width and height should be displayed here dynamically

Chronograms of Architecture

CIVA in Brussel presenteert een tentoonstelling gebaseerd op het levenswerk van de architectuurtheoreticus van het postmodernisme, Charles Jencks (1939-2019). In [...]
236 / juli - augustus 2025
Febe Seghers

Sigefride Bruna Hautman

De Antwerpse kunstenaar Sigefride Bruna Hautman (1955) stelde in haar leven nauwelijks tentoon. Haar vrij kleine oeuvre is veel minder [...]
236 / juli - augustus 2025
Pieter T’Jonck

Ed Atkins

De afgelopen tien jaar is de Britse videokunstenaar Ed Atkins (1982) uitgegroeid tot een vaste gast van grote musea. Naast [...]
236 / juli - augustus 2025
Nadia de Vries

De illegale kunstmarkt

In een aflevering uit 2017 van de populaire serie Adam Ruins Everything haalt Adam Conover, een Amerikaanse auteur, journalist en [...]
236 / juli - augustus 2025
Naomi Oosterman

236

De kunstmarkt is een verzameling van verschillende en overlappende markten, elk met mogelijkheden, beperkingen, eigenaardigheden, ritmes en geschiedenissen. Kunstmarkten hebben [...]

New Works. Nina Beier

De Ateliers in Amsterdam bieden elk jaar twintig beginnende kunstenaars twee jaar lang een werkplek, begeleiding en technische en financiële [...]
235 / mei - juni 2025
Pieter T’Jonck

American Photography

Wie hoopt met deze tentoonstelling een beeld te krijgen van de ontwikkeling van de Amerikaanse fotografie komt er enigszins bekaaid [...]
235 / mei - juni 2025
Steven Humblet

235

‘Het geduldig beschouwen van kunstwerken brengt ze in beweging,’ zo schreef Theodor Adorno in zijn Ästhetische Theorie. Het is, met [...]

Bart Lodewijks. Nieuwe buren

Twee jaar geleden mocht Bart Lodewijks (1972) gedurende vijf weken krijttekeningen maken in de splinternieuwe gevangenis van Haren, tegen Brussel. [...]
234 / maart - april 2025
Bart Loos

Panamarenko

Studenten die in een park lummelen bedenken wilde plannen. Zo besloten de jonge Panamarenko (1940-2019) en een kameraad in de [...]
234 / maart - april 2025
Thibault Coigniez

Pélagie Gbaguidi. Antre

Hoewel diep geëngageerd met het trauma van kolonialisme en globale ongelijkheid, oogt het werk van Pélagie Gbaguidi (1965) bedrieglijk spontaan [...]
234 / maart - april 2025
Pia Louwerens

Hannah Black. The Directions

Voor een expositie met navigatie als overheersend principe is het traject van The Directions opvallend duidelijk uitgestippeld. Een labyrint is [...]
234 / maart - april 2025
Steyn Bergs

234

‘De laatste momentopname van de Europese intelligentsia’, zo luidt de ondertitel van het essay dat Walter Benjamin in 1929 over [...]

Mies van der Rohe

Behalve Le Corbusier, Walter Gropius en Frank Lloyd Wright zijn er weinig architecten die zoveel aandacht hebben gekregen als Ludwig [...]
233 / januari - februari 2025
Herman van Bergeijk

Meg Stuart/Damaged Goods

Van alle gerenommeerde hedendaagse choreografen is Meg Stuart (1965) wellicht de meest eigenzinnige. Een voorstelling van haar herken je meteen [...]
233 / januari - februari 2025
Rudi Laermans

Pixy Liao. Between Us

Een man balanceert op een statief, zittend met zijn rug naar de toeschouwer. Achter hem staat een vrouw, stevig met [...]
233 / januari - februari 2025
Karmen Samson

Cindy Sherman

In het Fotomuseum in Antwerpen loopt een dubbele tentoonstelling van de Amerikaanse kunstenaar Cindy Sherman (1954). Early Works 1975-1980 bevat, [...]
233 / januari - februari 2025
Lien Vandenberghe

Einde en begin

Aan alles komt een eind, dus ook aan het European Media Art Platform (EMAP), een van de oudste en grootste [...]
233 / januari - februari 2025
Karin de Wild

Silent Times

De stille werken zijn de sterkste in deze compacte tentoonstelling in Extra City, die opent met Anchor in the Landscape [...]
233 / januari - februari 2025
Pieter Van Bogaert

Een dromengolf

Soms raak ik de draad van mijn leven ineens helemaal kwijt: ik zit ergens in een hoek van het heelal, [...]
233 / januari - februari 2025
Louis Aragon

233

Met dit eerste themanummer blikt De Witte Raaf niet alleen terug op het surrealisme, maar ook op het jubileum ervan. [...]

Raoul De Keyser

Als discrete verteller van de West-Europese middenklasse na de Tweede Wereldoorlog: zo treedt Raoul De Keyser (1930-2012) weer tevoorschijn, in [...]
232 / november - december 2024
Christophe Van Gerrewey

Yoel Pytowski. The Porous Lodge

Yoel Pytowski. The Porous Lodge, Kunsthal Extra City, Antwerpen, 2024, foto We Document ArtDeze tentoonstelling is tegelijkertijd een architecturale interventie, [...]
232 / november - december 2024
Pia Louwerens

De knipoog

‘Koud-warm’ is een kinderspelletje waar volwassenen niet genoeg van kunnen krijgen. Niet langer afhankelijk van ouders, zetten ze zich bij [...]
232 / november - december 2024
Emiel Roothooft

Eén zin uit elk nummer van Parkett

1 (1984). Parkett wil partijdig en waaghalzerig explosieve ‘niet-actualiteiten’ cultiveren en in alle kalmte altijd ter plekke zijn waar er [...]
232 / november - december 2024

232

In dit derde en laatste themanummer van De Witte Raaf staat de kunst- en architectuurproductie in Zwitserland centraal die zich, [...]

Mode en Moederschap

De tentoonstelling M&Others in Modemuseum Hasselt opent met een soort moodboard van het moederbeeld, van de Heilige Maria tot Rihanna, [...]
231 / september - oktober 2024
Apolline Malevez

For Women Only

Een doosje Yoni-tampons en een roze Makita-boor slechts enkele meters van elkaar tentoongesteld: voor wie is deze expositie bedoeld? Verandert [...]
231 / september - oktober 2024
Karmen Samson

Kandinsky

Vlak na de machtsovername door de nationaalsocialisten emigreerde de in Duitsland woonachtige Russische kunstenaar Wassily Kandinsky (1866-1944) naar Frankrijk. De [...]
231 / september - oktober 2024
Gregor Langfeld

Peiremuzee

Wat met kunst die nét niet hedendaags te noemen valt? Het is een vraag die zich ongemakkelijk stelt bij het [...]
231 / september - oktober 2024
Christophe Van Gerrewey

De vleugels van de duif

De twee dames die, voorafgaandelijk aan het Zwitserse seizoen, waren gewaarschuwd dat hun plannen niet doordacht waren, dat de passen [...]
231 / september - oktober 2024
Henry James

De bergpas van Turner

In april 2021 kocht ik op een veiling een autotype naar een ets van J.M.W. Turner (1775-1851): een carbonkleurig cliché [...]
231 / september - oktober 2024
Gert Wijlage

Wat is ‘Zwitsers’?

Terugdenkend, misschien, aan de straat met arcades en puntgevels in Bern waarin hij, van 1904 tot 1905, de vijf artikelen [...]
231 / september - oktober 2024
George Steiner

231

‘Ik heb het vaak, intellectueel gesproken, als weinig economisch tijdsbeheer beschouwd […] om vele kostbare zomerdagen aan Zwitserland te besteden,’ [...]

Leren kijken

In het boek Apprendre à voir. Le point de vue du vivant uit 2021 stelt Estelle Zhong Mengual (1989) de [...]
230 / juli - augustus 2024
Bas Blaasse

John Hejduk. Victims

Deze tentoonstelling in Etablissement d’en face is het perfecte excuus om stil te staan bij architect-dichter John Hejduk (1929-2000). Het [...]
230 / juli - augustus 2024
Nikolaas Verstraeten

Simone Guillissen-Hoa

De tentoonstelling over de weinig bekende, maar zeer interessante architect Simone Guillissen-Hoa (1916-1996) is geënt op haar archief, dat haar [...]
230 / juli - augustus 2024
Pia Louwerens

Alias

Fictie is, volgens Albert Camus, ‘de leugen waarmee we de waarheid vertellen’. In M Leuven wordt op de eerste verdieping [...]
230 / juli - augustus 2024
Febe Lamiroy

Weathering

De choreografie van de Amerikaanse Faye Driscoll (1975) is een bewegend tableau van tien levende figuren, hedendaags geklede mannen en [...]
230 / juli - augustus 2024
Camiel van Winkel

Lezersbrief

In hun stuk ‘Ellende heeft een duivel van mij gemaakt. Genealogie van het politieke heden’ in het vorige nummer van [...]
230 / juli - augustus 2024

Er is nog veel werk

Na drie maanden renovatie gaat het Aargauer Kunsthaus weer open om een urgent sociaal probleem aan te pakken: racisme, met [...]
230 / juli - augustus 2024
Michel Rebosura

230

‘Zwitserland aan de Noordzee’ – het is een toekomstvisioen dat de afgelopen jaren geregeld is voorgespiegeld aan zowel Nederland als [...]

Imagine Home

In 1974 zat schrijver Georges Perec drie dagen lang in een café aan de Parijse Place Saint-Sulpice, om alles te [...]
229 / mei - juni 2024
Fabienne Rachmadiev

Frans Hals

De overzichtstentoonstelling van een van Nederlands bekendste portrettisten in het Rijksmuseum is tevens een tentoonstelling over de sik. Zo’n beetje [...]
229 / mei - juni 2024
Stefan Kuiper

Usufructuaries of Earth

De solotentoonstelling in Utrecht van de in Berlijn en Beiroet gevestigde kunstenaar Marwa Arsanios (1978) is het eerste deel van [...]
229 / mei - juni 2024
Steyn Bergs

Grondeloos diep

‘Grondeloze diepte’, laat zoiets zich schilderen? Kan een penseel zo op een doek tekeergaan dat uit het vlakke oppervlak een [...]
229 / mei - juni 2024
Marc De Kesel

Huishouden. Anna Oppermann

De Duitse Anna Oppermann (1940-1993) werkte van eind jaren zestig tot haar vroege dood aan Ensembles: excessieve uitstallingen die bestaan [...]
229 / mei - juni 2024
Dirk Pültau