paula Rego (1935) schildert pictures, een bescheidener term dan het als kunst gecodeerde painting. Tegelijkertijd duidt deze [...]
216 / maart-april 2022
Merel Van Tilburg

Jozef Wouters

Decoratelier is geen collectief. De organisatievorm komt voort uit mijn werk, is er een logisch gevolg van. Decoratelier is een [...]
216 / maart-april 2022
Jozef Wouters

Dennis Tyfus

Tussen 2006 en 2017 werkte ik vaak samen met Vaast Colson. De samenwerking was altijd los-vast (wij waren nooit een [...]
216 / maart-april 2022
Dennis Tyfus

Nele Tas

Zelfportret zonder titel. Jezus. Ik sta voor de spiegel en kijk naar mezelf. ‘Ik’ schilder vervolgens ‘zelf’. Gehoorzaam als de [...]
216 / maart-april 2022
Nele Tas

Berend Strik

De basis voor mijn boek Deciphering The Artist’s Mind uit 2021 ontstond zo’n twaalf jaar geleden in New York. Ik [...]
216 / maart-april 2022
Berend Strik

Dirk Somers

Samenwerkingen kunnen cultureel waardevol zijn, maar net zo goed een bron van ergernis en tijdverlies. Essentieel is dat er voldoende [...]
216 / maart-april 2022
Dirk Somers

Koen Sels

Je schrijft aan De Witte Raaf dat je ziek bent. Je herleest de tekst die je voor Jakob schreef en [...]
216 / maart-april 2022
Koen Sels

Ellen Schroven

Bij het werk aan mijn doctoraat O of de vertaling van een cirkel (2011-2017), waarin ik op zoek ging naar [...]
216 / maart-april 2022
Ellen Schroven

Melissa Mabesoone

Joan Didion schreef het volgende in ‘On Keeping a Notebook’: ‘Ik heb dus nooit een notitieboekje bijgehouden om nauwkeurig vast [...]
216 / maart-april 2022
Melissa Mabesoone

Sven Lütticken

Onze economie is er een van tegenstrijdige imperatieven. Enerzijds word je geacht aan je eigen brand te werken en jezelf [...]
216 / maart-april 2022
Sven Lütticken

Rudi Laermans

De zaal verduistert, de scène licht op, het ‘spektakel’ begint. Naar een voorstelling kijk je alleen, zij het binnen een [...]
216 / maart-april 2022
Rudi Laermans

Vlad Ionescu

Ideeën en posities komen altijd voort uit een botsing met andere ideeën en posities: het denken heeft weerstand nodig. Vandaar [...]
216 / maart-april 2022
Vlad Ionescu

Emke Idema

‘Pas als je aan het baren bent of aan het sterven heb je een excuus om niet te komen opdagen!’ [...]
216 / maart-april 2022
Emke Idema

Kelly Hendriks

Ik ben zelfstandig architect geworden, niet zozeer omdat ik eigen projecten wou realiseren, maar omdat ik op zoek wou gaan [...]
216 / maart-april 2022
Kelly Hendriks

Johan Hartle

De geschiedenis kent heroïsche en niet-heroïsche vormen van eenzaamheid. Monniken, intellectuelen, gedetineerde revolutionairen en kunstenaars zonderden zich – vrijwillig of [...]
216 / maart-april 2022
Johan Hartle

Johan Grimonprez

Film betekent per definitie een samenwerking, je werkt samen met een team. Voor mijn toekomstige langspeelfilm, Soundtrack to a Coup [...]
216 / maart-april 2022
Johan Grimonprez

Hendrik Folkerts

Ik maakte deel uit van het curatorenteam van Documenta 14 (2017), geleid door Adam Szymczyk. De tentoonstelling vond plaats op [...]
216 / maart-april 2022
Hendrik Folkerts

Caroline Dumalin

Nagenoeg alles wat ik doe is samenwerken of gesprekken voeren. Zoals velen combineer ik verschillende dingen op één dag, met [...]
216 / maart-april 2022
Caroline Dumalin

Stijn Van Dorpe

Na een individuele praktijk van ruim anderhalf decennium waarin samenwerkingen een centrale rol speelden, initieerde ik een jaar geleden het [...]
216 / maart-april 2022
Stijn Van Dorpe

Hans Demeulenaere

Er zijn een aantal redenen om te kiezen voor individueel kunstenaarschap. Een atelier is niet alleen een werkplek, maar ook [...]
216 / maart-april 2022
Hans Demeulenaere

Yael Davids

Tijdens mijn laatste wandeling in de woestijn werd mijn aandacht gegrepen door de acaciaboom. Om in een moeilijke, dorre omgeving [...]
216 / maart-april 2022
Yael Davids

Laurie Cluitmans

In mijn rol als curator van hedendaagse kunsttentoonstellingen is er altijd sprake van samenwerking. Immers: zonder kunstenaars en hun werk [...]
216 / maart-april 2022
Laurie Cluitmans

Hong Wan Chan

In mijn familie zijn er niet veel dingen die door de tijd zijn opgeladen, in tegenstelling tot de alledaagse dingen [...]
216 / maart-april 2022
Hong Wan Chan

Carel Blotkamp

Kassel bezocht ik voor het laatst voor Documenta 11 in 2002. Ook de Biënnale van Venetië heb ik in de [...]
216 / maart-april 2022
Carel Blotkamp

216

1. Individueel auteurschap is een fictie: niemand kan echt alleen werken, en wie beweert dat wel te doen, verbergt andermans [...]

Asta Nielsen

Scalpel Pas in de jaren ’10 ontdekt de film het bestaan van de camera en wordt zo een cultuur. Daarvoor [...]
128 / juli-augustus 2007
Dirk Lauwaert

Institution Building

Een wekenlange, publieke therapiesessie over de betekenis en relevantie van instituten vandaag – dat was de tentoonstelling Institution Building, georganiseerd [...]
215 / januari-februari 2022
Beatriz Van Houtte Alonso

Sandfuture

De belangrijkste gebouwen van de Amerikaanse architect Minoru Yamasaki (1912-1986) werden op spectaculaire wijze vernietigd. De beelden gingen de wereld [...]
215 / januari-februari 2022
Christophe Van Gerrewey

Solid Senses

Bozar en het tijdschrift A+ brengen in een reeks monografische tentoonstellingen Belgische architectuurbureaus voor het voetlicht. Als derde bureau is [...]
215 / januari-februari 2022
Tilke Devriese

Dwarsverbanden

Met de collectieopstelling Dwarsverbanden lijkt het Van Abbemuseum van koers te zijn veranderd. In tegenstelling tot voorgaande presentaties, zoals Play [...]
215 / januari-februari 2022
Fieke Konijn

Prix de Rome 2021

Bij aanvang van de Prix de Rometentoonstelling in het Stedelijk Museum stellen de vier genomineerden zich ieder voor in een [...]
215 / januari-februari 2022
Fiep van Bodegom

De doorlopende afrekening

[inleiding] Ferdinand Clementina – Fernand – Spillemaeckers wordt op 23 juli 1938 geboren te Mechelen. Zijn vader is hoofdboekhouder van [...]
215 / januari-februari 2022
Koen Brams

215

Waarom zijn mensen in de kunstwereld zo aardig? De vraag werd opgeworpen door Martha Rosler, en geciteerd door Silvio Lorusso [...]

New York

29 oktober 1949 Gisteren, tegen tien uur in de ochtend, voer de General Howze de Hudson op. Starend stonden we [...]
214 / november-december 2021
Jonas Mekas